רודרי – היורש הראוי לפרננדיניו?

‎בחלון ההעברות הנוכחי מנצ’סטר סיטי רכשה את הקשר הספרדי רודריגו הרננדס קסקאנטה, המכונה ״רודרי״, מאתלטיקו מדריד תמורת 70 מיליון יורו ובכך הפך לרכש היקר ביותר בתולדותיה. לפני כחצי שנה כתבתי על הקשר הברזילאי הותיק של סיטי, הלוא הוא פרננדיניו, על כמה שיהיה קשה להחליף אותו בקישור האחורי וכמובן על מחליפים פוטנציאליים לגרזן של הסיטיזנס, ואחד השמות היה רודרי.
לשמחתי, פפ "שמע בעצתי" והנחית את הקשר הספרדי באדמת אנגליה, ולדעתי זוהי קפיצת מדרגה משמעותית בקריירה שלו.

מנצ’סטר סיטי הולכת לחוות עונת מעבר בעמדת הקשר האחורי, מכיוון שלפרננדיניו לא נותר עוד המון זמן להשאר בשיא היכולת שלו, ורודרי מגיע בדיוק בזמן למשבצת שלו כדי לשתף איתו פעולה, ללמוד ממנו ובסיום התקופה לקבל את המפתחות במרכז הקישור לשנים הקרובות. האם פפ והסיטיזנס קיבלו את ההחלטה הנכונה בנוגע לקשר הספרדי? האם הוא הדמות שתוכל להוביל את מרכז הקישור הצעיר שנבנה בצד הכחול של מנצ’סטר? לדעתי בשנים הקרובות רודרי יהפוך לשחקן משודרג אף יותר מפרננדיניו ועל כך ארחיב במהלך הטור.

רודרי מוצג במדי מנצ'סטר סיטי (Credit to official Manchester City Facebook page)


בשנים האחרונות תפקידו של הקשר האחורי הולך ומשתכלל. ניתן למצוא מעט מאוד קשרים אחוריים של פעם, גרזנים קשוחים שהתעסקו בפעולות הגנה בלבד ושימשו כמעין בלם קדמי במערך הקישור (לדוגמא רוי קין, קלוד מקאללה, ג׳נארו גאטוסו ועוד רבים וטובים). אך כיום העמדה הזו התפתחה והרחיבה אופקים. הקשר האחורי, מעבר ליכולות הגנה טובות, משלב ראיית משחק, יכולת שחרור מלחץ של היריבה בשליש הראשון ויציאה קדימה להתקפות באמצעות מסירות עומק ארוכות וחדות.

‎הפנים של ה״מהפכה״ באופיו של התפקיד הזה הוא סרחיו בוסקטס. הקשר שגדל בלה מאסיה ותחת פפ תפס את מקומו של יאיא טורה בקישור של ברצלונה, הראה לעולם עם השנים שקשר אחורי יכול להיות הרבה יותר ממפלצת הגנתית. הוא השתלב בצורה מעולה בשיטת המשחק של גווארדיולה ובכך שיפר את יכולות המשחק שלו והפך לקשר השלם שהוא היום. הוא חושב מהר מאוד ותמיד נמצא צעד אחד לפני היריב, יודע להרוס התקפה ומנגד תוך שניות ספורות לבנות אחת כזו לטובת קבוצתו.

בוסקטס לא שיפר רק את יכולותיו האישיות ואת ברצלונה הגדולה, ההשפעה שלו היא הרבה יותר רחבה ושינתה את כללי המשחק בנוגע לעמדה הזו בעולם הכדורגל. היום לא מספיק ברמות הגבוהות להיות בעל יכולות הגנה מצוינות, צריך לדעת להיות הרבה יותר שלם ולהיות הבוס(קטס) במגרש, ומאז גדל דור חדש של קשרים אחוריים הרבה יותר אחראיים, חכמים ובוני משחק. מעבר לכך, שחקנים ותיקים שינו את פני המשחק שלהם והשתדרגו בצורה יוצאת דופן. הדוגמאות הכי טובות בעיניי הן פרננדיניו ואנגולו קאנטה, שלאחר קריירה לא מזהירה הפכו לקשרים הטובים ביותר בפרמייר ליג בזכות היכולת לשנות את אופי המשחק ולהתאים אותו למשחק המודרני.

בוסקטס, הקשר האחורי השלם ביותר (Credit to official Barcelona Facebook page)

‎אז למה רודרי מתאים לרשת את פרננדיניו? כי יש לו את הפוטנציאל להיות קשר אחורי מודרני ברמה הכי גבוהה. כל התכונות שהוזכרו למעלה מאפיינות את הקשר הצעיר שבגיל 23 כל הקריירה עוד לפניו. רודרי גדל במחלקת הנוער של אתלטיקו מדריד ובשנת 2013 הוחלט לשחררו מכיוון שהוא אינו פיזי מספיק, ועבר לשחק בשורותיה של ויאריאל. לאחר תקופה מוצלחת מאוד בצוללת הצהובה, בקולצ'ונרוס הבינו כי עשו טעות בנוגע לשחרורו של הקשר הצעיר והחליטו לרכוש אותו בחזרה תמורת 20 מיליון יורו. בעונתו הראשונה והיחידה במדי אתלטיקו מדריד הפך רודרי להפתעה הנעימה של העונה ולאחד הקשרים האחוריים הטובים בליגה הספרדית.

תחת דייגו סימאונה שיפר הספרדי את יכולות ההגנה שלו ותפס מקום קבע בהרכב עם 34 הופעות בליגה כשפתח ב-32 מתוכן. רודרי רשם העונה 3 תיקולים מוצלחים בממוצע למשחק, ביצע 2 הרחקות כדור ו-1.2 יירוטי כדור בממוצע למשחק, ולא ביצע טעות אחת העונה שהובילה לגול/לאיום על השער. במהלך העונה זכה בממוצע של 7 קרבות אוויריים וקרקעיים במשחק. מעבר ליכולות ההגנתיות מדובר בשחקן עם ראיית משחק מאוד רחבה שלוקח אחריות במהלך הנעת הכדור. רודרי נוגע בממוצע 70 פעמים בכדור במשחק, ורושם 52 מסירות מדויקות בממוצע למשחק (שני לקוקה בקבוצה) ב-91 אחוזים, והיווה חלק משמעותי בהנעת הכדור של הקולצ'ונרוס יחד עם צמד הבלמים וחוליית הקישור.

רודרי לא מחזיק בנתונים התקפיים מרשימים במיוחד (כבש 3 שערים ובישל שער אחד בעונה שעברה), אך זה לא הופך אותו לשחקן פחות טוב. זהו בדיוק אופי השחקן שפפ וסיטי צריכים שיחליף את פרננדיניו, "שכיר חרב" שפחות מסתכל על כמה לכבוש או איך לבשל, אלא על איך להרוס את נסיונות ההתקפה של היריב ולבנות התקפות מאפס. לרודרי יש איזון מרשים בין ההגנה להתקפה, לתקל או להשיג בחזרה את הכדור ומעבר לבנות התקפה מחדש או לשלוח כדור עומק חכם, לקשר הספרדי היו 4.1 כדורים ארוכים בממוצע למשחק העונה.

‎דיברתי רבות על בוסקטס כחלוץ המהפכה בתפקיד הקשר האחורי. אך חשוב לציין כי האיש שעומד מאחורי ההצלחה הוא כמובן פפ גווארדיולה, אחד המאמנים הגדולים בהסטוריה. בשיטה של פפ לקשר האחורי יש תפקיד הרבה יותר התקפי מרוב המאמנים, במיוחד יותר מסימאונה שידוע בתורת ההגנה שלו. רודרי, שאחרי עונה באתלטיקו למד את יסודות ורזי ההגנה תחת סימאונה הגדול, מגיע מוכן ובשל לשלב הבא – להתאמן תחת פפ, ופשוט לשכלל את כל מה שהוא יודע כיום לרמה אחת מעל.

מאז ומתמיד תפקיד הקשר האחורי היה הפרוייקט הקטן של פפ ששדרג את השחקן עצמו ואת כל הסובבים אותו, בוסקטס בברצלונה, פיליפ להאם וצ'אבי אלונסו בבאיירן מינכן ופרננדיניו במנצ'סטר סיטי. הקשר הברזילאי, שחגג לא מזמן כבר 34, לא נהיה צעיר עם השנים ויהיה לו יותר קשה ככל שהזמן יעבור להשתלט כמעט בעצמו על מרכז המגרש (מאחר ושחקני הקישור ההתקפי משחקים מאוד קרוב לשחקני הכנף), ורודרי מגיע בדיוק בזמן למשבצת הזו. יש ביכולתו להבין את השטחים אותם הוא צריך לכסות כדי להשתחרר מלחץ היריבה בהנעת הכדור וגם לסכל התקפות מעבר ומתפרצות, יכולת המסירה שלו מאוד טובה ועוד תשתפר בעונות הקרובות וגם ראינו כי הוא יכול לאיים על השער מרחוק ברמה טובה. באתיחאד רודרי ישחק בעמדה יותר גבוהה, וישתמש בדריבל שלו כדי לדחוף קדימה את הכדור ולחפש את חבריו בחלק ההתקפי.

רודרי מקבל הוראות מפפ. כמה רחוק יגיע תחתיו? (Credit to official Manchester City Facebook page)


ניתן לראות גם כי צורת המשחק והנתונים של פרננדיניו ורודרי מאוד דומים. שניהם עובדים מאוד קשה לכל אורך המשחק ומכסים המון שטחים, מבצעים הגנה נהדרת ובונים התקפות עבור הקבוצה שלהן. פרננדיניו מוסר 4.4 כדורים ארוכים למשחק לעומת 4.1 של רודרי, ודוגמה נוספת היא בדריבל של שני הקשרים – הספרדי ביצע 1.47 כדרורים מוצלחים במשחק לעומת 1.43 של הברזילאי הותיק. אך בכל זאת ישנם הבדלים בנתונים בין השחקנים, ולדעתי ההבדל נובע בעיקר בגלל שיטת המשחק השונה והמאמנים השונים שאימנו אותם בעונה החולפת.

ניתן לראות כי פרננדיניו מוסר 10 פעמים יותר בממוצע למשחק מרודרי, ונוגע 84 פעמים בכדור לעומת רודרי שבאמתחתו 70 נגיעות בכדור במשחק, וזה קורה בעיקר בגלל שיטת המשחק – סיטי שולטת בכדור בממוצע של 63% במשחק לעומת אתלטיקו ששולטת בכדור בממוצע של 49% למשחק. הסיטיזנס משחקים הרבה יותר גבוה ומתמסרים יותר בשליש האחרון של היריב (81 מסירות בממוצע למשחק לעומת 62 של אתלטיקו). מנגד, לרודרי יש 1.5 תיקולים יותר מפרננדיניו בממוצע למשחק. רודרי העונה שיחק הרבה יותר הגנתי בעקבות השיטה ההגנתית של מאמנו סימאונה, אך ניתן לראות בבירור את הפוטנציאל האדיר שלו להשתלב תחת השיטה של פפ ולפרוח, לשחק בצורה יותר התקפית מזו שהוא הכיר עד עכשיו בשילוב עם משימות הגנתיות מאוד קריטיות שלרוב ייקח אותן על עצמו במרכז השדה.

מפות החום של רודרי ופרננדיניו מלמעלה למטה בהתאמה (Credit to Sofa Score)

רובנו כבר מכירים את האישיות הצנועה של רודרי. סטודנט לכלכלה ומנהל עסקים שלא הפסיד אף שיעור, נוהג ברכב ישן מדגם אופל בטענה שלא משנה באיזה רכב אתה נוסע, העיקר שאתה מגיע מאותה נקודה לאותה נקודה, ועד המעבר לאנגליה גר בדירת שותפים במדריד. רודרי הוא בחור צנוע שלא מפחד לעבוד קשה. בריאיון לאחר משחק הבכורה שלו מול ווסטהאם סיפר כי הוא לא היה רגיל לרוץ כל כך הרבה בספרד, אך כאן הוא רץ המון ומבין כי הוא צריך להיות הקשר השלם ולעשות כל שביכולתו למלא את העמדה הזו בצורה הטובה ביותר. בנוסף, הוא סיפר שהגיע למנצ'סטר סיטי בעיקר בגלל שהוא חושב שהיא הקבוצה המתאימה לו ביותר ופחות בגלל שפפ הגדול מאמן אותה. כמה שהבחור צודק. הוא מתאים כמו כפפה ליד.

אני צופה עתיד ורוד מאוד לקשר הצעיר שכל העתיד לפניו, וכשעתידו נמצא בידיים של גווארדיולה, מובטחת לו תקופה אדירה באתיחאד. בהצלחה רודרי!

Print Friendly, PDF & Email

תגובה אחת

  1. לא יודע עד כמה תרם פפ לאלונסו ופרננדיניו (אם בכלל) ובנוגע ללאם יש שטוענים שרק הרע לקבוצה עם הוצאו מהאגף. מה שכן, בוסקטס בהחלט פרוייקט שלו.
    לא מכסים שבוסקטס הביא מהפכה לתפקיד הקשר האחורי, אבל הכתבה מעניינת ואני מקווה שגם אם רודרי יצליח שסיטי לא 🙂

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח