אנחנו על המפה

כמה פעמים שמענו פרשן או שדר תוהים אם קבוצה כלשהי בליגת העל, בד"כ האלופה, הייתה משתלבת באחת הליגות הבכירות באירופה? האם הליגה הבלגית לדוגמא, שהפכה להיות הקולטת העיקרית של ליגיונרים ישראלים בשנים האחרונות, קשה או חזקה יותר מהליגה הישראלית? השאלות הללו הרי נשאלות כשהן מגלמות בתוכן את התקוות והערגה של כל אוהד ישראלי להיות חלק מהבמות המרכזיות באירופה, אנו כאוהדים ישראלים רוצים להתגאות בהישגים של הקבוצות שלנו ורוצים שהכדורגל שלנו יהיה בעמדה שבכל אירופה יסקרו ויעריכו את הרמה של הכדורגל(ן) הישראלי. האוהד הישראלי משווע לכדורגל איכותי ולא מתעצל לכתת רגליו לאצטדיונים המרוחקים מס' שעות טיסה מהארץ כדי להיות חלק מההצגה המרכזית ולאסוף חוויות לספר לחבר'ה או אפילו לנכדים.

קהל באר שבע
קרדיט לדף הפייסבוק של "מנהלת הליגות לכדורגל- IPFL"

אז כמה באמת הליגה הישראלית חזקה? רמת הקבוצות, המובילות לפחות, במגמת עלייה. איך אפשר לדעת? בקלות. UEFA מנהלת טבלת ניקוד לכל התאחדות אירופאית המורכבת מהישגי הקבוצות באותה מדינה בהתאם למשחקיהן מול קבוצות אירופיות אחרות, השנה לדוגמא הישגיהן של 4 קבוצות ליגת העל באירופה עד לנקודת זמן הזו (לפני המחזור ה-6 בשלב הבתים) עומד על 6.00 נקודות. בשנה שעברה צברו הישראליות 2.25 נקודות, בשנה שלפניה 1.375 נקודות ובעונת 13/14 כשמכבי ת"א עברה את שלב הבתים והודחה ע"י באזל בשלב 32 האחרונות נצברו 5.75 נקודות. הניקוד מקנה נקודה על ניצחון בשלבים המוקדמים ואילו בשלב הבתים 2 נקודות על ניצחון ונקודה על תיקו, מתבצע סיכום של סך הישגי הקבוצות ואז מחלקים במספר הקבוצות שאותה מדינה שלחה לייצוג במפעלים האירופיים.

הישגי הקבוצות הישראליות שווים עד כה 24 נקודות ומאחר ולישראל היו 4 נציגות העונה (הפועל ב"ש, מכבי ת"א, בית"ר ירושלים ומכבי חיפה) אזי 24:4=6 נקודות. רוצים לדעת מהו המיקום של ישראל ע"פ הישגי העונה הנוכחית באירופה? אנו כרגע ממוקמים במקום ה-11!! כשאנו מקדימים את הישגי הקבוצות של הולנד ופורטוגל!! מצחיק אבל זה מתחיל להתקרב לאימרה המפורסמת של מר לוזון שאנו הליגה השישית באירופה.

כמובן שכדי להתקרב למעמד הזה נדרשת המשכיות ומאחר ו-UEFA מדרגת ע"פ ההישגים של 5 השנים האחרונות אנו ניצבים רק במקום ה-23. כרגע בדירוג הכללי מדורגות מעלינו הולנד וסקוטלנד עם נציגה אחת כל אחת ושוודיה ובלארוס שנותרו ללא נציגות, כלומר תוצאות טובות של ב"ש ומכבי ת"א במחזור הסיום או מקרה סנסציוני של העפלה של שתיהן לשלב 32 האחרונות, יקפיצו את ישראל בדירוג מספר מקומות נכבד.

לצורך השוואה, הקבוצות הרוסיות צברו השנה 7.2 נקודות הרבה בזכות הריצה של זניט בבית של מכבי ת"א ובנוסף אליה ישנן צסק"א מוסקבה ורוסטוב שמשחקות בליגת האלופות ומקבלות בונוס 4 נקודות כל אחת רק על ההשתתפות בשלב הבתים. אימפריה כמו איטליה צברה 7.75 נקודות, כאמור ישראל עם 6.0 נקודות.

נניח שמצאנו את נוסחת הקסם וכדי למדוד כח של קבוצה מסוימת בליגה אחרת אנו מייצרים משוואה טורית שבה מיקום המדינה שווה נקודה אחת בטבלה במקומות 1-5, שתי נקודות ממקומות 5-10 וממקום 10 ומטה 3 נקודות כך ששווי הנקודות של קבוצה מליגה עם הישגים פחותים מופחתים במכפלה בהפרש במיקום. ההפחתה תתבצע בהתאמה לעומת המדינה המדורגת ראשונה 1,2,3,4,6,8,10,12 נקודות וכך הלאה. לדוגמא הנקודות של קבוצה מהליגה האנגלית (הישגי הקבוצות במקום הרביעי העונה) שוות 3 נקודות פחות לעומת קבוצה מהליגה הספרדית, כלומר צ'לסי תדורג במקום השני, נקודה מעל ברצלונה עם 28 נקודות בתום המחזור ה-13, חמש נקודות אחרי ריאל מדריד.

מסי ברצלונה
Credit to "
FC Barcelona" Facebook page

אז אם כך היכן תדורג לדוגמא האלופה הישראלית בליגות הבכירות באירופה ע"פ אותה נוסחה? כאמור הישגי הקבוצות הישראליות השנה מעמידים אותנו במקום ה-11, ב"ש בהתאם להישגיה העונה הייתה צוברת בליגה הספרדית שמנוקדת ראשונה 19 נקודות ומדורגת במקום ה-12 מעל אספניול עם נקודות זהות למלאגה. באותו אופן, בליגה האיטלקית שמנוקדת חמישית השנה, ב"ש הייתה צוברת 23 נקודות בתום המחזור ה-14 ומדורגת במקום ה-8 מתחת לנאפולי ושתי נקודות מעל אינטר, אז מה הפלא שב"ש ניצחה אותה פעמיים העונה? בליגה האנגלית למשל, ב"ש היתה צוברת 19 נקודות וממוקמת במקום ה-8 עם נקודות זהות לאברטון.

אם הקבוצות הישראליות יספקו המשכיות להישגיהן באירופה לא נצטרך לחפש נוסחאות פלא כדי לאמוד את כוחן ובוודאי שנחווה רגעים קסומים רבים שיסבו לנו גאווה גדולה בכדורגל שלנו.

בהצלחה ושתהיה שבת נהדרת של כדורגל.

נבחרת ישראל נבחרת איטליה מוקדמות מונדיאל 2018
קרדיט לדף הפייסבוק הרשמי של : ההתאחדות לכדורגל בישראל – The Israel Football Association
Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח