הליגה האירופאית העליונה

// מאת דני בירן

משבר הקורונה הוא הזדמנות טובה לדעתי לחשוב מחדש על איך נראות ליגות הכדורגל באירופה ומכיוון שבסינית משבר והזדמנות זו אותה מילה, כך אומרים, ננסה לקחת את המשבר ולהפוך אותו למוצר שהם יוכלו להזמין.

נתחיל במיפוי הבעיות:

1. השחקנים משחקים יותר מידי משחקים – שחקנים בכירים, שמשחקים בליגה המקומית, אירופה, גביעים ונבחרות ישחקו כ-60 משחקים בעונה לפני מונדיאל \ יורו. זה גורם לשחיקה, פציעות, קיצור קריירה וכו'.

2. ליגות לא מאוזנות – באיטליה – יובנטוס בדרך לאליפות התשיעית ברציפות, בצרפת שום דבר פרט לשיעמום לא יכול לעצור את פריז, באיירן איבדה רק שבע אליפויות ב-24 שנים האחרונות ורק באנגליה יש תחרות אמיתית על התואר וגם זה הצטמצם בשנים האחרונות לשתי קבוצות שרצות ועוד ארבע שמסתכלות בקינאה.

3. מבנה התחרויות לא אופטימלי – אם מסתכלים על הNBA, רואים שם שבכל עונה שתי הקבוצות הגדולות, לייקרס ובוסטון, נפגשות פעמיים בעונה למפגש ענק ואילו באירופה ברצלונה ויונייטד יכולות לא להיפגש שנים וכך גם פריז לדוגמא, במקום להיפגש כל שבוע עם קבוצות ברמתה וברמת השכר שלה, צריכה להתמודד כל שבוע עם כל מיני חרדלים ושאר ממרחים.

4. הליגה המרכזית, העשירה ומרובת הכוכבים משוחקת באמצע השבוע ואילו בסוף השבוע משחקות בפריים טיים כל מיני אוסאסונות ווסטהאמים.

רונאלדו
Credit to "Juventus" facebook page

אז מה עושים?

אם מחליטים שהכדורגל צריך לעבור שינוי, שהמבנה הנוכחי בעייתי, שהמבנה הנוכחי לא ממקסם את הכנסות הענף מתקשורת ואוהדים, אז צריך להציע מבנה ושיטה חדשים.

בכתבה הזו ובבאה ננסה להציע אלטרנטיבות, יתרונות, חסרונות ואם ראשי אופ"א רוצים, הם מוזמנים להשתמש, רק דברו עם הסוכן שלי.
(אגב, על חלק מהנושאים כותבים לא מעט, בעיקר דסקל ודורפן, וחלק מהרעיונות מושפעים מהם, במודע או שלא).

אז האלטרנטיבה הראשונה היא "הליגה האירופית העליונה" (בגרמנית זה נשמע יותר טוב) שבה יאוחדו כל הקבוצות הגדולות באירופה לליגה אחת, הן ייצאו מהליגות שלהן ויקימו ליגה מלאה של כעשרים קבוצות שתשוחק בסופי שבוע ובסיומה תוכתר אלופת אירופה הגאה.

פרקטיקה: מי העשרים קבוצות הגדולות באירופה? בואו ניקח ארבע אנגליות (ליברפול, צ'לסי, סיטי ויונייטד), ארבע ספרדיות (ברסה, ריאל, אתלטיקו וולנסיה), איטלקיות (יובה, רומא, אינטר, נאפולי), נוסיף קצת צרפתיות (פריז, מארסיי וליון), גרמניות (באיירן, דורטמונד, שאלקה, לייפציג) את אייאקס, בנפיקה ופורטו, צסקא מוסקבה ושחטאר דונייצק כדי להשלים את העשרים.

כאן כבר אפשר לדבר על האם עדיף ליגה ארוכה של 38 משחקים, כולן נגד כולן בית וחוץ, מה שייתן בהתחלה ליגה מטורפת (תחשבו שבאותו סופש יש לכם גם את באיירן-יובה, גם את הדרבי של מנצ'סטר וגם את פריז נגד איאקס), אבל בליגה, כמו בכל ליגה, יהיו קבוצות שיאבדו עניין, קבוצות כמו דורטמונד, שאין להן באמת סיכוי בריצה ארוכה לעבור את ריאל, פריז וברצלונה ומאמצע הליגה נקבל הרבה קבוצות שאין להן על מה לשחק, גם אם לפעמים קוראים להן אינטר או באיירן.

אז אפשר לעשות ליגה מחולקת לשני בתים (בסגנון היורוליג), ששם יעשו ליגה של עשר קבוצות (אפשר להרחיב ל24 קבוצות מחולקות לשתיים ולהרוויח עוד משחקים, נגיד להוסיף נציגה סקוטית, בלגית, עוד אנגליה והולנדית) ואחרי זה פלייאוף ארוך (רבעי גמר ומעלה) ואז יוצא שכל קבוצה תשחק לפחות 18 משחקים והאלופה תשחק עוד חמישה משחקים.

היתרון הוא עונה יותר קצרה יחסית, קבוצות לא יאבדו עניין בליגה כי היא קצרה וכל משחק חשוב ומשחקי פלייאוף עוצמתיים בסוף העונה, אבל יש פה גם חסרון, שלא כולן משחקות נגד כולן, אבל אפשר לסדר את זה שכל שתי קבוצות גדולות ישחקו בוודאות אחת לשלוש שנים בית חוץ אחת נגד השניה (החלוקה לבתים לאו דווקא תהיה בהגרלה, אלא תהיה מושפעת מאטרקטיביות המפגשים).

ניימאר פריז
Credit to "PSG – Paris Saint-Germain" Facebook page

 

 

אז את זה פתרנו עם שתי אפשרויות אטרקטיביות, בואו נדבר על אספקטים אחרים:

1. הליגות המקומיות – הקבוצות האלה, שישחקו בליגת העל האירופית, יצטרכו לפרוש מהליגה שלהן, כי אחרת זה לא יכול לעבוד. זה כבר לא 12 משחקים עד הגמר כמו בליגת האלופות היום, אלא לפחות 22 משחקים, צריך לפרוש מהליגות שמשוחקות בסופי שבוע ולשחק רק במסגרות האלה.

2. נכון שליגה גרמניה בלי באיירן, דורטמונד, שאלקה ולייפציג היא הרבה פחות אטרקטיבית, ובמקרה כזה אליפות של המבורג, שטוטגארט או הופנהיים זו אליפות עם כוכבית בגודל של פלוטו, אבל אין ברירה, הליגות המקומיות יצטרכו להמשיך להיות משוחקות, ואולי אפילו יעשה להן טוב שהמאבק יהיה פתוח בלי קבוצה שהתקציב שלה פי שלושה משאר הקבוצות.

3. עליות \ ירידות – אפשר להוריד את האנגלית הגרועה ביותר ולהעלות במקומה את אלופת אנגליה וכד', אבל אפשר לעשות מעין טורניר סוף עונה בין כל הקבוצות החזקות (נגיד במסגרת ליגת האלופות הקלאסית שתישאר עם אלופות בלגיה, יוון וכו') ומהן יעלו לפלייאוף נגד הקבוצות האחרונות בטבלת הליגה העליונה. זה קצת בלאגן, כי זה יכול לגרום לכך שאיזו אנגליה תרד ואז הליגה האנגלית, ששנה קודם הכילה 18 קבוצות, פתאום תכיל 19 (אפשר לסדר את זה ולהעלות עוד קבוצה מהצ'מפיונשיפ), אבל די הוגן כי זה נותן לקבוצות חדשות לעלות לליגה של הגדולים, וקבוצות שלא מתאימות לרמה הזו ינשרו.

למרות שמה שהגיוני שיקרה, ואולי גם הוא לא כל כך רע, זה שיבטיחו לקבוצות הבאמת גדולות – ליברפול, מינכן, יובה, ברסה, ריאל, יונייטד וסיטי לדוגמא, להשתתף באופן קבוע במפעל, לא משנה מה, לפחות לחמש שנים הבאות, ואז יהיה להן יותר קל לעזוב את הליגה הישנה שלהן.

4. גביעים מקומיים – אפשר להפוך את הגביעים לטורנירים של אמצעי שבוע ואז הקבוצות שמשתתפות בליגה העליונה בסופשים, ישחקו מידי פעם בגביעים באמצע השבוע ויטפחו כך את הקשר לקהילה, למדינה, לאלוהים ולפאבים והנערות המקומיות.

5. פייר פליי – ברגע שכל הגדולות משחקות תחת אותה מסגרת ולא כל אחת בליגה משלה, אפשר לדבר על תקציב מינימום ומקסימום, על מגבלות שכר ושאר ירקות שנועדו לכך שתקציב הקבוצות יהיה באותו סדר גודל והתחרותיות תישמר.

6. קומישינר – מי יותר מתאים מאבי לוזון?

 

אז מה היה לנו?

ליגה שתשוחק בסופי שבוע, תצמצם את מספר המשחקים שחקנים משחקים בשנה, תעשה מלא כסף ותפגיש את כל הגדולות של אירופה אחת עם השנייה למפגשי חשק ולא תבזבז את כוחות העל של כדורגלני העל במשחקים מול אלפיים איש במגרשים שיועדו להאכלת כבשים וצוענים.

מש"ל.

בפעם הבאה נדבר על אלטרנטיבות, טובות יותר או טובות פחות, לאופציית הליגה העליונה, נפליג להרי הקווקז ונצלול למעמקי נהר הריין, נספר על משפחות סקוטיות בלי שיניים ועל משפחות בלגיות עם דברים מפתיעים במרתף. אז לא להתרחק יותר משני עמודים מפה כי ההמשך יבוא דווקא כשאתם לא מוכנים.

רונאלדו ומסי
Credit to "La Liga" Facebook page
Print Friendly, PDF & Email

2 תגובות

  1. קנית אותי בלוזון, רק לשמוע אותו מקלל באנגלית אני מוכן לשלם בפאונדים

  2. ממליץ לקרוא. גם לראשי אופ"א.
    מבחינתי ללא הכרעה ישירה על התואר כל מה שיש הוא תפאורה נאה לעבודת אלילים מודרנית ולא ספורט תחרותי. ראיתי שבהצעותיך אתה כן תומך בסוג של פלייאוף ישיר ולכן כמובן גם אני רואה בחיוב ובעניין רב את רוח הדברים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח