אנדריי ראדו סיפור סינדרלה

יורו הצעירות הסתיים. ספרד שוב הוכיחה שהיא גדולה על כולן ושחקניה וכן שחקני הנבחרות של גרמניה, איטליה וצרפת יחכו בחודשים הקרובים בתור לסגלי הנבחרות הגדולות בעולם. עבור אנדריי ראדו, השוער והקפטן של רומניה המפתיעה, זהו רק הפרק הראשון בסיפור ההצלחה המסחרר האישי שלו, אולי אפילו סיפורה של הנבחרת הרומנית המתחדשת כולה.

Embed from Getty Images

לכל אדם דגול יש את נקודת המפנה שהפכה אותו למי שהוא. לאנדריי ראדו, הכישרון הגדול ביותר של הכדורגל הרומני כיום, הייתה זו הטרגדיה המשפחתית ששינתה את מסלול חייו. בגיל 9 בלבד איבד ראדו, שוער נבחרת רומניה הצעירה וגנואה את אחותו הבכורה אמה, כשזו הייתה בת 14 בלבד. מאותו יום שחור שפקד את משפחת ראדו, מצא אנדריי הקטן מפלט ובית בין קורות השער, כאשר בתוך תיק האימונים תחובה חולצה עם תמונתה של אמה, חולצה שעתידה ללוות אותו עד לאצטדיונים המפוארים ביותר של הסרייה א'.

3 שנים בלבד לאחר מות אחותו, התחיל ראדו את המסע המופלא אל עבר פסגת הכדורגל העולמי. כבר בגיל תיכון הראה הרומני הצעיר שהוא משהו אחר לגמרי – במשך שנים מספר נאבק ראדו על אפודת השוער הראשון במחלקות הנוער של קבוצות הפאר הרומניות דינמו וסטיאווה בוקרשט מול שוערים המבוגרים ממנו בחצי עשור.

אינטר הייתה הראשונה שלא יכלה להתעלם מהפוטנציאל הענק והנחיתה את הרומני בקבוצת הנוער שלה, תחת עינו הפקוחה של וולטר מצארי, מאמן הקבוצה הבוגרת דאז. בשנתו הראשונה בקבוצה שיחק ראדו כאמור באקדמיה של הנראזורי, ובמהלכה רשם 13 מתוך 29 משחקי ליגה בהם הוא שומר על רשת נקיה, תוך כדי שהוא משמש בתור אחד השחקנים הבולטים שהובילו את קבוצת הנוער של אינטר לאליפות ומוכתר לשוער המבטיח באיטליה באותם ימים, למעט ג'יג'י דונארומה כמובן.

אנדריי ראדו רומניה

השנה היא 2016, מצארי עוזב את המועדון, מאנצ'יני ממונה במקומו וראדו בן ה-19 נזרק לראשונה אל המים העמוקים של הסרייה א'. טבילת האש של ראדו בבוגרים הייתה קשה וכואבת במיוחד.
לאחר עונה שלמה בה לא שיחק ולו דקה בודדת בעקבות פציעת כתף קשה, ראדו נשלח לשנת השאלה באבילנו מליגת המשנה. את עונתו האמיתית הראשונה בבוגרים חתם הרומני בהצלחה – הוא זכה לקרדיט רב ממאמן הקבוצה וולטר נובלינו שזכור לאוהדי הכדורגל האיטלקי בזכות ימיו כשחקן מילאן ומאמן נאפולי וסמפדוריה, מה שהוביל לזימונו המידי של ראדו לנבחרת הצעירה של מולדתו.

לאחר שאינטר לא הראתה נכונות להשאיר את הכישרון הצעיר בקבוצה כחלופה לסמיר הנדנוביץ', גנואה, שאיבדה באותו הקיץ את שני שועריה הראשונים – מתייה פרין ליובנטוס ויוג'יניו למאנה לספציה, החליטה לשים את הכסף על ראדו הצעיר, בציר 97' ששנת הולדתו מתנוססת על חולצתו. ראדו התגלה במהרה כשוער בוגר, אחראי ומנוסה שניחן ביכולת תגובה וזינוק מרשימות.

אנדריי ראדו רומניה
Credit to UEFA Under-21 Championship Facebook Page

בחודשים האחרונים הפך ראדו לאחד השמות הגדולים בכדורגל האירופי לאחר שהציל במו ידיו את גנואה מירידה במשחקי הסיום של העונה וכמובן הגיע עם נבחרת רומניה הצעירה אל חצי הגמר של אליפות אירופה עד גיל 21. בשלב הבתים רשמו ראדו ורומניה הקטנה שני ניצחונות מהדהדים על אנגליה וקרואטיה ותיקו מול צרפת החזקה שנגדעו עם הדחה כואבת, אך מכובדת, מול גרמניה בחצי הגמר. את הזימון היוקרתי לנבחרת הבוגרת קיבל ראדו שצפוי לרשת את מקומו של טאטארושנו בין הקורות מיד עם סיום דרכו בטורניר, ובגנואה כבר מבינים שלמרות שהם הפסידו בינואר את קז'ישטוף פיונטק למילאן, על הנכס שעומד להם בין הקורות הם חייבים לשמור מכל משמר.

את השחקן הרומני המצליח ניתן לחלק לשני סוגים של אישיות – הראשון הוא הפרובלמטי שמסתחרר מהמעבר בין חיי הצנע והתום הרומניים לבין חיי המותרות הנקרים בכל פינה בבירות האירופאיות, אדריאן מוטו ישמש בתור הדוגמה הטובה ביותר לאופי שכזה. השני, הוא המופנם, המקצועי והצנוע שעולה לכותרות בזכות הופעות טובות על המגרש ולא בעקבות תצוגות מבישות במועדוני הלילה וברחובות העיר. אנדריי ראדו אמנם עדיין נחשב לשחקן צעיר שצועד בשנים אלו את צעדיו הראשונים באירופה, אך קשה שלא להבחין שהוא נמצא בצד הטוב של המשוואה.

 

בהיכל התהילה של הכדורגל הרומני ניתן למצוא אינספור חלוצים גדולים לצד לא מעט מגנים קשוחים, אך שוערים רומנים גדולים קשה מאד לאתר בין דפי ההיסטוריה של הכדורגל ברומניה. השוער האלמותי היחיד כרגע בתולדות הכדורגל הרומני הוא כמובן הלמוט דוקדאם, שוער סטיאווה בוקרשט שבגמר אליפות אירופה לשנת 1986 טבע את תצוגת השוערות הגדולה ביותר בגמר ליגת האלופות. דוקדאם המשופם, המופרע והצנום עצר ארבע מתוך חמש בעיטות העונשין של שחקני ברצלונה והביא, לראשונה בהיסטוריה, את הגביע עם האוזניים הגדולות לקבוצה מזרח-אירופאית. בתום העונה זכה דוקדאם בתואר שחקן השנה ברומניה, במקום השמיני בטקס כדור הזהב ובכניסה לרשימת 125 השוערים הגדולים בתולדות המשחק.

סטיאווה בוקרשט וכן שאר קבוצות ונבחרות הכדורגל הרומני כבר ירדו מגדולתן, אך שחקנים צעירים אשר בראשם נמצא ראדו השואפים לכבוש את הפסגות הגבוהות ביותר של הכדורגל האירופי, תוך כדי שהם נשבעים אמונים לצהוב-כחול-אדום של הנבחרת, מוכיחים שהכדורגל ברומניה עדיין חי, נושם, בועט ובמקרה של ראדו עצמו, גם הודף.

אנדריי ראדו רומניה
Credit to UEFA Under-21 Championship Facebook Page
Print Friendly, PDF & Email

3 תגובות

  1. כתבה מעולה ומה עם פושקאש?

  2. אוהד אינטר

    שכחת לכתוב שלאינטר יש אופציה לקנות את ראדן בחזרה ולהשוות כל אופציה שמוגשת לגנואה.

  1. אזכור מופיע גם ב ילד של אף אחד - הזווית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח