הקרב הגרמני של הפרמיירליג – לקראת ליברפול נגד צ'לסי

// מאת יאיר הורניק

הערב באנפילד יפגשו ליברפול וצ'לסי למשחק חשוב מאוד בקרב על מקום בליגת האלופות. אפשר לדבר רבות על היריבות בין הקבוצות ועל משחקי עבר גדולים, אבל העניין הגדול במשחק הוא האנשים על הקווים.

האחד נצפה לאחרונה עם כובע מצחייה ומשקפיים ובעיקר עם הרבה תסכול, קוראים לו יורגן קלופ. השני, העונה לשם תומאס טוכל, מרגיש טוב מאוד בבגדי החורף החדשים שלו בצ'לסי. מעבר לעובדה שהם ישחקו אחד נגד השני, לשניים כידוע, יש הרבה במשותף.

קלופ, ליברפול
Credit to "Liverpool FC" Facebook page

 

שני המאמנים נולדו בגרמניה, טוכל בקרומבך וקלופ בשטוטגרט, בין הערים מפרידות שעתיים נסיעה בלבד. שני המאמנים מתנשאים לגובה של כ190 סטנימטרים, מה שלא עזר לקריירת המשחק שלהם, שבמקרה של שניהם, הייתה בינונית מאוד. שניהם התחילו לאמן בגיל מאוד צעיר. המועדון הראשון הרציני שהשניים הובילו היה מיינץ 05 (טוכל אימן את קבוצת המילואים של אוגסבורג קודם). קלופ הוביל את המועדון לראשונה בהיסטוריה לבונדסליגה ואפילו להופעה בגביע אופ"א. טוכל גם הוא עשה חיל והוביל את מיינץ בעונת 2010/11 למקום החמישי בבונדסליגה.

ממיינץ שניהם עברו לבורוסיה דורטמונד, קלופ במאי 2008, טוכל באפריל 2015 לאחר שהקודם סיים את חלקו במועדון. עם הרבה כריזמה וחיבור מדהים עם הקהל בזיגנאל אידונה פארק, קלופ הוביל את דורטמונד להישגים בלתי נתפסים בראשם, שתי זכיות בבונדסליגה והעפלה לגמר ליגת האלופות. בדורטמונד, קלופ גילה לעולם כוכבים כמו רויס, גצה, גונדואן, הומלס וכמובן רוברט לבנדובסקי. לעומת זאת, טוכל בתקופתו במועדון לא הצליח לשחזר הישגים אלו. אמנם היו משחקים בהם הקבוצה נראיתה לא רע בכלל, אבל הישגים משמעותיים לא היו וטוכל פוטר שלושה ימים אחרי שהוא זכה בגביע הגרמני, התואר היחיד שלו בדורטמונד.

קלופ, בורוסיה דורטמונד
תודה יורגן
via "borussia dortmund" facebook page

 

כאן לראשונה, בסיום הקדנציה בדורטמונד, יורגן ותומאס הלכו כל אחד לכיוון אחר. טוכל בחר ללכת לקבוצה עשירה, שרוצה ניצחונות כאן ועכשיו הלוא היא פריס סאן ז'רמן. בפאריס, טוכל זכה בלא מעט תארים מקומיים בהם שתי אליפויות ועוד כמה גביעים. אבל מועדון הפאר הצרפתי לא היו צריך את תומאס טוכל בשביל לזכות בתארים מקומיים. מלבד עונה אחת בה אמבפה ומונאקו לקחו את האליפות, לא הייתה לפאריס מתחרה רצינית בעשור האחרון בצרפת. בקיץ האחרון, עם רגל שבורה ותוך כדי ניהול משחקים בישיבה על ציידנית, הוביל טוכל את הצרפתים עד גמר ליגת האלופות. אם תומאס ורגלו השבורה היו משכילים לנצח את באיירן בגמר, כנראה שלא היינו מדברים פה בכלל, אבל המציאות היא שטוכל קיבל פלאשבאק לימיו בדורטמונד והפסיד עוד תואר לבאוורים. לנאסר אל חליפי נשיא הקבוצה זה היה מספיק והוא החליט שנפרדים.

מנגד, יורגן בחר ללכת למועדון בו הוא יהנה מיד חופשית וזמן ארוך לבנות קבוצה, לאט ובזהירות כמו שהוא יודע. הכריזמה של קלופ גרמה לקהל בקופ להתאהב בו מיד. הוא גרם לאוהדי ליברפול שאיבדו כל סבלנות בשנות הבצורת הארוכות, לתת לו את הזמן לעבוד והוא החזיר להם בכך ששנה אחרי שנה הקבוצה הלכה והשתפרה. כשקלופ הוציא 75 מיליון ליש"ט על ואן דייק, הרבה גבות הורמו. אבל בדיוק כמו סלאח, מאנה, ועוד כמה רכישות שהגרמני הביא לאנפילד, הבלם ההולנדי התברר כבינגו.  קלופ הוביל את ליברפול לזכייה בליגת האלופות והרבה יותר חשוב מכך, הוא הביא אליפות ראשונה אחרי 30 שנה לאנפילד. רק בשביל להבין את גודל השינוי שיורגן עשה בליברפול, במשחק הראשון שלו במועדון, חוליית ההגנה הייתה מורכבת מקליין, סקרטל, סאקו, מורנו ומיניולה בשער. כבודם במקומם מונח אבל כולם שחקנים מאוד בינוניים, בטח לא ברמה שליברפול שאפה אליה. לעומת זאת בשנת ,2020 בקו האחורי של הרכב השנה בעולם של פיפא, היו נוכחים אלכסנדר ארנולד, רוברטסון, ואן דייק ואליסון, כולם שחקני ליברפול.

 

טוכל, שרצה לעשות את מה שכמעט כל מאמן גדול עושה היום, לאמן בפרמיירליג, הגיע לאמן בצ'לסי. לאחר קיץ עמוס ברכש, פתיחת העונה של המועדון הלונדוני לא עמדה בציפיות. פרנק למפארד מצא את עצמו בבית ורומן אברמוביץ' שם מבטחו בטוכל. אמנם על כר הדשא, הכדורגל של צ'לסי לא בהכרח נראה מדהים, אבל מאז הגעתו של הגרמני, צ'לסי עדיין ללא הפסד ועם ששה ניצחונות, כולל אחד חשוב נגד אתלטיקו בשמינית גמר ליגת האלופות. מנגד, קלופ מתקשה להתגבר על מכת הפציעות בהגנה שלו והוא מוצא את עצמו במקום לא מוכר. המאבק הרגיל עם מנצ'סטר סיטי על התואר, התחלף במאבק עם ווסטהאם, אסטון וילה וצ'לסי על מקום בליגת האלופות.

מעבר לקרב על המקום בליגת האלופות, המשחק הלילה חשוב בעיקר למאמן החדש יותר בשכונה. נכון שקלופ צריך להוכיח שהוא מסוגל לעצור את הנפילה החופשית של קבוצתו, אבל את החותם שלו בליברפול הוא כבר השאיר בין כה וכה. לטוכל לעומת זאת, יש הרבה יותר מה להוכיח. הדעות לגביו עדיין חלוקות בין אלו שטוענים שהוא טקטיקן גאון, לאלו שלא כל כך מבינים ממה ההתלהבות סביבו ולמה קבוצות גדולות ממשיכות לרצות אותו. גם מאזן המפגשים בין השניים, לא מיטיב במיוחד עם מאמן הבלוז והוא עומד על תשעה ניצחונות לקלופ, לעומת שניים בלבד של טוכל, בנוסף לשלוש תוצאות תיקו.

הלילה, קלופ יחפש ניצחון שיכניס קצת בטחון בשחקנים שלו ויהווה נקודת מפנה בעונה הקשה. טוכל יודע שניצחון על קלופ הלילה, יכול להיות הצהרת כוונות אמיתית בדרך שלו לענות לכל המבקרים ולקחת את צ'לסי בחזרה לימיה הגדולים.

טוכל, צ'לסי
Credit to "Chelsea Football Club" Facebook page
Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח