קהל נמדד לאורך זמן – חלק ב' – בית, חוץ, מנויים ונאמנות

בס"ד

בשיח הספורט בארץ מתעסקים לא מעט בהשוואה בין קבוצות האוהדים של הקבוצות הגדולות ובוחרים לתאר אותם בשמות תואר בהתבסס על פרמטרים סובייקטיביים ולא מדידים. בשני פרקי "קהל נמדד לאורך זמן" ניסיתי למדוד את הקהלים בהתאם לנתונים שאספתי ממקורות שונים בשביל להגיע למסקנה אובייקטיבית, ככל הניתן.

 

מנויים ונאמנות
בפרק א למדנו ששאלת הגודל מושפעת מאוד מ"קהל ההצלחות" שיש לכל קבוצה ושגם "רעב" ו"שובע" לעיתים משפיעים. עכשיו אפשר לבדוק שאלה לא פחות מעניינת והיא שאלת הנאמנות. גם כאן, אפשר להתווכח איך בודקים נאמנות. אני ממשיך עם החלוקה לשלושה מעגלים.

אנחנו מחפשים מספרים ואכן יש לנו פרמטר שיכול לעזור לנו למדוד נאמנות – מנויים – אוהדים שמתחייבים מראש להגיע לרוב משחקי הבית. בחלוקת המעגלים, "המנויים" מורכבים ממעגל 1 – גרעין האוהדים ומעגל 2 – "המנויים בבית". המנויים הם הבסיס הכלכלי שכל מועדון מחפש לעצמו. יציבות המנויים לאורך השנים מאפשרת יציבות למועדון וכמובן מספר המנויים משפיע באופן ישיר על הממוצע העונתי בעיקר בשנים מאכזבות. צריך לשים לב גם למחירי המנויים.

קשה למצוא תיעוד מסודר בנושא, אבל אפשר לקבל הצצה באמצעות כתבות שפורסמו באתרים שונים, להלן חלק מהכתבות שהסתמכתי עליהן. בשנים האחרונות זה כבר היה יותר פשוט, כי הנתונים פורסמו בכמה אתרים, אני לקחתי מ'ספורט 5'.

2007/2008 – https://www.themarker.com/consumer/1.454274
2008/2009 – https://www.calcalist.co.il/sport/articles/0,7340,L-3136786,00.html
2010/2011 – https://www.calcalist.co.il/sport/articles/0,7340,L-3415143,00.html

גרף מנויים

 

תובנות:
גם כאן, לאצטדיונים החדשים יש השפעה דרמטית על הגרף ויש להתייחס לכך אם רוצים להגיע למסקנות שמשקפות את מצב הקהלים.

במכבי ת"א, למרות שהקבוצה פחות מצליחה מארבעת הגדולות עד שנת 2012, אפשר לראות שמלבד העונות שבהן בית"ר רצה ולקחה אליפויות, האוהדים הצהובים הקדימו את שאר הקהלים ביצירת מעגל מנויים יציב סביב המועדון ושוב, מעגל שנבנה דווקא בשנים מאוד רעות מבחינה מקצועית. בשנים שהקבוצה אירחה בנתניה חלה ירידה שקשה למדוד אותה מאחר ובבלומפילד כלל המנויים נמכרו בשנים שלפני כן. בכל אופן, 10,000 מנויים חידשו את המנוי במשך שלוש שנות "גלות" עד לשבירת שיא המנויים בשנת 2019 עם פתיחת בלומפילד המשופץ, מעל 19,000 מנויים.

מחירים? גם בפרמטר המפוקפק הזה האוהדים הצהובים מובילים. לפי הטענות, מאז ומעולם האוהדים בקבוצה של מיץ' גולדהאר שילמו הכי הרבה עבור מנויים חדשים וחידושי מנויים. העונה המועדון "הגדיל ויזם" שבכדי להבטיח מנויים ליציעים המבוקשים, כמו יציעי משפחות ועידוד, האוהדים ישלמו עוד כמה מאות שקלים עבור כרטיס מועדון – 'פוראבר' וככה יבטיחו לעצמם מנויים זולים יותר, נשמע מוזר? זה המצב. מנויים מוזלים לילדים ומשפחות? אין.

הפועל ת"א חוותה הצלחות עד שנת 2010/11 ומעגל המנויים שלה הוא השני בליגה, מעגל יציב שנשאר כזה גם בשנים הפחות טובות, המעבר למושבה לצד הירידה לליגה השנייה חתכו את כמות המנויים ב50%. בחזרה לבלומפילד בשנת 2019 אוהדי הפועל שחזרו את המספרים שהיו להם לפני כן.
מחירים? שניים לאוהדי מכבי ת"א ברוב השנים, עם החזרה לבלומפילד והרצון להחזיר את הקהל, שסבל לא מעט, שיווקו בהפועל מבצעיים ומחירים אטרקטיביים מאוד לילדים ומשפחות.

קהל הפועל תל אביב דרבי
קרדיט לצלם דין מיארה מסוד צלמים

 

לבית"ר י-ם כאמור אצטדיון כפול משאר הגדולות בחצי הראשון של הגרף ולמרות זאת, אפשר לראות שכמות המנויים שלה נגזרת באופן ישיר מהציפיות והצלחת הקבוצה. ישנה אמרה ש"אוהדי בית"ר לא קהל של מנויים", על פי הגרף אוהדי בית"ר עושים מנויים כשיש סיכוי טוב לעונה מוצלחת, הם אפילו הובילו במשך שנתיים במדד הזה.

רואים שיש אצלם הלימה בין נתוני המנויים לנתונים הקודמים שראינו על ממוצע עונתי. הקהל של בית"ר תלוי יותר משאר הקהלים ביכולת של הקבוצה שלו ומאופיין בחוסר יציבות. האם ההסבר לכך טמון בחוסר הנוחות סביב אצטדיון טדי? לא יודע, בשנים מוצלחות הקהל הירושלמי ידע להתגבר על המכשולים ומיד לאחר מכן, בשנים פחות טובות, המספרים צנחו.
מחירים? נמוכים ביחס לתל אביביות עם הרבה הנחות אטרקטיביות ומבצעים.

מכבי חיפה – עד לבניית סמי עופר, המועדון סובל מתקרת זכוכית ולא מצליח לחצות את רף 5,500 מנויים, גם בעונות שהקבוצה לקחה אליפויות והציפיות היו די מבטיחות, התקרה הזאת לא התנפצה. בעונת 2014/15 נפתח אצטדיון סמי עופר ומאז ועד היום הקהל של חיפה זה לא אותו קהל שהיה לה לפני. המועדון החיפאי שילש את מעגל המנויים שלו תוך עונה עם קרוב ל18,000 מנויים. בעונה שאחרי, המועדון הצליח לשמור על ציפיות גבוהות ואף שבר את השיא של עצמו. בשנים הבאות 5,000 מנויים (סביר להניח טריים) יפסיקו לחדש מנוי לאור שנים מאכזבות מאוד, אך עדיין מדובר במספרי שיא בקנה מידה ישראלי. בשנתיים האחרונות יש לחיפה מעל 13,000 מנויים, מקום שני בליגה כיום.

מחירים? מאז פתיחת סמי עופר מכבי חיפה מנהלת את תחום המנויים בכמה רמות מעל כולם. המועדון לא לוקח את הקהל שלו כמובן מאליו ומשקיע בו – קודם כל המועדון מנהל בעצמו את המכירה והקשר עם האוהד (מי אמר 'לאן'?), יש מחירים אטרקטיביים למחדשים, מכירה חוזרת וזיכויים שנשמרים למנוי. תוסיפו שסמי עופר הוא המתקן הכי טוב בארץ ורואים תוצאות. את האמת אפשר רק לקנא.

בקצב הזה אפשר להניח שבחיפה יגדילו בשנים הבאות את מעגלי האוהדים. כמובן שהישגים ותארים לא יזיקו. מועדון קונה את הקהל שלו לעיתים דווקא בשנים קשות, זוכרים? בחיפה מבינים את זה היטב.

בשלב הזה אנחנו מבינים שאם נאמנות היא דבר מדיד – מנויים. לפי הנתונים לעיל יש לנו תשובה די ברורה מי קהל נאמן יותר ומי נאמן פחות.

 

נתוני בית וחוץ 2015-2019
בשנים האחרונות מנהלת הליגות מפרסמת נתוני קהל במשחקי בית חוץ. משחקי חוץ לא מעידים על הגודל של הקהל כפי שרואים, אבל על מה כן? לכאורה היינו אמורים לקבל תמונה שמשקפת נאמנות ויציבות של גרעין האוהדים. הבעיה היא שמדובר על ממוצעים יחסית נמוכים. למשחקים בודדים יש השפעה גדולה על הממוצע הסופי ולרוב מדובר במשחקים שמגיעים אליהם אוהדים ממעגלים נוספים – "אוהדי הצלחות".

ממוצע משחקי חוץ

 

כדוגמא, ניקח את גרף החוץ של העונה שעברה 2018/19:

עונת 2019 משחקי חוץ
אפשר לראות כמה הגרף לא יציב. יש משחקי "חוץ" אטרקטיביים כמו דרבי, יריבה גדולה, אצטדיון נוח כמו המושבה, לעומת משחקים באצטדיונים רחוקים. העונה אוהדי מכבי חיפה הביאו ממוצע מדהים של 6,281 אוהדים בחוץ. זכור משחק עם 9,726 אוהדים במושבה נגד נס ציונה, 16,500 נגד הפועל חיפה ו6,200 בטדי. בהשוואה לממוצע חוץ של אוהדי חיפה מהשנים הקודמות אפשר לראות שמדובר בפי שניים מהממוצע העונתי בחוץ. ברור שאין כאן מקרה. לעונה המוצלחת של מכבי חיפה אחרי תשע שנות אכזבה יש השפעה מכרעת על הקהל ביציעים בכלל ובמשחקי החוץ בפרט.

לא מדובר בתופעה תקדימית ייחודית. מכבי ת"א נהנתה מאפקט "רעב" דומה בעונת 2012/13 אז הצהובים רצו לאליפות אחרי עשור רצוף אכזבות. באותה עונה הגיעו מעל 7,500 צהובים-כחולים לטדי, מעל 10,000 נגד בני יהודה במשחק מהפך בלתי נשכח ומשחק הכתרה שהביא לשיא אוהדים חסר תקדים – גם למשחק הכתרה – עם קרוב ל 40,000 אוהדים נגד רמה"ש. משחק הכתרה שהזכיר את משחק ההכתרה של מכבי ת"א עשור לפני נגד הפועל פ"ת. גם היא בחרה לארח את מכבי באצטדיון רמת גן וגם אז הגיעו מספר דומה של אוהדים אחרי 6 שנות "רעב". לא זכורים לי משחקי הכתרה שכאלה, מדובר בעונות חד פעמיות שהקהל רעב מאוד והוא מגיע במספרי שיא ללא קשר למשחקי בית או חוץ.

ב2018/19 מכבי ת"א הוסיפה לארון התארים אליפות רביעית תוך שש שנים. רק 11,000 אוהדים הגיעו למשחק ההכתרה נגד מכבי חיפה.
ההבדל היחידי בין אוהדי מכבי חיפה העונה לאוהדי מכבי ת"א בעונת 2012/13 הוא שכיום רוב הקבוצות משחקות בבלומפילד, המושבה ונתניה – אצטדיונים חדשים שמאפשרים ליותר אוהדים להגיע. אז משחקי החוץ היו באצטדיונים מאוד מגבילים כמו קריית אליעזר, וסרמיל, עכו וסכנין.
אם כן, מנתוני החוץ קשה לקבל תשובה לשאלת הנאמנות.

אנחנו מחפשים הכרעה וכל נתון חשוב אז צירפתי את נתוני החוץ לנתוני הבית והשוויתי שוב בין הישגי הקבוצה להישגי הקהל.

קהל מכבי חיפה
Credit to "Maccabi Haifa FC" Facebook page

 

הישגי הקבוצה מול הישגי הקהל 2015-2019

מכבי חיפה קהל 2015-2019

הפועל באר שבע קהל 2015-2019

מכבי תל אביב קהל 2015-2019

הפועל תל אביב קהל 2015-2019

ביתר ירושלים קהל 2015-2019

אפשר לראות שבשנים 2015-2019 הקהלים של חיפה וב"ש מובילים בשאלת הגודל. השוואה והכרעה קשה מאוד לקבל מאחר והתל אביביות גם לא מארחות בבלומפילד שלוש שנים מתוך חמש וגם אין להן את האפשרות הטכנית להתחרות עם המספרים האלה. בית"ר? שנים פחות טובות לקבוצה ובהתאם לכך גם לקהל.

סביר מאוד שהמיתוסים והסטיגמות על הקהלים מאוד מושפעים מהשנים הללו. מי שיבחן רק את החמש השנים האחרונות יקבל תמונה שאוהדיה של מכבי חיפה וב"ש הם הגדולים ביותר בארץ. לעומתם, האוהדים של מכבי ת"א, בית"ר והפועל ת"א נשרכים מאחור. ראינו שקהל לא נמדד רק מאז 2015 ולכן התשובה הזאת לא בדיוק מדויקת.

אין ספק שהאצטדיונים החדשים בחיפה ובאר שבע שינו את כללי המשחק. קשה להתעלם מהמספרים של אוהדי מכבי חיפה בבית בשנים האחרונות, עם ובלי קשר למה שהיה לפני, מדובר במספרים שלא היו בכדורגל הישראלי.

 

סיכום, חיפה נגד ת"א ראש בראש
אחרי שמשכללים את כלל הנתונים שראינו עד כה, נדמה שחזרנו למסקנה שעלתה כבר בהתחלה, רק שהפעם התשובה הרבה יותר מבוססת מעונה אחת. בולט מאוד שיש שני קהלים שהגיעו לישורת האחרונה והמכריעה בפער גדול על שאר הקהלים בישראל. לשאלה למי יש את הקהל הגדול ביציעים לאורך שנים, נשארו רק שתי אופציות או הקהל הירוק או הקהל הצהוב-כחול.

מה עם הכרעה?
עד לעונת 2014/15 אוהדי מכבי ת"א הביאו מספרים מרשימים יותר, גם בממוצע העונתי, גם במנויים וגם בשנים רעות. מאז, אוהדי מכבי ת"א לא באמת יכלו להתחרות עם אוהדי מכבי חיפה, עד לעונה הנוכחית, בעיקר בגלל היעדר אצטדיון ביתי ומעבר לאצטדיון חלופי קטן בהרבה מזה של חיפה.

מאז 2014/15 אוהדי מכבי חיפה הובילו בפער על שאר האוהדים, למרות שחוו עונות מאכזבות וזה כאמור לא מובן מאליו. העונה, לראשונה, יש לנו מאבק צמוד בין אוהדי חיפה לתל אביב, כאשר שתי הקבוצות חוות קרב משותף על האליפות. מכבי חיפה, בעונה ראשונה מוצלחת מאז פתיחת סמי עופר ומכבי תל אביב בעוד עונה מוצלחת, אבל סוף סוף עם אצטדיון שמאפשר לתת פייט לאוהדי חיפה.

אוהדי מכבי ת"א חזרו לבלומפילד המשופץ תוך שהם שוברים את שיא המנויים של חיפה, זה בטח עוזר להם בקרב על הגודל. חיפה נהנית מאפקט הרעב של אוהדיה שלא חוו הצלחה כמעט עשור ואין ספק שלרעב הזה יש משמעות כמו שראינו. למרות שיש לחיפה הרבה פחות מנויים מהיריבה הגדולה, הקהל שלה מחפה על כך עם אלפי אוהדים שמגיעים ללא מנוי, מעגל 3 למי שעקב.

חיפשנו הכרעה אמיתית, אבל בדומה למאבק על האליפות, גם הקהלים של אותן קבוצות מאוד צמודים אחד לשני ולא רק העונה.
בשונה משאלת הנאמנות והיציבות (מנויים), כשהצלחנו לדרג את הקהלים לאורך השנים ולקבל תמונה די ברורה, בשאלה על הגודל יש לנו פייט מאוד צמוד שימשיך להיבחן בשנים הבאות.

לפרק א'

*גילוי נאות, הכותב הינו אוהד מכבי ת"א*

ממוצע בית מכבי תל אביב מכבי חיפה

Print Friendly, PDF & Email

9 תגובות

  1. בישראל כמו בהרבה תחומים התקשורת מהנדסת לנו את החשיבה
    כנ"ל לגביי הקהלים הגדולים, הפרשנים בשקל בערוצי הספורט..
    לפי התקשורת בית"ר הם גזענים ימנים, הפועל תל אביב הקהל הכי
    תומך שיש(תמיד עןשים להם הנחות על מקרי האלימות) תראו את השלט
    ששנים נמצא בשער 5 .."לא מייצגים את ישראל" בעוד שבשאר הקהלים שלט כזה נחשב פוליטי
    אבל לא משנה ,ככה זה שאתה מחזיק בדעה "הנכונה"
    ב"ש המאמי הלאומית
    ומכבי חיפה הקהל הכי גדול הכי טוב,במיוחד על פי אתר "one" שדואג לשווק
    אותם..
    ומכבי תל אביב כמו שידוע קהל של הצלחות, כאילו אין הבדל בין אוהדי הכדורסל
    לאוהדי הכדורגל…
    בקיצור תדמיתית הקהל של בית"ר הכי נפגע אבל כם מצד שני
    זה הסיבה שחלקם אוהב את הקבוצה בגלל הפוליטיקה
    והקהל של מכבי מאמין לטיפשים שאומרים עליו קהל של הצלחות

    עוד פרמטר לדעתי זה הגיל
    בעשור הקודם הקהל של חיפה צבר אוהדים מתחת לגיל 13
    שלא יכלו להגיע למגרשים ועכשיו שהילדים של העשור הקודם
    גדלו והיום יש להם כבר רישיון וכסף למנוי..אתם רואים אותם במגרשים
    אולי גם במכבי נראה אוהדים בעשור הבא שהיום הם בני 10-13ומטה

  2. אני קורא כמה שנים באתר, זה בהחלט אחד הטורים היותר מושקעים שקראתי (אם לא המושקע ביותר)
    שאפו גדול אחי, תודה ותמשיך לכתוב 🙂

  3. מאמר מושקע ביותר.
    בגדול, גם בלי לדעת כלום על נתונים ברור וגלוי שקבוצות עם כסף ויכולת מעשית והצהרתית
    לרוץ בטבלה ולהתחרות על המקום הראשון (סיפור מתמשך ואקטוכלי לאורך זמן) הם אלו שיוכלו לגייס עניין תקשורתי ולמכור עניין וטעם לקהל חובב הספורט.

    קבוצות שאין להן על מה לשחק וקיימות כחוות גידול לשחקנים של המועדונים העשירים, אותם הטבלה מחסלת וברור שאין שום סיבה להתעניין בהם ובטח לא לעקוב אחריהם לאורך זמן, אז אולי אפי הנמר וכמה חברים מהשכונה יבואו ויקללו קצת.

    השיטה עובדת בשביל לחזק מותגים קיימים על חשבון האיכות הספורטיבית של כלל המסגרת.
    אז נהיה עדים מן הסתם להרבה נפנופי רוח במוסדות עם כוונות רווח וללא מטרות תוכן (תקשורת)
    ופה ושם פראיירים צעירים בעיקר או לא חכמים במיוחד למי שעבר את גיל 28 ועוד קונה את מה שמוכרים לי תועמלנים שחקנים.

    נעיקר יש הימורים על כל קרן.
    שנהיה בריאים ונשתה מים.

    אשרי המאמינים

  4. רק בחיפה יש מכבי

    https://m.one.co.il/mobile/article/19-20/1,1,1,37393/359597.html
    קח את הנתונים העדכניים צהוב מסריח.. מקום ראשון בבית ובחוץ בפעם המי יודע כמה..
    מה התירוץ שלך הפעם? הנה חזרתם לבלומפילד אחרי 3 שנים ועוד אחרי אליפות!
    ומה אנחנו? סיימנו מקום שני בפער 30 נקודות. אבל רק גנבי דעת כמוכם יכולים לתת ל"ריצה לאליפות" או "שנים רעות" פקטור. לקהל נאמן אין פקטור ואין תירוצים! זה משהו שאתם בחיים לא תבינו. רק בחיפה יש מכבי!

    • אם נניח היית קורא את הטור היית מגלה שאותם נתונים שאתה מנפנף בהם מגולמים כבר בפנים גם בבית וגם בחוץ.
      אבל חשוב מאוד להגיב בלי לקרוא, אם היית קורא היית רואה שאוהדי מכבי חיפה מקבלים לא מעט תשבוחות לאור הנתונים הללו.
      בקיצר תקרא ואז תגיב

  5. המכבי האמיתי

    נשמח לחלק ג' וד' כשלמכבי יש סולד אאוט כל משחק ורשימת המתנה של עשרות אלפים אחרי 2 אליפויות מתוקות מאוד בעוד אוהדי מ.ס תא לא עשו סולד אאוט אחד בבלומפילד למעט דרבי ונגד מכבי והקרחות אצלכם חוגגות כל משחק(בעיקר אחרי תיקו או הפסד). אגב מה עם אירופה? אה סליחה אין לכם שם מספיק משחקים כדי להשוות… אופס.
    העיקר שבקבוצות הקהל הגדולות ביותר בעולם (ultras world, ultras tifo, ultra style) מכירים רק מכבי אחת שמככבת שם באופן קבוע וזאת הירוקה מהכרמל, אלופת המדינה בשבילכם, שנותנת הצגות כל משחק מחדש שכל אחת בארץ הייתה יכולה רק לחלום עליהן. אוי אוי אוי אוי ליגת אלופות 🙂

    • המכבי האמיתי

      מקום שני עם אופציה לצמק לנקודה הפרש. עונה בה קיבלתם את כל מה שביקשתם ואפילו יותר – איביץ', זהבי, דור פרץ, יונתן כהן.. עוד שניה החזרתם את גדי ברומר ונימני מפרישה..
      יום שבת בצהריים 24/12/2022, קצת גשם וקיבלנו איצטדיון חצי ריק אבל אם זה היה משהו חד פעמי היינו מופתעים. למען האמת לא היה משחק אחד ששוחק בבלומפילד המחודש שהיה בו סולד אאוט למעט דרבי או נגד מכבי(שגם במשחקים אלו לא היה תמיד סולד אאוט), לעיתים גם רחוק מסולד אאוט. ממש כמו באותו יום שבת. זה נכון לגבי משחקי בית וזה בא לידי ביטוי עוד יותר במשחקי החוץ – בארץ או באירופה. הקהל הירוק פשוט משאיר אבק לכל הליגה. מספרים משוגעים, תשוקה אחרת, אהבה אחרת. הרי לא סתם אנחנו קהל העשור בעשור הכי חלש מקצועית שלנו אולי מאז ומעולם כשמנגד הצהוב מת.א בעשור אולי הכי טוב שלו מאז ומעולם.
      יום שני בערב, 26/12/2022 יום גשום אף בהרבה מאותו יום שבת. מכבי משחקת *בחוץ* בנתניה. כל הכרטיסים(יציע שלם) נמכר תוך שעה כשיהיו כנראה עוד כמה מאות מהעבר השני שיסתננו ליציעי נתניה. מה זה גשם בעצם? שואלים המכביסטים. עוד דרך להתרענן קצת כשקופצים בלי חולצה לרקע צלילי שיר הסטלה.. אבל זה משהו שאי אפשר להסביר לתל אביבים. זה כמו להסביר לחילוני כמה כיף וממלא זה לשמור שבת וכמו להסביר לדתי כמה טעים הקלמארי.
      זה מסכם את הכל. תודה לך מכבי. תודה שנולדנו ירוקים!

    • מחכים לפרק ג'
      מחכים שתכניס את נושא מועדון האוהדים
      *המגיב הינו אוהד מכבי חיפה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח