דרכו של FPLer – הטיפים שיעזרו לכם בפנטזי פרמייר ליג

מאת רוסלן זולפוגרוב

את פנטזי ליג הכרתי אי שם בעונת 2012/13, עונתו האחרונה של סיר אלכס פרגוסון במנצ'סטר יונייטד, אחד המאמנים הגדולים ביותר בהיסטוריה של הענף. חבר מהעבודה שכנע אותי להצטרף לליגה פרטית של המשרד ולתת פייט להייטקיסטים "מביני עניין" בכדורגל ובמיוחד בפרמייר ליג.

עונת 2016/17 הייתה ארוכה ומתישה, אבל התגמול היה מספק במיוחד. מקום 14,403 מתוך ארבעה וחצי מיליון משתתפים, הישג שיא!

כמובן שהמיקום הסופי היה תוצאה של עבודה קשה ובניית אסטרטגיה, תוך כדי שמירה על חוקים בסיסיים שעזרו לי להגיע להחלטות הטובות ביותר לאורך זמן. אני מקווה שההמלצות הבאות יעזרו לכם להרכיב את הקבוצות הטובות ביותר בליגת החלומות של הליגה האנגלית, או בשמה המקצועי – פנטזי פרמייר ליג.

פרגוסון
Credit to Manchester United Official Twitter

תראו הרבה כדורגל

כדי להצליח בפנטזי ליג, צריך לתת הרבה עבודה מול מסך הטלוויזיה. לראות כמה שיותר משחקי כדורגל, לעשות סקאוטינג ולהבין מי השחקנים המשפיעים בקבוצות. למי שאין את הזמן הנחוץ, יכול להשתמש בכמה אלטרנטיבות. הטובה שבהן היא צפייה של Match Of The Day או MOTD , תכנית ספורט בריטית העושה סיקור קצר של כל משחקי המחזור ומוסיפה לא מעט אנליזות שעוזרות לנו לבחור את השחקנים שממירים את היכולת שלהם לניקוד במשחק.

את ההחלטות תעשו לבד

חלק מאוד קריטי מהמשחק זה "מידע עכשווי". אילו שחקנים נפצעו במהלך השבוע, אילו קרובים להרחקה בעקבות כרטיסים צהובים ומי נמצא בכושר משחק טוב/ירוד. קיימים לא מעט אתרים שעוזרים לתרגם את המתרחש במציאות אל תוך עולם הפנטזי פוטבול, רובם באנגלית. אני נעזר בשני אתרים עיקריים:

  1. http://www.fantasyfootballscout.co.uk/
  2. http://fantasyfootballfix.com/

האינפורמציה ברשת באמת עוזרת לבצע החלטות, אך חשוב להתייחס אליה כאל טיפ בלבד. אחרי הכל, אף אחד לא באמת יכול לחזות את המתרחש במגרש. לכן, בסופו של יום, מדובר בקבוצה שלי, הניקוד שלי, הדירוג שלי, ה"בייבי" שלי. מומלץ מאוד לעשות החלטות שלכם בלבד.

לא להיות אובססיביים בנוגע לערך הקבוצה

כפי שציינתי קודם לכן, אני קורא לא מעט מידע לגבי הפנטזי ליג ברשת. אני נתקל ביותר ויותר דיונים העוסקים בערכה של הקבוצה. ההיגיון פשוט, ככל שתקנו שחקנים מוקדם יותר, מבלי לחכות לדד-ליין העברות, ישנו סיכוי גבוה שערך השחקן הנרכש יעלה, או כמובן להפך. בפורמט המשחק הפופולארי ביותר, לא ניתן לעלות/לרדת יותר מ-0.3 מיליון לשחקן בין מחזור למחזור. לכן אני מבין לגמרי את אלה שמחליטים להתמקד בערכה של הקבוצה, אבל חשוב לזכור שהניקוד הסופי נקבע בהתאם לביצועים; גולים, בישולים, שמירה על שער נקי ועוד כמה פרמטרים.

לדוגמה, בעונת 2016/17, שחקן עם הקבוצה בעלת הערך הגבוה ביותר במשחק, של 118.2 מיליון, סיים במקום 3,846,680 מתוך ארבעה וחצי מיליון משתתפים. כאשר מנצח הליגה, החזיק קבוצה בשווי של  105.9 מיליון. אני, 14 אלף וקצת מקומות אחריו, עם 106.7 מיליון. מתחילים לקלוט?

קונטה
Credit to Chelsea Official Twitter

תמלאו טבלת מעקב

אני משתדל לעשות סקאוטינג כמעט לכל שחקן מועמד לקבוצה. לכן כשמגיע הזמן לבצע העברה, לרוב היא תעשה בכפוף למאגר השחקנים שבניתי. את רשימת השחקנים אני נוהג לעדכן מדי מחזור, להיפטר מאלה שלא מביאים ניקוד על בסיס קבוע ולהוסיף את אלה שקופצים על הרדאר.

תצמדו לדד-ליין

כפי שכבר הזכרתי, לרוב אני לא דואג יותר מדי לגבי ערך הקבוצה. לכן, את ההעברות אני משתדל לעשות כמה שיותר קרוב לדד-ליין. כמובן שישנם מקרים קיצוניים בהם אני "לוחץ על ההדק" מוקדם, אבל גם מהלך מסוג זה כרוך בראייה לטווח הרחוק. חילופים מוקדמים מסכנים אותנו, עם אפשרות לפציעות אפשריות במהלך שבוע אימונים, במסגרת המפעלים האירופיים ומשחקי נבחרות. זו הרגשה נוראית לקנות שחקן ולראות אותו נפצע בהמשך השבוע, לפני תחילת המחזור.

השנה נאלצתי לבצע מינוס 4 נק’ בגלל "אצבע קלה על ההדק". מאוד רציתי להביא את הארי קיין במחזור ה-28, לקראת ריצת משחקים קלה. כבר בשבת בערב רכשתי את הארי ל"גלאקטיקוס", וכל מה שנשאר לעשות זה לקוות שאת המשחק ביום ראשון הוא יעביר ללא אירועים מיוחדים. כמובן שמרפי חשב אחרת ובאותו משחק קיין נפצע בקרסול, ונאלץ להיכנס לתקופת שיקום של מעל חודש ימים.

כמו כן, בימי שישי בשעות בוקר, רוב הקבוצות נוהגות לעשות מסיבות עיתונאים, המאמנים נותנים עדכונים לגבי הסגל ולרוב מספקים מידע חיוני להרכבים שלנו. את תוכן מסיבות עיתונאים, ניתן למצוא בטוויטר או כל אתר רשמי של הקבוצה.

תתכננו היטב את המחזורים הכפולים/חסרים

אנטואן דה סנט-אכזופרי, אמר פעם "מטרה ללא תכנית היא רק משאלה", לכן מרכיב התכנון מאוד חשוב במשחק. תמיד תנסו לתכנן את המהלכים כמה מחזורים קדימה, לטווח הרחוק. אחרי הכל, המנצח לא נקבע לאחר שניים או שלושה מחזורים, אנחנו בריצת מרתון לאורך עשרה חודשים ו-38 מחזורים.

כמו כן, בליגה האנגלית נוהגים "לשפץ" חלק מהמחזורים. מוסיפים ומסירים חלק מהמשחקים בהתאם להתנגשויות עם ה-FA CUP ולפעמים שלבים מוקדמים של המפעלים האירופיים. המחזורים המיוחדים הללו בודדים, בממוצע יש שניים או שלושה כאלה בעונה.

בשפת פנטזי ליג, מחזור כפול נקרא (Double Game Week (DGW. שחקנים, אשר בדרך כלל משחקים משחק במחזור, ישחקו פעמיים. מחזורים מסוג זה מאוד נחוצים להצלחתנו במשחק. לרוב המחזורים הכפולים מופיעים לקראת סוף העונה, לכן יש לא מעט זמן לתכנן את הקבוצה והעברות עתידיות, בכדי להרכיב קבוצה שתכלול כמה שיותר שחקנים אפקטיביים ל-DGW.

מנגד, DGW יוצר (Blanked Game Week (BGW, מחזור בו חלק מהמשחקים מבוטלים ומקבלים מועד חדש, אשר יתקיים ב-DGW. תארו לכם מצב בו אתם מחזקים שחקן נורא יקר בסגל כמו אלכסיס סאנצ'ס או אגוארו ובעקבות BGW אין להם באמת שימוש במחזור הקרוב, הרי קבוצתו נחה או משתתפת במסגרת אחרת שהיא לא ליגה. מה עושים איתם מוכרים או משאירים כמה מיליונים טובים על הספסל?

מוריניו
Credit to Manchester United Official Twitter

תנצלו את הצ'יפס בצורה נכונה

לפני שנתיים המשחק קיבל תפנית, הוספה של שלושה צ'יפים למשחק. למי שלא מכיר ישנם שלושה כאלה הניתנים לשימוש חד פעמי:

(All Out Attack (AoA – הצ'יפ הכי פחות משמעותי מבין השלושה, המאפשר לבחור מערך הכולל שני שחקני הגנה בלבד.

(Triple Captain (TC – ניקוד הקפטן מוכפל ב-3 ולא ב-2, כמו ביתר המחזורים.

(Bench Boost (BB – ניקוד ספסל נספר. זאת אומרת אתם נכנסים למחזור משחקים כאשר כל 15 שחקני הסגל מביאים לכם נקודות.

AoA לא באמת מצריך אסטרטגיה מסוימת. הייתי מגדיר אותו כ"פקק" למחזורים בו רוב שחקני ההגנה שלכם ניצבים מול יריבות קשות והסיכוי לשמור על שער נקי קלוש. לעומת זאת, שני האחרים מאוד קריטיים. רוב האנשים ימליצו לכם להשתמש ב-TC ו-BB ב-DGW. תארו לכם מצב בו אתם נכנסים למחזור כפול (DGW), מפעילים את צ'יפ ה-BB וכל 15 השחקנים משחקים פעמיים!

לצורך השוואה, בממוצע מחזור מניב בין 40-80 נקודות. בעונה שעברה, עם תכנון שהחל במחזור 28 אל ה-DGW של מחזור 38, הצלחתי לבנות קבוצה חזקה שכל שחקניה שיחקו שני משחקים במחזור הכפול. הפרס על הבניה הנכונה היה מספק במיוחד, 174 נק' באותו המחזור!

תשאירו את הנאמנות בבית

אם החלטתם לשחק בליגת החלומות, חשוב לשים את הנאמנות לקבוצות שלכם בצד.

אחד החברים שלי משחק בפנטזי פריימיר ליג כבר קרוב ל-8 שנים, אוהד שרוף של טוטנהאם הוטספור בעל מנוי בוויט הארט ליין, ושונא ארסנל. לא שאני מחזיק יותר מדי משחקני ארסנל בפנטזי ליג, אבל שחקנים כמו אלכסיס סאנצ'ס ומסוט אוזיל הם התותחים הכבדים של המשחק, די חובה להחזיק אחד מהם בהרכב. אבל מסתבר שזה לא תופס לגבי חברי היקר אוהד טוטנאהם, שכל כך עסוק במלחמה של שני המועדונים ונפגע מדי מחזור כתוצאה מאי הכללה של שחקני ארסנל בסגל. למזלי, אני לא באמת אוהד אף קבוצה בפרמייר ליג, לכן פקטור הנאמנות לא השפיע עליי אף פעם.

ונגר
Credit to Arsenal Official Twiiter

אל תתעקשו על שחקנים מסוימים

אחד הדברים שלמדתי על בשרי, זה שלא צריך להיות עקשנים עם שחקנים שאנחנו לא מחבבים מסיבות כאלה או אחרות, שלא בהכרח קשורות לביצוע שחקן על המגרש. אני ממש לא מחבב את דייגו קוסטה, עוד מימיו באתלטיקו מדריד. לכן נמנעתי מלהביא שחקן כזה להרכב ה"גלאקטיקוס" שלי. קוסטה התחיל את עונת 2016/17 בצורה יציבה, כאשר בממוצע הוא הבקיע שער למשחק עד המחזור ה-15. ובכל זאת, צירפתי אותו לקבוצה רק בשלהי המחזור השמיני.

הוריקיין

בעונה שעברה, לא נתתי להארי קיין את הקרדיט המגיע לו. צירפתי אותו לקבוצה מאוחר מדי ופספסתי לא מעט ניקוד בגלל זה. אם יש שם אחד שכבר נעול אצלי להרכב של עונת 2017/28, זה הוריקיין. כנראה השחקן היקר ביותר שיהיה העונה, אבל תאמינו, הוא שווה כל פאונד ופאונד.

Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח