פרננדיניו – שחקן ללא תחליף?

מגזיני ספורט רבים ברחבי העולם פירסמו לאחרונה את רשימת עשרת הקשרים הטובים בעולם שלהם, כשמי שנותר מחוץ לכל אחת מהרשימות היוקרתיות הללו הוא פרננדיניו, ולא בצדק. בגיל 33, תחת פפ גווארדיולה, נראה כי הוא נמצא בתקופה הטובה בקריירה שלו.

פרננדיניו
Credit to "Manchester City" facebook page

 

הקשר הברזילאי, שהצטרף לשורותיה של מנצ'סטר סיטי בשנת 2013 תמורת 40 מיליון יורו משחטאר דונייצק האוקראינית, תמיד נחשב לקשר הגנתי נהדר, אך חלקו בקבוצה לא היה משמעותי במיוחד. הוא תפקד כ"עוד קשר" לצידם של מנהיגי הסיטיזנס באותם שנים – דויד סילבה, יאיא טורה, ג'יימס מילנר וסמיר נאסרי. עם הזמן חלקו בקבוצה הלך וגדל וניתן לראות זאת באמצעות העלייה בדקות המשחק שלו בליגה מעונה לעונה.

הגעתו של פפ למנצ'סטר עשתה פלאים לפרננדיניו, שהפך בעזרתו למנוע של הקבוצה הנהדרת בתכול. עד להגעתו של פפ שיא המסירות המדויקות שלו לעונה עמד על 49 למשחק, וכבר בעונתו הראשונה תחת פפ הוא שיפר את הנתון הזה ל-59 מסירות מדויקות מדי משחק. בעונה שעברה מאזנו עמד כבר על 79 מסירות מדויקות ב-91% דיוק – 2679 מסירות מדויקות במהלך העונה כולה (שלישי בליגה אחרי חבר קבוצתו ניקולס אוטמנדי וגרניט שאקה מארסנל). בנוסף ליכולת המסירה שהשתפרה פלאים בעונת האליפות שוברת השיאים של מנצ'סטר סיטי, פרננדיניו המשיך לשפר את יכולותיו ההגנתיות כשרשם 1.4 יירוטי כדור למשחק, 1.8 תיקולים מוצלחים למשחק, הרחיק 1.9 כדורים למשחק, זכה ב-6 מאבקים אוויריים מדי משחק ומעל הכל ביצע אפס טעויות שהובילו לגול במהלך העונה כולה.

 

בפן ההתקפי מאז ומתמיד פרננדיניו היה לוקה בחסר, כשבמאזנו נכללים 16 שערים ו-13 בישולים בלבד במסגרת הפרמיירליג מאז שהצטרף לשורות התכולים. אבל חשוב לזכור שכל קבוצה איכותית זקוקה ל-"שחקן נשמה", הגרזן העוצמתי במרכז המגרש שיילחם על כל כדור ויעשה את העבודה השחורה עבור קבוצתו בצורה הטובה ביותר, גם אם זה אומר לכבוש ולבשל פחות. פרננדיניו הוא אחד כזה, שגם בגיל 33 ממשיך להניע את הקישור של הקבוצה הפורה ביותר באירופה בכל המסגרות העונה (102 כיבושים, ואנחנו רק לקראת סוף ינואר), ונראה שעדיין אין לו תחליף ראוי.

הברזילאי הוותיק שיחק עד כה 21 מתוך 23 משחקי הקבוצה בפריימרליג. במשחקים הללו הסיטיזנס צברו 18 ניצחונות, 2 תוצאות תיקו (אחד נגד ליברפול מוליכת הטבלה) והפסד לצ'לסי. ב-2 המשחקים שפספס בעקבות פציעה, סיטי הפסידה פעמיים לקריסטל פאלאס ולסטר ממרכז הטבלה אחרי ששמטה יתרון בשני המשחקים. ראוי לציין שפרננדיניו פתח בכל 21 המחזורים בהם שותף ושיחק 87 דק' בממוצע למשחק. בכל הופעותיו בליגה עד כה, הוא מוביל את הקבוצה ביירוטי כדור (29), הרחקות כדורים (54) ותיקולים מוצלחים (36 ב-82% הצלחה). לצד הנתונים הללו הוא מוסיף גם 126 זכיות במאבקים אוויריים, 17 עבירות שסחט ו-19 מסירות מפתח.

כפי שאנו יודעים, פרננדיניו כבר לא ילד, בחודש מאי ימלאו 34 אביבים לקשר הברזילאי הנפלא. נשאלת השאלה, מי השחקן שיכול להיכנס לנעליים העצומות הללו? נראה כי התשובה לא נמצאת בסגל הנוכחי של הסיטיזנס. לכן, בחנתי מספר שמות של קשרים פוטנציאלים ששווה גם לפפ לפקוח עליהם עין, אם המאמן הספרדי אכן יבחין באחד השחקנים הכשרוניים ויצמיד אותו לפרננדיניו לחפיפה של עונה או שתיים, ישנה אפשרות למצוא מחליף ראוי לאחד הקשרים האחוריים הטובים בעולם.

 

השחקן הראשון שעלה בראשי כשהתחלתי לגלגל בראשי את הטור היה כמובן ההולנדי הצעיר והמוכשר פרנקי דה יונג שהיה יכול להשתדרג מאוד תחת פפ גווארדיולה, אבל ראשי ברצלונה החזיקו באותה הדעה ורכשו אותו ממש לאחרונה תמורת 75 מיליוני יורו + 11 מיליוני יורו נוספים בבונוסים שסייעו לו גם לעקוף את ואן דייק ולהפוך לשחקן ההולנדי היקר בהיסטוריה, כשהוא בן 21 בלבד.

תחליף נוסף לפרננדיניו עשוי להיות קשרה הספרדי הצעיר של אתלטיקו מדריד, רודריגו הרננדס שמכונה בקיצור רודרי. הקשר בן ה-22 חזר בפתיחת העונה לשורותיה של הקבוצה בה גדל לאחר ששיחק 5 עונות בויאריאל, ונראה שהוא תוקע יתד משמעותי ב-11 הפותחים של צ'ולו סימאונה. רודריגו הספיק לרשום 26 הופעות עד כה בכל המסגרות העונה, ותחת מאזנו 2 שערים, 67 תיקולים מוצלחים, 36 יירוטי כדורים, 52 הרחקות כדורים, ו-56 מסירות למשחק ב-91% דיוק. הנתונים המרשימים הללו מעידים על היותו קשר אחורי מצוין. אם כל זה לא מספיק, בשתי העונות האחרונות בויאריאל, סיפק נתונים דומים שללא ספק הרשימו את אתלטיקו מדריד שהיו להוטים להחזיר אותו לבית נעוריו והספיק לרשום במקביל גם ארבע הופעות במרכז המגרש החזק של הלה-רוחה.

הפורטוגלי הצעיר והמוכשר רובן נבס הוא השחקן הבא שבחנתי, היחיד שמשחק בפרמיירליג וכבר הספיק להתאקלם באחת הליגות הקשות בעולם. הקריירה הקצרה שלו כוללת מספר לא מבוטל של שיאים, בגיל 17 וחמישה חודשים הוא הפך לכובש הצעיר ביותר בליגה הפורטוגלית, ולפורטוגלי הצעיר ביותר שמשחק במסגרת ליגת האלופות. שנה בלבד לאחר מכן הוא הפך לקפטן הצעיר ביותר בתולדות הצ'מפיונס במפגש בין פורטו ללא אחרת ממכבי תל אביב. כבר אז סומן כאחד הכשרונות הגדולים בכדורגל העולמי בכלל והפורטוגלי בפרט. בקיץ 2017 הוא נקנה ע"י וולבס מהצ'מפיונשיפ, מעבר שנראה תמוה למדי. אך הקשר הצעיר לקח את ההזדמנות בשתי ידיים, סיפק עונה נהדרת בה השתתף ב-42 משחקי ליגה, כבש שישה שערים והחזיק את מרכז השדה של הזאבים בדרך לפסגת הליגה והעפלה מרגשת לפרמיירליג. את הסיפור הנפלא של וולבס העונה כולנו כבר מכירים, ואחד האחראים לעונה המוצלחת הזו הוא רובן נבס, שב-21 הופעות תרם בין היתר 2 שערים ו-2 בישולים, 2.1 יירוטי כדורים למשחק, 2.3 תיקולים מוצלחים, ו-54 מסירות למשחק ב-88% דיוק. נבס נחשב לכוכב עולה בכדורגל הפורטוגלי והעולמי , ונראה שלא ייקח הרבה זמן עד שנראה אותו באחת מהקבוצות הגדולות באירופה. אולי אפילו בסיטי שמתאימה לו כמו כפפה.

רובן נבס
Credit to "Wolverhampton wanderers FC" facebook page

 

שווה להתייחס גם לצרפתי הצעיר טאנגי אנדומבלה. הקשר בן ה-22, שעד לפני קצת יותר משנתיים שיחק בכלל בליגה החמישית בצרפת, לא יכל אפילו לדמיין צמיחה כל כך מהירה. העיתונים בצרפת מכנים אותו "מייקל אסיין הבא", והוא מוכיח כבר בגיל צעיר שהוא אחד הכשרונות הגדולים ביותר בכדורגל הצרפתי. לאנדומבלה ראיית משחק מצוינת וכדרור נפלא, והוא משלב אותם עם עבודה קשה במלוא כוחו, בדיוק כמו מה שפרננדיניו מספק לפפ. הוא מחלץ כדורים מעולה ויודע גם לתעל את החילוצים לכדי התקפות מעבר מהירות. מאזנו עד כה ב-113 הופעות במדי ליון, אמיין והנבחרת הבוגרת של צרפת כולל 18 בישולים, 5 שערים, 4,234 מסירות ב-89% דיוק ו-75 מסירות מפתח. לפי הנתונים הללו נראה כי אנדומבלה הוא אחד הכוכבים העולים בכדורגל האירופאי, אני צופה לו עתיד ורוד ומזהיר.

צרפתי נוסף שיכול בעתיד להיכנס לנעליים הגדולות הוא חוסם אוואר. הקשר בן ה-20  שמשחק גם הוא בליון, יחד שני הקשרים הנפלאים יוצרים מרכז שדה חזק מאוד מבחינה הגנתית שגם תומך נהדר בחלק ההתקפי. בעונה וחצי האחרונות הוא מראה ניצוצות של קשר ענק שעשוי להחזיק בעתיד את מרכז השדה גם של הנבחרת הצרפתית. לצד יכולת הגנתית נהדרת (2.1 תיקולים מוצלחים למשחק וזכייה ב-5 קרבות אוויריים מדי משחק בעונה שעברה) לקשר ישנה גם יכולת כיבוש שערים וראיית משחק מצויינת. ב-77 הופעות במדי ליון הוא כבש 13 שערים והוסיף עשרה בישולים, נראה שגם מבחינתו העתיד זוהר מתמיד.

לסיכום, בעוד שנים אחדות יושבי האיתיאחד יצטרכו להיפרד מהקשר האהוב ופפ יצטרך לחשוב טוב מי יהיה זה שייכנס לנעליו הגדולות שכרגע אין מי שיכול למלא אותן. אך למרות זאת, פרננדיניו עדיין לא מוערך מספיק. אולי הסיבה היא כמות השערים והבישולים המועטה שלו וכנראה שזה גם מה שמוביל להיעדרותו מרשימת 10 הקשרים הטובים בשנת 2018 או אפילו מנבחרת השנה של 2018, אך אל לנו לשכוח את תרומתו האדירה לקבוצתו בשאר הפרמטרים האחרים, כי מבחינתי ומבחינת רבים נוספים פרננדיניו הוא הקשר האחורי הטוב בפריימרליג ואולי אפילו הטוב בעולם כולו.

גם על מוחמד סלאח הוא מצליח לגבור, Credit to "Manchester City" facebook page
Print Friendly, PDF & Email

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח