דו-קרב בעיטות הכרעה – מהי הבעיטה החשובה מכולן?

המונדיאל כבר כאן ואיתו, ככל הנראה, מספר משחקים שייגמרו בשיטת ההכרעה הכי מותחת שיש.
תאהבו אותה או תשנאו אותה, שיטת ההכרעה בבעיטות מ-11 מטרים היא המקובלת ביותר לשבירת שוויון בכדורגל. בין השנים 2000 ל-2016 התקיימו מספר לא קטן של הטורנירים הגדולים בעולם הכדורגל: ליגת האלופות, יורו, מונדיאל וקופה אמריקה. בשנים אלו, 49 משחקים הוכרעו רק אחרי בעיטות הכרעה מ-11 מטרים. סך הכל נבעטו 484 פנדלים.

בפעם הקודמת, התמקדנו בגילאי הבועטים. הפעם נתמקד בסדר הבועטים.
וננסה לענות על השאלות:

  1. מהי הבעיטה החשובה ביותר בסדר הבעיטות, אם יש כזאת?
  2. מהם אחוזי ההצלחה של הבועטים בכל אחת מהבעיטות?
ואן פרסי, ארסנל, פנדל
Credit to Flickr.com

הבעיטה החשובה מכולן

כללי המשחק נותנים לכל קבוצה חמש בעיטות, כאשר התחרות מופסקת מיידית במקרה שבו הקבוצה בפיגור לא יכולה יותר להשוות. התוצאה הראשונה שניתן להגיע אליה שבה קבוצה לא יכולה להשוות היא 3-0. כתוצאה מכך, בכל דו-קרב בעיטות הכרעה, תמיד נגיע לבעיטה השלישית.

מאחר ומספיק שער אחד לכל קבוצה, או החטאה אחת לכל קבוצה בכדי להגיע לבעיטה הרביעית, כמעט תמיד נגיע גם לבעיטה רביעית. למעשה, ב-49 המשחקים שנבדקו, 92 שחקנים מתוך 98 אפשריים ניגשו לבעוט את הבעיטה הרביעית של הקבוצה שלהם (93.88%).

כשמגיעים לבעיטה החמישית, מתגלה נתון מעניין. מצד אחד, רק בשבעה משחקים לא נבעטה בכלל בעיטה חמישית. למרות זאת, רק 56 מ-98 השחקנים האפשריים ניגשו לבעוט את הבעיטה החמישית עבור הקבוצה שלהם (57.14%).

חלוקת הבעיטות ביחס לבעיטה הראשונה

במילים אחרות, כמעט בכל משחק (85%) הקבוצה שבועטת ראשונה זוכה לשלוח את הבועט החמישי שלה ברשימה.
לעומתה, היריבה תשלח את הבועט רק ב-28.6% מהמקרים.

רביעי? חמישי? הכל תלוי במטבע

הבעיטה החמישית נתפסת כבעיטה המכריעה, זאת שאליה שולחים את הבועט הטוב בקבוצה. מהנתונים ניתן להסיק שהבעיטה החמישית תהיה חשובה רק אם נגיע אליה. מצב זה משתנה לפי ההגרלה שלפני בעיטות ההכרעה. הקבוצה שהוגרלה לבעוט ראשונה תוכל לשלוח את הבועט הטוב שלה לבעוט חמישי מתוך ידיעה שיש סיכוי טוב שיקבל הזדמנות לבעוט ולהכריע או להציל את המשחק. אך הקבוצה שהוגרלה לבעוט שניה תצטרך להכניס את הבועט הטוב שלה לרביעייה הראשונה של הבועטים. אחרת יש סיכוי גבוה שהקבוצה לא תשתמש בכלל בבועט הטוב ביותר שלה.

כאשר מנסים לענות על השאלה איזו בעיטה חשובה, כדאי גם להסתכל על אחוזי ההצלחה של כל אחת מהבעיטות.
על כך בפסקה הבאה.



הבעיטה הרביעית – עקב האכילס של הבועטים

כאמור, 92 שחקנים ניצבו בעמדה של הבועט הרביעי של הקבוצה שלהם. לא פחות מ-36 מהם החמיצו.

אנחנו נוטים לחשוב שבעיטה מהנקודה הלבנה היא 80-90% שער. בכתבה הקודמת כתבתי שהממוצע במשחקים שנבדקו עמד על 70.66%. הממוצע של השחקנים שניגשים לבעוט את הבעיטה הרביעית עומד על 60.87% בלבד! יותר מזה? מתוך חמשת הבעיטות הראשונות של כל קבוצה, רק הבעיטה הרביעית נמצאת מתחת לממוצע.

ההבדל בין הבעיטה הרביעית לחמישית פשוט עצום!
ממוצע המרה לכל בעיטה

כדאי לציין, דווקא בבעיטה זו ממוצע הגיל של הבועטים הוא השני הכי מבוגר – אחרי הבעיטה הראשונה. במילים אחרות, לא מעט קבוצות שולחות את "המבוגר האחראי" לבעוט את הבעיטה הלפני אחרונה או האחרונה ודווקא הוא מחטיא, ביותר משליש מהפעמים.

אל מול הבעיטה הרביעית, נסתכל על החמישית.
דווקא בבעיטה המותחת ביותר, זו שמצריכה המון קור רוח, אחוזי ההצלחה הם הגבוהים ביותר – 80.36%.
קצת יפתיע אולי. אבל כשנסתכל על רשימת הבועטים אולי נבין גם למה.

תראו את השמות, מנדייטה, מקאי, רונאלדו, ססק, שבצ'נקו, דל פיירו, דייגו, קוטיניו, טוטי ועוד
56 השחקנים שניגשו לבעוט את הבעיטה החמישית

מקאי, שבצ'נקו, כריסטיאנו רונאלדו, ניימאר, טורס ודל פיירו נמצאים בין השחקנים שנשלחו לבעיטה החמישית. מדובר בשחקנים שכבר בגילאים צעירים קיבלו את המושכות להיות הבועטים הקבועים בקבוצה (ובנבחרת) שלהם. זה יכול להסביר למה ממוצע הגילאים של אלו שבעטו את החמישית של הקבוצה שלהם הוא הנמוך מבין חמשת הבעיטות הראשונות שכל קבוצה לוקחת ואולי גם מסביר למה שחקנים צעירים מחזיקים באחוזי הצלחה גבוהים יותר בדו-קרב בעיטות הכרעה באופן כללי.

שאר הבעיטות והבועטים

הפסקאות הקודמות התמקדו בעיקר בבועט הרביעי והחמישי של כל קבוצה, אך כמובן שקודמים להם שלושה בועטים. בנוסף, לעיתים יש צורך בשחקנים נוספים מעבר לחמישה, וגם הם צריכים התייחסות.

אחוזי ההצלחה בשלושת הבעיטות הראשונות דומה מאוד אחד לשני. במשחקים המדוברים נדגמו 98 בעיטות מכל סוג.
71 מאלו שניגשו לבעוט ראשונים כבשו. גם מאלו שניגשו לבעוט שניים כבשו 71 שחקנים. אלו שניגשו לבעוט את הבעיטה השלישית של הקבוצה שלהם כבשו ב70 מהמקרים. במילים אחרות, הבועטים בשלושת הבעיטות הראשונות נעים קצת מעל הממוצע של המרת בעיטות הכרעה שעומד כאמור על 70.66%.



לעומתם, אלו שניגשים לבעוט אחרי הבעיטה החמישית מחזיקים בממוצע נמוך יותר, אם כי לא בהרבה. חשוב להדגיש שבסך הכל נבעטו 42 בעיטות בשלב ה-Sudden death (מוות פתאומי) של בעיטות ההכרעה. הקטגוריה כוללת את כל הבעיטות מהשישית והלאה, ועדיין הכמות די נמוכה. מתוך 49 משחקים, רק תשעה משחקים (כ-18%) לא הוכרעו אחרי חמש בעיטות לכל צד או פחות.

ממוצע הגילאים של הבועטים המאוחרים נמוך בהשוואה לשאר והוא היחידי שבו גיל השחקנים יורד מ-26. הסיבה לכך היא ככל הנראה שהמאמנים מעדיפים במעמד הזה שחקנים מנוסים יותר ומשאירים את הצעירים מחוץ לרשימת חמשת הבועטים. בועטים אלו נשלחים לקרב רק כברירת מחדל. בנוסף, רמת הלחץ בכל אחת מהבעיטות האלו היא כמו בבעיטה החמישית אם לא יותר. ועדיין האחוזים רק קצת מתחת לממוצע הבועטים הראשונים.

שימו לב איך
ממוצע הגילאים לכל בעיטה

סיכום

האם באמת ניתן לקבוע איזו בעיטה היא הכי חשובה? התשובה היא כנראה שלא. או אם אתחכם, הבעיטה הכי חשובה היא זו שלא נכנסה.

אם אתם שואלים אותי, אם אני מאמן במונדיאל, לפי הנתונים הבועט הטוב שלי ייגש לבעוט את הבעיטה הרביעית. גם אם הוא צעיר וחסר ניסיון. כבר ראינו שהשחקנים הצעירים מוצלחים יותר בבעיטות ההכרעה. הדבר יהיה נכון תמיד, אבל בעיקר אם הנבחרת שלי לא ניגשת לבעוט ראשונה.

זאת דעתי, ומה דעתכם?

הפנדל הכי טרי של מונדיאל 2018
Credit to FIFA World Cup Facebook Page
Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח