בן ערב, בן נצרת ובני (או איך אפשר לעצור את הגזענות בבית"ר ירושלים)

האחים מורד מבית וגן, יזכרו לנצח כממציאי קריאות ה-"הו הו" לסיריל מקנאקי, השחקן האפריקני הראשון ששיחק בליגת העל. ההרגל המגונה הזה פשט בכל הליגה במהלך שנות התשעים, עד שב-1998, הגיעה לטדי מ.ס. אשדוד. בסביבות הדקה ה 65, ביצעה אשדוד חילוף ולמגרש נכנס שחקן צעיר ומבטיח בשם ברוך דגו. אולי שלושה אנשים עוד החלו לנהום לעברו, אבל אז החל אירוע לא פחות ממכונן בתולדות היציע המזרחי. כל יושבי היציע, מאות אנשים, התנפלו בצעקות על הנוהמים ודרשו מהם להפסיק לנהום. מהמגרש הצטרף קפטן הקבוצה, יוסי אבוקסיס, שרץ לעבר היציע וסימן להם להפסיק. וזהו. באותו משחק לא נהמו. כמה שנים אח"כ, בית"ר החלה לצרף שחקנים כהי עור כמעט בדרך קבע והתופעה נעלמה לחלוטין.

גם קריאות ה"מוות לערבים" שהיו נהוגות בסוף דקות דומייה, נעלמו ביצירתיות רבה של קבוצה גדולה של אוהדים שאכפת להם. אלה התארגנו מראש ובסוף כל דקת דומייה היו פוצחים בשירת עידוד אדירה שהעלימה לחלוטין את הקריאות.

גם מכבי ת"א חוותה גזענות כלפי מהרן ראדי. בלי להסס, הקבוצה איתרה את הגזענים, ביטלה להם את המנויים והגישה נגדם תביעות משפטיות. העסק נעלם כלא היה.

בבית"ר של היום זה יותר קשה. הדומיננטיות של לה פמיליה, קבוצה שחרטה את הדגל הגזעני במוצהר, מקשה על המלחמה בתופעה. היום כדי להוציא את הגזענות מבית"ר, צריך בראש ובראשונה למגר את לה פמיליה. אם הנהלת הקבוצה תתנער מהם, תתנגד להם, תפעל כמו מכבי ת"א ואפילו תצליח להביא לקבוצה שחקן ערבי או אפילו דרוזי בתור התחלה, אפשר להעלים גם את הגזענות הנוכחית. אבל לשם כך צריך אומץ וסבלנות שלאלי טביב אין. אולי כשהוא יבין שהחיבוק של לה פמיליה הוא חיבוק דב, שעל כל אוהד לה פמיליה אחד יש שניים שלא באים יותר בגללו ושהנזק לבית"ר הוא לא רק תדמיתי אלא גם כלכלי ומקצועי, אולי אז יקרה משהו. אבל לעשות, אפשר. צריך רק לרצות.

Print Friendly, PDF & Email

2 תגובות

  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    וכמובן, אפשר להצטרף לבית"ר שחרטה על דגלה את המאבק בגזענות ובאלימות. בית"ר נורדיה ירושלים.

    • ירון רוסטוקר.

      יש לי סימפטיה מאד גדולה לבית"ר נורדיה, אבל לדעתי הם בחרו בפתרון קל מדי. זו לא חכמה לשבור את הכלים ולהקים קבוצה חדשה. החכמה היא להאבק על הבית שלך מבפנים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח