מכבי נתניה סוגרת סיבוב באותו מקום רק עם פחות מחמאות

// מאת אבי גולדשטיין

הסיבוב הראשון בליגה נגמר ומכבי נתניה נמצאת בדיוק באותו מיקום כמו בעונה שעברה באותו שלב. אז, הורעפו מחמאות מכל עבר על קבוצתם של דראפיץ' את ברדה, היום, אחרי המשחק מול הפועל חדרה שנעל את הסיבוב הראשון, אפשר כבר לומר שהקבוצה נראית שונה ממה שהתרגלנו. השאלה היא האם השתנתה לטובה או לרעה?

נתניה
קרדיט לדף הפייסבוק "FC Maccabi Netanya – מועדון כדורגל מכבי נתניה".

אם יש משהו שנתניה של העונה שעברה לימדה אותנו הוא שבליגת העל אפשר להיות קבוצה בעלת תקציב שפוי ועדיין לשחק כדורגל פתוח, אטרקטיבי ויפה לעין. העונה היא מספקת פחות תצוגות מרהיבות ומזכירה לנו במובן מסוים את התקופה שלפני סגל, מצד שני, היא מראה שינוי חיובי בדברים מסוימים ומצליחה להשיג תוצאות יפות שממקמות אותה בפלייאוף העליון בסוף הסיבוב הראשון.

היכן ניתן לראות את השינוי החיובי שעבר על הקבוצה? הדבר ראשון יהיה "הקבוצה מעל הכל" – אין כוכבים בקבוצה שגונבים את הפוקוס. כשמדברים היום על נתניה חושבים בעיקר על יחידה אחת, לטוב ולרע, שפועלת להשגת התוצאה ולא נשענת על יכולתו של שחקן כזה או אחר. המאמנים הראו שלמרות האמירות שלהם בעונה שעברה כי לנתניה יש שיטה אחת והם לא יזוזו ממנה, העונה ישנם הרבה שינויי מערך מה שמעניק לקבוצה יותר אפשרויות גיוון משחק ורוטציה.

 

אם עד העונה הנוכחית היהלומים שיחקו במערך 4-3-3 כאשר המשחק נבנה בעיקרו סביב ערן לוי ודיא סבע, עד המחזור ה-13 של עונת 2018/19 כבר הספקנו לראות 2 נוספים- 4-4-2 קלאסי ו- 4-1-2-1-2 יהלום. אז נכון, יהיו שיגידו שגם בעונה שעברה נתניה שיחקה ביהלום, אך לא הייתה יציבות טקטית על המגרש. היה את ערן שנע בחופשיות על המגרש והיה שובר מערכים עם מסירות מדויקות לכל טווח והיה כמובן את סבע שלא הפסיק להתרוצץ בחיפוש אחר שטחים פנויים לקבלת הכדור. לעומת זאת, המערכים השנה שומרים על צורה ואפשר לראות מוכנות טקטית גבוהה יותר- השחקנים דבקים לעמדות וההוראות של המאמנים ניכרות על כר הדשא. כל שחקן, מבלם ועד חלוץ, יודעים היטב את תפקידם על המגרש ומתמסרים לשיטה של המאמנים.

חלק מהנושא הטקטי נובע מחזרתו של עלי מוחמד לאחר הפציעה שעבר בקרסול אשתקד. לאחר שהתחיל את העונה בצורה חלשה יותר מהיכולת אליה הרגיל אותנו, אט אט מראה הקשר חזרה ליכולת האמיתית שלו. בתחילת העונה הוא הרבה לנסות ולחפות על חסרונם של הצמד שסחף את נתניה בעונה שעברה, כאשר לא הצליח לעשות זאת החזירו אותו צוות המאמנים למקורות ולדברים שהפכו אותו לשם החם בליגה עד הפציעה. טקטית, הוסט מוחמד ממרכז המגרש מעט ימינה והשתלט על העמדה עם יכולת נהדרת.

סלובודן דראפיץ' שי ברדה
סלובו-ברדה על הספסל. קרדיט לדף הפייסבוק "FC Maccabi Netanya – מועדון כדורגל מכבי נתניה".

וכמובן, יש גם צדדים פחות טובים לסיבוב הראשון של נתניה. בתחילת העונה, כשנראה היה כי הסגל הסופי לעונה כולל את דיא סבע, הקבוצה הראתה ניצוצות במשחקי גביע הטוטו ואז הגיע המחזור הראשון של הליגה וטרף את הקלפים. הפסד כואב בסמי עופר 5-0 להפועל חיפה הראה סף שבירה נמוך מאוד. אם לא די בכך, היו עוד שני הפסדים ותיקו עד שהושג הניצחון הראשון שכל כך היינו צריכים. אחריו כבר נראה היה כי יצאו היהלומים לדרך חדשה. עבר שבוע ושוב ראו בנתניה כי משהו שם לא עובד עם הפסד ביתי לבני יהודה. פגרת הנבחרות הגיעה, הקבוצה עשתה סוויץ' ויצאה למסע של 3 ניצחונות רצופים, בינהם הניצחון על ב"ש והאקס.

ההגנה של נתניה חלשה ולא מהיום, את הבעיה ההגנתית היא סוחבת איתה עוד מהעלייה המטאורית בליגה הלאומית. אם בעונה שעברה היכולת ההתקפית של הקבוצה עזרה לחפות על החולשה הזאת, העונה לא כך הדבר. כל התקפת היריבה היא כמו התקף לב קטן לנו האוהדים. אחת הסיבות היא חוסר היציבות בהרכב ההגנה – פציעות חוזרות של ברנקו ורגוץ', ויקי כחלון מרצה עונש הרחקה, רוטציה בעמדת המגן השמאלי בין טוויטו לבורנשטיין והיחיד ששומר על מקומו בהרכב בקביעות הוא דודי תירם. מכסת הזרים בארץ אינה גדולה וכששניים מהם אמורים להיות עמודי התווך של ההגנה, אך לא מצליחים לשמור על כשירות לאורך זמן, אולי כדאי לפזול לעבר אופציות נוספות.

עוד תחושה שקיימת בקרב האוהדים היא שלמרות הגיוון בשיטה ושינויי המערכים, המאמנים נראים קצת אנמיים במהלך המשחק והתגובות שלהם למתרחש על הדשא לפעמים מאוחרות. החילופים לרוב אינם מגיעים כתגובה להתרחשויות במגרש ואם תשאלו אדם שרואה את משחקי הקבוצה באופן קבוע, הוא יוכל לנחש די טוב את הדקות בהן יתבצעו החילופים. שינויי תפקודים במהלך המשחק כמעט ואינם מתרחשים והמערך אינו זז ללא קשר למה שמראה לוח התוצאות.

 

אז נכון, משמעת טקטית היא אחד מעמודי התווך של הקבוצה, אך כאשר הקבוצה נמצאת בפיגור או תחת מתקפה של היריבה במצב של יתרון, המאמנים לא מחזקים את החלקים שצריך על חשבון האחרים. האיזון בקבוצה אמנם נשמר, אך לא פעם זה מגיע על חשבון התוצאה שהייתה עשויה להיות שונה עם מעט יצירתיות על הקווים.

שלא יהיה ספק, נתניה זכתה בצוות אימון מצוין שעושה עבודה מעולה עם הכלים העומדים לרשותו ומצליח גם לפתח כישרונות (ניקו אולסק, עלי מוחמד, אביב אברהם ועוד), אך אם נתלה לרגע באילנות גבוהים, גם פפ אומר על עצמו שהוא אינו מושלם וכל הזמן לומד. תגובות למשחק חייבות לבוא בצורה משמעותית יותר ושימוש בשחקנים מובילים בצורה יעילה יותר.

כמו שנאמר בהתחלה, נתניה נמצאת באותו מיקום בטבלה לאחר הסיבוב הראשון כמו בעונה שעברה, רק עם פחות מחמאות. כנראה שעם שדרוג נכון בתחילת העונה ומעט ראש פתוח, הייתה יכולה להשיג אפילו יותר מכך.

נתניה
קרדיט לדף הפייסבוק "FC Maccabi Netanya – מועדון כדורגל מכבי נתניה".
Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח