באיחור של 12 שנים, מכבי תל אביב עוברת לאירופה

// מאת גיא לפידות

ההודעה ששחרר היום מועדון הכדורסל של מכבי תל-אביב היא בהחלט רעידת אדמה. יש בה לא מעט אלמנטים קטנוניים אפילו פאסיב-אגרסיביים, אבל במידה מסוימת היא הגיעה לפחות 12 שנים מאוחר מדי ואולי 5 שנים מוקדם מדי.

הופעות - טיקטיק
בואו נחזור 12 שנים לאחור לעונת 2005-06. מכבי זוכה באליפות ה-13 ברציפות ובגביע ה-9 ברציפות. הדומיננטיות שלה בליגה היא מוחלטת ובלתי מעורערת. יש לה את הקהל הגדול בארץ, את האולם הגדול ביותר, התקציב הגדול ביותר, תהילה אירופית ורייטינג טלוויזיוני (בארץ) שמשתווה לזה של קבוצות צמרת בכדורגל האירופי. מבחינת קבוצות הליגה הישראלית, בהיעדר אפשרות ריאלית לזכות בתואר, ניצחון על מכבי נחשב להישג השיא של העונה ואולי טומן בחובו אפשרות לשדרוג של המאמן והשחקנים במעבר אליה. תואר של קבוצה-שאיננה-מכבי נחשב לאפיזודה חריגה שרק הדגישה את הכלל. באותה נקודת זמן היו קברניטי הקבוצה צריכים לשאול את השאלה: לאן עכשיו?

אם האפשרות היתה פתוחה לפניהם אז, לפני 12 שנה, הם היו בוחרים להתנתק לחלוטין מהליגה ולהצטרף לליגה אירופאית כדוגמת ה-NBA, ליגה שאת התחלתה אנחנו רואים בשנתיים האחרונות ביורוליג. ליגה שאינה כבולה לחוקי פיב"א, ליגה סגורה של זיכיונות, כסף גדול, זכויות שידור כלל-אירופאיות, מותג חזק עם לוגו זכיר ובולט. אלא שהיורוליג עדיין לא הייתה מוכנה אז. מכבי השתעשעה עם הליגה האדריאטית בעונת 2011-12, לא בשביל התואר (שזכתה) אלא לחוות את כמות המשחקים והנסיעות שזה דורש ממנה.

דיאנדרה קיין
Credit to "Maccabi Tel Aviv Basketball" Facebook page

גם מההיבט הספורטיבי, לו מכבי הכריזה את הודעתה לא היום אלא לפני 12 שנים, הדבר היה מתקבל בהבנה: הסרת תקרת הזכוכית מהליגה ויצירת תחרות מקומית ספורטיבית הוגנת ומאוזנת, יותר מקום לכישרון מקומי, הפסקת מרוץ החימוש אחר זרים ו"גניבה" של שחקנים ע"י מכבי, לעיתים רק כדי למנוע מהם לשחק במדי היריבות. מבחינת אוהדי מכבי זה גם היה מתקבל בהבנה – באותה תקופה עוד תואר כבר היה מובן מאליו, ההתרגשות והאתגר האמיתי היו באירופה.

אלא שאז לא הייתה האפשרות. היורוליג לא הייתה מוכנה. גם היום עדיין קבוצות ספרדיות, סרביות ואחרות קשורות לליגות המקומיות שלהן, אבל הכסף הגדול ברוסיה, בתורכיה ובספרד מתחיל לדבר. המודל של ה-NBA ובייחוד עליית השווי המטאורית של הפרנצ'ייזים שבה, קורצים לבעלי המועדונים באירופה. בעצם, למה לא EBA? הם שואלים. מהבחינה הזאת הכיוון של הנהלת מכבי הוא נכון. מבחינת הליגה המקומית, החוק הרוסי בשנת 2006-7 והפיינל פור באותה שנה הצליחו לשחרר את הליגה והביאו לשחיקת הדומיננטיות של מכבי. כיום, זכייה בתואר של מכבי איננה מובנת מאליה.



צריך לומר בכנות שההתדרדרות בדומיננטיות של מכבי גם בליגה וגם ביורוליג קשורה בעיקר לטעויות ניהוליות. ההנהלה הרב-ראשית שבוחשת בכל לרבות בעניינים מקצועיים, אי-מילוי החלל שהותיר מוני פנאן (למרות שסילוקו היה ראוי ונכון), חוסר סבלנות לאי-הצלחות, לחץ פיננסי מול גורמים מקומיים ובעיקר מול קבוצות אירופאיות עשירות וכניעה לרחשי האוהדים. כל אלה פגעו ביכולת המקצועית של הקבוצה. מכבי הפכה בית קברות למאמנים ולכוכבים.

לו הייתה מכבי מתנתקת מהליגה המקומית לפני 12 שנה לא היינו שומעים טענות כמו "מתאגרף שידיו קשורות", ו"חוסר ספורטיביות". כיום, לאחר 3 שנים בלי אליפות, זה נשמע ונראה לא טוב ובעיקר לא מובן. הטענות על "שני הרכבים נפרדים" ו-"אי אפשר לאמן" לא משכנעות. כנ"ל לגבי עומס הטיסות והמשחקים. איפה הן היו בעונת הטרבל של 2014? או בעונה הקודמת של הפועל ירושלים?

גם ההבטחות על שילוב הישראלים המצטיינים מ"הסגל הישראלי" ב"סגל הזר" הוא בדיחה. מכבי יכולה לקחת כל שחקן ישראלי שהיא רוצה מכל קבוצה שהיא. כך שבעצם הרעיון להמשיך להשתתף בליגה המקומית הוא מס זמני למנהלת. מכבי תבנה קבוצה מקומית לכמה שנים שתעזור לה להחליק החוצה מהליגה עד שה-EBA תתבסס. כאשר המותג של היורוליג יתחזק ויתבסס, מכבי תעזוב לחלוטין את הליגה. במקביל יהיו יותר קבוצות יורוליג ואולי זה יגיע ל-40 משחקים בעונה אולי ל-50. אם זה יקרה, גם אם יבטלו את החוק הרוסי, מכבי "תיאלץ" לעזוב את הליגה המקומית עקב ריבוי משחקים באירופה.

מכבי תל אביב, קהל
Credit to "Maccabi Tel Aviv Basketball" Facebook page

מבחינת האוהדים ראינו השנה שהצלחות באירופה יותר חשובות להם משילוב ישראלים. מבחינת אוהדי יום חמישי, מכבי שלהם זו מכבי האירופית. הם גודשים את ההיכל בימי חמישי, להבדיל מהליגה שאז ההיכל מלא כדי מחציתו (ראה טבלה מטה). מבחינתם שחקן ישראלי זה נייס-טו-הב, אבל לא מאסט. וכמובן שמנויים אירופאים יעלו הרבה יותר מאשר מנויים מקומיים. מבחינת הרחוב הספורטיבי הסיכוי לפגוע במותג של מכבי הוא אפסי. כל עוד מגיעות לפה קבוצות פאר מאירופה ומכבי מתחרה איתן כשווה מול שווה, ערכה ילך ויגדל. כ"קבוצה האירופית" של המדינה היא תגדיל את ההזדהות בארץ. אוהד של חולון או אילת או גליל לא יראה בה מתחרה (כי בפועל היא לא תתחרה בהן בליגה), אלא קבוצה שמייצגת את ה"סטייט" שלו באירופה. מבחינה זאת היא בהחלט תהיה הקבוצה של המדינה. ובנוסף, במקביל לחיזוק מותג ה-EBA, היא תהפוך לקבוצה כלל-אירופית עם אוהדים פוטנציאלים בכל אירופה כמו שיש לריאל, ברצלונה ומנצ'סטר יונייטד בכדורגל. כמו שיש לניקס או לבוסטון או לשיקגו בכל ארה"ב ובכל העולם.

נתוני קהל ליגת ווינר

כמות ממוצעת של אוהדים ליגת ווינר סל לאורך השנים

מבחינת אוהדי יום שני אנו רואים שחיקה מתמשכת במשך השנים, בעוד שביתר הקבוצות המצב משתפר. ייתכן שבשנים הראשונות מספרם יתייצב עקב הזהות הישראלית, אבל ספק אם יעלה ביותר מ 10%. כל עוד מכבי תשחק בליגה יהיה בה עניין, אבל הליגה בכללותה (ייתכן שגם הפועל ירושלים תצטרף ליורוליג) תהפוך לליגת-קולג'ים או מעין CBA מקומית. וזה לא אומר שזה לא מעניין – יש מקום גם לליגת קולג'ים.

בראיית העתיד של מכבי זה צעד הגיוני ונכון, מכבי הייתה מוכנה לצעד הזה מזמן. עכשיו גם אירופה מוכנה.

מכבי תל אביב, קהל
Credit to "Maccabi Tel Aviv Basketball" Facebook page
Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח