מילאן בדרך אל האושר – על האש שחזרה לבעור בסן סירו

בשבועות האחרונים מילאן היא אחת הקבוצות הלוהטות ביותר בארץ המגף ואולי אף באירופה כולה.

בעשרת משחקיהם האחרונים רשמה הקבוצה 77% הצלחה, כולל שבעה ניצחונות, שתי תוצאות תיקו והפסד אחד בלבד ליובנטוס במסגרת הסופרקאפ האיטלקי. מאז צירופם של צמד הצעירים הכשרוניים לוקאס פאקטה וקשישטוף פיונטק בחלון ההעברות של ינואר, הרוסונרי משיגים ניצחונות מרשימים לצד כדורגל מרהיב, ומשיבים את האש ליציעי הסן סירו.

בשישי האחרון מילאן המשיכה להרשים וניצחה 3-0 את אמפולי, במה שמהווה שיא היכולת שלה מזה שנים, כולל שלושה משחקי ליגה רצופים עם שלושה כיבושים לראשונה מאז 2012. בפסקאות הבאות נבחן את הפעולות הדרושות ממועדון הפאר האדום של מילאנו בכדי לחזור לימיו הגדולים ונסקור את אנשי המפתח שעשויים להוביל את הקבוצה בשנים הקרובות.

אבל לפני כן, מסע קצר בזמן.

פאקטה ופיונטק
credit to "AC Milan" facebook page

 

מילאן זכתה באליפות האחרונה שלה ב-2011, אליפות שסימנה את סיומו של עידן נפלא במועדון, ואת תחילת עידן השליטה של יובנטוס בליגה האיטלקית. בעשור שקדם לכך הרוסונרי הניפה צלחת אליפות נוספת ב-2004 וצירפה לארון המפואר שני גביעי אלופות (03' ו-07'). באותן שנים מילאן נחשבה לאחת הקבוצות הטובות באירופה, והסן סירו הפך למבצר אימתני שהרתיע את כל שלל הקבוצות שהגיעו לשחק בו. סיומה של התקופה בא לידי ביטוי גם בגל של פרישות ועזיבות, כשהמועדון נפרד משחקניו הגדולים ביותר בשנות האלפיים ויש שיגידו בהיסטוריה – אלסנדרו נסטה, קלרנס סידורף, ג'נארו גאטוסו ואחרים, שהותירו טעם של עוד אצל האוהדים האדומים-שחור.

בשתי העונות שלאחר האליפות ניתן היה להבחין בדעיכה ביכולת של הקבוצה, שסיימה במקום השני והשלישי בהתאמה, ובעונת 2015 הגיעה לשפל חסר תקדים כשסיימה במקום העשירי בסרייה א'. למעשה, הרוסונרי עדיין לא הצליחו להתאושש. מאז עונת 2013 לא דורגה מילאן באחד מחמשת המקומות הראשונים בטבלה. אם תבקשו מאוהדי מילאן להצביע על אחת מנקודות השפל בשנים האחרונות, יש שיגידו שזהו שער השוויון שכבש נגדה אשתקד שוער בנוונטו אלברטו ברינולי עמוק בדקה ה-95, מה שהיווה גם את נקודת הליגה הראשונה של הקבוצה הקטנה שעלתה לראשונה בתולדותיה לליגה הראשונה באיטליה, במשחקו הראשון של גאטוסו כמאמן מילאן. באותם ימים מילאן הייתה קבוצה בינונית, חסרת יציבות ואופי.

על אף רכישות שחקנים רבים שהיו אמורים למלא את החלל שהותירו האגדות שעזבו, ראשי הקבוצה לא הצליחו אפילו להתקרב לאותה יכולת אדירה, ונראה שהתסכול והייאוש המשיכו לאפוף את אחד המועדונים הגדולים בהיסטוריה.

 

גם העונה הנוכחית התחילה בצליעה, כשכבר במחזור החמישי הקבוצה דורגה במקום השמיני בטבלה והפער מיובנטוס המוליכה עמד על 7 נקודות. ואז הגיעה קרן אור, היישר למסדרון החשוך והאפלולי בו התהלכה מילאן בשנים האחרונות. בחלון ההעברות של ינואר רכשה הקבוצה את פאקטה ופיונטק, ועד כה השניים מחוללים פלאים של ממש. לא רק שהם בעצמם משחקים כדורגל ברמה גבוהה (פירוט בהמשך), הם גם הופכים את חבריהם לקבוצה לטובים יותר. נראה שמועדון הפאר האיטלקי, שמשווע לחזור לימיו הגדולים, נמצא כעת בצומת דרכים חשובה. במועדון מבינים שכדי להחזיר עטרה ליושנה יש להציב מטרות חדשות כבר העונה, על מנת ליצור התקדמות הדרגתית, נכונה ויעילה גם לטווח הארוך.

המטרה הראשונה והחשובה ביותר הייתה ונשארה לשוב למרומי טבלת הליגה ולסיים בין ארבע הראשונות כדי להעפיל לליגת האלופות. אחרי לא מעט שנים מחוץ למפעל היוקרתי באירופה, כעת מרגישים במועדון שקיים סיכוי של ממש לשוב למקומם הטבעי בין הקבוצות הבכירות. מטרה נוספת שצריכה מילאן להציב לעצמה היא זכייה בגביע האיטלקי. לאחר הדחתן של רומא, נאפולי ויובנטוס, נראה כי מילאן בהחלט יכולה ללכת עד הסוף במפעל, בשלישי הקרוב תשחק הקבוצה מול לאציו במפגש הראשון מבין שניים בחצי הגמר, ואם תצליח להדיח את הקבוצה הקשוחה מהבירה היא תמצא את עצמה בגמר הגביע ותוכל אף לחלום על זכייה בתואר.

המטרה השלישית והלא פחות חשובה עבור האוהדים, היא כמובן ניצחון בדרבי של מילאנו מול אינטר. אחרי שנים רבות שהעיר בשליטתה של אינטר, הרוסונרי מרגישים שהם יכולים העונה להשיב לעצמם את השליטה ולצאת מהצללים. שתי הקבוצות ממילאנו צמודות אחת לשנייה בטבלה, דבר המספק לדרבי שייערך בעוד פחות מחודש משמעות נוספות בקרב על המקום השלישי בטבלה. ניצחון בדרבי עשוי לספק ביטחון משמעותי לשחקנים ולתת תקווה לאוהדים האדומים שישמחו יותר מכל לתפוס את המקום השלישי על חשבון יריבתם הגדולה ביותר.

בשורה התחתונה, מילאן מוכרחה להיות סבלנית ולהתחיל בסימון יעדים ניתנים להשגה. במידה והרוסונרי אכן יצליחו לעמוד במטרות הללו, הצעד הבא עשוי להיות בניית שלד שימשיך להשתפר ולהשתדרג, בדרך, אולי, למאבק על אליפות הסרייה א' כבר בשנים הקרובות.
על מנת שכל המטרות הללו יושגו, מילאן חייבת להמשיך לשחק את הכדורגל הנהדר שמאפיין אותה במשחקים האחרונים. ישנם מספר שחקנים שמובילים את הקבוצה, לכל אורך השדרה המרכזית, הם נמצאים בכושר משחק מצוין ותפקודם במגרש קריטי בהכרעת המשחקים. כעת נתמקד בכל אחד מהם ונראה כיצד הם משפיעים על יכולות הקבוצה כולה.

 

בשער – ג'יאנלואיג'י דונארומה

השוער האיטלקי הצעיר שיחגוג 20 השבוע, נחשב כבר שנים לאחד הכשרונות המבטיחים ביותר בארץ המגף. כבר בגיל 16 ושמונה חודשים הוא ערך את הופעת הבכורה שלו במדי מילאן וכך הפך לשוער הצעיר ביותר שפותח בהרכב בתולדות בליגה האיטלקית. השוער הצעיר צבר ביטחון משחק אחר משחק וזכה למחמאות רבות ממאמנו דאז סינישה מיכאלוביץ' ומיתר חבריו לקבוצה. לא מעט עיתונאים באיטליה סימנו אותו כשוער העתיד של הנבחרת ואף כיורשו של ג'יאנלואיג'י ותיק יותר, הלוא הוא בופון. בשתי העונות הקודמות דונארומה לא הפסיד אפילו משחק ליגה אחד והפך לשחקן הרכב קבוע, דבר המעיד על האמון שנוצר בינו לבין המועדון. על אף שבשתי העונות הללו הוא שמר על רשת נקייה ב-24 משחקים (כשליש מהמשחקים) וספג רק 1.1 שערים למשחק, הקבוצה נכשלה במאמציה להתברג בצמרת הליגה.

העונה, ובמיוחד בתקופה האחרונה, חל שיפור משמעותי נוסף ביכולותיו בין הקורות. מתחילת 2019 דונארומה העלה הילוך, כשהוא סופג 3 שערים (0.37 למשחק) באותה תקופה, עוצר 36 איומים באחוזי הצלחה גבוהים (92%) ושומר על רשת נקייה ביותר ממחצית מהמשחקים (5 מ-8ׂ). זו ללא ספק תקופת השיא בקריירה הקצרה של השוער שכבר הספיק לרשום עשר הופעות במדי נבחרת איטליה ולמעשה הוכתר רשמית כמחליף של ג'יג'י בופון, בגיל 20 בלבד. אני חושב שראשי המועדון צריכים להמשיך לתת לו את המושכות בשער,  ביכולת כזו של העומד בין הקורות יש למילאן וגם לנבחרת האיטלקית על מי לסמוך בעמדת השוער.

דונארומה
credit to "AC Milan" facebook page

 

חומה הגנתית בהובלתו של הקפטן אלסיו רומאניולי

העונה, בניגוד לשנים האחרונות, חוליית ההגנה של מילאן נמצאת במגמת שיפור משמעותית, הקבוצה ספגה 22 שערים בלבד ב-24 מחזורי הליגה עד כה, שהופכים אותה להגנה הרביעית בטיבה בליגה. עזיבתם של נסטה ומאלדיני הותירה חור גדול שהיה קשה למלא במרכז ההגנה של מילאן, ועד לפתיחת העונה הנוכחית לא נמצא תחליף ראוי לאותם שחקני הגנה אגדיים. אך ככל שהעונה מתקדמת חוליית ההגנה ממעטת לספוג, והיא אחת הסיבות לתקופה הטובה של הקבוצה. ב-12 המחזורים הראשונים של העונה היא ספגה 16 שערים, בעוד שב-12 משחקי הליגה האחרונים היא סופגת 6 שערים בלבד. מרכז ההגנה מתואם מאוד, ובשילוב העבודה הקשה של המגנים באגפים, מילאן מסתמנת כקבוצת הגנה חזקה ומרשימה.

את החומה ההגנתית מוביל אלסיו רומאניולי הצעיר שהוא גם קפטן הקבוצה. בגיל 24 בלבד הוא קיבל אחריות לא פשוטה בדמות הנהגת מילאן והובלת מרכז ההגנה של הקבוצה, הוא לוקח את האחריות בשתי ידיים ומציג יכולת גבוהה מהמצופה. ב-19 הופעות בליגה הבלם האיטלקי מבצע תיקול מוצלח למשחק, מרחיק מעל חמישה כדורים ולוקח גם חלק משמעותי במשחק המסירות של הקבוצה עם 50 מסירות למשחק ב-91% הצלחה. יכולת המנהיגות שלו בולטת גם ברגעי ההכרעה, כששני השערים היחידים שכבש העונה הגיעו בתוספת הזמן והשיגו לקבוצתו ניצחונות חשובים בתקופה קשה. ההחלטה של ראשי הרוסונרי להניח על זרועו את סרט הקפטן היא החלטה חכמה ומושכלת שעשויה להשאיר אותו במועדון לשנים רבות נוספות ולקבל ממנו תמורה משמעותית.

 

במרכז ההגנה מנהל גאטוסו רוטציה בין 3 בלמים מרכזיים עיקריים – רומאניולי, מטאו מוסאקיו הארגנטיני וכריסטיאן ספאטה הקולומביאני. שלושת הבלמים שיחקו 92% מהזמן העונה, כשהיתר ששיחקו בעמדות אלה הם סימיץ' וקלדארה הצעירים, ואבאטה שזהו לא תפקידו הטבעי. היציבות הגדולה במרכז ההגנה מעניקה סנכרון ותיאום שרק הולך ומשתפר עם הזמן בין שלושת הבלמים שעובדים מצוין יחדיו, בכל ציוות אפשרי. בנוסף, שתי עמדות המגנים מאוישות על ידי שחקנים מוכשרים וטכניים – אבאטה וקלאבריה באגף ימין וריקרדו רודריגז בשמאל. המגן השמאלי השוויצרי הפסיד משחק ליגה אחד בלבד העונה, כשאבאטה הותיק וקלאבריה הצעיר חולקים את העמדה באגף הימני ברוטציה שעובדת מצוין.

בפתיחת העונה גאטוסו הרבה להשתמש במגוון מערכים בהגנה, ביניהם גם מערך  שלושה בלמים, אך בתקופה האחרונה המערך ההגנתי לא משתנה כלל ומורכב מארבעה שחקנים, נראה שגם זו אחת הסיבות ליציבות של הרוסונרי. כך נוצרה חוליית הגנה חזקה שבתקופה האחרונה מקשה על כל יריבותיה ולהגיע למצבים ולכבוש נגדה. התבנית ההגנתית שנבנתה יכולה להצליח גם בהמשך העונה, ובעזרת רכישות מדויקות ונכונות בעתיד תוכל לחזור להיות אגוז קשה מאוד לפיצוח, באירופה בכלל ובארץ המגף בפרט.

רומאניולי
credit to "AC Milan" facebook page

 

עוגן בדמות טימו בקאיוקו במרכז המגרש 

טימו בקאיוקו הוא אחת ההפתעות הנעימות בהרכב של מילאן ותפקודו בקישור יוצר מרכז מגרש דומיננטי, שהוא ללא ספק אחד הגורמים המשמעותיים לתקופה הנהדרת של המועדון בחודשים האחרונים. הקשר הצרפתי ודאי זכור לכולכם בזכות העונה הנפלאה של מונאקו בעקבותיה נרכש על ידי צ'לסי וסומן כפוטנציאל ענק למלא מקום בקישור של הבלוז. אך לאחר עונה פושרת למדי בצ'לסי הוא הושאל למילאן ונראה כי זו הייתה ההחלטה הנכונה עבורו. אחרי פתיחת עונה לוקה בחסר, בה לא שותף מספיק, הוא החל לקבל יותר הזדמנויות מגאטוסו והוכיח לו כי במהרה שצריך להמשיך ולשתף אותו. בחודשים האחרונים הצרפתי מקבל את המפתחות במרכז המגרש ונראה כי זה בהחלט משתלם לרוסונרי. ב-28 הופעות עד כה בכל המסגרות העונה מבצע בקאיוקו 2.5 תיקולים מוצלחים למשחק, מיירט 1.7 כדורים בכל משחק, וזוכה במעל 8 קרבות אוויריים מדי משחק.

בנוסף לפן ההגנתי, בקאיוקו גם מנהל את מרכז המגרש והוא חלק מרכזי בהנעת הכדור של הקבוצה כולה. הוא מכסה שטחים נרחבים בכר הדשא (כפי שניתן לראות במפת החום המצורפת מטה), מוסר 42 מסירות מדויקות למשחק ב-88% דיוק, מבצע 2 דריבלים מוצלחים למשחק וסוחט 2 עבירות מדי משחק. יכולתו של הצרפתי הצעיר נמצאת בנסיקה ויכולת המנהיגות שלו לא מובנת מאליה. בעיניי הוא האיש המרכזי בקישור, ואם גאטוסו ימשיך לתת בו אמון, הוא עשוי להמשיך ולהוביל את מילאן קדימה. אם הקבוצה תרצה להמשיך להחזיק בו גם בעונה הבאה היא תצטרך לרכוש אותו מצ'לסי, אך זו צפויה להיות משימה לא פשוטה לאור התצוגות המרשימות שלו באגף המגף העונה.

מפת חום בקאיוקו
מפת החום העונתית של טימו בקאיוקו, דרך SofaScore.

 

אך בקאיוקו לא לבד במרכז המגרש. לצידו משחק פרנק קסייה הנהדר מחוף השנהב שנמצא גם הוא בעונה גדולה, וביחד עם לוקאס פאקטה שמשחק מעט לפניהם בקישור ההתקפי (עליו נרחיב בהמשך), נוצרת שלישיית קישור יציבה וחזקה. מרכז הקישור כמעט לא משתנה תחת גאטוסו, במיוחד בתקופה האחרונה. יציבות זו יוצרת תיאום כמעט עיוור בין שלושת הקשרים שמשתפר ככל שהם משחקים יחדיו יותר. בקאיוקו וקסייה שלצידו הם המנוע של מילאן שממשיכה לשחק כדורגל אטרקטיבי ומהנה, הרבה מאוד בזכותם.

 

הרכש המדויק משדרג את ההתקפה 

ניתן לומר שמילאן ביצעה את הרכש המדויק באירופה בחלון ההעברות של ינואר. לאחר נסיונות כושלים רבים לרכוש חלוץ מטרה אמיתי שיכבוש שערים רבים וילהיב את יושבי הסן סירו, נראה שמילאן מצאה סוף סוף את האדם המתאים למשימה. קשישטוף פיונטק הפולני שהגיע מגנואה בחלון ההעברות הנוכחי הוא אחד החלוצים הטובים באיטליה העונה. ב-6 הופעותיו במדי הרוסונרי, כבש פיונטק 7 שערים – שער בכל 58 דקות בלבד. עוד לפניו נרכש הקשר ההתקפי הברזילאי לוקאס פאקטה שהגיע מפלאמנגו המקומית. תרומתו לשלישיית הקישור וגם למשחק ההתקפי של הקבוצה אינו מוטל בספק. ב-9 הופעותיו עד כה בקבוצה כבש פאקטה שער אחד ובישל שניים נוספים, אחד מהם לפיונטק במה שנראה כמו תחילתה של ידידות מופלאה. השניים החיו מחדש את התקפת הרוסונרי והכניסו רוח חיה לשאר חברים לחולייה ההתקפית שהפכו לטובים יותר.

קשישטוף פיונטק הגיע לקבוצה לאחר חצי עונה נהדרת בגנואה בה כבש 13 שערים ב-19 הופעות. קבוצות רבות ברחבי היבשת לטשו עיניהן לעבר החלוץ הפולני בן ה-23, אך לבסוף מילאן היא זו שזכתה בחלוץ הפולני הצעיר שנרכש תמורת 35 מיליוני יורו, כבר מהרגע שדרך על הדשא בסן סירו החל פיונטק לפרוע את השטרות. השילוב שלו בין מהירות, לחץ עיקש על הבלמים ויכולות הכדרור יחד עם החדות שלו מול השער (2.8 איומים למשחק) הופך אותו לחלוץ רחבה קלאסי שמספק את הסחורה מדי משחק העונה. תקופתו במילאן רק החלה, אך נראה שהוא כבר בדרכו לכבוש גם את ליבם של האוהדים בסן סירו. פיונטק הוא נכס שמילאן חייבת לשמר, וכדי לשוב לגדולתה, חשוב שהקבוצה תיתן אמון בחלוץ הפולני לטווח ארוך.

 

לוקאס פאקטה בן ה-21 נקנה גם הוא בחלון ההעברות הנוכחי תמורת כ-35 מיליוני יורו. במהלך שתי עונות במועדון הברזילאי כבש פאקטה 13 שערים ובישל עוד חמישה. מילאן חיפשה קשר התקפי צעיר ויצירתי, שיוכל להשלים את שני הקשרים ההגנתיים יותר בשלישיית הקישור, שחקן שדוחף את הכדור קדימה ויוצר מצבים, ולכן רכשה את פאקטה, ונראה שתפקודו בעמדה זו הוא כמו כפפה ליד. הוא תומך בהנעת הכדור בקישור ורושם 30 מסירות מדויקות למשחק. הברזילאי הצעיר מאייש עמדה חשובה מאוד ועושה זאת בהצלחה רבה, הוא מפצח הגנות על ידי דריבלים מוצלחים רבים (2.2 למשחק) וחותך קווי הגנה על ידי מסירות מפתח (1.4 למשחק).זו רק תחילת הדרך עבור הקשר הכשרוני ןהמבטיח, ככל שישחק יותר הוא יקבל יותר בטחון על המגרש והנתונים שלו רק יצמחו. יש לציין שפאקטה רק בן 21 וכל העתיד עוד לפניו, ומילאן יכולה לנצל את זה לטובתה.

לצד הרכש המדויק ניצבים עוד שני שחקני מפתח בהתקפת הרוסונרי, הראשון הוא סוסו. הווינגר הספרדי הוא עוגן מרכזי בקבוצה, הספיק לרשום 6 שערים ו-8 בישולים עד כה העונה, יותר מכל שחקן אחר בקבוצה, בלעדיו מילאן לא הייתה נראית אותו דבר. עד להגעתם של פיונטק ופאקטה הוא היה השחקן היצירתי והבולט ביותר בחלק ההתקפי. היציבות של סוסו לאורך זמן היא אבן דרך חשובה מאוד בדרך של מילאן להצלחה. שחקן נוסף שנמצא בתקופה טובה הוא הקאן צ'להאנולו, שחקן ההתקפה הטורקי. צ'להאנולו פתח לא מספיק טוב את העונה ולאט לאט מראה שיפור ביכולתו, כשבניצחונות האחרונים מול אטאלנטה ואמפולי הוא בישל שני שערים והוסיף כיבוש אחד. תפקודו משמעותי למשחק ההתקפה של מילאן, החיתוכים מהאגף לכיוון המרכז עם רגל ימין הקטלנית ומסירות הרוחב מהאגף יוצרות גיוון במשחק ההתקפה של הרוסונרי. שימוש נכון בארבעת שחקני ההתקפה האלו בצורה יציבה וחכמה, יוצרת חוליית התקפה טובה ומגוונת, שתוכל לקחת את הקבוצה לגבהים חדשים.

ניתן לראות כי מילאן העונה דוגלת ביציבות. בתקופה האחרונה, גאטוסו משתמש לרוב באותם השחקנים בעמדות השונות, כדי לייצר שלד יציב וחזק שייצור תיאום ושיתוף מעולה מיטבי בין השחקנים, ויוביל את הקבוצה במהלך העונה וגם בעתיד. המערך הנוכחי הוא מצוין לקבוצה. 4 שחקני הגנה, שלישיית קישור מאוד פיזית והגנתית אך מנגד עם המון יצירתיות, ושלישיית התקפה שיכולה לאיים מכל מקום על השער של היריבה. מילאן מייצרת קבוצת כדורגל איכותית ובעיקר כיפית לצפייה, דבר שלא יכלנו להגיד על הרוסונרי בשנים האחרונות. התהליך בקבוצה הוא מעולה, ואם מילאן תמשיך לשחק את אותו הכדורגל באותה התלהבות ומחויבות לקבוצה, היא תגיע רחוק העונה ותדע ימים ורודים יותר בעתיד הקרוב.

מילאן
Credit to "AC Milan" facebook page
Print Friendly, PDF & Email

תגובה אחת

  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    מעולה…. למה לא להזכיר את קלאדרה בלם מטורף

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח