שאלת ערן זהבי בנבחרת ישראל

// מאת אוראל פרטוק

נבחרת ישראל סיימה אמש את המשחק הראשון מתוך עשר במקודמות יורו 2020. הנבחרת פגשה את סלובניה למשחק בית בסמי עופר, שנגמר בתיקו 1 שמעלה תהיות על מה אמורות להיות התחושות מהתוצאה.

הנבחרת לא הציגה כדורגל טוב במיוחד, אך גם לא קרסה. הסלובנים היו טובים ומסוכנים יותר ונדמה שהנבחרת, כן בכל זאת, אמורה לשמוח מהתוצאה. אבל, נבחרת שרוצה להגיע ליורו, חייבת להיראות טוב יותר ולהשיג את הנקודות גם מול הנבחרת ״הקשות״ יותר.

ייני, נבחרת ישראל, סלובניה
קרדיט לדף הפייסבוק של ההתאחדות לכדורגל בישראל

מלבד התוצאה, התרחש עוד אירוע אחד בסמי עופר אתמול בלילה; ערן זהבי חזר לראשונה מאז מקרה זריקת הסרט קפטן, לאצטדיון בו הכל קרה. הפעם האווירה הייתה טובה, הן מהקהל והן מזהבי עצמו, שבנוסף גם כבש שער.
את החזרה של ערן זהבי לנבחרת במיוחד במשחקים האחרונים, אפשר להגדיר כטובה. החלוץ, שלא מרבה להבקיע במדים הכחולים לבנים, כבש 2 שערים בשני המשחקים האחרונים והציג גם יכולת לא רעה, אבל האם דווקא הוא החלוץ שעדיף שישחק לצד דאבור, קצת קשה להגיד.

בליגה הסינית זה עובד לו, הוא כובש בצרורות ומנהיג את קבוצתו ליותר מתחתית הליגה הסינית, לשם היא מיועדת. אבל זוהי בדיוק הבעיה. הוא פתח לפני כחודש את עונתו השלישית באסיה, הרחק מהגנות ברמה הרגילה ולבטח מהגנות ברמה אירופית.
לא פעם ולא פעמיים במשחק אמש, הכוכב הישראלי איבד כדורים שנשלחו לעברו בגלל מהירות או מאבק פיזי. מקרים כאלו חזרו על עצמם בעיקר במהלך בניית התקפות מתפרצות, שדורשות ריצה אל השטח אליו נמסר הכדור, ובנגיעה או שתיים מסירה אל השטח הבא. זהבי לרב נכשל בשלב בו השחקן נדרש להגיע אל הכדור ולהשתלט עליו, המהירות שלו גרמה לצמצום הפער משחקן ההגנה והעליונות הפיזית של שחקן ההגנה גרמה לכך שהחלוץ לא יצליח להשתלט על הכדור כמו שצריך ולהוציא מסירה. הסלובנים אומנם יותר פיזיים מרב שחקני הנבחרת שלנו, אך לא ידועים כמהירים במיוחד.

 

בהרכב הנבחרת זהבי משחק בחוד לצד דאבור. על הנייר יש חלוץ בצד ימין וחלוץ בצד שמאל, אך ידוע שהחלוצים מתחלפים ביניהם וזזים מעמדתם בהתאם למהלך המשחק. ההתקפה הישראלית בחלק משמעותי מהזמן הייתה באגף השמאלי. אתמול, בחלק רב מהמקרים ניתן היה לראות שזהבי נטש את הצד הימני של הרחבה, ״נדבק״ לדאבור ואף ״הפריע״ לו במהלכים ההתקפיים, דבר שהכריח את מואנס לקחת צעד אחורה ולהיות פחות מעורב במשחק ההתקפה.

אפשר להשליך את המיקום הרע וחוסר התיאום על כך שזהבי פשוט לא משחק בדרך כלל לצד דאבור, ורק ניסה לתרום ולקחת חלק במשחק ההתקפה, אך אין ספק שחלק משמעותי מהסיבה היא העובדה שזהבי רגיל ״להיות משחק ההתקפה״ בסין. החלוץ רגיל שהכל עובר דרכו בגלל פערי האיכויות בינו לבין השאר, ויש עליו את התפקיד לקחת חלק משמעותי במשחק ההתקפה ללא קשר למיקום הכדור על המגרש.

נבחרת ישראל, ערן זהבי
קרדיט לדף הפייסבוק של ההתאחדות לכדורגל בישראל

זהבי לא פותח כי אין ברירה. יש אלטרנטיבה על הספסל. תומד חמד אולי לא מרבה לקבל דקות העונה במדי ק.פ.ר, אך כבר הוכיח את תרומתו ואת היכולות אותם הוא מביא לידי ביטוי במדי הנבחרת. החלוץ, שעובר אימונים יום-יומיים עם קבוצתו באנגליה ולוקח חלק, גם אם קטן, במשחקי הקבוצה, לבטח מגיע הרבה יותר מוכן למשחק אינטנסיבי מאשר שחקן בליגה הסינית, שרק פתח את העונה.

אך למרות הירידה במהירות ובפיזיות, ההרגל להגנות הסיניות החלשות והתרומה הדלה לבניית משחק ההתקפה, ערן זהבי הוא עדיין אחד השחקנים הטובים ביותר שיש לנו. גם אחרי העזיבה שלו לסין, מעטים השחקנים הישראלים שיש להם בעיטה טובה כמו שלו או נוגח שקרוב לרמתו. למרות האיכויות של דאבור והיכולות של מנור סולומון, עדיין הוא זה שכבש אתמול. לא ממהלך כדורגל מיוחד, אלא בגלל שהיה במקום הנכון בזמן הנכון.

 

זהבי זיהה שהסיכויים שלו לגבור על ההגנה הסלובנית בנגיחה לא גבוה, והשתמש בתרגיל מתוכנן של הנבחרת בקרן קצרה בשביל להתמקם רחוק יחסית מהשער, במקום בו יוכל לבעוט את הכדור ולא ייאלץ להשתמש בנגיחה. זו תכונה שלא נעלמת עם הזמן ויותר מזה קשה לפתח אותה, השער אומנם הגיע בדקות טובות של הנבחרת, אך הוא בדיוק הדוגמא לרגע שמשנה תוצאה של משחק, בלי קשר לאיזו נבחרת הציגה יכולת יותר טובה עד לאותה נקודה.
בתוך כל הטקטיקה והשיטה הנבחרת צריכה שחקן שיידע להבקיע גם כשהיא לא מציגה כדורגל טוב, וזה תפקידו של ערן זהבי.

לסיכום, הערך שהוא מוסיף לנבחרת חשוב ולא ניתן להחלפה וכמובן שאפשר לתרום לנבחרת בכל צורה, אך האם מגיע לו לפתוח למרות שברב שלבי המשחק הוא לא מספק את הסחורה? רק אנדראס הרצוג יכול לתת את התשובה.

נבחרת ישראל, ערן זהבי
קרדיט לדף הפייסבוק של ההתאחדות לכדורגל בישראל
Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח