פעם לוחם, תמיד לוחם – ראיון מיוחד עם קפטן הפועל חדרה מנשה זלקה

הערב ב-20:45 ייפגשו בחצי גמר גביע המדינה מכבי נתניה והפועל חדרה. אחד השחקנים המעניינים ביותר בשתי הקבוצות הוא ללא ספק מנשה זלקה, קפטן חדרה, שמשחק בקבוצה מגיל שבע ונאלץ לקטוע את קריירת הכדורגל המקצוענית כשהתגייס לשירות קרבי משמעותי בצה"ל.

כשהשתחרר מהצבא הוא חזר לשחק בקבוצה מהעיר בה גדל וממשיך במקביל לשרת במילואים באופן סדיר. הוא מוכיח לכולנו שאפשר לשרת ביחידה קרבית בצה"ל ובכל זאת להפוך לכדורגלן שמשחק ברמות הגבוהות ביותר בישראל.
זכיתי לשוחח איתו למשך כחצי שעה ולראיין אותו באופן בלעדי לאתר הזווית.

מנשה זלקה
מתוך הפייסבוק של מנשה זלקה.

********

איך הגעת להחלטה שאתה חוזר לכדורגל המקצועני בסיום השירות הקרבי, בגיל יחסית מאוחר?

"מי שהחזיר אותי היה אייל עמר, שחקן הפועל חיפה לשעבר, שאימן את הפועל חדרה באותה תקופה. הוא התקשר אליי וביקש ממני לבוא ולהתאמן עם הקבוצה אחרי שהשתחררתי מהצבא, חזרתי להתאמן והוא ראה דברים שאחרים לא ראו, ומסתבר שהוא די צדק. חזרה בי התשוקה אחרי הצבא. האמת שלפני השיחה מאייל בכלל לא חשבתי על לחזור לכדורגל."

אז אתה חייב לו הרבה, למעשה הוא זה שהחזיר אותך למסלול של הכדורגל.

"במידה מסוימת כן, הוא השפיע מאוד על הקריירה שלי".

באותו השלב, ליגת העל נראתה כמו יעד ריאלי להמשך הקריירה?

"אם היית שואל אותי לפני הצבא הייתי אומר לך "חד משמעית כן", אחרי הצבא זה עולם אחר לחלוטין. אחרי שלוש שנים שאתה לא משחק המצב שונה לגמרי. אבל ברגע שחזר לי החיידק הזה והחלטתי לחזור לכדורגל ולעבוד קשה הרבה מאוד גורמים עזרו לי להגיע למקום שאני נמצא בו עכשיו. חצי גמר גביע המדינה, פלייאוף עליון ומקום שישי בליגה".

מהם הכלים שרכשת בתור לוחם בעורב צנחנים שהפכו אותך לכדורגלן טוב יותר?

"וואו, הרבה מאוד. קודם כל, חוסן מנטלי – אין דבר כזה להישבר, בלקסיקון לא קיים דבר כזה "להישבר". המילה הזו, המונח הזה נמצא מחוץ לתחום לגמרי. השקעה, התמדה, מחויבות, אחריות, להבין את חשיבות עבודת הצוות. מעבר לזה שכל אחד רוצה להצליח בפן האישי למדתי על המשמעות של צוות, כשכולם מגויסים יחד לטובת אותה המטרה. בצבא זה חיי אדם והגנה על המולדת ופה זה לנצח. יחי ההבדל, אבל הפעולות הן אותן פעולות".

אתה חושב שלמרות הערכים שצברת ביחידה הקרבית השירות המשמעותי בצבא עיכב לך את ההתפתחות בקריירה? או שבלי השירות הצבאי היית הופך לכדורגלן פחות טוב?

"תשמע, מתוך מאה, אולי אפילו אלף, רק אחד יצליח להגיע לרמות האלה של הכדורגל אחרי שירות צבאי משמעותי. שלוש השנים בצבא עיכבו לי מאוד את הקריירה, שלוש שנים שלמות שבהן לא שיחקתי. ברגע שחזרתי לכדורגל העברתי חמש עונות בליגה א', זה ללא ספק עיכב את התפתחות הקריירה שלי ככדורגלן. שחקנים בגיל שבו אני שירתתי בצבא משחקים איתי עכשיו בקבוצה, איילון אלמוג ועדן קארצב בגיל הזה כבר משחקים בנבחרות הצעירות. הקריירה שלהם בגיל 18 מתפתחת בזמן שהקריירה שלי עצרה".

 

אם כבר הזכרת את הצעירים הרבים שמשחקים איתך בחדרה, אתה מרגיש שאתה משמעותי בעבורם? שהם לומדים ממסלול הקריירה הייחודי שלך? 

"בוודאי שכן, הם שואלים אותי המון שאלות. "איך עשית את זה? זה לא הגיוני". יומיים אחרי המשחק מול מכבי נתניה (2-2, הבטחת הפלייאוף העליון) יצאתי למילואים. הם חשבו שאני צוחק עליהם, לא האמינו ששחקן בליגת העל משרת ביחידה קרבית במילואים באופן סדיר. הסברתי להם שרק בזכות זה אני חי ונושם, זה דברים שקשה להם להבין, אבל כשאני מספר להם סיפורים על החוויות שלי, מה היה, איפה הייתי ומה עשיתי בצבא, בפני אילו סיטואציות עמדתי הם מסתכלים עליי במבט מלא הערכה ונותנים לי הרבה מאוד כבוד. הם אומרים לי משפטים כמו "אני לא הייתי מסוגל לעשות את זה", ומנסים לשאוב ממני את ערכי החוסן המנטלי והלחימה התמידית שאני מביא איתי גם לכר הדשא מדי משחק. חשוב לי מאוד להוות דוגמה אישית".

שירות המילואים הסדיר שאתה מדבר עליו פוגע לך בכושר המשחק? גורם לך לבצע ויתורים נוספים שמשפיעים על הקריירה המקצוענית שלך?

"בכנות, לא ממש אכפת לי. אצלי זה קודם כל מילואים, קודם כל להגן על עם ישראל ועל ארץ ישראל. כל השאר פחות חשוב. אם אחרי שלוש שנים הצלחתי לחזור להתאמן ולהגיע בסוף עד ליגת העל, תאמין לי ששבוע או שבועיים של מילואים לא יפגע לי בכושר".

אתה מרגיש תחושת שליחות מיוחדת בייצוג הקהילה האתיופית בישראל?

"חד משמעית כן, בגלל זה אני גם הולך ומרצה בבתי ספר ומוסדות חינוכיים שהקהילה דומיננטית בהם. בכל הזדמנות שיש לי אני מגיע ומדבר בנושא. גם בתקופה שהייתה ההפגנה שלנו אמרתי את דעתי, בצורה די בוטה אפילו. אני מרגיש משמעותי מאוד בעיניי הקהילה, ילדים מתקשרים אליי ומבקשים עצות כמו איך להתמודד ומה לעשות בסיטואציות מסוימות שקשורות בכדורגל. אני עושה את זה באהבה עם תחושת שליחות גדולה מאוד, זה יותר ממלא ומספק מכל דבר אחר".

ובכל זאת, יצא לך להיתקל בגילויי גזענות במסגרת הכדורגל או בכלל במדינה?

"קודם כל כן, ברור שזה ממש לא נעים. אבל אין מה לעשות, אנחנו חברה ולא כולם מושלמים בה יש גם גזענים שמפיצים אי אלו אמירות מכוערות כאלה. חשוב לציין שזה לא קורה בתדירות גבוהה, זה קרה פעם או פעמיים אולי. זו לא תופעה מתמשכת, וטוב שכך. זו תופעה שחייבת להיעלם מהנוף של הספורט ויפה שעה אחת קודם, אסור לתת לה במה בכדורגל הישראלי בפרט ובישראל בכלל".

מנשה זלקה
מתוך הפייסבוק של מנשה זלקה.


נעבור לצד המקצועי. כזכור עלית עם חדרה לליגת העל רק בסיום העונה שעברה, מה היו הציפיות שלכם לקראת העונה הנוכחית? האמנתם שתגיעו רחוק כל כך או שהעונה הנוכחית היא תסריט חלומי?

"זה תסריט חלומי לגמרי, המטרה היחידה שלנו הייתה להישאר בליגה והצלחנו לעשות פלייאוף עליון שזה כמובן הרבה מעבר למצופה עם חצי גמר גביע. אנחנו רוצים לנצח בחצי הגמר הזה מול מכבי נתניה ולתת הופעה יפה בשמונת המחזורים שנותרו בחלק העליון של הטבלה, לצבור כמה שיותר נקודות כי עכשיו אנחנו יכולים לשחק משוחרר ולצבור ביטחון, להראות לכולם שאנחנו באמת מתאימים לרמה הגבוהה של הפלייאוף העליון".

עד כמה גדול החלק של המאמן ניסו אביטן בהצלחה שלכם? מהן התכונות שהופכות אותו למאמן מוצלח כל כך?

"אתחיל מהחלק השני של השאלה. לפני שניסו מאמן הוא קודם כל בן אדם, הוא תמיד מוכן לשמוע ומדבר בגובה העיניים. הוא אף פעם לא מתנשא ולעולם לא ידבר מגבוה לשחקן צעיר שעלה מהנוער וגם לא לשחקן בן ארבעים, לכולם הוא מדבר בדיוק באותה הדרך, מלאת צניעות וענווה. הוא לא משתגע גם בניצחונות שלנו, אף פעם לא משתולל יותר מדי ונשאר תמיד עם שתי רגליים על הקרקע. אלה תכונות של מצליחן, של ווינר. מעבר לזה שהוא טקטיקן ברמה גבוהה ובחסד עליון ואיש מקצוע נהדר מה שעושה אותו מה שהוא זה קודם כל ההתנהגות מול השחקנים. יש לו יחס בין-אישי ברמה הכי גבוהה שהכרתי.

ניסו ממש ממש משמעותי בהצלחה שלנו, גם הבחירה שלו בשחקנים, בזרים ובשחקנים שהגיעו בהשאלה היא פשוט פנומנלית. אמנם אנחנו השחקנים, אבל הוא בראש הפירמידה, כשטוב הוא הראשון למחמאות וכשרע הוא הראשון שחוטף גם. יש לו השפעה רבה מאוד על הקבוצה".

 

אז כמו שכבר אמרת, הערב אתם משחקים בחצי גמר גביע המדינה מול מכבי נתניה. אתם מאמינים שיש לכם אפשרות לנצח ולהגיע לגמר?

"בוודאי, אנחנו לא באים רק כדי להגיד שהגענו לחצי הגמר, לקפל את הדברים שלנו ולחזור הביתה. או להפסיד 2-0, לחזור הביתה ולומר שנתנו הופעה יפה. אנחנו נגיע וניתן הכל כדי לעלות לגמר. ברור שמכבי נתניה הם הפייבוריטים, יש להם קבוצה הרבה יותר מוכשרת עם תקציב הרבה יותר גדול ומסורת, הלחץ יהיה הרבה יותר עליהם מאשר עלינו, אבל אנחנו באים לנצח ולהעפיל לגמר גביע המדינה, אנחנו לא מתביישים להגיד את זה. אנחנו מסתכלים להם בלבן של העיניים ובאים לנצח, כן.

יצא לך לחלום כבר על להניף את הגביע? או שזה עדיין רחוק מדי?

"לא .. זה לגמרי רחוק מדי. אנחנו חושבים קודם כל איך לעבור את מכבי נתניה ורק אחר כך בעזרת השם נוכל להתחיל לחלום ולדבר בנושא".

איך הרגיש כששיחקת לפני מספר מחזורים מול מכבי תל אביב, הקבוצה שאהדת בתור ילד?

"ללא ספק הייתה התרגשות. אם הייתה לנו בחדרה קבוצה בליגת העל כשהייתי ילד כנראה שהייתי חולם עליה, לא הייתה לנו ברירה אז חלמנו על מכבי, בית"ר וכל הקבוצות האלה. בתור ילד הייתי מסתכל על נמני בהערצה והיום אני משחק מול קבוצה שנמני גם שיחק בה. זה כיף, מחמיא ומרגש אבל לא יותר מזה. נתתי הכל מולם והאמת שאני חושב שגם היה לי משחק לא רע בכלל".

מנשה זלקה
צילום – שלומי גבאי.

 

חשבת פעם מה תעשה אם תקבל הצעה מקבוצה גדולה יותר? יכול להיות שכן תעבור או שאתה נשאר בחדרה כל הקריירה?

"נכון לעכשיו יש לי חוזה עד תום העונה, נסיים את העונה ונהיה חכמים יותר בהמשך. אני כרגע מתרכז במשחק מול מכבי נתניה ובמטרה להעפיל לגמר גביע המדינה, על שנה הבאה אתחיל לחשוב רק בסוף העונה".

יש קבוצה מחוץ לישראל שאתה נהנה לצפות בה ומשתדל לעקוב אחריה לעתים קרובות?

"ריאל מדריד. זה התחיל כמובן בזכות רונאלדו, הוא סמל לווינריות, להשקעה והתמדה. הוא לא מוותר אף פעם ומסמל גם חוסן מנטלי ואת הרצון החשוב לדחוף קדימה. בצבא קוראים לזה "פושיונר", כאלה שתמיד דוחפים ותמיד רוצים עוד ועוד, לעשות עוד, להספיק עוד ולאכול עוד. זה רונאלדו. רק לאחרונה (מול אתלטיקו מדריד) הוא הבקיע שלושער ולקח את הכדור למרכז המגרש כאילו זה השער הראשון בקריירה שלו, הוא סמל לווינריות והשקעה וצריך להיות מודל לחיקוי לכל בני הנוער.

אפרופו מודל לחיקוי, אני חושב שגם אתה מודל לחיקוי. לא מזמן זכית בפרס הציונות ואף הדלקת משואה בטקס יום העצמאות של העיר חדרה בשנה שעברה. סיפרת גם שהשחקנים הצעירים בקבוצה לומדים ממך הרבה מאוד, אתה חושב שבעקבותיך נערים יתגייסו לשירות קרבי למרות שזה יכול לקטוע את קריירת הכדורגל המקצוענית שלהם?

"אני מאוד מקווה שכן, כי ארגז הכלים שאתה מקבל בצבא הוא כזה שלא תוכל לקבל בשום מקום אחר בחברה הישראלית. אני לא מדבר על השכלה גבוהה, אלא על חינוך לערכים כמו אהבת הארץ והמולדת, הגנה על הארץ והמולדת. אלה דברים שאתה מקבל מהצבא יחד עם תכונות כמו חוסן מנטלי, מחויבות ואחריות. אחריות על חיי אדם, לא פחות, זה שיעור חשוב מאוד לחיים. אני אשמח אם כל בני הנוער ילכו לצבא ויקבלו את ארגז הכלים שאני קיבלתי, כזה שיכול להפוך אותם לאנשים טובים ואיכותיים יותר וישפר להם את החיים".

 

מה המוטו שלך לחיים?

"אם אתה לא חולם, זה אומר שאתה לא מציאותי – אחרי מה שעברתי עם הצבא, ליגה א' והמילואים הגעתי בסוף לליגת העל ולחצי גמר גביע המדינה. זו ההוכחה הכי טובה למשפט הזה, שאם רק רוצים אפשר להגשים את כל החלומות.

לסיום, עוד מסר שהיית רוצה להעביר לקוראים?

"תמיד תרדפו אחרי החלומות שלכם. אל תוותרו בשום מצב, גם כשהכל נראה שחור ונראה כאילו כולם נגדכם, תמשיכו להשקיע ותתנו הכל. כשאתם מקבלים את ההזדמנות תחבקו אותה בשתי ידיים ואל תתנו לאף אחד לקחת לכם אותה כי הזדמנויות לפעמים לא חוזרות".

מנשה זלקה
מתוך הפייסבוק האישי של מנשה זלקה.
Print Friendly, PDF & Email

תגובה אחת

  1. מדהים ומעורר השראה. יישר כח.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח