גביע אפריקה לאומות: לא רק כדורגל

גביע אפריקה לאומות שנערך השנה במצרים, מתקיים לראשונה בקיץ על מנת לאפשר לשחקנים מקבוצות הכדורגל האירופיות להשתתף, כדי לא להפסיד את הנבחרות המובילות. הטורניר גם נדחה בשבוע כדי לאפשר למי שצם ברמאדן לחזור לעצמו בכושר שיא, אבל אלה לא המקרים הכי לא שגרתיים שמתרחשים בטורניר הזה.

גביע אפריקה הוא הגביע הכי פראי בעולם ולא בגלל משחקי כדורגל אלימים או התפרעויות אוהדים משולחות רסן, קורה בטורניר הזה הכל מהכל והסיפורים יכולים לספק חומרי כתיבה לאינספור סרטים וסדרות טלוויזיה.

ירי על אוטובוס הנבחרת

בינואר 2010, פדרציית הכדורגל של טוגו ביקשה לחסוך בהוצאות על הנבחרת בנסיעתה לגביע האומות שנערך באנגולה והחליטה לשלוח לשם את הנבחרת באוטובוס. עכשיו, חשוב לדעת: המרחק מבירת טוגו, לומה, לבירת אנגולה, לואנדה, הוא 4,156 קילומטרים שהם 66 שעות נסיעה ברכב, מה שאומר שסגל הנבחרת יאלץ לשהות בדרכים במשך יומיים וחצי רצופים באוטובוס ובאפריקה, כמו באפריקה, אי אפשר לצאת למסעות שקטים.

כך קרה שבהגיעה לגבול, ב-8 בינואר 2010, הנבחרת נקלעה למארב ירי שבמהלכו עשרת המאבטחים שליוו את הנבחרת השיבו באש. המאמן, העיתונאים והספורטאים הסתתרו בין המושבים בעוד קופסת הפח שהם נמצאים בה סופגת אש מכל הכיוונים. התקרית נמשכה 20 דקות לערך ובסופה נהרגו הנהג מריו אג'ואה, עוזר מאמן הנבחרת אמלטה אבאלו והעיתונאי סטניסלס אוקלואו שנפצע אנושות ומת בבית החולים. עשרה נוספים נפצעו, ביניהם שוער הנבחרת קוג'ובי אובילאלה, בן ה-26 שנורה בגבו התחתון ונאלץ לפרוש מכדורגל. שחקן הנבחרת, עמנואל אדבאיור, ששיחק אז במדי מנצ'סטר סיטי, תיאר את התקרית ההיא בתור הרגע הגרוע ביותר בחייו.

 

את האחריות למתקפה על האוטובוס נטל ארגון בדלני בשם החזית לשחרור מובלעת קבינדה באנגולה. כאשר הנבחרת הגיעה ליעדה לבסוף, ראשי מדינת טוגו הורו לשחקנים לחזור הביתה. הפעם זה כבר לא היה באוטובוס. הארוע זכה לכיסוי תקשורתי נרחב בעיקר בשל העובדה שכל זה מתרחש חצי שנה לפני תחילת משחקי גביע העולם בכדורגל שנערכו לאחר מכן בדרום אפריקה.

זה לא המקרה היחיד של חסכון כספי על רקע קשיים פיננסיים. בטורניר הנוכחי נבחרת זימבבואה תכננה להחרים את המשחקים בשל אי תשלום שכר לצוות הנבחרת בעקבות המשבר הכלכלי במדינה ורמות האבטלה במדינה המגיעות לכדי 60%. אך הנבחרת בסוף הצליחה להגיע לטורניר והודחה כבר בשלב הבתים של הטורניר.

הנבחרת מובילה 4:0 בדקה 74 ובסוף מסיימת משחק בתיקו

קשה להיזכר במשחק דומה בטורניר בינלאומי שהגיע למצב כזה, אבל בגביע אפריקה 2010, במשחק הראשון של שלב הבתים, נבחרת אנגולה אירחה את מאלי, שהגיעה עם הרכב חזק שכלל בין השאר גם את קאנוטה מסביליה, ממאדו דיארה מריאל וסיידו קייטה מברצלונה, אבל 16 דקות לסיום המשחק המארחת כבר הובילה 4:0. אבל בזה זה לא נגמר.

זה התחיל כאשר מאלי הבקיעה 1:4, המאמן האנגולי, שהיה בטוח בניצחונו, החליף את שני הקשרים שלו פלאביו וז'ילברטו, אבל החורים בקישור אפשרו למאלי להבקיע בדקות 88, 92 ובדקה ה-94 על מנת להשוות ל-4:4. לאחר המשחק חשף כתב הדיילי טלגרף הנרי וינטר שלפי אתרי ההימורים רבים הימרו שהמשחק יסתיים בשוויון ומי שהימר על התוצאה הכניס לכיסו סכום יפה מאוד.

זמן קצר לאחר המשחק נערכה חקירה בתואנה שהמשחק היה מכור, אבל מאחר ומאלי התקשתה להעפיל משלב הבתים בסוף זה כבר לא היה חשוב.

 

המהפכה במצרים, המלחמה באלג'יר והסכסוכים בקמרון

כמה שבועות לפני פתיחת משחקי גביע אפריקה 1986 פרצה שביתה של 20 אלף איש, בעקבות המחסור בלחם. המדינה ניצבה על סף מלחמת אזרחים ולמרות שהצליחה להיחלץ מסיטואציה זו, כל אצטדיון בטורניר זכה לאבטחה בטנקים ונגמ"ש, בשל חשש ממהומות.

ארבע שנים לאחר מכן המצב חזר על עצמו, הפעם באלג'יר שאירחה את גביע אפריקה 1990. לפני הטורניר פרץ עימות בין הממשלה לארגונים איסלאמיסטיים וגם ההישגים הטובים של הנבחרת האלג'יראית לא השקיטו את המחאות, כך כאשר אלג'יר גברה על ניגריה 1:0 ניתן היה לראות באותו משחק ביציעים שלטי מחאה נגד הממשלה. שנה לאחר מכן פרצה מלחמת האזרחים במדינה שנמשכה 11 שנים ובעקבותיה מצאו את מותם בין מאה למאתיים אלף איש, במלחמה שהסתיימה בניצחון הממשלה, למרות שבשנת 2002 ארגונים איסלאמיסטיים המשיכו לגלות התנגדות לכוחות הממשלה.

גביע אפריקה האחרון נועד להתקיים בקמרון, אבל נאלצו לדחות אותו בשל סכסוכים אלימים בין הממשלה לארגונים בדלניים. חצי שנה לפני שהטורניר נפתח דווח על חטיפתם של 78 ילדים שהוחזרו מאוחר יותר הביתה, אבל בקונפדרציית הכדורגל האפריקאית (CAF) לא רצו להסתכן והעבירו את הטורניר למצרים. קמרון קיבלה את אירוח הטורניר הבא בשנת 2021.

 

בנות הליווי בעד נבחרת ניגריה

בשנת 2013 נבחרת ניגריה הצליחה לזכות בגביע אפריקה אחרי 19 שנים. לפני משחק חצי הגמר הסתדרות שירותי הליווי במדינה הבטיחה לספק את שירותיה לשחקנים בחינם במקרה של ניצחון. ניגריה לבסוף אכן ניצחה את מאלי בתוצאה 4:1 ולבסוף בגמר גברה על בורקינה פאסו בתוצאה 1-0. האם הבטחת ההסתדרות מומשה או לא? לא ידוע. מה שכן, בשני הטורנירים הבאים הנבחרת לא הצליחה לעבור את שלב המוקדמות ולהעפיל לגביע אפריקה.

אלו רק מקצת מהסיפורים המלווים את הטורניר ביבשת הפראית בעולם. קשה לראות כיצד דברים כגון אלה מתרחשים בטורנירים יבשתיים אחרים, בטח לא בגביע אסיה או ביורו. לפעמים אפשר למצוא סיפורים דומים בטורניר יבשתי אחר, הקופה אמריקה, עם סיפורי השיפוט ומצב המגרשים, אבל זה כבר סיפור אחר.

Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח