נס איסטנבול – גרסת לטביה

נבחרת ישראל תשחק הערב את משחקה השלישי במוקדמות יורו 2020. לטביה ירדה לדרג השישי, והיא אמנם נבחרת שצריך לנצח, אבל היא לא אחת שחוטפת בראש. תשאלו את פולין, הנבחרת החזקה בבית להזכירכם, שחיכתה 75 דקות במשחק הקודם בביתה לפני שפיצחה את ההגנה הלטבית.

נבחרת ישראל 2019
קרדיט לדף הפייסבוק של ההתאחדות לכדורגל בישראל – The Israel Football Association

אז ישראל צריכה להרגיש פייבוריטית במשחק, אבל אולי גם ללמוד משהו מההיסטוריה של לטביה, כנראה העולה המפתיעה ביותר אי פעם לטורניר היורו, כשעלתה לטורניר שהתקיים ב-2004. תמיד אנחנו שואלים את עצמנו איך נבחרות כאלו מעפילות לטורנירים ואנחנו לא? בשביל זה אני כאן. לספר לכם איך.

אז איך זה שלטביה הצליחה בכלל להעפיל לאליפות אירופה?

עם המון אופי ולא מעט מזל. לטביה הוגרלה לבית 4 של מוקדמות היורו יחד עם שבדיה, פולין, הונגריה וסן מרינו. הלטבים העיקשים קיבלו במשחק הראשון בבית את שבדיה, שחזרה אחרי מונדיאל מוצלח, אבל מתיש במזרח הרחוק, והצליחה לסחוט 0-0. במשחק הבא היא הדהימה עם 0-1 בחוץ את פולין, שבעצמה הייתה חבולה אחרי מונדיאל כושל. ההמשך היה יחסית סטנדרטי – שני ניצחונות על סן מרינו כולל ניצחון 0-1 בדקה ה-89' בחוץ (ובמשחק השני גול של אנדראס פורחננקובס, אקס מכבי ת"א), הפסד חוץ וניצחון ביתי מול הונגריה ואובדן היתרון היחסי מול הפולנים עם הפסד 2-0 ביתי.

קרדיט לדף הפייסבוק "UEFA EURO 2020"

למחזור האחרון הגיעה לטביה עם 13 נקודות לעומת 10 של הפולנים ששיחקו בהונגריה. פולין הייתה צריכה ניצחון חוץ וגם השיגה אותו עם 1-2, וחיכתה לתוצאה המקובלת שהייתה מעלה אותה לפלייאוף – הפסד של לטביה בשבדיה. אלא שהשבדים שכבר הבטיחו את עלייתם ליורו, לא התאמצו יותר מדי והפסידו 1-0 משער של הכוכב הלטבי, מריוס ורפקובסקיס. לטביה עולה לפלייאוף עם הפרש שערים צנוע מאוד של 6-10.

לטביה הוגרלה לשחק בפלייאוף מול טורקיה, אתם יודעים, זו שסיימה שלישית במונדיאל הקודם. על פניו המפגש הכי חד צדדי בין חמשת מפגשי הפלייאוף. אלא שטורקיה נתקעה במשחק הראשון בריגה, הפסידה, איך לא, 1-0 משער של ורפקובסקיס, וגם ספגה כרטיס אדום.

 

ועדיין אף אחד לא חשב שטורקיה לא תעשה את העבודה בגומלין. היא עלתה ליתרון במחצית הראשונה משער של אילהן מאנסיז, זה שכבש את השער החשוב בתולדות טורקיה ברבע הגמר מול סנגל ברבע גמור המונדיאל, והכפילה את היתרון משער של האקן שוקור בחצי השני. אלא שעם בעיטת הפתיחה אחרי השער הלטבים קיבלו כדור חופשי אלכסוני מהשער. לאיזנס בעט/הגביה/מסר – הכדור עבר את ה"חומה" השערורייתית של טורקיה, הטעה את השוער הטורקי ונכנס פנימה. תדהמה באצטדיון האינונו, 1-2 לטורקיה שצריכה הייתה להבקיע שער בגלל שערי חוץ. הוא הגיע בצד השני – בעיטת שוער ארוכה הגיעה לורפקובסקיס שכבש ורשם את אחת הסנסציות הגדולות במוקדמות היורו – לטביה ביורו.

שימו לב לדרך – 0-1 בשבדיה, 0-1 בסאן מרינו, 0-1 בפולין, 0-1 על טורקיה.

ביורו עצמו היא הוגרלה לבית המוות עם צ'כיה, גרמניה והולנד. החלום המשיך כשמי עם לא…ורפקובסקיס כבש בזמן הפציעות של המחצית הראשונה מול צ'כיה והעלה את הלטבים ל-0-1. אבל צ'כיה, אחת הנבחרות החזקות בטורניר, ביצעה את המהפך בחצי השני וניצחה 1-2. לטביה השיגה את הנקודה ההיסטורית במשחק הבא מול גרמניה, אמנם 0-0 מול גרמניה החלשה ביותר בדור האחרון, אבל עדיין, סגנית אלופת העולם. במשחק הנעילה היא כבר לא יכלה להולנד שניצחה 3-0 וכך הסתיים לו המסע הלטבי ליורו 2004.

לנבחרת ישראל יש הזדמנות חד פעמית. כן, היא לא פייבוריטית לעלות ליורו, אבל בכל זאת קיבלה הגרלה יחסית נוחה וכבר ניצחה את אוסטריה והיא מארחת במשחק האחרון בבית את פולין, שבשאיפה כבר תבטיח את העפלתה לטורניר. אולי 20 שנה ויממה אחרי הישג השיא של הנבחרת, הניצחון 0-5 הגדול על אוסטריה, היא תצליח לעשות עוד צעד קדימה. בשביל זה היא תסתפק הערב גם ב-0-1 קטן, כמו שעשתה לטביה.

נבחרת ישראל
קרדיט לדף הפייסבוק של ההתאחדות לכדורגל בישראל
Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח