הזווית לקראת המונדיאל – ברוכה השבה, סנגל

ברשותכם, הפעם אפתח בחידה. מיהי הנבחרת שתשתתף בגביע העולם הקרוב, סגלה מונה שחקני קישור על טהרת שתי הליגות הבכירות באנגליה לצד שחקני התקפה רבים, כשרוניים ומגוונים – וביניהם כוכב פרמיירליג, והיא עצמה עונה לכינוי המחייב "האריות"?

אמנם זה נשמע כמו גרסא מעוותת מעט של נבחרת אנגליה, אבל לא מדובר בנבחרת "שלושת האריות", אלא ב"אריות של טראנגה", או בשמם המוכר יותר – נבחרת סנגל. עם סגל המונה יותר שחקני התקפה (8) משחקני הגנה (7) וקישור דליל ביותר (5), ומאמן בעל החזות הכי לא שגרתית בטורניר, מדובר באחת הנבחרות המסקרנות הקיץ. אז מה מסתתר מאחורי אחד הסגלים ההתקפיים שנראו בשנים האחרונות?

אליו, סיסה, גביע
המאמן עם החזות הכי מעניינת שתראו הקיץ. אליו סיסה. Credit to "Aliou Cissé" Facebook page

שנת הזוהר

בניגוד מוחלט לסגל הנוכחי, ההיסטוריה של נבחרת סנגל לא מעניינת במיוחד, ועד תחילת המילניום הנוכחי לא רשמה כל הישג משמעותי. נקודת המפנה התרחשה בשנת 2000 עם מינויו של ברונו מטסו, הצרפתי המנוח, לאימון הנבחרת. תוך שנתיים הוביל אותה לשני הישגיה הגדולים ביותר ורשם את שמו כאחראי העיקרי לכך ש-2002 הייתה ה-שנה של סנגל. באותו חורף הגיעה הנבחרת לגמר גביע אפריקה, תוך הצגת כדורגל משובח הגנתית ויעיל התקפית. לאורך כל הטורניר לא הפסידה ולו פעם אחת, ובגמר נכנעה לקמרון רק בפנדלים לאחר תיקו מאופס – הפסד שהותיר טעם מעט חמוץ בסיום הטורניר. הסנגלים הבקיעו את שני הפנדלים הראשונים וכשנראה היה כי הגביע כבר בדרך אליהם – הם החמיצו את שלושת הפנדלים האחרונים. למרות האכזבה הוגדר הטורניר כמוצלח, ואל גביע העולם, שנערך פחות מחצי שנה לאחריו, יצאה הנבחרת עם תחושת חיובית ובטחון עצמי גבוה, בהובלת הקפטן אליו סיסה – מאמן הנבחרת הנוכחי.



הייתה זו הופעת הבכורה של סנגל בגביע העולם, שנערך באותה שנה ביפן ודרום קוריאה בצוותא. משחקה הראשון היה מהפיקנטיים ביותר – נגד נבחרת צרפת. את עצמאותה קיבלה סנגל מצרפת, וסנגלים רבים היגרו לצרפת לאורך השנים. למעשה, רק שני שחקנים מהסגל הסנגלי שיחקו מחוץ לצרפת, ורבים מהם נולדו בכלל בצרפת. לצרפתים היה זה משחק המונדיאל הראשון מאז הנצחון על ברזיל בגמר 1998, כשבתווך הספיקו לזכות גם ביורו. את התוצאה זוכרים כולם עד היום – נצחון סנסציוני של סנגל שהיה גם יריית הפתיחה לטורניר הבלהות של הצרפתים. את שני משחקיה הבאים סיימה סנגל בתוצאות תיקו, כולל משחק משוגע נגד אורוגוואי בו איבדה יתרון בן שלושה שערים, מה שלא הפריע לה לעלות לשמינית הגמר מהמקום השני בבית, לצד דנמרק. מצב הנבחרות בבתים זימן לאפריקאים מפגש עם נבחרת סקנדינבית נוספת – הפעם הייתה זו שוודיה – שנכנעה לשער זהב בדקה ה-104. בכך השוותה סנגל את השיא של קמרון מ-1990 והפכה לנבחרת האפריקאית השנייה בלבד שצולחת את שמינית הגמר. לצערה, המסע המופלא נגמר ברבע הגמר לאחר הפסד לנבחרת טורקיה, גם כן משער זהב. הטורקים סיפקו בעצמם טורניר פנומנלי, בו הפסידו פעמיים בלבד (לברזיל – בשלב הבתים ובחצי הגמר), וסיימו במקום השלישי.

בחזרה לסנגל – אם לקחת בחשבון גם את גביע אפריקה, סיימה סנגל את כל משחקיה ללא הפסד בתום הזמן החוקי וגברה על נבחרות שנחשבו לעדיפות בהרבה עליה. הפרט המשעשע הוא שנכון להיום זהו המונדיאל היחיד בו השתתפה. לא נתעמק בכך כאן, אבל אחת הסיבות לכך היא שיטת ההעפלה לגביע העולם ביבשת האפריקאית. לא פעם נבחרות חזקות מוגרלות במסגרת המוקדמות באותו הבית, ממנו עולה רק נבחרת אחת. בהתחשב בזאת, העפלה לגביע העולם מהווה הישג לא מבוטל בפני עצמו, והגיע הזמן להכיר את האחראיים לו.

סנגל, המנון
מה היא מכינה לנו הפעם? נבחרת סנגל. Credit to "Fédération Sénégalaise – FSF" Facebook page

ההגנה הכי טובה הכי התקפה

כאמור, הסגל הסנגלי שונה מסגל טיפוסי שהורגלנו לראות. גולת הכותרת היא החלק ההתקפי, המורכב משחקנים בעלי כשרון ופוטנציאל – בין אם מבוזבזים או לא – פשוט עצומים, במיוחד במונחים של אפריקה. את אמן המספרות מוסא סו רק מעטים לא מכירים, בין היתר בזכות שערו לרשת מנצ'סטר יונייטד בעונה שעברה; קייטה באלדה סיפק עונה לא רעה במונאקו ולמרות שטרם שיחזר את היכולת מלאציו, מדובר באחד הצעירים הכשרוניים ביותר כיום. אם כבר בצעירים עסקנו – שימו לב לאיסמעילה סאר בן ה-20, שחקן ורסטילי ששיחק במגוון עמדות קדמיות בעונה המוצלחת של ראן הצרפתית והספיק לגרור השוואות לעוסמאן דמבלה. באם יקבל דקות משמעותיות, יהיה מעניין מאד לצפות בו.



בגזרת הכשרונות הלא ממומשים ממתינים מאמה ביראם דיוף, לשעבר שחקן סולידי בהאנובר 96 וכיום לאחר ירידת ליגה עם סטוק סיטי; דיאפרה סאקו, שהגיע לווסטהאם בקול תרועה רמה, נעלם מהרדאר וכיום מחפש את עצמו באותה ראן; ומ'באייה ניאנג שנחשב בזמנו לכוכב עתידי, אבל גישה ומשמעת לקויות גרמו לו להתפספס לחלוטין בכל מקום בו דרך. את הזווית הישראלית מעניק לנו מוסא קונאטה, שחקן אמיין, שבעונתה הראשונה אי-פעם בליג 1 הגיעה למקום ה-13, בין היתר בזכות עשרת שעריו. וכנהוג, את הטוב שומרים לסוף – ובמקרה זה זהו סאדיו מאנה, שהצלחת סנגל תיפול ותקום בראש ובראשונה עליו. בשנתיים האחרונות שדרג את עצמו תחת הדרכתו של קלופ בליברפול, והעונה הוא היה חלק משלישיית ההתקפה הלוהטת ביבשת, ואף הפך לסנגלי הראשון שכובש בגמר ליגת האלופות. ככל הנראה, יתבסס החוד הסנגלי עליו ועל באלדה.

סאדיו, מאנה, ציור
סנגל מקווה שהיכולת על המגרש תעלה על יכולת הציור שלו. סאדיו מאנה Credit to "Sadio Mané" Facebook page

אבל התמקדות בהתקפת סנגל תעשה עוול ליתר העמדות, בהן נמצאים שחקנים מנוסים ומוכחים. הקישור יובל ע"י צמד קשרי הפרמיירליג – אידריסה גווייה מאברטון וצ'ייקו קויאטה מווסטהאם. גווייה מנווט את המשחק מאחור ומוציא שחקנים קדימה בעזרת מסירות מדוייקות, בעוד התיקולים המתוזמנים היטב שלו מהווים נכס הגנתי עצום. למרות שקבוצתו חוותה עונה בינונית ביותר, גווייה סיפק עונה אישית מוצלחת והיה מנקודות האור הבודדות של הטופיז. קויאטה הינו שחקן מעט מגוון יותר, ואף יכול לתפקד כבלם. מדובר בשחקן פיזי ומהיר, המתמחה ביציאה קדימה, בקרבות גובה – הגנתית והתקפית – והמצאות במקום הנכון המגרש, בזמן הנכון. במובן מסויים הם משלימים אחד את השני ויוצרים מרכז שדה קשוח ופעלתן. שניהם חוו המון עם קבוצותיהם – מהופעות אירופאיות עד לקרבות תחתית, כך שנסיון ואופי לא חסרים להם – מה שנותר הוא להביא אותם למאני-טיים.

הצלע השלישית בקישור תהיה אחד משלושת הקשרים האלמוניים יותר בסגל. ייתכן כי מה שנזכור מהם, אם לא נתבלבל, אלה בכלל שמות המשפחה שלהם – נ'דיאייה, נ'דוייה ונ'דיאיי. כדי לא להסתבך ללא צורך – אלפרד, צ'ייק ובאדו בהתאמה. אלפרד הושאל העונה מוויאריאל לוולבס, איתה זכה בצ'מפיונשיפ, ולמרות דיבורים על רצון הזאבים לרכוש אותו, לאחרונה נראה כי הם מעדיפים שמות בכירים יותר; צ'ייק נחלץ מירידה מהצ'מפיונשיפ עם בירמינגהאם ויהיה שחקנה הראשון מזה 12 שנים שמופיע בגביע העולם; ובאדו דווקא כן ירד ליגה, יחד עם ביראם דיוף בסטוק סיטי, אם כי שמו כבר נקשר עם לא מעט קבוצות פרמיירליג, ביניהן ארסנל ואברטון, ולא נראה כי נראה אותו במדי הפוטרס בעונה הבאה. בהתחשב באיכות הפרמיירליג והצ'מפיונשיפ, כל אחד מהם מסוגל לספק הופעות סולידיות ולתרום את חלקו הלא קטן לנבחרת.



וגם ביום רע של הקישור, תתקל היריבה בחומת ההגנה הסנגלית, אותה לא יהיה פשוט לעבור. מעוז ההגנה הוא צמד הבלמים הגבוהים (1.96 מ') המגיעים לאחר עונות שיא אישיות – קאלידו קוליבאלי מנאפולי וסאליף סאנה מהאנובר 96 (שכבר הספיק לחתום בשאלקה). הראשון היה משחקני המפתח של הפרטנופיי, שהשיגו 91 נקודות ליגה, שיא עבור קבוצה שלא זוכה בסקודטו, תוך ספיגתו 29 שערי ליגה בלבד. משחק ההגנה היה במשך שנים עקב האכילס של הקבוצה, והקרדיט על השיפור העונה מגיע ברובו לבלם הסנגלי, שהגדיל לעשות וכבש חמישה שערים – כולל שער הנצחון ב"יובנטוס סטאדיום". קוליבאלי מנצל בשלמות את הפיזיות שלו, שולט ללא עוררין במשחק הגובה של קבוצתו – אבל גם לא מהסס לרדת לתיקולים בעת הצורך, ומסירותיו קדימה לא פעם מניבות התקפות מסוכנות ושערים.

השני, סאנה, אינו זוכה לחשיפה כה מסיבית, מה שלא גורע מעונתו הנהדרת בבונדסליגה במדי האנובר. העולה החדשה סיימה במקום ב-13 בלבד, אבל יכולה להתהדר באחד הבלמים הטובים בליגה בעונה החולפת. סאנה הפחות הרפתקני מבלה את רוב המשחק כשחקן הקרוב לשערו, מתמקד בפעולות הגנתיות על חשבון יציאות קדימה ובאופן כללי מעדיף לשחק פשוט ובטוח. משחק הגובה שלו פנטסטי, בדיוק כמו של קוליבאלי, אולם בניגוד אליו הוא מעדיף להשאר על הרגליים ולא להכנס לתיקולים רבים. קור הרוח לא עוזב אותו גם תחת לחץ שחקן יריב והוא מסוגל לשחק על שטח מצומצם ביותר. אל תטעו לחשוב כי מדובר בשחקן שבלוני וחד-מימדי – את שעריו הבקיע במגוון דרכים, ומיד תקבלו טעימה קטנה.

את מכסת הבלמים משלים קארה מאנדרלכט שהיווה חלק אינטגרלי מההרכב שלה עד שנפצע בחורף, ואת האגפים צפויים לאייש יוסוף סבאלי מבורדו ולמינה גסאמה מאלנייאספור הטורקית, לסרוגין עם סאליו סיס מולנסיין מהליג 2 הצרפתית ומוסא ואגה מאייפן הבלגית.

לא רע עבור בלם. סאליף סאנה כובש נגד וולפסבורג לפני שלוש שנים, אז פתח בכלל בקישור

עמדת השוער היא האלמונית ביותר בנבחרת, מה שיכול להעלות חשש לאחר התזכורת בדמות גמר ליגת האלופות על חשיבותה. אם לשפוט לפי המשחקים האחרונים, נראה כי חאדים נ'דיאייה (כן, עוד שם משפחה לאוסף) בן ה-33 שמשחק בליגה בגינאה, מקבל עדיפות קלה על פני אלפרד גומיס הצעיר מספאל, אליה הושאל מטורינו, ועבדולאייה דיאלו המשחק גם הוא בראן, אם כי כל תסריט הוא אפשרי. התחושה היא שסיסה טרם קבע את זהות השוער הפותח והחלטתו להציב שחקן מבוגר מליגה זניחה עלולה להתברר כהרת-גורל. וכשטעות אחת מתבצעת, טעויות נוספות נוטות לצוץ כמו פטריות אחרי הגשם.



לא ממש יציבה, לא ממש ווינרית

ראשית, נראה כי סיסה לא רק שלא נסגר על שוער פותח, אלא גם על רוב ההרכב ואפילו על המערך. בעוד מקומם של מאנה, קויאטה וקוליבאלי מובטח, עם יתר השחקנים ערך המאמן לא מעט ניסויים, במיוחד במשחקי הידידות האחרונים וקשה לקרוא לתוצאות משביעות רצון. שימוש בשלושה בלמים אפשרי באותה מידה כמו בארבעה שחקני התקפה, והסנגלים עלולים לשגות מחוסר תיאום וחוסר נסיון במערך מסויים. בלם שיכול לתפקד כקשר וקשר שיכול לתפקד כבלם ללא ספק מוסיפים אפשרויות לגיוון, אבל ללא סכמה טקטית קבועה כל אחד מהם עלול להתבלבל במסגרת תפקידו המקורי. סיסה התבטא לא מכבר בצורה המדוייקת ביותר בנושא כשאמר כי "הכל יהיה תלוי באסטרטגיה שלנו. האם נרצה לשחק עם שני חלוצים, עם שלושה, עם חלוץ בודד? אני חושב שיש לנו כל הנדרש כדי לשחק בכל המערכים, וזה מעניין". רק ש"מעניין" יכול להיות טוב ורע במידה שווה.

שנית, שחקני המפתח נוטים להעלם או לכשול ברגע האמת. קוליבאלי אמנם ניצח את יובנטוס, אבל מחזור לאחר מכן, בהפסד לפיורנטינה, הכשיל בצורה חסרת אחריות את ג'יובאני סימאונה והורחק. חלוץ הסגולים היה בדרך למצב של אחד-על-אחד עם פפה ריינה, אולם תחת לחץ של הבלם הסנגלי ושני שחקני הגנה שהיו באיזור, כלל לא בטוח שהיה כובש את היתרון, וגם אם כן – לנאפולי היה פשוט יותר לחזור מפיגור ב-11 שחקנים. קויאטה שיחק כה גרוע במשחק הבית נגד מנצ'סטר סיטי, שאוהדי ווסטהאם קראו למכירתו, ובאופן כללי הופנו אליו חצי ביקורת לאורך העונה. אגב סיטי, אם ההרחקה של מאנה במשחק נגדה לא הייתה בוודאות באשמתו – ההחמצות וקבלת ההחלטות שלו לאורך העונה הכעיסו גם את חסידיו הגדולים ביותר בקרב אוהדי ליברפול (גילוי נאות – מנסיון אישי). אם לא די בכך, בגביע אפריקה האחרון היה מאנה היחיד שהחמיץ פנדל בדו-קרב נגד קמרון, למרות שהציג יכולת טובה לאורך הטורניר. הרחקה של אחד משחקני המפתח תחליש משמעותית את הסגל של סנגל, שגם כך לא ניחן בעומק רב, מה שיגרום לצרות רבות כשמנגד יעמדו שחקנים מהטופ העולמי.

קוליבאלי, יובנטוס, סרייה א'
גם הוא נדרש ביכולת שיא. קאלידו קוליבאלי Credit to "Kalidou Kouliubaly" Facebook page

נבחרת יוצאת דופן, ולא רק בסגל

עבור מי שבכל זאת מחפש סיבה לאופטימיות, כדאי להסתכל על שלב המוקדמות של סנגל. היותו צמוד ותחרותי מאד גורמת לכל ארוע משמעותי ליצור הדים, על אחת כמה וכמה כשמדובר בטעות שיפוט. ועדיין, לא בכל יום קורים ארועים כמו במשחק בדרום אפריקה, בין המארחת לסנגל. לקראת סוף המחצית הראשונה כדור שהועלה לרחבת האורחים פגע בברכו של קוליבאלי, שהרחיק אותו והתכוון להמשיך במשחק כרגיל. אלא שבחלוף מספר שניות שרק שופט המשחק הגנאי לפנדל לזכות דרום אפריקה, שניצלה זאת כדי לכבוש את השער הראשון בדרך לנצחון 2:1. לפניכם סרטון של אותה טעות, אמנם חמורה, אבל כזו שמתגמדת לעומת "שער הרפאים" בבונדסליגה למשל.

טעות חמורה, אבל ממש לא יחידה במינה. הפנדל השגוי לזכות דרום אפריקה

כצפוי, שחקני סנגל התנפלו על השופט שסירב לשנות את פסיקתו, אבל העניין האמיתי התחיל לאחר שריקת הסיום. הארוע יצא לחלוטין מפרופורציות והשיא הגיע בדמות ועדת חקירה שהוקמה בנושא. מסקנותיה העיקריות היו – שופט המשחק חשוד בשיפוט מוטה לטובת המארחים, ועקב זאת הורחק לצמיתות; המשחק המדובר ותוצאתו בוטלו; ומועד למשחק החוזר נקבע – כשנה לאחר המקורי, בחודש נובמבר 2017. בעידן בו כל מהלך מצולם ומנותח עשרות פעמים, מפחיד לחשוב על הפיכת מקרים שכאלה לשגרה, אבל את סנגל זה לא עניין – במשחק החוזר היא ניצחה 2:0 ובכך הבטיחה את השתתפותה בגביע העולם באחת הדרכים המוזרות שידעה היבשת.



בהופעתה הקודמת במונדיאל נכלל החלוץ הסנגלי אל חאג'י דיוף בנבחרת מצטייני הטורניר. יכולתו הובילה לכך שנרכש ע"י ליברפול, רק כדי להפוך לאחד הפלופים הגדולים שלה. הפעם, סאדיו מאנה מגיע למונדיאל לאחר עונה מופלאה בליברפול. סנגל כולה מייחלת שלא לקבל בשנית שחקן שיכולת המשחק שלו במדי הנבחרת תהיה הפוכה מהיכולת במדי האדומים. מצד שני, נבחרת קמרון, הנמסיס של סנגל, לא תופיע בגביע העולם ולסנגל יש הזדמנות נהדרת לספק טורניר מוצלח שיגרום למופע האימים של קמרון במונדיאל הקודם להראות גרוע עוד יותר. בית עם נבחרות פולין, קולומביה ויפן מעניק לסנגלים סיכוי גבוה להעפלה, ומשם תקווה הנבחרת להפתיע שוב. חוץ מזה, השופט שאישר את "שער הרפאים", פליקס בריך, הוא זה שנשלח מטעם גרמניה למונדיאל הקרוב ואולי זה סימן טוב – כי אם יש נבחרת שמרוויחה משיפוט שגוי, זו סנגל.

מאנה, באלדה, דיאלו
צפויים לפתוח בהרכב. מאנה, באלדה ודיאלו. Credit to " Sadio Mané" Facebook page
Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח