דושאן טאדיץ׳ שוחה נגד הזרם

בקיץ האחרון נפל דבר בכדורגל העולמי. אני לא מדבר על ההתפטרות של זידאן מריאל מדריד ואפילו לא על חתימתו של כריסטיאנו רונאלדו ביובנטוס אלא דווקא על צירופו של דושאן טאדיץ׳ לתלכיד הצעיר ומלא הכשרון של אייאקס.

הקשר הסרבי חזר להולנד בה פרץ לראשונה במדי טוונטה וכרונינגן אחרי 4 עונות כשחקן הרכב בסאות׳המפטון בהן היה מעורב ביותר מ-50 שערים בכל המסגרות, הוביל את הקבוצה ל-3 עונות רצופות בחצי העליון של הטבלה ולשלב הבתים של הליגה האירופית (דש מבוזגלו) ואף סייע לה להינצל בעור שיניה מירידת ליגה אשתקד. שחקנים רבים ששיחקו לצידו במדי הקדושים עזבו את הקבוצה והתקדמו לקבוצות טובות ואיכותיות יותר, ואן-דייק ומאנה נרכשו על ידי ליברפול בעוד שאלדרווירלד, וואניימה וגזאניגה הצטרפו לטוטנהאם.

דושאן טאדיץ' סאות'המפטון
Credit to "Southampton FC" facebook page

הציפייה הייתה שטאדיץ׳ יתקדם כמו חבריו לקבוצה אנגלית בכירה, אבל הוא החליט לשחות נגד הזרם ולחתום דווקא בבית החרושת לכישרונות הצעירים של אייאקס אמסטרדם. מועדון הפאר ההולנדי שילם תמורתו כ-11.5 מיליוני יורו, סכום שהפך אותו להעברה החמישית הכי יקרה בתולדות המועדון שבנוסף לעלות הגבוהה באופן יחסי מהווה גם העברה יחסית חריגה גם מבחינת הגיל שכן אייאקס מתבססת על מדיניות של החתמת שחקנים צעירים רבים לצד חריגים בודדים, בניהם גם טאדיץ׳.

יתרה מזאת, רכישתו של הסרבי מסמלת שינוי תפיסתי משמעותי שנעשה באייאקס. טאדיץ׳ נרכש על ידי המועדון מבירת הולנד כשהוא בשיא הקריירה, בניגוד מוחלט למדיניות הרכש של הקבוצה בעשורים האחרונים, על מנת להנהיג את חבורת הצעירים הכישרוניים ולהשרות בהם תחושות ביטחון ומסוגלות.

העונה הנוכחית של טאדיץ׳ החלה בשלב מוקדם מאוד. למעשה, בשעה שהסרבי ערך את אימון הבכורה שלו באייאקס, מרבית הכדורגלנים היו בעיצומה של חופשת הקיץ והיתר שיחקו בשלב שמינית גמר המונדיאל. מנוחתו הקצרה שהסתכמה בימים בודדים שהפרידו בין הדחתה של נבחרת סרביה מהמונדיאל לאימון הבכורה שלו באייאקס ותקופת ההכנה המפרכת והאינטנסיבית בשלושת השבועות שקדמו להופעת הבכורה שלו במדים האדומים לא מנעו ממנו להפוך לאחד משני שחקני אייאקס היחידים (בצוותא עם דיילי בלינד) שפתחו בכל משחקיה העונה במסגרות הליגה ההולנדית וליגת האלופות.

 

המשפט המתאים ביותר לתיאור הפתיחה של טאדיץ׳ באייאקס הוא ללא ספק ״אתה מתחיל הכי מהיר שלך, ולאט לאט מגביר״. הקשר הסרבי כבש 8 שערים ב-11 הופעותיו הראשונות, והגביר בכל פעם בה הקבוצה הזדקקה לו. את הצמד הראשון שלו במדי אייאקס הוא כבש לאחר ארבעה חודשים במדיה, כשקבע ניצחון חוץ חשוב במסגרת שלב הבתים בליגת האלופות מול א.א.ק. אתונה ואף נבחר לראשונה לאיש המשחק. ההופעה הנפלאה באתונה סיפקה לו ולאייאקס כולה רוח גבית משמעותית שבאה לידי ביטוי במשחק ההירואי מול באיירן מינכן שבועיים בלבד לאחר מכן בו כבש צמד נוסף שהיווה חלק מרצף הכיבושים הארוך והמשמעותי ביותר שלו העונה – שישה משחקים רצופים בכל המסגרות בהם הוא כובש לפחות שער אחד, 8 כיבושים ו-3 בישולים ב-6 משחקים בלבד.

ליאו מסי דושאן טאדיץ' קיליאן אמבפה רוברט לבנדובסקי סרחיו אגוארו ויסאם בן-ידר קארים בנזמה כריסטיאנו רונאלדו
מעורבות בשערים (כיבושים+בישולים) בכל המסגרות העונה  

66

 

53

 

51

 

47

 

41

 

39

 

39

 

37

שער/בישול בכל X דקות 54 82 65 81 75 96 106 91

השחקנים שמעורבים בהכי הרבה שערים בכל המסגרות העונה, טאדיץ' שני רק למסי.

אבל כל זה לא הספיק לו, הוא המשיך להגביר את הקצב והגיע למהירות שיא. כשחתם באייאקס אמר טאדיץ׳, ״המטרה שלי היא לקחת את הקבוצה הזו הכי רחוק שאני יכול״. הוא אמנם סייע לה לשוב לשמינית גמר האלופות אחרי 13 שנים, אבל זה לא הספיק לו, הוא שאף גבוה יותר. לגומלין בברנבאו מול אלופת אירופה בשלוש השנים האחרונות הגיעה אייאקס כאנדרדוג. טאדיץ׳ הגיע במלוא המוטיבציה וסיפק תצוגת כדורגל פשוט מופלאה, ללא ספק הטובה ביותר שלו העונה (ולטענתו, הטובה ביותר בקריירה שלו, אחרים יגידו שזו הופעת היחיד הטובה ביותר של שחקן בכל המסגרות העונה) שביטלה לחלוטין את שחקני אלופת אירופה המכהנת. חובבי הסטטיסטיקה יפארו את ההופעה האדירה של הסרבי מול הבלאנקוס בשל המספרים שהיא כללה – שער וצמד בישולים לצד חמש מסירות מפתח ושלושה דריבלים מוצלחים שזיכו אותו בציון 10 עגול ומושלם בלאקיפ הצרפתי, כבוד לו זכו כדורגלנים מעטים מאוד בהיסטוריה כולה.

אני אבחר להתמקד דווקא בפן הטקטי – הצבתו של טאדיץ׳ כשחקן הקדמי ביותר של אייאקס בהתמודדות. הסרבי הוצב כחלוץ מרכזי מזוייף, ״פייק 9״, אם תרצו, עמדה בה לא שיחק ולו פעם אחת עד המעבר לאייאקס, תפקיד שנתפר במיוחד למידותיו על ידי המאמן ההולנדי אריק טן האח שהאמין בו בצורה עיוורת ובנה את כל תוכנית המשחק של קבוצתו על תנועות העומק הגאוניות וראיית המשחק הפנטסטית של טאדיץ׳. כפי שחתם באייאקס דווקא בשיאו בניגוד למסלול הקריירה הסטנדרטי, כך נע טאדיץ׳ מעמדת החלוץ המרכזי אחורנית בניגוד לתפקוד הסטנדרטי של מרבית השחקנים בעמדה זו. ההזזה של טאדיץ' לעמדה קדמית זו נבעה גם מההבנה של מאמן אייאקס שהוא משלים בכך את הקשר ההתקפי הצעיר דוני ואן דה בייק שבניגוד למרבית חבריו לקבוצה שאוהבים לשחק עם הכדור דבוק לרגלייהם מתבסס דווקא על תנועה לעומק שהפכה ליעילה ורלוונטית הרבה יותר בזכות התנועות החכמות ופינוי השטחים שביצע הסרבי.

הוא שיחק רחוק מהרחבה, שבר את את קווי הקישור וההתקפה של קבוצתו ובלבל את שחקני היריבה. למרות שזו לא הייתה הופעת הבכורה של טאדיץ׳ בעמדה זו (שיחק כך גם במשחק החוץ מול בנפיקה, בצמד המשחקים מול באיירן מינכן ובמשחק הביתי מול ריאל מדריד), הוא הפתיע את שחקני הבלאנקוס ואת העולם כולו כמעט בכל נגיעה בכדור, בין אם זה במסירה החכמית לזייך בשער הראשון, בסבסוב הנפלא ובמסירת העומק הגאונית לנרס בשני, בבעיטה המדוייקת על סף הרחבה בשלישי ובכלל, בתנועה החכמה שלו שביטלה פעמים רבות את מגיני היריבה. זו הייתה הופעת ענק, במלוא מובן המילה, שגרמה לאייאקס ובעצם לכולנו להאמין שהכל יכול לקרות.

דושאן טאדיץ׳ הוא לא כדורגלן רגיל, על המגרש ומחוצה לו. הוא נע לאחור בזמן שכולם רצים קדימה, לא מפחד לעזוב את הליגה הטובה בעולם לטובת אימפרית עבר, אותה הוא מחזיר במו רגליו להיות אימפריה גם בהווה. למעשה, הוא גם אף פעם לא היה רגיל. מאז שהיה ילד הוא חלם להיות כדורגלן, לא כוכב או כובש מדופלם. פשוט כדורגלן.

דושאן טאדיץ'
credit to "AFC Ajax" facebook page
Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח