בכיף שלהם – איך מגדלים את נבחרת בלגיה

מזה כחודש בבלגיה חוגגים המונים יחד עם "השדים האדומים", המוכרים ביום-יום בתור נבחרת בלגיה. חגיגות אלה התעצמו במיוחד נוכח הנצחון הפנומנאלי על ה"סלסאו" – הלא היא נבחרת ברזיל – אשר הבטיח לבלגיה את מקומה בחצי גמר גביע העולם, והציג לנו תצוגת תכלית של כדורגל.

לא סתם נבחרת בלגיה נראית כמו שהיא נראית לאורך כל המונדיאל. הסיבה העיקרית לכך היא התאחדות הכדורגל הלאומית החזקה שעומדת מאחוריה. הכל החל לפני כמה שנים, כשההתאחדות הבלגית שינתה את פני הכדורגל לחלוטין – ממשחק שהיה מבוסס על שחקנים גדולים וחזקים, אך מוגבלים, לכזה הנשען על טובי הכדורגלנים ביבשת, בכל אספקט אפשרי. עם פחות מ-34 מועדונים מקצועיים, יצרה בלגיה את "דור הזהב" הנוכחי שלה. למעשה, מדובר בנבחרת בעלת הסגל השישי בשוויו בעולם והשלישי בשוויו באירופה (348 מיליון יורו, לפי האתר "טרנספרמרקט"), וכשמדובר באחת הנבחרות הצעירות במונדיאל, מתחילים להבין שמדובר בגישה יוצאת דופן שמועדת להצלחה.

ניימאר, בלגיה
גם את ניימאר הם החזירו הביתה. Via FIFA World Cup Facebook page

שחקנים אלו הם תוצר של חזון שהוצא לפועל על ידי מאמנים, שבתורם הוכשרו במיוחד על מנת לחנך ולטפח שחקנים. בין היתר הם ישמו זאת באמצעות שימוש במומחים למדעי המוח ובמומחים בתחום החינוך. האלמנט החשוב ביותר בפיתוח השחקנים הבלגים הוא לא אחר מה"כיף", הבא במקביל ללמידה בזמן המשחק. מדובר בשילוב שמחזק גם את היצירתיות של השחקנים, ואשר הבלגים רואים בו כלי ה"משחרר" את השחקנים דרך רגעי הנאה ותחרויות מהנות – מעין מחווה לכדורגל רחוב. אחרי הכל, גם שחקנים מקצוענים צריכים להנות מהכדורגל, מגיל צעיר ועד להפיכתם לבוגרים ומקצועיים, ורצוי שיהנו ממה שהם עובדים עליו באימונים – כך גם יהיה קל יותר ליישם זאת במשחקים.

בנוסף, על פי התפיסה הבלגית, כל שחקן צעיר צריך לגעת בכדור כמה שיותר, גם בזמן האימונים וגם בזמן המשחק. הוא צריך להגיע להרבה מצבי הבקעה, לשחק מבלי לקבל הוראות ממאמניו ולמצוא פתרונות בכוחות עצמו. יחד עם זאת, הוא כן צריך רוח גבית מהמאמן ומהוריו, שכן מעבר להיותו שחקן, הוא גם – וקודם כל – בן אדם.



נקודות נוספות הראויות לציון הן ההתרגלות לכדורגל כבר מגיל צעיר, תוך פיתוח השחקנים כאינדיבידואלים טרם לימוד המשחק בקבוצה, והשמירה האזורית. מדוע דווקא אזורית? על מנת לעזור בקריאת סיטואציות במהלך המשחק ובקבלת החלטות מהירה ונכונה, נטילת יוזמה, ושיפור התקשורת ושיתוף הפעולה בין חברי הקבוצה. הרי בשביל להשתפר צריך גם להפעיל את המוח. בבלגיה מייחסים חשיבות רבה גם לגיל השחקן – הביולוגי והכרוני. השחקנים מתפתחים ואיתם תוכנית האימונים, שמותאמת לכל שחקן בנפרד. הדינמיות הזו מאפשרת להגיע לתוצאות הטובות ביותר.

גם איסורים קיימים בכדורגל הבלגי, וביניהם: אסור למאמן לחשוב רק על הניצחון והתוצאה הסופית; כל השחקנים מקבלים הזדמנויות שוות; אסור לקבוע גבולות ואסור לדרוש מהשחקנים לעשות בדיוק מה שדורשים מהם – כלומר, על השחקנים להפגין יצירתיות ומקוריות; ואסור להחמיא לשחקן, מוכשר ככל שיהיה, ולגעור בשחקן פחות מוכשר – המושג "אשם" לא קיים בכדורגל הילדים.

בבלגיה קיימים כיום שמונה בתי ספר המשמשים לגיבוש שחקנים וחלקם אף מתמקדים בגיבוש שחקני נבחרת שעובדים יחד מגיל צעיר, בדרך זו יש להם יותר זמן להתאמן עם שחקניהם על הכישורים הטכניים ושיתוף הפעולה שיעזור לנבחרות העתידיות לשחזר את הישג הנבחרת הנוכחית.

בלגיה, קווין דה בריינה
מוביל את נבחרת בלגיה לטורניר שיא. Credit to "Belgian Red Devils" Facebook page

היום התאחדתי עם החזון הבלגי. צפיתי במשחק מול נבחרת ברזיל בשנית, והבנתי ששחקנים כמו אדן הזאר, קווין דה בריינה וטובי אלדרווירלד לא מגיחים בנבחרת הבלגית במקרה. ההשקעה בנוער משתלמת לטווח הארוך, והמועדונים הבלגיים מצאו דרך מיוחדת מאוד, לפחות בעיניי, לגדל שחקנים ולטפח כשרונות. זו דרך שמחזקת את מעמדה של תרבות הכדורגל. אם נחשוב לרגע על כך שהכל התחיל מחזון של ההתאחדות הבלגית לכדורגל, נבין שככל הנראה קיימות עוד התאחדויות שהן לאו דווקא בירוקרטיות חסרות נשמה, אלא כאלה עם חזון לכדורגל.

ואני שואלת את עצמי – האם שיטת ה"כיף" הבלגית תתפוס בישראל, ולמה לא לנסות אותה בכל מקרה? האם יש לנו מה להפסיד? לפחות כרגע – לא. התאחדות הכדורגל בישראל, הנה קצת חומר למחשבה. Have fun.

Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח