הנפילה הצרפתית

הסופר והמחזאי הצרפתי מרסל איימה אמר פעם – "כשצרפת מתעטשת, אירופה כולה מקנחת את אפה". אך כיום, לפחות בענף הכדורגל, נדמה שהקבוצות הצרפתיות, או לפחות אלו שמשחקות במסגרות הבינלאומיות, סובלות מצינון עז. ואירופה? ממשיכה היא בשלה, על גבם של הצרפתים החולים. תמונת מצב.

ניימאר
קרדיט לדף הפייסבוק "Uefa champions league"

 

פ.ס.ז' – "מי אתם ולאן לקחתם את פריז של 2020?"

סכר הדמעות של ניימאר ואמבפה, שנפרץ עם שריקת הסיום של גמר ליגת האלופות, שלח מסר חד לענקיות היבשת – פ.ס.ז' עוד תשוב בשנים הקרובות למעמד הגמר, חזקה יותר ומנוסה יותר. כיום, לדאבונם של צמד הכוכבים, האפשרות שמי מהם יעזוב את המועדון כבר בחלון ההעברות של ינואר הקרוב, נראית סבירה יותר מאשר זכייה משותפת בגביע עם האוזניים הגדולות. תומאס טוכל ניסה לבנות חממת שחקנים איכותית סביב השניים בקיץ האחרון. חממה שכללה בין היתר את דנילו פריירה, מויסה קין ואלסנדרו פלורנצי. אך בפועל, כמו הרכישות עצמן, כך גם תצוגות הכדורגל של הקבוצה של טוכל באירופה נראות מאולצות ולא משכנעות במיוחד.

הפריזאים, שהתקפתם הייתה מהטובות באירופה אשתקד, ממעטים לכבוש במסגרת ליגת האלופות. ליונייטד הם הפסידו בבית, מול לייפציג הם נחלו הפסד בגרמניה, אך ניצחו אותם בבירת צרפת בזכות פנדל מוקדם ומפוקפק. כך שכרגע נדמה שהמזל של פ.ס.ז', שלא נראית כמו אחת שהגיעה מוכנה לקרב התלת-ראשי הזה, הוא שאת שלב הבתים היא תנעל מול בשאקשהיר חסרת הניסיון. הדבר עשוי להוביל להעפלה לא מוצדקת של פ.ס.ז' לשלב הבא על חשבון לייפציג, ולאיזון כסאו המתנדנד של טוכל.

 

מארסיי – "קטסטרוף"

לעומת יריבתה המרה מהדרום, פ.ס.ז', שנחשבת לפייבוריטית מובהקת לזכייה בתואר. אין מילה טובה יותר שתוכל לתאר את העונה האירופית של מארסיי עד כה מאשר "בזיון". ארבעה משחקים, ארבעה הפסדים, אפס שערי זכות. לא, זהו לא המאזן של מכבי כזו או אחרת בארבעת המשחקים הראשונים של ליגת האלופות, אלא של קבוצה מפוארת, שאף זכתה בעבר בליגת האלופות.

בבית, שאיכותו לא תפיל את האוהד הממוצע מהרגליים, שכולל את מנצ'סטר סיטי, פורטו ואולימפיאקוס, מצליחה מארסיי להתרסק לחתיכות. בליגה מארסיי אמנם נמצאת חזק בתמונת האליפות, אך במסגרת ליגת האלופות היא נראית פשוט נורא. ווילאש בואש העביר באופן רשמי את מושכות הקבוצה לדימיטרי פאייט משולל הרסן ו"העגלה" של מארסיי הספיקה כבר לאבד כל כיוון.

 

ראן – "שכר לימוד"

בית ח' בליגת האלופות היה אמור להיות פתוח יחסית – צ'לסי וסביליה החזקות שעברו תהליך התחדשות בקיץ, יחד עם שתי קבוצות עיקשות וחזקות במיוחד – ראן וקראסנודר. בפועל, זה נגמר בנוקאאוט. שתי הראשונות השיגו בקלות את הכרטיס לשמינית הגמר, בעוד ראן וקראסנודר קוששו עד כה נקודה אחת בלבד, שגם היא נרשמה במשחק שהתקיים בין השתיים.

לראן היו את כל הסיבות בשביל להצליח להפריע לתוכניותיהן של צ'לסי וסביליה – גרעין חזק של שחקנים מקומיים ושאפתניים ושני קשרים מרכזיים נפלאים בדמויותיהם של סטיבן אנזונזי הוותיק ואדוארדו קמאבינגה, ילד הפלא שמשגע את היבשת. אך ציפיות לחוד ומעשים לחוד – סביליה וצ'לסי עברו בהצלחה את המשוכה הקשה, הראו לקמאבינגה הצעיר ולחבריו שיש להם עוד הרבה מה ללמוד ושלחו אותם להיאבק מול הרוסים על כרטיס לליגה האירופית.

אדוארדו קמאווינגה
Credit to "Eduardo Camavinga" Official Instagram page

 

ניס – "כמה טוב שיש את באר שבע"

אך לא רק נציגות הליג-1 בליגת האלופות יושבות לבדן על ספסל הנאשמים. גם ניס, שמשחקת בבית של הפועל באר שבע בליגה האירופית, אינה מרשימה במיוחד בלשון המעטה. ההגנה של הקבוצה מהריוויירה, שאיבדה את דאנטה הבלם הברזילאי המנוסה, סופגת עד כה שלושה שערים בממוצע למשחק. ניס הובסה במחזור הפתיחה על ידי באייר לברקוזן בתוצאה 6:2, הפסידה פעמיים לסלביה פראג וכל מה שנותר לה כרגע לפחות זה להתנחם בניצחון הדחוק על האדומים של אבוקסיס.

 

ליל – "ממתיקים את הגלולה"

נכון לכתיבת שורות אלו, הקבוצה היחידה שלא מכתימה את דגל הטריקולור של צרפת היא ליל. ה"לה-דוג", שמוצבים בבית קשה במיוחד עם מילאן, ספרטה פראג וסלטיק, עושים חיל בליגה האירופית לאחר ניצחונות חוץ מוחצים בפראג ומילאנו ושתי תוצאות תיקו. יחד עם זאת, מדובר בהצלחה מזערית שרק מצליחה איכשהו לעדן מעט את מה שכבר ידוע לכל – ככל שעובר הזמן, הליגה הצרפתית הולכת ומתרחקת משאר חברותיה לצמרת של חמשת הליגות הבכירות, ואין מראה טובה יותר למגמת הדעיכה הזו מאשר ליגת האלופות והליגה האירופית.

עם תוצאות צנועות מול יריבות חלשות, תבוסות מביכות ובעיקר תצוגות כדורגל אפורות למדי, נראה שזכייה נוספת של קבוצה צרפתית בתואר אירופאי הופכת לחלום רחוק. כמעט 28 שנים עברו מאז הזכייה של מארסיי בליגת האלופות, והספירה נמשכת.

דאנטה
דאנה | Via OGC Nice on Facebook
Print Friendly, PDF & Email

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח