בית חרושת לאגדות – עשרת שחקני אייאקס הגדולים בדור האחרון

לפני מספר שבועות אושרה רשמית מכירתו של פרנקי דה יונג בן ה-21 מאייאקס לברצלונה בעבור לא פחות מ-86 מיליון יורו, סכום שהופך אותו להולנדי היקר בהיסטוריה וגם לשחקן אייאקס היקר בתולדותיה (לפניו הוביל הבלם הקולומביאני דווינסון סאנצ'ס, שנרכש על ידי טוטנהאם תמורת כ-40 מיליון יורו). עסקה מעניינת זו האירה בי את מה שתמיד היה ידוע לכל – אייאקס אחראית לייצור של שחקני כדורגל נפלאים רבים ובשל כך החלטתי להרכיב רשימה שתדרג את עשרת השחקנים הכי גדולים ששיחקו במועדון הפאר ההולנדי בדור האחרון (מ-94׳ ועד היום).

שחקני אייאקס שזכו בגביע האלופות
credit to "AFC Ajax" facebook page

 

להרכיב רשימה שכזו לבד זו משימה קשה מאוד ולכן התייעצתי עם הבלוגר רועי זגה והמומחה ההולנדי אסף כהן, מחבר הספר החדש "אגדות דשא", שממנו גם נלקחה ההשראה לדירוג השחקנים בדור האחרון. מחקר מעמיק הוביל אותנו לעשרת המופלאים. חשוב לציין שבדירוג התייחסנו אך ורק לתקופה באייאקס, להשפעה של אותו שחקן על הקבוצה, לאהדת הקהל, למספרים ולתארים שרשם בה, ללא התייחסות לקריירה מחוצה לה.

כמעט ונכנסו – סים דה יונג, כריסטיאו אריקסן, ווסלי סניידר, רפאל ואן דר וארט וטובי אלדרווירלד.

 

10. קלרנס סידורף

שנים באייאקס: 3
הופעות בקבוצה: 90
שערים: 11
בישולים: 2
תארים מרכזיים: זכייה בליגת האלופות, 2 אליפויות הולנד וגביע אחד.

הקשר האימתני הוא מהשחקנים המעוטרים והאהובים באירופה – הוא הספיק לזכות ב-4 גביעי אלופות במדי 3 קבוצות שונות (2 עם מילאן, אחת במדי ריאל מדריד ואחת עם אייאקס). הוא עשה את צעדיו הראשונים בעולם הכדורגל עם אייאקס והיה חלק מהזכייה האדירה של אייאקס בליגת האלופות, אי שם בשנת 1995. לאחר 90 הופעות בלבד, הוא עזב את הקבוצה והתקדם לקריירה מפוארת בריאל מדריד ובעיקר במילאן, עימה זכה בעשרה תארים.

סידורף היה קשר מרכזי נפלא, שחקן מאוד פיזי ששילב בצורה מושלמת בין הגנה והתקפה ויכל להשתלב בכל עמדה ביהלום הקישור של מילאן (יחד עם פירלו, קאקה, גאטוסו, רוי קוסטה ואמברוסיני). לצערי הרב, הקשר ההולנדי נמצא בתחתית הדירוג עקב השפעתו הפחותה באייאקס ביחס לקריירה האדירה שלו בריאל מדריד ומילאן.

 

9. זלאטן איברהימוביץ'

שנים באייאקס: 3
הופעות בקבוצה: 110
שערים: 48
בישולים: 15
תארים מרכזיים: 2 אליפויות הולנד וגביע אחד.

זלאטן מוכר לכולנו כאחד החלוצים המעוטרים והגדולים במאה ה-21, ואל לנו לשכוח את התקופה באייאקס, אליה הגיע ממאלמו כשהוא לראשונה עוזב את אדמת שוודיה מולדתו. הוא לקח את ההזדמנות בשתי ידיים, רשם 3 עונות נהדרות בקבוצה ההולנדית ואף כבש את אחד השערים היפים שראיתי בחיי (תוכלו לצפות בו למטה). השוודי הענק פרח באייאקס ומשם המשיך לקריירה ענפה, השתבח עם השנים ושיחק בקבוצות הגדולות ביותר באירופה, כשתחת מאזנו נכללים 425 שערים בקריירה מפוארת שממאנת להסתיים. ניתן לומר שאייאקס הייתה תקופה פחות משמעותית אצלו, אבל היא היוותה את קפיצת המדרגה הראשונה שלו בדרך לפסגת הכדורגל העולמי. זו הסיבה שהסקורר השוודי נמצא בתחתית ולא בפסגה.

 

8. אדגר דווידס

שנים באייאקס: 6
הופעות בקבוצה: 183
שערים: 34
בישולים: 8
תארים מרכזיים: זכיות בליגת האלופות ובגביע אופ"א, 3 אליפויות הולנד ו-2 גביעים.

כשמחפשים במילון את ההגדרה לקשר ההגנתי המושלם, מוצאים תמונה של דווידס, שהיה מאופיין בהגנה חסרת פשרות, מלחמה על כל כדור, אגרסיביות תמידית ושמאלית קטלנית. תקופתו באייאקס הייתה נהדרת, הוא החזיק את הקישור בצורה מעולה והיה ה"בוס" במרכז המגרש. דווידס פתח על הספסל 16 פעמים בלבד מתוך 183 הופעותיו בקבוצה והוחלף 43 פעמים נוספות, משמע – שיחק כמעט 90% מסך הדקות בקבוצה באותן שנים. הקשר ההולנדי היה חלק משמעותי בזכיה בליגת האלופות ב-95׳ והוביל את הקבוצה גם לזכייה בגביע אופ״א וב-3 אליפויות נוספות. דווידס שיחק בקבוצות גדולות נוספות באיטליה ובספרד כשאת רוב הקריירה העביר כשחקן הביאנקורי, אך חזר הביתה לאייאקס לקראת סיומה וניתן בהחלט לומר שהשנים באייאקס היו הכי שמחות שלו.

 

7. מארק אוברמארס

שנים באייאקס: 5
הופעות בקבוצה: 139
שערים: 44
בישולים: 39
תארים מרכזיים: זכייה בליגת האלופות, 3 אליפויות וגביע אחד.

אוברמארס, שנחשב לאחד הכדורגלנים ההולנדים הגדולים, היה שחקן כנף מבריק שהיה ידוע בעיקר בשל מהירות. גם הוא, כמו רבים בדירוג, לקח חלק בזכייה ההיסטורית של אייאקס בליגת האלופות ב-1995, בה פתח בהרכב בגמר והיה חלק מרכזי מאותה זכייה. בנוסף, הוא הוביל את הקבוצה ל-3 אליפויות הולנד.

הקיצוני ההולנדי, שפרש ממשחק פעיל כבר בגיל 31 עקב פציעה טורדנית בברך, ניסה לחזור למגרשים בגיל 36 בקבוצת נעוריו גו אהד איגלס מהליגה השנייה בהולנד, אך לאחר 23 הופעות ללא כיבוש הוא הבין שדרכו ככדורגלן הסתיימה. דרכו בעולם הכדורגל המשיכה באייאקס כמובן, כשביוני 2012 מונה לתפקיד המנהל הספורטיבי של הקבוצה בו הוא מכהן עד היום, עובדה שמראה את חשיבותו של ההולנדי למועדון ואת אהבתו חסרת הפשרות לאייאקס.

 

6. לואיס סוארס

שנים באייאקס: 4
הופעות בקבוצה: 159
שערים: 111
בישולים: 68
תארים מרכזיים: אליפות הולנד אחת וגביע אחד.

גם את סוארס היינו מצפים לראות בפסגת הדירוג אם היינו מתחשבים בהופעותיו בליברפול ובברצלונה, אך בתקופתו באייאקס הופיעו הניצנים הראשונים לקריירה המוצלחת שלו. כשהיה בן 20 בלבד הוא עבר מכרוניגן לאייאקס תמורת פחות ממיליון יורו, ומהרגע שנחת בבירה ההולנדית הוא לא הפסיק לכבוש. כבר במשחק הבכורה שלו, הוא כבש שער, הוסיף 3 בישולים והוביל את אייאקס לנצחון 8-1 מוחץ מול דה חראפשחאפ, המשיך עם צמד במשחק השני והקפיץ את הציפיות לשמיים. ב-3 וחצי שנים במדי הקבוצה הוא כבש לא פחות מ-111 שערים, כשבעונתו השלישית הוא אף סיים כמלך השערים של הליגה ההולנדית לאחר שכבש 35 שערים.

סוארס הפך לאחד השחקנים האהובים ביותר על הקהל האדום במהלך תקופתו במועדון. לאחר חתימתו בליברפול ב-2011, הוא הספיק לשוב לאמסטרדם על מנת להיפרד מהקבוצה ובעיקר מהאוהדים שנכנסו לו עמוק ללב וזכה לפרידה ראויה ומרגשת שכללה זיקוקים ושירה אדירה.

סוארס באייאקס
credit to "AFC Ajax" facebook page

 

5. אדווין ואן דר סאר
שנים באייאקס: 10
הופעות: 312
משחקים בהם שמר על רשת נקייה: 139 (45%)
ספיגות: 259 (0.83 למשחק)
תארים מרכזיים: זכייה בליגת האלופות, 4 אליפויות הולנד, 3 גביעים וגביע אופ״א אחד.

אין ספק שרשימה מכובדת שכזו צריכה לכלול שוער, ואין ראוי מאדווין ואן דר סאר, שידוע כאחד השוערים הגדולים בהיסטוריה. השוער ההולנדי רשם קריירה מפוארת כשאייאקס הייתה התחנה בה הרשים יותר מכל.
ואן דר סאר הגיע לקבוצת הפאר ההולנדית כמחליפו של סטנלי מנזה. בשתי העונות הראשונות שימש בעיקר כשחקן ספסל ושותף ב-9 הופעות בלבד. בעונת 1992/1993, הוא קיבל מלואי ואן חאל, מאמן הקבוצה דאז, את אפודת השוער הראשון וכבר בעונתו הראשונה בהרכב סייע לקבוצתו לזכות בגביע ההולנדי. בעונה שלאחר מכן, נכנס ואן דר סאר להרכב הראשון ונשאר בו עד לסיום העונה. השוער ההולנדי הנהיג את הקבוצה על המגרש ומחוצה לו והוביל אותה לזכייה באליפות הולנד בעונה אשר בסיומה נבחר לשוער המצטיין בליגה.

בעונה שלאחר מכן, בה הצטרף מהנוער פטריק קלייברט, הושלם הרכב "דור הזהב" של הקבוצה יחד עם אדגר דווידס, קלרנס סידורף, מארק אוברמארס, יורי ליטמנן והאחים דה בור, בהרכב שנחשב לאחד הטובים בהיסטוריה.
בעונה זו זכתה הקבוצה באליפות נוספת עם מאזן של 106 שערי זכות מול 28 שערי חובה בלבד וללא אף הפסד, בסיומה נבחר ואן דר סאר לשוער העונה בליגה ההולנדית בפעם השנייה ברציפות. באותה עונה זכה "דור הזהב" גם בגביע האלופות הנכסף שזיכה את השוער בכניסה להרכב השנה של אופ״א. ואן דר סאר המשיך ל-4 שנים נוספות במועדון, והוביל אותו לזכייה ב-2 אליפויות ו-2 גביעים נוספים.
השוער ההולנדי שיחק במועדון למשך עשור שלם, וממוקם במקום החמישי מבחינת מספר ההופעות במדיה. ואן דר סאר הפך לאחד הסמלים הגדולים של אייאקס, וכמובן גם לשוער הגדול ביותר בתולדותיה.

ואן דר סאר אייאקס
credit to "AFC Ajax" facebook page

 

4. פרנק דה בור
שנים באייאקס: 11
הופעות: 432
שערים: 46
תארים מרכזיים: זכייה בליגת האלופות, 5 אליפויות הולנד, 3 גביעים וגביע אופ"א אחד.

במקום הרביעי ניצב פרנק דה בור, הבלם היחיד ברשימה. דה בור הוא אחד הסמלים הגדולים במועדון, סגן מלך ההופעות של הקבוצה, בעל רשימת תארים מרשימה בקבוצת הפאר ההולנדית.

דה בור החל לשחק בבוגרים של הקבוצה בשנת 1988 והחל לבסס את מקומו בהרכב הראשון כבלם הבכיר בקבוצה, כשלצידו משחק אחיו התאום והאהוב רונאלד דה בור, שייצר יחד איתו מרכז הגנה אימתני שסייע לאייאקס להשיג תארים רבים בתקופה שנחשבת לגדולה בתולדותיה. הוא נחשב לבלם פיזי בעל ראיית משחק נהדרת, שעבד קשה מאוד בכדי לפצות על אובדן המהירות. התכונות הללו הפכו אותו למנהיג ולסמל בדור הזהב של אותן השנים, בהן הוביל את הקבוצה לזכייה בלא פחות מעשרה תארים. לאחר קריירה מפוארת באייאקס, דה בור ניסה לראשונה את מזלו מחוץ להולנד ועבר יחד עם אחיו רונאלד לברצלונה. לאחר 3 וחצי עונות לא מוצלחות במיוחד בספרד הוא החל לנדוד לקבוצות קטנות יותר, ביניהן גלאטסראיי וריינג'רס, ולבסוף ב-2006 פרש ממשחק פעיל.

אייאקס לא שכחה את תרומתו המדהימה למועדון כשחקן, כששנה בלבד לאחר פרישתו הוא חזר למועדון בתור המנהל המקצועי של מחלקת הנוער, תפקיד ממנו התקדם לעמדת המאמן הראשי של קבוצת הבוגרים בה הוביל את המועדון מאמסטרדם לארבע אליפויות בחמש שנים.
אין ספק שפרנק דה בור הוא אחד הסמלים הגדולים של אייאקס וגם הבלם הטוב ביותר שלה בדור האחרון.

 

3. קלאס-יאן הונטלאר
שנים באייאקס: 6
הופעות: 196
שערים: 133
בישולים: 36
תארים מרכזיים: 2 גביעי הולנד

במקום השלישי והמכובד ניצב החלוץ ההולנדי הוותיק, השחקן היחיד ברשימה שמשחק באייאקס בימים אלה.
הונטלאר, שהספיק לעבור כנער במחלקות הנוער של פ.ס.וו. איינדהובן ודה חראפשחאפ ולשחק בקבוצות הבוגרים של הירנביין ואפלדורן, הצטרף לאייאקס בגיל 23. כבר בעונתו הראשונה הוא כבש בצרורות, לא רק שערים, אלא גם את לבבות האוהדים, בסיום אותה עונה הוא זכה בתואר "כשרון השנה" בהולנד ואף נבחר לשחקן המצטיין של העונה באייאקס, כשתחת מאזנו נכללים לא פחות מ-43 שערים בכל המסגרות. הקבוצה אמנם לא הצליחה לזכות באליפות, אך הונטלאר הוביל אותה לזכייה בגביע ההולנדי. החלוץ הנפלא המשיך לחורר רשתות, וב-3 וחצי העונות בקדנציה הראשונה שלו בקבוצה הוא כבש 105 שערים שהציבו אותו כאחד הסקוררים הגדולים בתולדות המועדון, אך לצערו הוא כשל בהובלת את אייאקס לזכיה באליפות.

בינואר 2009 ריאל מדריד הבחינה שמדובר בחלוץ ברמה עולמית ורכשה אותו מאייאקס תמורת 27 מיליון יורו. הונטלאר לא הצליח להציג את יכולתו הגבוהה במדי הבלאנקוס ולאחר חצי עונה בלבד נקנה על ידי מילאן הגדולה, שגם במדיה לא הראה ולו עשירית מהיכולת הנהדרת שהציג במדי אייאקס. התחנה הבאה שלו הייתה שאלקה, במדיה שיחק למשך לא פחות מ-7 עונות. החלוץ המתבגר הבין ששנותיו בכדורגל המקצועני ספורות, והחליט לסיים את הקריירה באותו המקום בו הופיעו הניצנים הראשונים שלה, באייאקס.

הונטלאר חזר למועדון בקיץ שעבר ומציג מספרים מרשימים למדי – 28 שערים ב-62 הופעות עד כה בקדנציה השנייה בקבוצה. במשחק הליגה האחרון מול ונלו, כבש הונטלאר את שערו ה-133 במדי הקבוצה ובכך השתווה ליארי ליטמנן כסגן מלך הכובשים של המועדון. אולי אפילו בסיום העונה הנוכחית נזכה לראות אותו מוביל את אייאקס לאליפות ראשונה כשחקן הקבוצה ובנוסף עוקף את מרקו ואן באסטן האגדי בטבלת הכיבושים (142) במדיה והופך לשחקן הפורה ביותר בתולדות אייאקס. אם יסמן וי גם על ההישגים הללו ייתכן ואף יהיה ראוי להתברג גבוה יותר בפסגת הרשימה.

הונטלאר באייאקס
credit to "AFC Ajax" facebook page

 

2. פטריק קלייברט
שנים באייאקס: 3
הופעות: 100
שערים: 52
בישולים: 16
תארים מרכזיים: זכייה בליגת האלופות, 3 אליפויות הולנד ו-2 גביעים

במקום השני התברג החלוץ ההולנדי הוותיק, שביתו עוד מימי הנעורים היה האמסטרדם ארנה. בעונת 94/5 הוא עלה לקבוצה הבוגרת והיה חלק בלתי נפרד מהקבוצה ההיסטורית שדובר עליה רבות לאורך הדירוג. בעונתו הראשונה, כשהיה בן 18 בלבד הוא כבש 21 שערים וסייע לחבריו לזכות באליפות המקומית, אך הרגע הגדול ביותר באותה העונה וכנראה גם בכל הקריירה, הוא שער הנצחון בגמר ליגת האלופות מול מילאן. קלייברט עלה מהספסל בדקה ה-70, החליף את יארי ליטמנן הגדול וקנה את עולמו בגיל כל כך צעיר. קלייברט סחף את המועדון והקהל האדום לאחד מרגעי התהילה הזכורים ביותר בתולדות הכדורגל ההולנדי.

במשך 3 עונות באייאקס הוא כבש 52 שערים, ומאז ועד היום הוא נחשב לאחד הסמלים המשפיעים והזכורים בהיסטורית המועדון, על אף ששיחק במדיו למשך 3 עונות בלבד.

קלייברט משך את תשומת ליבם של המועדונים הגדולים באירופה, ובקיץ 97׳ נרכש על ידי מילאן, אותה יריבה שהכניע בגמר הבלתי נשכח בוינה. במדי הרוסונרי הוא לא הותיר חותם אמיתי והתקשה להציג את אותן יכולות כמו באייאקס, ונראה שלאחר עונה אחת בלבד באיטליה מצא קלייברט את המקום הנכון עבורו. ברצלונה היא זו ששמה את ידה על הכשרון ההולנדי ושילמה תמורתו 20 מיליון יורו (סכום מכובד ביחס לאותה תקופה) כשהיה בן 22 בלבד. גם בברצלונה הפך קלייברט לאחד החלוצים הפוריים בתולדות המועדון, כשתחת מאזנו 123 שערים ו-61 בישולים ב-259 הופעות אצל הקטאלונים. בתקופה זו הוביל את ברצלונה לזכייה באליפות ספרד אחת בלבד, לכן אני מחשיב את זמנו באייאקס כתקופה המשמעותית ביותר בקריירה המפוארת של אחד החלוצים המבריקים שידע הדור האחרון.

שני השחקנים שדורגו במקומות הראשונים היו ברורים לנו כבר במהלך קביעת הדירוג, אך קשה היה לבחור מי מביניהם יופיע בפסגה. החלוץ ההולנדי נבחר לבסוף כסגן במקום השני בעקבות מספר השנים המועטות שלו בקבוצה וכמות הכיבושים וההשפעה הפחותות באופן יחסי לעומת המקום הראשון – אתם בטח כבר מנחשים מי זה יהיה …

שער הניצחון של קלייברט מול מילאן שקבע זכייה מרגשת בליגת האלופות.

1. יארי ליטמנן
שנים באייאקס: 9
הופעות: 255
שערים: 133
בישולים: 34
תארים מרכזיים: זכייה בליגת האלופות, 5 אליפויות הולנד ו-3 גביעים.

לאחר קרב צמוד, בחרתי בליטמנן כשחקן הגדול ביותר של אייאקס בדור האחרון.
הקשר ההתקפי הפיני הגיע למועדון ההולנדי בגיל 21 כשעזב לראשונה בקריירה את מולדתו. בעונתו הראשונה הוא לא הצליח לתקוע יתד בקבוצה עקב נוכחותו הדומיננטית של דניס ברקגאמפ, שלא נכלל בדירוג בשל העובדה שעזב את הקבוצה רגע לפני תחילתו של הדור האחרון. מיד לאחר עזיבתו של ברגקאמפ לאינטר הפיני ביסס את עצמו כאחד השחקנים המובילים בקבוצה, כבש 26 שערים שזיכו אותו בתואר מלך השערים בליגה ההולנדית, והוביל את קבוצתו לזכייה באליפות. תחת לואי ואן חאל ליטמנן לקח חלק משמעותי בקבוצה הנהדרת שהגיעה פעמיים ברציפות לגמר ליגת האלופות, ואף זכתה בראשון מביניהם. הזכייה בוינה מול מילאן הפכה את ליטמנן לפיני הראשון בהיסטוריה שזוכה את בליגת האלופות, עונה היסטורית זו זיכתה את הקשר הנפלא גם במקום השלישי והמכובד בפרס "כדור הזהב". ליטמנן שיחק למשך 7 עונות בקדנציה הראשונה במועדון, כבש 126 שערים והוביל אותה לאחת התקופות היפות ביותר שלה, שכללה גם תארים רבים, והפך לאחד הסמלים האהובים ביותר באמסטרדם ארנה. הוכחה לכך היא הופעתו בסרטון הוקרה מיוחד במוזיאון הרשמי של הקבוצה לצד הגדולים ביותר בתולדות המועדון – יוהאן קרויף ולואי ואן חאל.

בקיץ 99' הוא עזב את המועדון, שיחק במדי ברצלונה וליברפול, במדיהן התקשה להציג את היכולת הגבוהה שאפיינה אותו בימיו באייאקס. הגורל האיר לו פנים והוא הושאל חזרה למועדון ההולנדי לתקופה קצרה, בקבוצה שמחו לראות את השתלבותו המהירה והחליטו להחתימו בחזרה, דבר המסמל את האהבה והאמון הרב שאייאקס רכשה לקשר הפיני המצוין. החתמה זו התבררה כמשתלמת ביותר כשיארי סייע לקבוצה להגיע עד לרבע גמר ליגת האלופות בשנה הראשונה, ולזכות באליפות נוספת בשנייה. לאחר תקופה מוצלחת נוספת במועדון, ליטמנן עזב את אייאקס ונדד בקבוצות רבות נוספות, עד שפרש בעונת 2012 במדי הלסינקי המקומית בה שיחק בתחילת הקריירה.

בשנת 2003 נבחר ליטמנן על ידי אופ"א ככדורגלן הפיני הטוב בכל הזמנים, וב-2007 דורג על ידי האגודה הבריטית לסטטיסטיקות כדורגל במקום ה-53 ברשימת "הכדורגלנים הטובים בעולם". שני תארים נכבדים אלו לא היו נגרפים לכיסו לולא התקופה האדירה שלו במדיה של אייאקס.
לאחר שעות רבות של התלבטויות אני בטוח שיארי ליטמנן הפיני ראוי לתואר ״השחקן הטוב ביותר באייאקס בדור האחרון״.

ליטמנן באייאקס
credit to "AFC Ajax" facebook page

מסכימים? נהדר. לא מסכימים? טקבקו, אשמח לקבל את ההערות שלכם.

Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח