מכבי ת"א ניצחה את משחק העונה בגלל תרבות ניהולית

// מאת אלכס שוורצר

משחק העונה המהנה שראינו זה עתה ינותח עוד רבות ועד לפרטי פרטים מבחינה מקצועית, אך הטור הזה יעסוק בשורש ההבדל בין המועדונים, שלדעתי גם מסביר את התוצאה בסיום. מכבי ת"א ניצחה היום ובכלל נמצאת מעל מכבי חיפה כל כך הרבה שנים לא בגלל יתרון כלכלי, הוא לא כזה גדול (זו לא פריז מול יתר הצרפתיות, רחוק מכך), אלא בגלל תרבות ניהולית.

יעקב שחר
קרדיט לדף הפייסבוק הרשמי של מכבי חיפה

אתם תגידו אבל רגע, אין לה אפילו מנכ"ל ומנהל מקצועי רשמיים ואתם צודקים. יחד עם זאת, עם השנים הסמכויות שם מבוזרות בצורה טובה וכל אחד במערכת יודע את העבודה שלו ואת מקומו. עובדים שם בשיתוף פעולה. הכי חשוב זו מערכת ששמה לב לפרטים הקטנים והיא יציבה בדרישות למצוינות (בעיקר למצוינות ברמה המקומית יש להדגיש, באירופה מכבי ת"א נכשלת בשנים האחרונות). נקבע סטנדרט מסוים עוד ב – 2012 ולא יורדים ממנו.

מנגד, יש את מכבי חיפה עם הניהול הידני והקפריזי של יעקב שחר שבכל העשור הקודם (אפילו לדעתי מאז 2006) השריש במועדון את הרכות, הלוזריות והנחמדות. מי הם סמלי העשור הקודם של הקבוצה – קטן, בוקולי וקינן. זה מסביר הרבה. גרוע מזה, שחר מצד אחד קונטרול פריק מוחלט, כזה שדוחף את האף לכל דבר, מגיע לאימון בוקר כדי לגעור/ללטף שחקנים, השחקנים עצמם באים אליו לא פעם לדבר מעל הראש של כל ההיררכיה שלא באמת קיימת (וזה עוד יתרון של מכבי ת"א – היררכיה ברורה) ומצד שני, גם אחרי כמעט 30 שנה כבעלים של המועדון, שחר ממשיך לזלזל בפרטים הקטנים.

 

לפני המשחק ידעו שהולך להיות מופע קונפטי ולמרות זאת לא נערכו אליו. אין בכדורגל "אם" ואני לא קובע שבגלל זה מכבי חיפה הפסידה, אך האיחור הרב בפתיחת המשחק הרס את כל אפקט הדחיפה של הקהל בפתיחה. למעשה הרס חלק גדול מהביתיות שהייתה אמורה להיות בסוג כזה של משחק.

אני גם מתייחס לפרטים קטנים שהפכו לגדולים. פוקס, שנחשב פוטנציאל יחסית מעניין ברמה של אלאבס, יובש קשות כמעט כל העונה וראו איזה פלא, מכבי חיפה הייתה צריכה אותו ל – 90 דקות דווקא במשחק הכי חשוב בעונה והוא פשוט שיחק עם היריבה, בלי שום ביטחון – אחת התצוגות הכי חלשות של שחקן מכבי חיפה מזה זמן רב.

וכאן מגיעים לזהות המאמן – מרקו בלבול. זה נראה דומה לקדנציית אלישע לוי בב"ש (יש שיאמרו גם במכבי חיפה), קרי מאמן שמביא את הקבוצה לצמרת אחרי שנות כישלון (במכבי חיפה אפילו 2 אליפויות ועוד אחת על המגרש בעונת הקיזוז), בונה חדר הלבשה טוב, מייצב את הספינה, אך יחד עם זאת מציג גם חסרונות ברורים (כגון ניהול המשחק, ניהול סגל) שמונעים ממועדון לקפוץ עוד מדרגה מקצועית נחוצה. הבעלים של הפועל ב"ש אלונה ברקת הבינה את זה בקיץ 2015 ועשתה את השדרוג הנחוץ גם בעמדת המאמן וגם בסגל. זה גם מה שמכבי חיפה תצטרך בקיץ הבא, האם שחר מוכן לזה? ניסיון העבר מלמד שלא והוא גם לא יודע איך לעשות.

ששנת 2019 לא תבלבל אתכם – שנים של תרבות ניהולית שהושרשה במכבי חיפה אי אפשר לשנות בבת אחת, גם אם נעשו צעדים נכונים בבניית הסגל ובלבול החזיר את הקבוצה לצמרת, אך כל זה בא לידי ביטוי במשחק העונה כמו היום.

מכבי חיפה עדיין זקוקה לבעלים רענן וצעיר יותר שיבנה שדרה ניהולית ומקצועית מודרנית במועדון. רק ככה מכבי חיפה תוכל באמת לחזור להוביל את הכדורגל שלנו. שחר זו המאה ה-20 ואנחנו כבר מזמן לא שם.

יענקל'ה שחר, מכבי חיפה
יענקל'ה שחר.
קרדיט לדף הפייסבוק "מועדון כדורגל מכבי חיפה Maccabi Haifa FC".
Print Friendly, PDF & Email

5 תגובות

  1. למה אין לך אמונה בשחר? כל ההחתמות בקיץ בינגו (חזיזה, אשכנזי, שרי, וילדסחוט ואפילו מאמן הכושר) המשך האמונה במרקו משתלם, קידום הצעירים ממשיך (עפרי ארד קפטן הצעירה, נטע לביא מנהיג) הקהל חזר להצביע ברגליים ולהנות מכדורגל. אנחנו ממש, אבל ממש לא קבוצה לוזרית, קבוצה לוזרית לא הייתה מחפשת את הרביעי. דווקא עכשיו הקבוצה מנוהלת נכון, משחקת יפה וממש ממש לא לוזרית – מה לעשות שמכבי תל אביב מחזיקה בתקציב יותר גבוה בצורה משמעותית ובבעלים ששפך עליה כל כך הרבה כסף בשנים הראשונות שהם קיבלו עונש על עבירת חוקי הפייר פלי.
    יענל'ה השתיק העונה את כל המבקרים והעמיד מכבי חיפה שכיף לראות, הופכת משחקים מאמינה ומנצחת ואני ממש לא אתפלא אם בפליאוף העליון נעשה למכבי תל אביב בית ספר.

    • אלכס שוורצר

      האדם האחרון שאני אאמין לו זה יעקב שחר.

    • חחחחחחחחחחחח בתקציב הכי גדול בצורה משמעותית? תקציב השחקנים של מכבי וחיפה הוא כמעט אותו דבר..מה עוד שלמכבי עוד יש אץ הבעייה של הפייר פליי ומכאן היא לא יכולה להביא שחקנים חדשים..
      מבחינת רמת הכדורגל מכבי ברמה וחצי טובה יותר מאשר חיפה…וראו את זה שלשום

      כמה אתם משקרים לעצמכם

  2. מסכים איתך לגמרי.. הבזיון של איחור בפתיחת המשחק , הוא זה שהוריד את אפקט הפתיחה, שהיה אמור להחדיר יותר התלהבות לחיפאים..
    המשיך בזה שרתמו מפוחים על ילדים שעוד לא חגגו בר מצווה, ואידיוטים עם תגים של עובדי הנהלה מוצאים זמן ללמד אותם איך עובדים על מפוח, במקום לקחת יוזמה ולבצע בעצמם את העבודה…, לראות ילדים אוספים קונפטי ביד אחד אחד, זה פסיכי!! פפראצי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח