הפועל לסטר חיפה

// מאת שחר מירון

אם היו אומרים לכם שלאחר 6 מחזורים בליגת העל תהיה קבוצה אחת שלא הפסידה עדיין ומובילה את הליגה ב 3 נקודות, סביר להניח שלא הייתם משערים לעצמכם שזוהי הפועל חיפה. כן, אותה הפועל חיפה שבשנים האחרונות ניצלת מירידת ליגה בצורה דרמטית במחזורי הסיום. אז מה קרה שפתאום הכל השתנה? בשביל זה צריך להסתכל אחורה.

עונת 16\17, לאחר שאלי כהן פוטר, מונה ניר קלינגר לשמש כמנהל מקצועי של הפועל חיפה ודני גולן מונה למאמן. ההתחלה של הצוות היתה לא טובה ויואב כץ דרש שניר קלינגר יגביר את המעורבות שלו ובעצם יקח על עצמו חלק מהסמכויות של המאמן. בעקבות החלטה זו, דני גולן החליט להתפטר וקלינגר עזב את משרת המנהל המקצועי וחזר אל הקווים להיות מאמן הקבוצה. במהרה ניתן היה לראות טביעת אצבע של מאמן מנוסה בהפועל חיפה, הקבוצה הפכה מקבוצה חסרת ביטחון וסדר במשחק לקבוצה התקפית ולוחמנית, שלא מפחדת לקחת שליטה על המשחק.

ניר קלינגר הפועל חיפה
קרדיט לדף הפייסבוק הרשמי של מנהלת הליגה
מנהלת הליגות לכדורגל- IPFL

אותה עונה הסתיימה בהצלחה יחסית. אומנם הקבוצה לא הצליחה להתברג בפליאוף העליון, אבל סיימה רחוק מאוד מהקו האדום, לראשונה מזה מספר שנים לא נאבקה נגד ירידת ליגה במחזורי הסיום ואף הייתה קרובה בשלב מסוים להתברג בפליאוף העליון לאחר ניצחון 3-0 בדרבי – עוד הישג באותה העונה. בסיום עונה זו קלינגר ביקש מיואב כץ לחזור לתפקיד שבו החל את העונה, תפקיד המנהל המקצועי. יואב כץ התנגד למהלך וניסה במשך כל הקיץ לשכנע את קלינגר להשאר בתפקיד, אך יחד עם זאת לא חסם בפניו את האפשרות לחזור להיות מנהל מקצועי במועדון. לבסוף ניר קלינגר החליט להשאר כמאמן בעונה הנוכחית ועד כה החלטה זו מוכיחה את עצמה כהצלחה מסחררת כאשר הקבוצה ניצבת בראש הטבלה והיא בלתי מנוצחת עם 14 נקודות מתוך 18 אפשריות.

בחלון ההעברות בקיץ לקראת העונה הנוכחית ניר קלינגר החליף מספר שחקנים בעמדות מפתח בהרכב כגון: שוער, בלם, קשר אחורי, קשר אמצע ושני חלוצים. כל שחקני הרכש התאקלמו בצורה מצויינת ואפשר להכריז עליהם כהצלחה מסחררת. הבחירה הנכונה של  שחקני הרכש היא גם אחד מהגורמים העיקריים להצלחה המסחררת של הקבוצה עד כה העונה וכרגע, הפועל חיפה בעיניי היא הקבוצה היחידה שיכולה להפתיע את כולנו ובעיקר את הקבוצות "הגדולות" ולקחת את האליפות מהסיבות הבאות:

  1. הקבוצה בנויה בצורה "בריאה". הכוונה היא שכאשר מסתכלים על הסגל ובעיקר על ההרכב הפותח, ניתן לראות שילוב של שחקנים צעירים ורעבים, שחקנים מנוסים ובעלי ביטחון רב ומנהיגים כמו חנן ממן ועדן בן בסט, שגם נחשב לסמל במועדון. עוד דבר בולט הוא שאין לשחקני הסגל אגו ויש לכך חשיבות רבה. ניר קלינגר אמר לא פעם שהוא מאמן שאוהב לשחק עם הרכב קבוע לאורך כל העונה ולבצע כמה שפחות שינויים ואכן 95% מהדקות שהעניק ניר קלינגר הלכו לאותם 11 שחקנים, כאשר הפועל חיפה היא הקבוצה שמובילה בליגה במדד זה. זוהי הסיבה שחוסר האגו בסגל חשוב, ככה גם כאשר יוצא לשחקני הספסל לשחק, בין אם זה בהרכב הפותח בעקבות פציעה או חילוף במהלך המשחק, הם עדיין יתרמו לקבוצה בצורה יעילה.
    עדן בן בסט
    Credit to "Eden Ben Basat" Facebook page
  2. כשמסתכלים על הקבוצות מולן התמודדה הפועל חיפה העונה, (הפועל אשקלון, מכבי פתח תקווה, בני יהודה, ביתר ירושלים, עירוני קריית שמונה והפועל בר שבע) ניתן להבחין שיצא לה לשחק מול קבוצות מכל הרמות הקיימות בליגה. כלומר, מול קבוצות טובות ממנה "על הנייר", קבוצות פחות טובות ממנה "על הנייר" וקבוצות ששוות לה ברמתן. מול כולן התמודדה בצורה טובה מאוד. גם כאשר לא ניצחה את הקבוצות הטובות ממנה "על הנייר", היא בהחלט שיחקה ברמה שלהן ולא נפלה מהן. לכן אפשר לראות במחזורים האלו מדגם להמשך העונה ומקור לאופטימיות בקרב האדומים שחורים.
  3. סגנון המשחק שלה: הפועל חיפה שולטת בשני סגנונות משחק – התקפות מתפרצות ושליטה במרכז המגרש עם הנעת כדור מהירה וחכמה. העובדה ששיש לקבוצה יכולת לשחק בשתי שיטות שונות כל כך זו מזו, מעניקה לה יתרון רב בפן הטקטי על פני היריבות שלה.
  4. האופי הצנוע: אחד הדברים שהכי חשובים לדעתי לאנדרדוגיות שנמצאות בכושר טוב זה צניעות. כאשר קבוצה "קטנה" משחקת טוב מספר מחזורים, לרוב ניתן לראות תופעה של שאננות שמובילה לעצירת היכולת הטובה. למרות פתיחת העונה החלומית הפועל חיפה, היא משתדלת מאוד להישאר עם רגליים על הקרקע. לדוגמא, הנה דבריו של ניר קלינגר לקראת המשחק מול עכו בשבת הקרובה: "אמרתי בתחילת השבוע לשחקנים שאנחנו מתכוננים לכל משחק אותו דבר. מבחינתנו כל היריבות באותה הרמה וכולן קשות. אין פה שום מוקש, עכו היא אחת הקבוצות בליגה שלא מעריכים מספיק. אני לא מתעסק בהפסד ראשון – הוא יגיע כשהוא יגיע. לא מעניין אותי אם וכאשר, אני מכיר את כל התרחישים ומעדיף להתייחס לחיובי". זוהי דוגמא מושלמת לגישה של הפועל חיפה שאם וכאשר תמשיך בגישה זו לאורך העונה לא יהיה לשחקנים קשה להישאר ממוקדים ורעבים לניצחון לפני כל משחק.
    חנן ממן, הפועל חיפה
    ממן. מנהיג את הקבוצה של קלינגר
    Credit to "Hapoel Haifa FC" Facebook page
  5. השוואה לעונת האליפות של קש: כאשר מסתכלים אחורה לאליפות ההיסטורית של עירוני קריית שמונה, אחד המאפיינים העיקריים של הסנסציה היתה היכולת החלשה של הקבוצות הדומיננטיות בליגה שבדרך כלל נאבקות על האליפות. העונה הנוכחית רק החלה, אך ניתן לראות דמיון בין עונת האליפות של ק"ש לתחילת עונה זו במאפיין שציינתי. מכבי תל אביב והפועל באר שבע לא משחקות טוב בליגה ומתקשות בכל משחק, אולי בשל המסגרת האירופית בה הן נמצאות. בנוסף, מכבי חיפה מציגה יכולת רעה מאוד ביחס לקבוצה שראו בה כמתמודדת רצינית על האליפות. כמו שציינתי, בדומה לעונת האליפות של קריית שמונה, גם השנה קבוצות הצמרת לא משחקת בצורה טובה ועקבית.
  6. תנופה מהקהל: בעקבות ההצלחה יש התעוררות מצד הקהל של הפועל חיפה, דבר שלא היה בשנים האחרונות. ניתן לראות בבירור את חשיבות הקהל לשחקנים, מן רוח גבית לשחקנים שעוזרת להם מאוד בפן המנטלי. בכל קבוצה שנאבקת על אליפות, מקום שמוביל לאירופה או גביע יש חשיבות לקהל, זאת מפני שהוא מחזק במשחקים גדולים ונותן לשחקנים עוד סיבה " להלחם". אם להפועל חיפה יהיה השנה קהל רב שתומך ומעודד בטוב וברע זה בהחלט יעזור לה לנסות ולהפתיע את הליגה כולה.

נכון, הפועל חיפה בשנים האחרונות נחשבת לקבוצת תחתית, אך אסור לשכוח, גם לסטר נחשבה לכזו.

קלאודיו ראניירי
Credit to "Premier League" Facebook page

לטורים נוספים של שחר אפשר לבקר בדף הפייסבוק Shahar Miron – טורי דעה בנושא כדורגל

Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח