האו(דגו)ר בקצה המנהרה

מרטין אודגור הנורווגי נכנס לחיינו בסערה לפני קצת יותר מארבע וחצי שנים (ינואר 2015), כשנרכש על ידי ריאל מדריד תמורת 2.8 מיליון יורו בגיל 16 בלבד ולא התבייש לומר ״אני שואף להפוך לשחקן הטוב ביותר״.

אמנם גם היום השאיפה שלו נראית רחוקה מהמציאות, אבל נדמה שלאחר ההופעות האחרונות במדי סוסיאדד ותואר ״שחקן חודש ספטמבר בליגה הספרדית״, ראשי ריאל מדריד כבר מחכים שיסתיימו צמד עונות ההשאלה של ילד הפלא והוא ישוב מהדלת הראשית ויהפוך לשחקן משמעותי בסגל הבלאנקוס.

אודגור בנבחרת
credit to "Fotballandslaget" facebook page


אז איך הכל התחיל?

כבר בגיל 14 חוזר אודגור (ולא אודגארד, בנורווגית aa = או, d שותקת) על ידי סקאוטים ממנצ׳סטר יונייטד, דורטמונד ובאיירן מינכן ואף התאמן באקדמיות של קבוצות הפאר הללו. פחות משנה אחר כך הוא ערך את הופעתו הראשונה בקבוצת בוגרים כששיחק בסטרומגודסט המקומית כבר בגיל 15 ו-117 ימים, הוא נכנס כמחליף במצב של תיקו מאופס וחולל שינוי משמעותי בדרך לניצחון 0-2 בו היה מעורב בשני השערים (סחיטת המצב הנייח שהוביל לשער הראשון, בישול השני), נבחר לאיש המשחק והפך מיד לשם דבר בכל רחבי נורווגיה.

מאמנו רוני דילה לא התעוור מההייפ הלאומי ודאג לצנן את ההתלהבות מילד הפלא שישב על הספסל בארבע מחמשת המשחקים הבאים, הוא הפך בהדרגה לשחקן הרכב רק לאחר שהמשיך להוכיח את עצמו וכיכב במספר משחקים נוספים בהם עלה כמחליף.

בראיון שערך לטלוויזיה הנורווגית חודשיים אחר כך כשמונה למאמן סלטיק אמר דילה: ״כבר מהמשחק הראשון ידעתי שהילד (אודגור) הולך להיות כוכב בקנה מידה עולמי, הוא ללא ספק השחקן הכשרוני ביותר שאימנתי. הושבתי אותו על הספסל למרות שהקבוצה הייתה זקוקה לו מאוד בכדי שילמד בהקדם שגם השחקנים הטובים ביותר נותרים לעתים מחוץ להרכב. הסברתי לו שהוא מוכרח להיות חזק מנטלית ולעבוד קשה על מנת להתגבר על כל המשברים ולנצל את מלוא הפוטנציאל הטמון בו. הוא הולך להגיע רחוק מאוד״.

 

נכנס לספרי השיאים

פחות משלושה חודשים חלפו וילד הפלא זומן לסגל הנבחרת הבוגרת, ערך את הופעת הבכורה במדיה כבר בגיל 15 ו-253 ימים במשחק ידידות מול איחוד האמירויות והפך כמובן לשחקן הנורווגי הצעיר ביותר שמשחק בנבחרת. מה שהופך את השיא למרשים אף יותר זו העובדה שאת הופעתו הראשונה בנבחרת הצעירה (U21) הוא ערך רק שמונה ימים אחר כך.

הוא סיים את עונתו הראשונה בבוגרים עם 5 שערים ו-6 בישולים, הוביל את סטרומגודסט למקום הרביעי המוביל למוקדמות הליגה האירופית וזכה בפרסי ״פריצת השנה״ ו-״השחקן הצעיר של השנה״ מטעם התאחדות הכדורגל הנורווגית. לפרובינציאליים בנינו אספר שיחד איתו עמד על הבמה מיודענו וידאר קיארטנסון שסיים כמלך שערי הליגה עם 25 כיבושים (10 יותר מכל שחקן אחר בליגה) ב-29 משחקים במדי ואלרנגה.

עשרות קבוצות ברחבי אירופה חיזרו אחר הנורווגי הצעיר שחתם לבסוף בריאל מדריד המרוחקת יותר מ-3,000 ק״מ מביתו. כחלק מהעסקה ובכדי להקל על חייו של הנער הצעיר, מונה אביו למאמן במחלקת הנוער של הבלאנקוס ועבר איתו לבירה הספרדית. ארבעה חודשים אחר כך, כשהיה בן 16 ו-157 ימים בלבד הפך אודגור לשחקן הצעיר ביותר שמשחק בקבוצה הבוגרת של ריאל מדריד כשהחליף את כריסטיאנו רונאלדו (!) במשחק הביתי מול חטאפה במחזור הסיום של עונת 2014/15.

אודגור ורונאלדו
credit to "Real Madrid C.F." facebook page

באותה העונה מונה זינדין זידאן למאמן קבוצת המילואים בה שיחק הנורווגי. בראיון שערך בפברואר האחרון לתקשורת בהולנד הוא סיפר שהעונה הזו פגעה לו בביטחון והדימוי העצמי.
״היה נפלא להתאמן תחת שחקן אגדי כמו זידאן, אבל לפעמים זה פגע בביטחון העצמי שלי .. כשהוא הראה לנו איך לעשות כל מיני דברים באימונים. איזו טכניקה! פתאום הבנתי שלעומתו אני די בינוני. אצטרך לעבוד קשה מאוד כדי לגשר על הפער הזה״.

 

ירידה לצורך עלייה

אחרי חצי שנה נוספת הוקפץ זידאן לקבוצה הבוגרת כמחליפו של רפא בניטס ואודגור תפס את המושכות והפך לשחקן משמעותי יותר עם ארבעה שערים וחמישה בישולים ב-2016. הוא הבין שאת קפיצת המדרגה הוא יכול לעשות רק במדי קבוצת בוגרים ועבר בהשאלה להירנביין ההולנדית. יש שאמרו שהיא קטנה עליו, אבל למעשה היא הייתה תפורה בדיוק למידותיו, שהלכו והתרחבו מאז שויתר על אור הזרקורים לטובת דקות משחק משמעותיות. בעונה וחצי בקבוצה הוא היה מעורב ב-8 שערים והתמודד במקביל עם שתי הפציעות הראשונות בקריירה.

הוא המשיך להשתפר והושאל בשנית לליגה ההולנדית, הפעם לויטסה ארנהיים במדיה כבש 8 שערים, הוביל את שחקני הקבוצה בבישולים (10), מעורבות בשערים (18), מסירות מפתח (112) ודריבלים מוצלחים (87) ונכנס לנבחרת העונה היוקרתית לצד שמות כמו טאדיץ׳, דה ליכט ודה יונג.

מספריו בקבוצות בוגרים לאורך הקריירה:

דקות משחק מעורבות בשערים (כיבושים+בישולים) מעורבות בשערים פר דקות:
סטרומגודסט 1,532 11 136
ריאל מדריד 122
הירנביין 3,181 8 398
ויטסה ארנהיים 3,288 23 143
ריאל סוסיאדד 630 4 158
נבחרת נורווגיה 1,286 4 322

הקיץ האחרון היה מלא בשמועות לגביו – אייאקס הייתה נחושה לרכוש אותו, לברקוזן התפשרה על השאלה והיו גם דיבורים על חזרה לפרוייקט הצעירים של זידאן בריאל מדריד. לבסוף הוא האריך את חוזהו בריאל עד קיץ 2022 והושאל לריאל סוסיאדד במטרה להתרגל לליגה הספרדית לפני החזרה הצפוייה לסגל הבלאנקוס בסיום העונה הבאה.

 

הוא משחק בעיקר בכנף ימין ומאחורי החלוץ אך מוצב לעתים גם בשמאל ובמרכז השדה, ידוע בשל החיתוך מימין למרכז, הזריזות, ראיית המשחק והאיומים מחוץ לרחבה שיחד עם הורסטיליות הופכים אותו לשחקן שלם ומגוון שיכול להכריע משחקים בדרכים רבות.

מפת החום העונתית של אודגור שלקוחה מ-SofaScore, הנורווגי הצעיר לא מפסיק לרוץ.
מפת החום העונתית של אודגור שלקוחה מ-SofaScore, הנורווגי הצעיר לא מפסיק לרוץ.

בסוסיאדד הוא משחק בעיקר כקשר הימני בשלישייה, חותך למרכז ולעומק (ולמעשה משחק בפועל ממש מעט מאחורי החלוץ המרכזי וויליאן זוז'ה) ויוצר מצבים משמעותיים בכדורי עומק חכמים – לא פחות מעשרה כאלה הוא מסר לחבריו לחוליית ההתקפה בניצחון הביתי מול אלאבס (השחקן שרשם הכי הרבה מסירות מפתח במשחק בודד במסגרת הליגות הבכירות באירופה), אחד מהם הפך לבישול קסום ובלתי נשכח לשער הראשון של אויארזאבל (בסרטון המצורף מטה, חובת צפייה!) שהוכיח לכל הספקנים שמדובר בגאון כדורגל אמיתי וגרם לאלפי אוהדים ברחבי העולם לפתוח בקמפיין "פרס בישול העונה למרטין אודגור" (למרות שהקטגוריה הזו כלל לא קיימת בטקסי הפרסים של פיפ"א).

אפילו אודגור עצמו, ששאף מילדות להיות הטוב ביותר, לא האמין שיחל כך את דרכו כשחקן הרכב בליגה הספרדית – תואר שחקן חודש אוגוסט של המועדון (ופרס שנוי במחלוקת בדמות דג ענק), שער ותואר איש המשחק בניצחון על אתלטיקו (היריבה העירונית בעבר ובעתיד?) ולקינוח תואר שחקן החודש של הליגה. נראה שהוא ממשיך את הכושר הנפלא מהעונה שעברה בויטסה – התחיל הכי חזק ובמהירות ממשיך להגביר.

במקרה והספקתם לשכוח, הוא עוד לא בן 21.

מרטין אודגור במדי ריאל סוסיאדד העונה:

דקות משחק 630
שערים 2
בישולים 2
דריבלים מוצלחים 18 (3 בליגה)
מסירות מפתח 24 (מוביל בליגה, 2 באירופה)
אודגור וזידאן
credit to "Real Madrid C.F." facebook page
Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח