שחמט משחקים 90 דקות

הסדרה המצליחה בנטפליקס, גמביט המלכה, החזירה אותי שנים אחורה למשחק השחמט בו לא שיחקתי הרבה שנים. בהשראת הסדרה חזרתי לשחק קצת אונליין ואפילו הכנסתי את הבן הגדול שלי לעניינים.

"משחק המלכים" הוא אחד המשחקים הכי מתוחכמים שיש, והוא אפילו מוגדר כמשחק ספורט תחרותי. והרבה פעמים כשאני מסתכל על לוח השחמט, הוא מזכיר לי דווקא את המגרש האהוב עליי, מגרש כדורגל.

Well Done Chess GIF by emilyreaganpr - Find & Share on GIPHY

 

משחק פתוח או בונקר?

לוח אחד גדול מחולק לשניים, כל צד מתחיל בחצי שלו וצריך להגיע לקצה השני ולהכניע את המלך. כמות השחקנים קבועה בכל צד (בשחמט אמנם יש 16 בכל צד, אבל זה עדיין לא רחוק), סידור השחקנים ההתחלתי, וגם העבודה שיש מגוון כלים שונים שלכל אחד מאפיינים אחרים ותפקידים אחרים, וכמובן, המטרה הסופית היא די דומה בסה"כ.

יש עוד הרבה קווי דמיון, גם בסגנון המשחק. הרי המטרה היא מצד אחד להגן על המלך שלך, ומצד שני לתקוף ולנסות להכניע את המלך של היריב. יש המון שיטות ומערכים שבהם מנסה כל אחד לנצל את היתרונות שלו. המיקום של הכלים קריטי בכל מהלך. תצא עם הפרש שלך קדימה ללא הגנה, והוא יעלם. תציב מרחק גדול מדי בין החיילים שלך, והיריב יוכל להיכנס במרווח שביניהם. אפשר ליצור איום מרחוק, או להתקדם לאט לאט ולהשיג יתרון מספרי בתוך הרחבה.

ויש גם כמה סגנונות משחק, הטקטיקה מאוד חשובה– יש את אלו שמשחקים הגנתי ומגנים על הכלים החזקים שלהם, מחכים שהיריב יטעה, לעומת אלו ששולחים הרבה שחקני התקפה. יש את אלו שמשחקים בצורה מופקרת על כל הקופה, בלי אמצע, ולא אכפת להם לצאת למסעות התאבדות, ולהחליף מלכות וכלים אחרים. ויש את אלו שנקלעים לפיגור מספרי ומנסים לעשות בונקר לחלץ תיקו.

 

שיפור קבלת ההחלטות

זאת לא סתם השוואה שעשיתי בראש שלי. באקדמיית הכדורגל "מארסט" שבברצלונה, דואגים שכל השחקנים ישחקו מספר שעות בשבוע שחמט. "למדנו ששחקנים שיפרו את קבלת ההחלטות שלהם, בקריאת המשחק ובניתוח שלו. יש התקדמות משמעותית בהבנה הטקטית שלהם". הגיוני בסה"כ שכן בשחמט צריך ללמוד לראות את כל התמונה ולתכנן כמה מהלכים קדימה. "שמנו לב במיוחד לרמות הריכוז הגבוהות שהם רכשו בזכות זה שהם משחקים שח. זאת יכולת עליה אנחנו עובדים רבות עם כדורגלנים, מכיוון שאיבוד ריכוז יכול להשפיע על תוצאת המשחק."

מאמנים כמו קיקה סטיין ופפ גוארדיולה משתמשים בשח-מט כדי לשפר גם את קבלת ההחלטות שלהם כמאמנים, וכמקור ליצירתיות. "יש הרבה אספקטים בשחמט שעזרו לי כמאמן. למשל, לקחת את הזמן ולחשוב, להסתכל על דברים בצורה רחבה יותר, להבין שלא משנה כמה הדעות שלך מיושבות, משתלם לקחת עוד כמה שניות לחשוב על הדברים לעומק. בשחמט זה תמיד רעיון טוב לשים את הידיים מתחת לשולחן לפני שאני מקבל החלטה. "אמר בעבר סטיין, אשר נחשב לשחק שח לא רע בכלל.

קיקה סטיין
קרדיט לדף הפייסבוק הרשמי של LA LIGA

 

גוארדיולה מנגד מתעניין בפתיחות (התחלות המשחק) של מגנוס קרלסן הנורווגי, אלוף העולם בשחמט מאז 2013 ומנסה ליישם אותם על הדשא. קרלסן אגב, הוא פריק של פנטזי ולפני כשנה דורג במקום הראשון בפנטזי של הפרמיירליג. עוד קשר של קרלסן לכדורגל? מאמנו בשחמט היה סימן אגסטין, שהחזיק בתואר גראנדמאסטר ובין היתר גם… היה חלוץ בליגה הנורווגית ורשם גם 8 הופעות במדי נבחרת הכדורגל הבוגרת.

 

באיזה מערך עולים?

ניסיתי להקביל את הכלים השונים בשחמט לתפקידים במגרש הכדורגל, וגם אילו שחקנים יכלו להיות ה'כלים' הכי מתאימים. אז הנה לפניכם, מילון כדורגלני-שחמטאי:

מלך עם כפפות

כשהייתי ילד שיחקתי בעיקר כשוער בגלל הגובה שלי, ואולי כי לא הייתי מספיק טוב בדברים אחרים. אבל תמיד הייתה לי חיבה לתפקיד, השומר האחרון, זה שעושה את העבודה השחורה ולא תמיד מקבל את התהילה. בשחמט מנגד ההתייחסות אליו היא כמלך. הרי המטרה היא להגיע אליו, להפיל אותו. הוא לא זז הרבה, והמלכה היא זו שמתרוצצת סביבו ועושה את כל העבודה (הבן הקטן שלי אמר שזה בדיוק כמו סבא וסבתא). הוא נשאר בדרך כלל על קו הבסיס. מקסימום יוצא קצת מחוץ לרחבה. ברגע שהוא נכנע, נגמר הסיפור.  אז מי מבחינתי המלך השוער? תשובה אחת

איקר קסיאס, פורטו
Credit to "UEFA Champions League" Facebook page

 

הצריחים

הם נמצאים באגפים, יש שניים כאלו. לרוב נשארים מאחור, מגינים על המלך. אבל כשהם מצטרפים להתקפה, הם יכולים להיות מאוד מסוכנים. זזים בדרך כלל על הקו שלהם, אבל מדי פעם הם יכולים להחליף צדדים, ואם עושים הצרחה, הם גם הופכים לבלמים. הצריחים הם כמובן המגינים.

כשאני מדמיין מגן שיכול להיות צריח,  זה כנראה לא מישהו כמו טרנט אלכסנדר ארנולד, התקפי שנכנס לפעמים לאמצע ומנהל את המשחק. יותר מגן אולד סקול, כזה שעולה ויורד על הקו. קאפו ורוברטו קרלוס יכלו להיות אחלה ציוות.

 

החיילים

במשחק השחמט יש שמונה חיילים, הם יכולים לזוז שני צעדים רק כשהם בעמדת הבסיס שלהם, התפקיד שלהם הוא לרוב להגן על המלך, נשארים בחצי שלהם ולפעמים יוצאים לאמצע כדי לבלום את היריב. מכיוון שיש לנו עודף של חמישה כלים במשחק השחמט על פני הכדורגל, אנחנו נוריד חמישה חיילים שישמשו כמחליפים, ונשתמש רק בשלושה חיילים.

הראשון הוא זה שנמצא לפני המלך, בדרך כלל הוא המהלך הראשון הקלאסי כשהוא זז שני צעדים קדימה. זה הקשר האחורי ההגנתי הקלאסי. הוא שומר על העמדה הכי חשובה, בולם את מי שמגיע, מונע את הקו הראשון. שניים שעולים לי לראש? ג'נארו גאטוסו וויליאם קראבליו.

שני החיילים הנוספים הם אלו שלפני המלכה וזה שלפני הרץ שלצד המלך. הם אלו שלרוב ישארו יחסית למטה ולא יעלו קדימה, הם מספקים הגנה מהתקפה ישירה על המלך, הם כמובן שני הבלמים שלנו שמשלימים את קו ההגנה. נסטה וקנאבארו כאלה. מדי פעם יש חייל יוצא דופן שיכול להגיע לקצה השני ולהבקיע, כמו סרחיו ראמוס כזה.

מגנוס קרלסן סרחיו ראמוס
קרלסן וחבר. קרדיט לדף הפייסבוק "Magnus Carlsen"

 

הרצים

על הלוח יש שני רצים, אחד שיכול לנוע רק על המשבצות השחורות, ואחד לבן. אחד מימין ואחד משמאל, הם זזים רק באלכסון, חותכים משמאל לימין וחזרה. הרצים הם כמובן הווינגרים שלנו, הקיצונים שעושים הרבה בלאגן, חותכים מהאגף לתוך הרחבה, עושים את המהלך של אריאן רובן, או מהירים כמו לירוי סאנה, או כריסטיאנו רונאלדו בימיו כקיצוני.

Happy Game GIF by FC Bayern Munich - Find & Share on GIPHY

 

הפרשים

הכלי המיוחד ביותר במשחק. כזה שיכול לנוע בצורה יוצאת דופן, בקווים לא ישרים. שני צעדים לכיוון מסוים ועוד אחד לצד אחר. זהו הכלי שאני הכי אוהב, קשה להגן בפניו כי הוא מדלג מעל הכל. יש לו ראיה מרחבית והוא יודע לחמוק בין שחקני ההגנה וליצור איום. שאלתי את עצמי בהתחלה מי יכול להיות פרש? האם זה שחקן כמו רובן שהתנועה של הפרש קצת מזכירה את החיתוך שלו פנימה? לא, הרבה יותר מתאים לו להיות רץ. הפרשים הם הקשרים הגאונים האלו, שבמסירה מבטלים שלושה שחקני הגנה, שמוצאים שטחים פתוחים. האנדראס אינייסטה, הדויד סילבה, הפירלו.

Champions League Football GIF - Find & Share on GIPHY

 

המלכה

הכוכבת של המשחק, זו שיכולה לנוע באכלסון או בקווים ישרים, הכלי שאתה אף פעם לא רוצה לאבד, זה שאם תהיה בלעדיו אתה כבר בנחיתות. היא עושה הכל, ברגע היא מתקרבת לצד השני היא באופן אוטומטי יוצרת איום. המלכה חייבת להיות החלוץ המרכזי, לא 9 קלאסי כבד שמחכה ברחבה, אלא אחת שמגיעה אחורה לקבל את הכדור ומתחילה לעשות משם צרות, אחת שיש לה הכל. מסי, רונאלדו, זלאטן, לבנדובסקי.

*****

לסיכום, חדי העין יבחינו שעליתי כאן במערך 4-5-1 שיכול להפוך גם ל-4-3-3 עם שני ווינגרים. אז בפעם הבאה שאתם משחקים שח, תחשבו קצת כדורגל. או ההיפך, איך שבא לכם.

להלן המערך:

4-5-1 קרדיט יוחאי שטנצלר
Print Friendly, PDF & Email

3 תגובות

  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    ענק

  2. כתבה מעניינת, תודה.

  3. מקורי ומרתק בהחלט.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח