גולד קופה אפריקה – הצעה לטורניר עולמי חדש

הקיץ חם ואוהדי הכדורגל מחכים כבר שהפגרה תסתיים, אבל בינתיים יש לא מעט פתרונות לחובבי הכדורגל הרעבים קצת לאקשן. אליפות עולם בכדורגל לנשים – יש, יורו צעירות – יש. וגם טורנירים בינלאומיים עם שלוש אליפויות יבשתיות שמשוחקות במקביל – הקופה אמריקה, אליפות אפריקה והגולד קאפ.

הרמה לא תמיד מספיק טובה, אבל הקיום של שלוש אליפויות יבשתיות במקביל העלה לי רעיון לטורניר בינלאומי. הרי רק לפני חצי שנה הייתה גם אליפות אסיה ובשנה הבאה שוב קופה ויורו – אז למה לא לעשות הכל ביחד? האליפויות היבשתיות ימשיכו כמות שהן, אבל הכל יתחבר בסופו של דבר לסוג של שמינית גמר עולמית, מונדיאלית שבסופו גם תהיה אלופה לכל יבשת וגם אלופת עולם.

נבחרת ברזיל
Credit to "Confederação Brasileira de Futebol" Facebook page

 

איך זה יעבוד?

  • קודם כל, כל הטורנירים יערכו במקביל. כך לא נראה כל מיני 'אורחות' כמו קטאר ויפן משחקות ביבשות לא להן. אוקיאניה תתאחד עם אליפות אסיה (שזה בגדול אומר שניו-זילנד ואוסטרליה שגם ככה שם, יצטרפו).
  • אליפויות אסיה, אפריקה ומרכז-צפון אמריקה יערכו עם 16 נבחרות. לא יותר. גם כדי לא לפגוע ברמה, וגם כדי שהקבוצות לא ישחקו יותר מדי משחקים. האליפויות הללו יערכו בצורה המוכרת – ארבעה בתים, שתי הראשונות מכל בית עולות לרבע וכן הלאה. הגמרים של שלושת היבשות הללו יהיו חלק משמינית הגמר.
  • דרום אמריקה תשלח ארבע נציגות לשלב שמינית הגמר. מכיוון שלא יהיו נבחרות אורחות, הקופה אמריקה תורכב מ-10 נבחרות בלבד, שני בתים של חמש נבחרות כששתי הראשונות בכל בית מעפילות לחצי גמר הקופה אמריקה וישחקו ביניהן. גמר הקופה אמריקה יהיה חלק מרבע הגמר העולמי.
  • נשארו עוד שש מקומות בשמינית הגמר והמקומות האלו יוקצו לאירופה. היורו ימשיך לכלול 24 קבוצות, בעיקר כדי להגיע למצב שלאירופאיות תהיה כמות משחקים דומה לאחרות. 6 בתים של 4 כ"א, אבל רק 12 עולות לשלב הבא – שתי הראשונות מכל בית שיפגשו לשלב נוקאאוט. השש שינצחו במפגשי הנוקאאוט הללו הן עלו שעולות לשלבים הבאים.

ככה זה בערך יראה:

  • איך יראה המשך הנוקאאוט? אחד כבר יש לנו – זה יהיה גמר הקופה אמריקה, הוא יצטלב עם רבע הגמר שישוחק בין אלופת אפריקה לאלופת מרכז אמריקה. שתי המנצחות יפגשו בחצי הגמר.
  • החלק ה"מסובך" יותר הוא בצד השני. יש לנו שש אירופאיות שמהן יצאו 3 עולות לרבע הגמר. זו שמדורגת הכי גבוה תפגוש ברבע הגמר את אלופת אסיה ולאחר מכן יפגשו שתי האירופאיות הנוספות. במידה והאירופאית תדיח את אלופת אסיה, היא תפגוש בחצי הגמר את המנצחת ברבע האירופאי הנוסף. זה יהיה גמר היורו. במידה ואלופת אסיה תדיח את האירופאית הבכירה, רבע הגמר בין האירופאיות הנוספות ישמש כגמר היורו.

 

 האם זה ריאלי?

השיטה תכניס עניין לטורנירים המקומיים לדעתי. מי שרוצה להתלונן על יתר הייצוג של דרום אמריקה ואירופה, צריך להסתכל על המונדיאלים בדור האחרון שבהם כמות של שש אירופאיות היא מינימלית. זה אומר שכמעט באופן ודאי תהיה אירופאית בגמר, אבל היי… בכל המונדיאלים שהיו עד עכשיו רק פעמיים לא הייתה.

זה לא אמור להחליף את המונדיאל, הוא עדיין יותר מעניין ולפעמים כל הכיף הוא לראות נבחרות מיבשות שונות משחקות זו מול זו כדי קצת להבין את יחסי הכוחות, ואין תחליף לטורניר אחד גדול שנערך במדינה אחת עם חווית אוהדים גדולה. מניח שגם יהיה קשה לארגן טורניר כזה.

מצד שני, תחשבו פתאום שמשחק בין ברזיל וארגנטינה נכנס לתוך המונדיאל? מאז 1990 הם לא נפגשו במסגרת הזו. וכמו כן, כדאי בשל העומס על השחקנים לעשות את כל הטורנירים היבשתיים פעם ב-4 שנים ורצוי אפילו באותו זמן כך שתהיה אחידות מבחינת תאריכים וחופשים.

אולי במקום הקונפדרציות?

נבחרת צרפת, מונדיאל 2018
Credit to Équipe de France de Football facebook page
Print Friendly, PDF & Email

תגובה אחת

  1. לא ברור, ולא כדאי. רעיון די ילדותי הייתי אומר.
    כן לעשות טורניר יבשתי כל 4 שנים, אבל עוד "ליגת האומות עולמי" לא נחוץ.

    הכדורגל לא צריך עוד כדורגל נבחרות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח