המצב דה (מי) קולו

// מאת ניל קרמר

התאריך: 3 לאוקטובר 2019 .האירוע: מחזור הפתיחה של הליגה ה-2 הטובה בעלם מזמן לנו מפגש לוהט בין 2 קבוצות שחולקות ביניהן, בעשור האחרון – 12 הופעות בפיינל פור, 4 סגנויות היורוליג וכמובן 3 תארים משותפים, כאשר שתיים מתוך שלושת התארים שחילקו ביניהן במהלך העשור, באו אחד ע"ג השני:

בעונת 2016-2017 פנרבחצ'ה גברה על אולימפיאקוס של ספרופולוס ולקחה גביע אירופה לאלופות לראשונה בתולדותיה. שנה לאחר מכן, בעונת 2017-2018, חזרה לקדמת הבמה הקבוצה המעוטרת ביותר שידעה המפעל – ריאל מדריד – והחזירה לעצמה את התואר (בפעם העשירית..) בעזרתו של הללוקה דונצ'יץ'.

לוקה דונצ'יץ', ריאל מדריד
Credit to "Luka Doncic" Facebook page


בחזרה למחזור הפתיחה של עונת 19/20
: פנרבחצ'ה מפסידה 81-77 לריאל במחזור הפתיחה בויזניק סנטר, מדריד. הפסד חוץ "שיכול להתקבל בהבנה". שבוע לאחר מכן, הפסד חוץ נוסף – לכוכב האדום בלגרד, עם תצוגה התקפית מביכה של 56 נק' מצד הטורקים. דרך אגב, מסתבר שלראשונה זה 18 שנים (מאז 2001 שאימן בפנאתינייקוס), קבוצה של אוברודביץ פותחת עונה אירופית עם 2 הפסדים ברצף. במחזור השלישי הגיע ניצחון הבכורה על בסקוניה בבית ומיד לאחר מכן… בואו ניתן לטבלה לדבר:


עונת הבלהות של פנרבחצ'ה ביורוליג

מחזור ניצחון/הפסד יריבה (בית/חוץ) תוצאה רצף
1 L ריאל מדריד (ח) 81 – 77 L1
2 L הכוכב האדום (ח) 68 – 56 L2
3 W בסקוניה (ב) 87 – 80 W1
4 L מילאנו (ח) 87 – 74 L1
5 L מכבי ת"א (ח) 67 – 55 L2
6 L ז'לגיריס (ב) 76 – 79 L3
7 W באיירן מינכן (ב) 90 – 82 W1
8 L צסק"א (ח) 88 – 70 L1
9 L ברצלונה (ח) 89 – 63 L2
10 W וילרבאן (ח) 72 – 88 W1
11 W חימקי (ב) 89 – 76 W2
12 W אלבה ברלין (ב) 107 – 102 W3
13 L אנדולו (ב) 73 – 81 L1
14 L פנאתינייקוס (ח) 81 – 78 L2
15 L זניט (ב) 81 – 84 L3
16 L ולנסיה (ב) 98 – 100 L4
17 ? אולימפיאקוס (ח) ? L5? עצירת רצף ההפסדים?

גילוי נאות: זה כבר חודש אני רוצה להיכנס לעובי הקורה ולהבין מה לעזאזל קורה בקבוצת הפאר של ז'ליקו. כיצד ייתכן שקבוצה שהופיעה בחצי מהפיינל פורים של העשור האחרון תראה כל כך אומללה וחסרת חשק? קבוצה שמחזיקה באחד הסגלים הטובים ביותר ביורוליג, תשיג רק חמישה ניצחונות בשישה עשר מחזורים?!

לפי דירוגי קדם העונה וסוכנויות ההימורים פנר הייתה צריכה להוביל את הליגה  במקום השני כאשר במקום הראשון… ריאל מדריד. צפיתי במשחקים, תקצירים.. ואז הגיע המשחק של שבוע שעבר (מול ולנסיה): השמטת יתרון 11, הגנה שלא קיימת, כמעט הפסד המשחק – הצלה של המשחק ע"י דה קולו עם 0.4 ש' לסיום הזמן החוקי – הארכה, הובלה מבטיחה לקראת הסיום (7) ו.. מפח נפש, כאשר ג'ורדן לויד מבצע מהלך של and one וקולע את הבונוס מהקו. דה קולו לוקח כדור אחרון ומחטיא שלשה. רצף ההפסדים מגיע ל4.

שימו לב בבקשה לסרטון הבא, המציג את 16 השניות האחרונות של הזמן החוקי של המשחק:

תכף אחזור ואנתח את מה שניתן לראות ולהבין מהתקציר, אך ברשותכם אנסה לחלק את המשבר שפוקד את פנרבחצ'ה בכמה ראשי פרקים:

  1. סגל השחקנים – הלכתי לאמצע העשור הנוכחי, עונת 14/15 ובחנתי מאז ועד הסגל שהולחם היום, מה השתנה, מי נשאר, מי עזב:

פנרבחצה טבלה

 

 

 

פנר נחשבה לאורך השנים כקבוצה בעלת המשכיות נדירה, שכמעט ואין כמותה ביבשת (רוצים לנחש מי הקבוצה השנייה עם המשכיות שכזו בסגל?)

C – יאן וסלי, שחקן בית של פנר, שכעת התחיל את עונתו השישית ברציפות במועדון. אפה יודו היה שנתיים במועדון ולקח איתם אליפות.

PF – ניקולו מלי שיחק שנתיים.

SF –  ניקולה קליניץ' וג'יג'י דאטומה כבר 5 שנים בקבוצה.

SG – בוגדנוביץ' היה שחקן בית של פנר במשך 3 עונות, אחריו הגיע מרקו גודוריץ' לשנתיים.

PG: קוסטאס סלוקאס ומוחמד עלי שכבר 5 שנים הם הרכזים הבכירים של אוברדוביץ'.

בהשוואה לעונה שעברה, פנר הצליחה לשמור על שלד של 6 שחקנים, שמתוכם 5(!) כבר משחקים ביחד זו השנה הרביעית ברציפות(!!)

ואלו הם שמות משמר האוברדוביץ': יאן וסלי, ניקולה קליניץ', ג'יג'י דאטומה, קוסטאס סלוקאס, מוחמד עלי.


2. המצטרפים (הבולטים) החדשים
– ננדו דה קולו, דריק וויליאמס

ניתן לומר בוודאות שפנר הגיבה בצורה מצוינת לעזיבות של 2 שחקני מפתח שלה, בהחתמת הסקורר הטוב באירופה בשנים האחרונות ודריק וויליאמס שהראה המון כישרון בבאיירן עונה שעברה.

2.1 ננדו דה קולו – מבחינה התקפית, אין צורך להסביר למה הפנומן הזה מסוגל. קלעי אבסולוטי. סקורר מחונן, קילר, קר רוח. שחקן שכל קבוצה באירופה הייתה שמחה לקבל. בקיץ דה קולו חשב שהוא עובר מאלופת אירופה לזאת שאחריה, או לפחות קבוצה שתתמודד בצמרת היורוליג.

אז מה לעזאזל קורה כאן? יחד עם האיכויות ההתקפיות שלו, במשך הקריירה שלו, דה קולו שומר סביר, האחד על אחד שלו בסדר גמור, אך לפעמים הוא "חולם בהקיץ" בין אם זה בשמירה על השחקן שרחוק מהכדור, או התמצאות לקראת ריבאונד. ועדיין, דה קולו בעונה אישית פנטסטית, הוא עושה הכל בקבוצה שלו ומנסה לחלץ את העגלה מן הבוץ – שיא קריירה בנקודות (19.2) ובאחוזים ל-2 (65.5%).

2.2 דריק וויליאמס – בחירה מס' 2 בדראפט 2011 הוא קודם כל מגה אתלט, סקורר וזריז מאוד. הבעיה איתו, כך טוענים בארה"ב, היא שמדובר בשחקן לא קבוצתי שפוגע במרקם של חדר ההלבשה. עונה שעברה בבאיירן הוא הראה יכולות מרשימות בכל הקטגוריות ואולי בהכי חשובה – יציבות. זה הספיק לפנר להציע לו חוזה לעונה אחת, והעונה נדמה כי הוא אכן השתפר ומבין את תפקידו בכדורסל האירופי יותר טוב.

 

אז אם לא מדובר ב-2 השחקנים החדשים, מה יכולה להיות הבעיה?

דה קולו, וויליאמס, פנרבחצה
דה קולו ו-וויליאמס מול ולנסיה. קרדיט: Euroleague Official Website

 

3. פילוסופיית המשחק של אוברדוביץ' – "כשאני רואה כיצד ז'ליקו מריץ את ההתקפה שלו, התאהבתי ישר. כמה חכמה, כמה תחכום" (קואץ' ניק, יו-טיוב).

משחק ההתקפה של פנר מתבסס בעיקר על ריווח וקלעי שלשות. במשך העונות שסקרתי בטבלה, פרט לעונה הראשונה, פנר תמיד קלעה ב40% מחוץ לקשת עונתי. עכשיו תתנו את הכדור לרכז חכם בדמותו של סלוקאס, שמקבל "אישור" לירות מקשת ה-3 כאשר הוא פנוי ולבצע כמה פיק אנד רולים שצריך על מנת למצוא את הפרצה בהגנה, לחדור/למסור פנימה/החוצה לקלעי.

79, 76, 81, 83, 79 -> מימן לשמאל, בסדר הזה, זהו ממוצע הנק' העונתי של פנרבחצ'ה בשנים עברו. המסקנה ברורה – משחק ההתקפה עדיין שוטף ועובד. בערך. הבעיה הגדולה היא בהגנה, ושם הרבה יותר קשה להטמיע שיטה כאשר אין לך שחקנים בעלי אוריינטציה הגנתית – כדוגמת וויליאמס (בהשוואה לניקולו מלי) ודה קולו (בהשוואה ל-גודוריץ' ובוגדנוביץ').
עוד כמה מספרים בהקשר זה: 87, 88, 89, 102, 81, 81, 81, 100 – מספר הנקודות שספגו ב-8 מתוך 11 ההפסדים (2 מהם בהארכה). קרי, ההגנה של המאסטרו לא מצליחה לתפקד העונה. האם זוהי אשמת הפילוסופיה שלו? השחקנים אשמים? בואו נמשיך…

ז'ליקו אובראדוביץ
קרדיט: EuroLeague Official You Tube Channel

 

4. שביתה איטלקית? – בואו ונחזור לתקציר מול ולנסיה ונספור יחדיו טעויות הגנתיות של הטורקים:

  1. אחרי ההחטאה של סלוקאס ולנסיה יוצאת למתפרצת ומחטיאה. דה קולו? מחכה בצד המגרש למסירה מהריבאונד שלא הגיע
  2. סגירה לריבאונד – למרות שאני מאמין כי ריבאונד זה מאמץ קבוצתי, אין ספק שהמחסור בגבוהים אצל פנר (חסרה את וסלי, לאוורן ואת סטימאץ שסיים את החוזה הזמני) פגע בה מאוד, 50 כדורים חוזרים השיגו הספרדים, לעומת 31 של הטורקים.

אבל עדיין, אי אפשר להתעלם מהסגירה השערורייתית שלהם: כמו עלי מוחמד כאן –

או בדוגמה הבאה, בזריקת העונשין המכרעת בהארכה שדאטומה "נרדם" בסגירה לריבאונד, מה שנותן לספרדים עוד פוזשן אחד. וזה כל מה שהם היו צריכים:

הערה: לא ברור לי מדוע מיהרו לשחרר את ולדימיר סטימאץ' בטח כאשר המחליף שלו(?), הלא הוא מלקולם תומאס, עוד לא נרשם למשחקים.

אני יכול להביא כאן עוד אינספור דוגמאות של סגירה לקויה לריבאונד מכל מיני משחקים העונה, "הירדמות" בשמירה ועוד חטאים בהגנה.

שביתה איטלקית? אני לא חושב, אבל אולי הגורם שמשפיע הכי הרבה הוא…

ז'ליקו אוברדוביץ
אוברדוביץ' הוא האשם?
קרדיט: EuroHoops

5. מיצוי – האם יכול להיות שעצם ההמשכיות האדירה של פנר היא זאת שגם פגעה בה בצורה שלא צפתה? אני טוען שכן, וישנו מקרה עבר (מתחילת העשור, איזו סגירת מעגל..) המוכיח זאת: צסק"א מוסקבה של עונת 2010-2011 סיימה את שלב הבתים של היורוליג (הפורמט הישן למי שהספיק לשכוח) במאזן מביש של 3 נצחונות לנגד 7 הפסדים. הסגל הזה כלל שחקנים שאין צורך שארחיב עליהם ועל כמות הנסיון והזמן שהם משחקים יחדיו: ג'י אר הולדן, ויקטור חריאפה, טרג'ן לנגדון, מתיאש סמודיש, רמונאס שישקאוסקאס.

השחקנים הנ"ל היו חלקים אינטרגלים בשנים היפות של צסק"א בעשור הקודם. והנה, בעונה אחת, הם התרסקו. עונה לאחר מכן התבצע ניקוי אורוות והשחקנים הבאים הפכו להיות הפנים של צסק"א: מילוש תאודוסיץ', ניקיטה קורבנוב קיבל קרדיט גדול יותר, ננאד קריסטיץ'. מכאן, בשנים שלאחר מכן כבר חזרנו לקבל את צסק"א המפלצתית של פעם, שכללה את סוני ווימס, אארון ג'קסון ואת ננדו דה קולו.

כלומר הטענה שלי היא שגם בסגלים שרצים שנים יחדיו, באיזשהו מקום, מתישהו, החבילה תתחיל להתפרק – וצריך לדעת לעבור עונות פחות מוצלחות גם כאשר הציפיות בשמיים (תשאלו את אוהדי מכבי תל אביב).

 

האם פנר צריכה לחשוב על העונה הבאה כבר מעכשיו? התשובה היא לא. למרות הפתיחה הקטסטרופאלית, קבוצתו של ז'ליקו רחוקה בסה"כ 3 ניצחונות מהמקום השמיני (אשר מחזיק במאן 8-8). אז לכו תדעו, אולי בסוף עונת היורוליג הסדירה, נקבל סדרת פלייאוף מטורפת ובלתי צפויה –  רק תחשבו על סדרת הצלבה בין פנרבחצ'ה נגד אנדולו/ברצלונה/ריאל. תענוג.

הערה לסיכום: הנהלת פנר, יחד עם האוהדים, דואגים להראות לאוברדוביץ' שהוא רצוי, ואין כל כוונה (כרגע) לפטרו. היציעים אף מבקשים שהמאמן הסרבי שהוביל אותם לגדולות, יקבל הארכת חוזה. האם זה יצליח? האם הקוסם מיצה את עצמו?

יודעים איך העונה של פנרבחצ'ה תתפתח? מוזמנים לדרג בסקר

פנרבחצ'ה
Credit to "Turkish Airlines EuroLeague" Facebook page
Print Friendly, PDF & Email

4 תגובות

  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    נהדר….
    אם אתה לא מתרגם את הטור הזה לטורקית ושולח להנהלת הקבוצה – זה הפסד עצום עבורם

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    כתבה מעולה! נראה שאכן הסגל מיצה את עצמו + אובראדוביץ כבר לא קוסם יותר….

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    כתב פופוביץ

  4. השחקנים פשוט התבגרו, עברו פציעות וכבר לא באותו כושר. בסך הכל טבעי לקבוצה שרצה הרבה זמן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח