הטופ של הפוטסל

לשאר הטורים בסדרה    

מטרת הפרויקט "כדורגל מעולם אחר" היא חשיפת קהל חובבי ספורט ישראלים לענף הפוטסל המרתק. כעת, לאחר שבחנתי את הסיבות לאטרקטיביות ופופולאריות המשחק, הבהרתי את ההבדלים בין הפוטסל לכדורגל, סקרתי את מצב הענף בישראל ואף נתתי במה לשחקן נבחרת ישראל, דן בר-אל. הגיעה העת לחשוף ולקשר את קהל הקוראים לטופ של ענף הפוטסל העולמי, הליגות, התחרויות והכוכבים המשמעותיים והמעניינים ביותר.

אליפות פוטסל
Credit to Fifa Futsal World Cup facebook page

בדומה לעולם הכדורגל, גם התחרויות הגדולות ביותר בעולם הפוטסל מנוהלות תחת חסותה של FIFA ושלוחותיה הבינ-יבשתיות והמקומיות. הסקירה המצורפת תתמקד בעיקר בתחרויות המעניינות ביותר מאירופה, אסיה ודרום אמריקה, היבשות בהן הפוטסל נמצא בתנופה אדירה ומושקעים בו משאבים רבים.

 

הליגות הטובות בעולם

לה ליגה פוטסל

הליגה הספרדית, Liga Nacional de Futbol Sala (LNFS) http://www.lnfs.es, היא ללא ספק הליגה הטובה והמסוקרת ביותר בעולם. הליגה פועלת תחת המעטפת התומכת של ההתאחדות לכדורגל הספרדית בשיתוף עם La Liga. ברצלונה, אינטר מוביסטר מדריד, אל פוזו מורסיה, לבאנטה ואוסאסונה הן הקבוצות המובילות, כאשר האלופה הנוכחית היא אינטר מוביסטר מדריד, מהקבוצות הטובות בעולם, בפעם החמישית ברציפות. האליפות נחתמה בדו-קרב פנדלים במשחק החמישי והמכריע בסדרת הגמר המותחת נגד ברצלונה. בליגה הספרדית משחקים כמה מהכוכבים הגדולים של עולם הפוטסל, ביניהם ריקארדיניו (פורטוגל), פראו (ברזיל), סרחיו לוזאנו ומיגלין (ספרד). בשנת 2017 רכש ערוץ יורוספורט את זכויות השידור לליגה בזכות האטרקטיביות שלה, וכעת ניתן לצפות בשידורים חיים מהליגה הזו.

ניתן לעקוב אחר הליגה הספרדית באמצעות עמוד הפייסבוק הרשמי של הליגה המעלה תקצירים של כל המשחקים. מומלץ לעקוב גם אחר עמודי הפייסבוק של FC Barcelona Lassa, FC Inter Movistar ועמוד האינסטגרם של ריקארדיניו.

Credit to Liga Nacional de Fútbol Sala Facebook page

הליגה הרוסית, Russian Futsal Super League

היא אחת מהליגות המובילות בעולם וזאת בעקבות כמות אדירה של כספים המושקעים בה. השחקנים בליגה הרוסית הם בעיקר שחקנים רוסים בצירוף כמות גדולה של ברזילאים שלרוב מתאזרחים ומייצגים את הנבחרת המקומית. סגנון המשחק בליגה הוא מהיר וחד בזכות הפיזיות של השחקנים הרוסים וגם ניחן במשמעת אדוקה כיאה לתרבות הרוסית.

הליגה הברזילאית, Liga Nacional de Futsal

עשרה ברזילאים וירטואזים על מגרש קטן גורמים למשחק להיות מהיר ותכליתי, משחקים בשביל לנצח, אבל בעיקר בשביל להנות. והכוונה בלהנות היא ממש להנות! מי שלא היה בחדר הלבשה ברזילאי לפני משחק לא יודע קרנבל מהו. במקום טקטיקה וחימום, עומדים השחקנים על שולחנות ורוקדים סמבה שמהדהדת את חדרי ההלבשה של היריבה שמתחילה להבין כי היא נמצאת בבעיה קשה. הבונוס הגדול בליגה הזאת היא התשוקה של כל הגורמים המעורבים בה. השחקנים, הקהל המשולהב והשדרים המתלהבים. נוסיף לזה קבוצות ברמה גבוהה כגון קרלוס ברבוסה, מגנוס פוטסל וקורינתיאנס ונקבל ליגה שהיא תענוג לצפייה.

למי שאוהב לשמוע שדרים ברזילאים משתוללים לאחר השחלה של פלקאו, שמעולם לא עזב את הליגה המקומית, מומלץ לעקוב אחר דף הפייסבוק BRFutsal המסקר את הליגה הברזילאית.

ליגות נוספות הראויות לציון הן הליגה הפורטוגלית, הליגה האיטלקית והליגה היפנית. בכל אחת מהליגות ניתן לצפות במשחקי פוטסל ברמה תחרותית גבוהה, קבוצות המשתתפות באליפויות יבשתיות על בסיס קבוע ובמשחקי על כגון הדרבי בין בנפיקה ולספורטינג ליסבון. ללא ספק שווה מעקב.

 

כשהאלופות נפגשות

בדומה לפורמט הקיים בעולם הכדורגל, גם בפוטסל מתקיימים מפעלים עבור הקבוצות האלופות של כל מדינה.

ליגת האלופות של אופ"א, UEFA Futsal Champions League  (בעבר נקראה UEFA Futsal Cup), היא המפעל היוקרתי ביותר עבור קבוצות אירופאיות. המפעל כולל ארבעה שלבים:

  • Preliminary Round
  • Main Round
  • Elite Round
  • Final Four

בכל שלב נפגשות ארבע קבוצות לבית המשוחק בשבוע אחד מרוכז. בשלבים האחרונים של המפעל, Elite Round וה-Final Four ניתן לצפות במשחקים מהפנטים בין קבוצות העל של היבשת, כגון קאיראט אלמטי מקזחסטן, אוגרה ודינמו מוסקבה מרוסיה, פסקארה האיטלקית, ספורטינג ובנפיקה ליסבון מפורטוגל, ברצלונה ואינטר מדריד מספרד ועוד.

גמר המפעל בשנת 2017-18 שוחק לעיני 11,000 צופים בעיר סראגוסה בספרד, כאשר אינטר מדריד הוכתרה כאלופת אירופה לאחר שהביסה את ספורטינג ליסבון בתוצאה 5-2.

ניתן לעקוב אחר ליגת האלופות באמצעות עמודי פייסבוק מוכרים המעדכנים על עולם הפוטסל ובין היתר גם על טורניר זה. מומלץ ביותר בזכות התכנים הנפלאים והתקצירים: פוטסל פלאנט ו-פוטסל פוקוס.

בנוסף לליגת האלופות של אופ"א, מתקיימים טורנירים דומים גם בדרום אמריקה (Copa Libertadores De Futsal), באסיה (AFC Futsal Club Championship) ואחת לשנה מתקיים גם גביע העולם לקבוצות –  Intercontinental Futsal Cup, שהתקיים לאחרונה בתאילנד והסתיים בזכייה של מגנוס פוטסל מברזיל.

Credit to UEFA Futsal Facebook page

 

פוטסל נבחרות, הכי מרגש

מונדיאל, יורו, קופה אמריקה, אליפות אסיה. השמות אותם שמות, הנבחרות משחקות באותן התלבושות ואפילו הספונסרים כמעט זהים לחלוטין. גם בפוטסל, טורנירי הנבחרות הם הפסגה אליה שואף להגיע כל שחקן והשבועות הכי טובים בחייהם של האוהדים.

אליפות העולם בפוטסל, FIFA Futsal World Cup, מתקיימת אחת לארבע שנים. שמונה מונדיאלים התקיימו עד היום, כאשר השליטה הבלתי מעורערת בענף נמצאת בידיה של ברזיל שזכתה להניף את גביע העולם חמש פעמים (בדיוק כמו נבחרת הכדורגל). נבחרת ספרד היא היריבה הנצחית בקרב על הכתר. הספרדים זכו בתואר פעמיים והפסידו (לברזיל) שלוש פעמים נוספות. אליפות העולם השמינית, שהתקיימה בשנת 2016 בקולומביה, סיפקה סנסציה אמיתית כאשר נבחרת ארגנטינה זכתה בתואר לאחר משחק גמר מול רוסיה המעולה. הנבחרת הברזילאית, שהופיעה בשישה מתוך שבעת משחקי הגמר שהתקיימו עד אז, הודחה כבר בשמינית הגמר על ידי נבחרת איראן.

מלך השערים של כל הזמנים במשחקי המונדיאל הוא אגדת הפוטסל פלקאו שכבש 48 שערים ב-33 משחקים בחמש אליפויות שונות. אליפות העולם הבאה תיערך בשנת 2020, כאשר ארבע המועמדות הסופיות לאירוח הטורניר הן קוסטה ריקה, יפן, ליטא וניו זילנד. בסוף חודש ינואר 2019 יחל שלב המוקדמות הראשון לקראת הטורניר. אנו מאחלים בהצלחה לנבחרת ישראל שתנסה להתמודד על אחד משבעת המקומות המוקצים לנבחרות אירופאיות.

טורניר היורו, UEFA Futsal EURO, מתקיים גם הוא אחת לארבע שנים. הטורניר האחרון התקיים השנה 2018 בסלובניה. במהלך הטורניר, שחקן הפוטסל הטוב בעולם כיום, ריקארדיניו מפורטוגל, כבש את אחד השערים הוירטואוזיים ביותר בתולדות הטורניר ואולי הענף כולו. הצפייה חובה. אגב, ריקאקדיניו הוביל את נבחרתו לזכייה ראשונה אי פעם בתואר תוך זכייה מרשימה בתואר מלך השערים וה-MVP של הטורניר.

קופה אמריקה ואליפות אסיה מספקות גם הם את הסחורה באופן מסורתי, עם שידורים חיים ברחבי הגלובוס והמון שערים ודרמות.

Credit to FIFA Futsal World Cup Facebook page

 

פוטסל ישראלי בטורנירים הגדולים

לצערנו, נבחרת ישראל והקבוצות הישראליות לא הצליחו להגיע להישגים משמעותיים לאורך השנים. ההישגים העיקריים התרחשו לפני עשור ויותר, בתקופה בה הושקעו מעט יותר כספים בפוטסל הישראלי והפערים בינינו לבין המדינות האחרות היו קטנים יותר. הישגים בקנה מידה זה יחשבו היום, למרבה הצער, לסנסציות.

ההישג הטוב ביותר של קבוצה ישראלית במפעלים האירופאים התרחש בעונת 2009-10 כאשר עירוני ראשון לציון עטורת הכוכבים (בשורותיה שיחקו אבי כליף, יאיר אלמקייס, שי זבלוצקי ועידן כץ – כולם נמנים על סגל המאמנים של נבחרת ישראל כיום) העפילה לשלב ELITE 16 הגדולות של ליגת האלופות. בשלב זה התמודדה ראשל"צ עם אימפריות פוטסל בדמות אינטר מדריד, בנפיקה ליסבון ואקונומק הסלובנית.

הישג נוסף היה הגעתה של קבוצת ינשופי אס"א תל אביב בעונת 2010-11, תחת הדרכתו של ירון נצר, לשלב ה-Main Round של ליגת האלופות. האלופה הוגרלה לבית קשוח ביותר עם Lives אלופת פינלנד, אלופת קרואטיה Nacional Zagreb שהגיעה ל-Elite round בעונה הקודמת ואלופת איטליה Montesilvano. משחק הפתיחה נגד אלופת פינלנד נגמר בתוצאה של 7:3 לטובת האלופה הישראלית. המשחק השני הפגיש את הינשופים עם אלופת איטליה ולמרות מחצית שהסתיימה בתוצאה מינימלית ומפתיעה 1:0 ואחריו שוויון ישראלי מפתיע עוד יותר, המשחק נגמר בתוצאה 6:1. במשחק המכריע נגד דינאמו זאגרב החזקה, הובילו הישראלים ברוב חלקי המשחק בתוצאה 2:1, אך דקה וחצי לסיום המשחק השכילו הקרואטים להשוות ולעלות לשלב הבא בזכות הפרש שערים.

הסיפור המעניין מאחורי המשחקים הללו הוא שהמארחת האיטלקית, Montesilvano, הדהימה את אירופה וזכתה בטורניר היוקרתי לאחר ניצחון מרשים בגמר על אחת מהקבוצות החזקות בהיסטוריה, Benfica.

 

ברמה הלאומית, הישג נוסף אירע בשנת 2008 כשנבחרת ישראל ייצגה את ישראל באליפות העולם לסטודנטים בסלובניה. הנבחרת הישראלית סיימה במקום העשירי בעולם והייתה במרחק נגיעה משמונה הגדולות. ישראל שיחקה בבית לא פשוט שאיגד את מלזיה החלשה, ברזיל האימתנית וצ'כיה הקשוחה. במשחק הפתיחה ניצחה ישראל את מלזיה בתוצאה 13:0. במשחק השני ישראל כמעט והפתיעה את ברזיל, אך לבסוף נכנעה 3:2. במשחק האחרון והמכריע, תיקו מול צ'כיה היה מספיק לישראל לעשות את הבלתי יאומן. ארבע דקות לסיום המשחק ישראל הובילה בתוצאה 6:4, אך בפוטסל ארבע דקות זה המון זמן. המאמן הצ'כי לקח פסק זמן על מנת להנחות את קבוצתו לשחק עם Flying Goalkeeper (שוער עולה). הנבחרת קרסה תחת הלחץ והמשחק הסתיים בתוצאה 8:6. אך הכשלון לעלות שלב לא שבר את הנבחרת שהתקדמה בבית התחתון תוך נצחונות מרשימים על צרפת וקירגיסטן עד הפסד כואב בגמר הבית התחתון לסלובקיה 5:2. הנבחרת למדה מהטעות שלה ושנתיים מאוחר יותר, ב-2010 בסרביה, השכילה להעפיל ל-8 הגדולות, הישג השיא של הנבחרות הישראליות.

מכבי נחלת יצחק תל אביב
Credit to "Maccabi Nahalat Yitzhak Tel Aviv" Facebook page

ואיך עוקבים אחר פוטסל כחול לבן?

כפי שנוכחתם לדעת, לצערנו הרב ליגת הפוטסל הישראלית אינה מפותחת או זוכה לחשיפה הראויה. בכל זאת, בליגה משחקים מספר רב של שחקנים מוכשרים עם תשוקה ורצון לפתח את הענף ולהוביל את קבוצותיהם והנבחרת להישגים. מכיוון שמטרת פרוייקט "כדורגל מעולם אחר" היא בין היתר להביא לשינוי בענף הפוטסל בישראל, נחשוף בפניכם את הדרכים הטובות ביותר לעקוב מקרוב אחר הליגה. בהמשך הסדרה אקדיש כתבה שלמה לסיקור הפוטסל הישראלי.

ראשית, אמליץ לכם לעקוב אחר עמודי הפייסבוק של כמה מהקבוצות המובילות. הדפים מתופעלים לרוב על ידי צוות הקבוצה (לעיתים גם השחקנים והמאמנים). אני מאמין כי לייק שלכם יעניק מוטיבציה נוספת לפיתוח המדיה הזו ואולי אף יעזור בגיוס ספונסרים לקבוצות. מוזמנים לעקוב אחר עמודי הפייסבוק הרשמיים של ינשופי אס"א ת"א, מכבי נחלת יצחק ת"א, אס"א בן גוריון באר שבע וראשון לציון פוטסל. כמו כן ניתן לעקוב אחר עמוד פייסבוק המעדכן על אימוני ומשחקי נבחרת ישראל.

בנוסף לעמודי הפייסבוק של המועדונים, אחת מהדרכים הטובות ביותר לעקוב מקרוב אחר המתרחש בקבוצות ובנבחרות הוא באמצעות השחקנים עצמם. מספר שחקנים מובילים בליגה מתפעלים עמודי אינסטגרם הסובבים סביב החיים בענף הפוטסל, ומטרתם לקדם ולחשוף את הענף. מוזמנים לתמוך ולעקוב: עמוד האינסטגרם של דן בר-אל (ינשופי אס"א ת"א ונבחרת ישראל), עמוד האינסטגרם של תמיר שקולניק, השחקן הישראלי הראשון ששיחק בקבוצה אירופאית (וכיום במכבי נחלת יצחק ת"א ונבחרת ישראל) ועמוד האינסטגרם של איוון דדנוב (מכבי נחלת יצחק ת"א ונבחרת ישראל).

מכבי נחלת יצחק תל אביב
Credit to "Maccabi Nahalat Yitzhak Tel Aviv" Facebook page
Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח