הפועל "כץ" חיפה – קווים לדמותה

// מאת בן דיאמנט

בלי ששמנו לב, יואב כץ הוא בין הבעלים הותיקים ביותר בכדורגל הישראלי. כץ, שקיבל לידיו את הפועל חיפה לאחר שהמועדון נקלע לקשיים כלכליים בעקבות התאבדותו של הבעלים רובי שפירא ז"ל, נמצא במועדון כבר למעלה מ- 15 שנים.

מאז הגיע כץ למועדון, קיימת מחלוקת בקרב אוהדי הקבוצה לגבי תרומתו וכוונותיו של האיש. הויכוח הנצחי עלה שוב לסדר היום בעקבות הקיץ המנומנם שעובר על הקבוצה, לצד הצהרותיו של כץ לגבי רצונו לעזוב את המועדון. בעוד מתנגדיו מוחים על האופן שבו מנוהל אחד ממועדוני הכדורגל הותיקים בישראל, ישנים אחרים הטוענים כי "מצב המועדון לעולם לא היה טוב יותר" ומציינים את הזכיות בגביע המדינה ו"אלוף האלופים" ואת הדומיננטיות במשחקי הדרבי של השנים האחרונות. בתור אוהד הקבוצה למעלה מ- 25 שנה מצאתי לנכון להציג את הזוית של הנושא.

הפועל חיפה, גביע המדינה, יואב כץ
יואב כץ ברגע השיא שלו עם גביע המדינה.
קרדיט לההתאחדות לכדורגל בישראל – The Israel Football Association

למרות תדמית הקמצן שדבקה בו, מאז הגיע כץ למועדון הוא השקיע סכומים לא מבוטלים. מעיון בדוחות הכספיים (החלקיים) של "מועדון הכדורגל הפועל חיפה מילניום" לשנת 2018 (שפורסמו באתר מנהלת הליגה) מסתבר כי בשנים 2018-2017 הזרים כץ למועדון כ- 6 מ' ₪ בשנה. אומנם אלו שנים בהם העמיד כץ "תקציב שיא" (לפחות לפי הצהרותיו בתקשורת), אך גם הפסד מצטבר של כ- 42 מ' ₪ שרשמה החברה מיום הקמתה ב- 2004 יכול ללמד על הכספים הרבים שהשקיע כץ במועדון.

אין בידי נתוני יתר קבוצות הליגה, אך להערכתי הפועל חיפה נמנית באזור ה"פלייאוף העליון" מבחינת ההשקעה הכספית של הבעלים. למרות האמור, אוהדים רבים (שאני נמנה ביניהם) חשים שהאופן בו מנוהל המועדון תחת שרביטו של כץ גבה וגובה מחיר כבד מהקבוצה שלנו. הסיבות לכך רבות ומגוונות:

בראש ובראשונה – מצבת שחקני הבית של המועדון. בעוד בעבר הלא רחוק התבססה הקבוצה הבוגרת על שחקנים "תוצרת בית" (דוגמת גל אראל, חנן ממן, אושרי ראש) ומכרה אחרים על מנת לסייע לתקציב המועדון (דוגמת עאהד עזאם, רועי שוקרני, שחר הירש), בשנים האחרונות מחלקת הנוער הפסיקה לייצר שחקנים לבוגרת. לשם המחשה, בשנת המשחקים שחלפה עלה לבוגרת שחקן אחד (ליאור ברקוביץ') שלא שיחק ועזב ללא תמורה ובעונה הקרובה צפויים לעלות לסגל הבוגר שני שחקנים בלבד. למעשה, מאז מקסים פלקושצ'נקו, שעשה את צעדיו הראשונים בקבוצה הבוגרת בפברואר 2015, לא זכתה הקבוצה הבוגרת לשחקן משמעותי תוצרת בית.

 

היעדר החשיבה לטווח ארוך מקבלת ביטוי גם במדיניות הרכש של בעל הבית, שמסרב לשלם עבור רכישת שחקנים ומתעקש להחתים על חוזים קצרי טווח (לרוב לשנה). כתוצאה, השחקנים שמגיעים למועדון הם בדר"כ באזור גיל ה- 30, כבר מעבר לשיא ו/או אחרי קדנציה חלשה במועדון הקודם. כתוצאה, גם כאשר אלו מפתיעים, עומדים בציפיות ומגלים יכולת טובה, המועדון ניאלץ להיפרד מהם מבלי לקבל תמורה.

לראייה, התמוססותה של קבוצת הגביע, שרובה נעלמה מבלי שקופת המועדון תזכה לפיצוי הולם. למעט מקסים פלקושצ'נקו (שנמכר בכ- 400 א' אירו ליריבה העירונית), אחרים עזבו בחינם (שטקוס, שיימן, תורג'מן) או תמורת פיצוי סמלי (ממן, בן בסט). הנ"ל מקבל משנה תוקף כאשר בוחנים את התנהלותם של קבוצת אחרות באותו סדר גודל, שמצליחות לנצל את עליית המחירים בשוק על מנת לקבל תמורה נאה עבור השקעותיהן: דיע סבע, עלי מוחמד, ירדן שועה, מאור קנדיל ונייג'ל הסאלביינק הן רק חלק מהדוגמאות. מקרים דוגמת אורן ביטון ועדן שמיר כואבים במיוחד, שכן אלו גדלו במחלקת הנוער האדומה ו"ברחו" לקבוצות אחרות שזכו להפיק מהם רווח מקצועי וכלכלי נאה.

מעבר לאמור, גם בצד הלוגיסטי-תפעולי אנו "זוכים" לשמוע השקם והערב על כשלים כאלו ואחרים. סיפורי המים החמים והאיסור על נסיעה בכביש שש התחלפו בסיפורים על היעדר בציוד רפואי ותלבושות. המבנה הארגוני של המועדון צר וריכוזי ומורכב משני בעלי תפקידים עיקריים: בעל בית שחי בארה"ב, מעורב בכל הפרטים הקטנים ומנהל את המועדון בשלט רחוק ומנכ"ל שכיר שנחשב ליד ימינו. גם אם לעיתים הדברים מועצמים ע"י התקשורת, צריך להיות עיוור כדי לא להבין שמשהו לא דופק.

 

בשורה התחתונה, הפועל חיפה שלנו נותרה ללא נכסים: בסגל הנוכחי אין שחקן אחד עם פוטנציאל לרווח עתידי, מצבה של מחלקת הנוער בכי רע והקהל מפולג וממורמר. המועדון חי מהיד אל הפה, נטול נכסים, תלוי כמעט באופן מוחלט באדם שנמצא בשלבי העשור השביעי לחייו – ועתידנו לוטה בערפל.

נותר רק לקוות שכשבעל הבית יפנה את הכיסא, יישאר פה משהו להציל ושימצא מחליף ראוי, שידאג וישקיע בעתיד המועדון ויחזיר את התקווה והחיוך לאוהדים.

הפועל חיפה קהל
קרדיט לדף הפייסבוק של הפועל חיפה והצלם אסי קיפר
Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח