נעל הזהב האלטרנטיבית – דירוג הכובשים הגדולים בעונת 2019/20

אחד הפרסים האישיים הנחשבים בעולם הכדורגל הוא נעל הזהב המחולקת לכובש המצטיין בליגות האירופיות. ב-11 השנים האחרונות זכו בו שלושה שחקנים בלבד – ליאו מסי (6), כריסטיאנו רונאלדו (3) ולואיס סוארס (2) – כולם מגיעים מקבוצות גדולות וחזקות, זוכים לבישולים ומסירות מפתח רבות ומתמודדים גם מול יריבות חלשות בהרבה מקבוצתם.

מסי, נעל הזהב
Credit to "FC Barcelona" Facebook page

 

כדי לערוך השוואה מקיפה ורלוונטית יותר בין הכובשים המובילים בליגות הבכירות באירופה יצרתי את נעל הזהב האלטרנטיבית – דירוג סטטיסטי המורכב מהפרמטרים הבאים: הפרש בין מספר השערים בפועל ל-xG של איומי השחקן לשער ללא התחשבות בפנדלים (npxG, ניצול מצבים), יחס שערים לדקות משחק (ניצול אפקטיבי של הזמן על כר הדשא), מקדם איכות היריבות שבניתי (שלפיו שערים מול קבוצות שמדורגות גבוה יותר בטבלה שווים יותר נקודות) ומספר הנקודות ששעריו העניקו לקבוצתו (השפעה ישירה על תוצאות הקבוצה – דוגמאות: ראשפורד כבש צמד ויונייטד ניצחה 2-3, בלעדיו הייתה מפסידה 2-1 ולכן שעריו העניקו 3 נקודות; סוארס כבש שלושער וברצלונה ניצחה 1-5, בלעדיו הייתה מנצחת 1-2 ולכן שעריו לא העניקו אף נקודה).

הדירוג הנוכחי כולל שחקנים מארבעת הליגות הבכירות (החבר׳ה בליגה הצרפתית שנקטעה כבר במרץ לא שיחקו מספיק כדי להיכנס) שכבשו לפחות 20 שערים במסגרת הליגות המקומיות.

נכללים בדירוג עשרה שחקנים שיופיעו בסדר עולה – נתחיל באחרון ונטפס יחד עד למקום הראשון.

כמעט ונכנסו – ג׳יימי וארדי וראחים סטרלינג.

 

10 – קארים בנזמה – ריאל מדריד – 28 נקודות (לא נכנס לדירוג הקודם)

החלוץ הצרפתי שכבש 21 שערי ליגה זקוק ל-150 דקות על כר הדשא (יותר ממשחק וחצי) כדי לכבוש – יותר מכל שחקן אחר המשתתף בדירוג. שעריו העניקו לקבוצתו 16 נקודות, יותר ממחצית מהם נכבשו מול קבוצות מהחלק העליון של הטבלה בניהן ולנסיה (3 שערים), גראנדה (2), ויאריאל (2), סוסיאדד (2), סביליה ואתלטיקו.

בנוסף, בניגוד לתדמית המחמיצן הידועה, בנזמה מנצל את מצביו ביעילות ולמעשה כבש מעל שני שערים (2.3) יותר משהיה אמור לפי מדד ה-npxG המודרני (שמתעלם מהפנדלים).

בנזמה
Credit to "Real Madrid C.F." facebook page

9 – פרנצ׳סקו קאפוטו – ססואולו – 30 נקודות (לא נכנס לדירוג הקודם)

החלוץ האיטלקי בן ה-33 הוא ללא ספק הפתעת הדירוג, הוא חתם עונת שיא אישית עם 21 שערים אשר מתפלגים באופן דומה מול קבוצות הצמרת (יובנטוס, לאציו, אינטר, רומא ומילאן) והתחתית (לצ׳ה, ספאל, גנואה, ברשיה וטורינו).

בנוסף, שעריו העניקו לקבוצתו 12 נקודות ונכבשו בכל 136 דקות שלו על כר הדשא. הוא מנצל את מצביו ביעילות רבה ולמעשה כבש כמעט חמישה שערים (4.8) יותר משהיה אמור לפי מדד ה-npxG המודרני (שמתעלם מהפנדלים).

קאפוטו
Credit to "U.S. Sassuolo" facebook page

8 – ליאו מסי – ברצלונה – 35 נקודות (3+ ביחס לדירוג הקודם)

הגאון הארגנטינאי שדורג בפסגה בעונה שעברה יכול להתנחם בעלייה של שלושה מקומות ביחס לדירוג האחרון שפורסם לפני כשבעה חודשים. הוא אמנם כבש את מרבית שעריו מול קבוצות תחתית כמו אייבאר (4), סלטה ויגו (3), מיורקה (3), אלאבס (3), ויאדוליד (2) ולגאנס ושעריו העניקו לקבוצתו ״רק״ 11 נקודות אך כובש בכל 115 דקות על כר הדשא ומנצל את מצביו ביעילות רבה – יותר משליש משעריו (9/25) נכבשו מחוץ לרחבה (חמישה בבעיטות חופשיות) והוא למעשה כבש כמעט חמישה שערים (4.7) יותר משהיה אמור לפי מדד ה-npxG המודרני (שמתעלם מהפנדלים).

במפה המצורפת מטה (הלקוחה מ-Understat) מופיעים כל המצבים מהם איים לעבר השער (מלבד בעיטות העונשין מ-11 מטרים) – ככל שהעיגול קטן יותר, כך המצב קשה יותר, הירוקים מסמנים את המצבים מהם כבש את שעריו.

מסי xG

7 – רומלו לוקאקו – אינטר – 36 נקודות (2+)

עונת הבכורה של החלוץ הבלגי בארץ המגף הניבה 23 שערים ומהווה את השנייה בטיבה ביחס לכלל 11 עונות הליגות המקומיות ששיחק לאורך הקריירה.

שעריו אמנם העניקו לקבוצתו לא פחות מ-19 נקודות אך הוא זקוק ל-130 דקות על כר הדשא כדי לכבוש. נוסף על כך, הוא אמנם כבש מעל שער (1.6) יותר משהיה אמור אך מדורג אחרון בקטגוריה זו ביחס ליתר המשתתפים בדירוג.

לוקאקו
Credit to "Inter" facebook page

6 – דני אינגס – סאות׳המפטון – 42 נקודות (3-)

העונה הטובה בקריירה של החלוץ האנגלי כללה 22 שערים שהעניקו לקבוצתו 17 נקודות ונכבשו בכל 128 דקות שלו על כר הדשא.

בנוסף, הוא מנצל את מצביו ביעילות ולמעשה כבש כמעט שישה שערים (5.7) יותר משהיה אמור לפי מדד ה-npxG המודרני (שמתעלם מהפנדלים).

במפה המצורפת מטה (הלקוחה מ-Understat) מופיעים כל המצבים מהם איים לעבר השער (מלבד בעיטות העונשין מ-11 מטרים).

אינגס xG

5 – פייר-אמריק אובמיאנג – ארסנל – 47 נקודות (7+)

החלוץ הגאבונזי כבש 22 שערי ליגה העונה, כשיותר משליש מהם נכבשו מול שלוש היורדות – ווטפורד (4 שערים), נוריץ׳ (4) ובורנמות׳ ומנגד שעריו העניקו לקבוצתו יותר משליש מהנקודות שצברה (20/56). בנוסף, הוא היה זקוק ל-143 דקות על כר הדשא כדי לכבוש.

הנתון בו הוא מוביל את כלל השחקנים המופיעים בדירוג לצד סקורר נוסף שיופיע בהמשך הוא ניצול המצבים, הוא למעשה כבש כשישה שערים (5.9) יותר משהיה אמור לפי מדד ה-npxG המודרני (אשר מתעלם מבעיטות העונשין מ-11 מטרים).

במפה המצורפת מטה (הלקוחה מ-Understat) מופיעים כל המצבים מהם איים לעבר השער (מלבד הפנדלים).

אובמיאנג xG

4 – טימו ורנר – לייפציג – 53 נקודות (ללא שינוי)

נתחיל בספויילר קל, ארבעת הכובשים המובילים בחמש הליגות הבכירות באירופה הם גם אלה שמובילים את המדד האלטרנטיבי – לפעמים זה כזה פשוט – איכות שווה שערים.

החלוץ הגרמני בן ה-24 סיפק עונה נפלאה בעקבותיה נרכש על ידי צ׳לסי תמורת כ-53 מיליון יורו. הוא כבש בכל 100 דקות על כר הדשא, כולל שערים משמעותיים מול קבוצות צמרת כמו גלדבאך (3), דורטמונד (2), הופנהיים (2) ו-וולפסבורג. בנוסף, שעריו העניקו לקבוצתו 18 נקודות. יתרה מזו, מנצל ורנר את מצביו ביעילות רבה אשר באה לידי ביטוי בכיבוש של מעל חמישה שערים (5.2) יותר משהיה אמור לפי מדד ה-npxG המודרני (אשר מתעלם מהפנדלים).

במפה המצורפת מטה (הלקוחה מ-Understat) מופיעים כל המצבים מהם איים לעבר השער (מלבד בעיטות העונשין מ-11 מטרים).

ורנר xG

3 – כריסטיאנו רונאלדו – יובנטוס – 55 נקודות (4+)

הפנומן הפורטוגלי סיים את העונה בכושר שיא וזינק היישר אל המקום השלישי בדירוג האלטרנטיבי, בו הוא ניצב גם בדירוג הרשמי של נעל הזהב האירופית.

הוא העניק לקבוצתו 24 נקודות יקרות מפז (יותר מכל שחקן אחר המשתתף בדירוג) שהבטיחו את האליפות התשיעית ברציפות, כובש בכל 88 דקות על כר הדשא ומצא את הרשת גם במשחקי צמרת חשובים מול לאציו (3 שערים), אטאלנטה (2), מילאן, נאפולי ורומא.

בנוסף, מנצל רונאלדו את מצביו ביעילות וכבש כשני שערים (2.1) יותר משהיה אמור לפי מדד ה-npxG המודרני (שמתעלם מבעיטות העונשין מ-11 מטרים).

רונאלדו
Credit to "Juventus" facebook page

2 – רוברט לבנדובסקי – באיירן מינכן – 61 נקודות (ללא שינוי)

משפט גרמני שהמצאתי עכשיו אומר ״אם לבנדובסקי לא הצליח להכניס לשם כדור – אל תקראו לזה שער״. החלוץ הפולני שיחגוג 32 בעוד קצת פחות משלושה שבועות גורם למלאכת כיבוש השערים להיראות קלה מדי. הוא העניק לקבוצתו 16 נקודות, כובש בכל 84 דקות על כר הדשא ומצא את הרשת גם במשחקים חשובים מול קבוצות צמרת כמו דורטמונד (2), לייפציג, הופנהיים, וולפסבורג ולברקוזן.

יתרה מזאת, הוא מנצל את מצביו ביעילות רבה ולמעשה כבש מעל חמישה שערים (5.3) יותר משהיה אמור לפי מדד ה-npxG המודרני (המתעלם מהפנדלים).

במפה המצורפת מטה (הלקוחה מ-Understat) מופיעים כל המצבים מהם איים לעבר השער (מלבד הפנדלים).

לבנדובסקי xG

בנוסף, מוביל לבנדובסקי את טבלת הכובשים בשלושת המפעלים המרכזיים ששיחק העונה (מלבד הסופרקאפ הגרמני) – הבונדסליגה (34 שערים), הגביע הגרמני (6) וליגת האלופות (11) – על השניים הראשונים הוא הספיק לסמן וי, כעת יעשה הכל כדי לחתום את אחת העונות הטובות בקריירה עם זכייה ראשונה במפעל האירופי הבכיר שתשלים טרבל מרשים.

לבנדובסקי
Credit to "FC Bayern München" facebook page

1 – צ׳ירו אימובילה – לאציו – 69 נקודות (ללא שינוי)

פער הנקודות המשמעותי בפסגה ממחיש בצורה ברורה את העליונות המרשימה של הזוכה הראוי בפרס נעל הזהב האירופית על פני יתר הכובשים הבולטים באירופה.

אימובילה מדורג בטופ 3 (!) בכל אחת מארבע הקטגוריות הסטטיסטיות המשפיעות על המדד האלטרנטיבי – כובש בכל 86 דקות על כר הדשא (כולל מול קבוצות צמרת כמו נאפולי (2), אטאלנטה (2), יובנטוס, אינטר ומילאן), אחראי ל-46% משערי הליגה של קבוצתו (36/79) ו-28% מהנקודות שצברה (22/78, כולל ארבעה שערי ניצחון) – ללא שעריו, הקבוצה הנהדרת של סימונה אינזאגי הייתה צונחת מהמקום הרביעי עד לשביעי.

בנוסף, גם אם נוריד את 14 הפנדלים שכבש אשר לטענת רבים הם אלה שהעניקו לו את הזכייה בפרס האישי היוקרתי, הוא מוביל (לצידו של אובמיאנג) את כלל השחקנים המשתתפים בדירוג בניצול מצבים ולמעשה כבש כשישה שערים (5.9) יותר משהיה אמור לפי מדד ה-npxG המודרני (אשר מתעלם מבעיטות העונשין מ-11 מטרים).

כפי שניתן לראות בתמונת האיומים המצורפת (הלקוחה מ-Understat), רק אחד מבין 36 שעריו נכבש מתוך רחבת החמש, נתח משמעותי מהיתר הגיעו ממצבים קשים ומרבית האיומים שהחמיץ היו בעלי אחוזי כיבוש צפויים נמוכים מאוד. השילוב של תנועות העומק המתוזמנות שלו לעבר מסירות המפתח החכמות של חבריו לקבוצה (בראשם אלברטו ומילינקוביץ׳-סאביץ׳) והסיומת החדה וקטלנית בתוך הרחבה יוצר את אחד הסקוררים הגדולים והבלתי מוערכים ברחבי אירופה.

אימובילה xG

 

עד כמה הוא בלתי מוערך? הנה רשימת השיאים שקבע בעונה זו:

– הכי הרבה שערים לעונת סרייה א׳ (36, לצד היגוואין בעונת 2015/16).
– אחד מששת שחקני הליגות הבכירות היחידים שכבשו לפחות 36 שערי ליגה במאה ה-21 (לצד מסי, רונאלדו, היגוואין, זלאטן וסוארס).
– האיטלקי השלישי (אחרי לוקה טוני ופרנצ׳סקו טוטי) שזוכה בנעל הזהב.
– שני רק למסי במעורבות בשערי ליגה העונה (45 – 36 כיבושים ו-9 בישולים).
– השחקן הראשון שזוכה שלוש פעמים בתואר מלך שערי הסרייה א׳ מאז שנות התשעים.
– אחד משבעת השחקנים היחידים שסיימו לפחות שלוש פעמים כמלכי השערים בליגות הבכירות מאז שנות התשעים (לצד מסי, רונאלדו, טוני, זלאטן, הנרי ושירר).

 

ונסיים כרגיל בכמה התפלגויות של עשרת המבקיעים שנכנסו לדירוג:

הליגה ששולחת הכי הרבה נציגים לדירוג היא האיטלקית (4), אחריה הגרמנית (2) האנגלית (2) והספרדית (2).

המדינה היחידה ששולחת יותר משחקן אחד לדירוג היא איטליה (2), היתר – ארגנטינה, צרפת, פורטוגל, פולין, גרמניה, אנגליה, גאבון ובלגיה.

לדירוג נכנסו שישה שחקנים ותיקים (שגילם 31 ומעלה), שלושה בגילאי הביניים (25-30) ואחד צעיר (24 ומטה).

אימובילה
Credit to "S.S. Lazio" facebook page
Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח