מוקדמות היורו – מה נשאר?

זהו. שישה ימים אחרונים של מוקדמות היורו ואחריהם נפסיק לעשות חישובים וספקולציות האם נבחרת ישראל תיכנס לפלייאוף העלייה ליורו (לא פלייאוף ליגת האומות!) ונגד מי היא תשחק ובאיזה דרג. בעצם, את זה כנראה לא נדע עוד שישה ימים, אבל זה כבר סיפור אחר.

בכל מקרה, מה שנשאר לכם זה לקרוא את הטור הזה כדי לדעת מה עוד פתוח, באילו משחקים כדאי לכם להתמקד ומה חשוב לנבחרת שלנו.

 

חמישי, 14.11.19 / ראשון 17.11.19
בית ח' – ערב המוקדמות יפתח במפגש בין טורקיה לאיסלנד, בו תיקו יספיק לטורקים להבטיח את העפלתם ליורו הקרוב, ולשלוח את האיסלנדים לפלייאוף. טורקיה, שגם ניצחה את צרפת, נוצחה רק פעם אחת בקמפיין וזה היה נגד היריבה שלה, שגם הקדימה אותם בשני הקמפיינים הקודמים. אבל לטורקיה יש דווקא זיכרון טוב ממשחק ביתי מול איסלנד. במחזור האחרון של מוקדמות היורו הקודמים, כשכל מה שהיא הייתה צריכה זה שער אחד, וזה מה שעשה סלצ'וק אינהן בדקה ה-89':

בכל מקרה, גם אם תפסיד, טורקיה, שמובילה על איסלנד ב-4 הפרש, תעלה כשתנצח את אנדורה במחזור האחרון. צרפת תעשה זאת כנראה כבר היום מול מולדובה.

בית א' – מאז שהתפרקה צ'כוסלובקיה, הצליחה צ'כיה להעפיל לכל טורנירי היורו שהיו עד כה, וגם להגיע לגמר אחד ב-96'. למרות קמפיין בינוני, מחר היא תוכל להבטיח את מקומה ביורו אם תנצח בביתה את קוסובו, באחד המשחקים המרכזיים לקרב ישיר על ההעפלה.
קוסובו מסתמנת כסוס השחור והמפתיע כבר ניצחה את הצ'כים במשחק הראשון והיא לא תוותר כבר מחר. אלא שגם אם תנצח מחר, היא תשחק במחזור האחרון נגד אנגליה, בעוד שהצ'כים יסעו לבולגריה שכבר איבדה סיכוי להעפיל, כך שנראה שהסיכוי הטוב יותר שלהם להעפיל יהיה בחודש מרץ בפלייאוף דרג ד' מול צפון מקדוניה.

בית ב' – אלופת אירופה פורטוגל עוברת בינתיים קמפיין בינוני. תוצאות תיקו ביתיות מול אוקראינה וסרביה וגם הפסד לאוקראינים (שכבר העפילו יורו) מציבים אותם במקום השני עם 11 נקודות ואחת בלבד יותר מסרביה. כדי להבטיח את מקומם, הם צריכים לנצח את שני המשחקים שנותרו להם בבית מול ליטא ובחוץ מול לוקסמבורג. על פניו משימה שהם צריכים לעמוד בה. סרביה, שתארח את לוקסמבורג ואוקראינה, תחכה למעידה של רונאלדו ושות'.
אגב, אם סרביה כן מצליחה, איכשהו, להעפיל ליורו אוטומטית, זה מבטיח את המקום של ישראל בפלייאוף, ללא קשר ליתר התוצאות.

פורטוגל זוכת יורו 2016
פורטוגל, עדיין אלופת אירופה. Credit to "UEFA EURO 2016" Facebook page


שישי, 15.11 / שני 18.11

בית ו'- מונדיאל 94' היה אחד הרגעים המרגשים בחיי הספורטיבים. כאחד שבא מבית רומני, זכינו לראות את רומניה נותנת טורניר ענק ומגיעה להישג השיא שלה, רבע גמר המונדיאל. בחצי מחכה כבר ברזיל, אבל בדרך ניצבה שבדיה שנתנה טורניר מצוין. 120 הדקות הסתיימו ב-2-2 מרתק, והקרב הוכרע בפנדלים. שבדיה החמיצה ראשונה אבל בלודדיץ' ולופסקו החמיצו לרומניה שסיימה את דרכה. זה נשאר לי סוג של פצע פתוח מאז.

24 שנים אחרי השתיים נפגשו פעם נוספת למפגש רשמי, הראשון בקמפיין. שבדיה ניצחה 1-2 וסידרה לעצמה מקדמה בבית כל כך צמוד שכולל גם את נורווגיה וספרד, שכבר הבטיחה את העפלתה עם השער הדרמטי שלה בדקה ה-92' בחודש הקודם בשטוקהולם. רומניה בעצמה ספגה שער שיוויון מנורווגיה באותה דקה וכעת הסיכויים שלה פחתו. בשישי ההזדמנות של רומניה לנקום כשתארח את שבדיה והיא חייבת ניצחון, שגם הוא כנראה לא יספיק לה, אלא אם תשיג נקודה במשחקה האחרון מול ספרד.

בית י'– נקודה אחת בלבד בבית מול ליכטנשטיין. זה מה שצריכה פינלנד כדי להפוך לנבחרת ה-34 בהיסטוריה שמעפילה ליורו, ולראשונה בתולדותיה, לטורניר גדול. והיא גם תשיג אותה ותצטרף לאיטליה שכבר עלתה.

בית ד' – שוויץ מדורגת כרגע במקום השלישי בלבד בבית זה, אבל דווקא המקום שלה ביורו נראה מובטח. ניצחון ביתי על גאורגיה ובחוץ מול ג'יברלטר החלשה יעשו את העבודה ויעבירו את המוקד למשחק אולי הכי חם של כל המחזור הזה – אירלנד נגד דנמרק, יום שני ב-21:45. נשמע לכם מוכר? זה בגלל שהשתיים גם נפגשו בליגת האומות, וגם בפלייאוף העלייה למונדיאל האחרון וגם אי שם במוקדמות מונדיאל 94'. 5 מ-6 המפגשים האחרונים (כולל בקמפיין הנוכחי) הסתיימו בתיקו. איזה מפגש לא הסתיים בתיקו? הגומלין בעלייה על המונדיאל, אולי הקרב הכי חשוב, זה שנערך בדבלין אחרי 0-0 במשחק הראשון. איך הוא נגמר?

1-5 לדנמרק! במשחק הגדול ביותר בנבחרת של אריקסן שגם כבש שלושער. מסתבר שהדנים לא כובשים רק נגדנו חמישיות בחוץ במשחקי פלייאוף. בקיצור, אירלנד בוודאי רוצה להשיג נקמה, והיא תהיה חייבת לנצח את הדנים כדי לעלות ליורו.

שבת, 16.11 / שלישי 19.11
בית ט' הוא הבית היחיד שכבר סגור, כשבלגיה, הנבחרת היחידה שעדיין לא איבדה אף נקודה, תשחק ברוסיה, בקרב בין שתי נבחרות שכבר הבטיחו את מקומן ביורו בקיץ.

גם הבית הישראלי, בית ז', זה שחשבנו שהוא ממש צמוד ומסובך, למעשה גמור. פולין שתשחק מול ישראל כבר העפילה, בעוד שאוסטריה צריכה שתי נקודות בלבד משני משחקי האחרונים בבית מול מקדוניה ובלטביה.

בית ג' גם כמעט סגור מעשית. הדבר היחיד שימנע מגרמניה והולנד להעפיל ליורו הוא ניצחון של צפון אירלנד על הולנד ולאחר מכן ניצחון נוסף שלה גרמניה, וגם אז זה צריך להיות בהפרשים מסוימים.

 

הבית היחיד שנותר מעניין הוא למעשה בית ה', הבית הצפוף מכולם בו ארבעה נבחרות מתמודדות עדיין על שני מקומות. בואו נעשה סדר – קרואטיה ראשונה עם 14 נקודות (7 משחקים), אחריה הונגריה 12 (7), סלובקיה 10 (6) וויילס (8). המשחקים שנותרו: שבת: קרואטיה – סלובקיה, אזרבייג'ן – ויילס. שלישי: ויילס – הונגריה, סלובקיה – אזרבייג'ן.
סגנית העולם קרואטיה רשמה קמפיין רע, אבל תיקו ביתי במשחקה האחרון מול סלובקיה יספיק לה כדי להעפיל ליורו ויכול להיות שזה יקרה גם אם הפסד. על פניו משחק המפתח יהיה בשלישי בין ויילס להונגריה שבו המנצחת כנראה תעפיל ליורו, בעוד שבתיקו אף אחת מהן כנראה לא יעלה. זה בהנחה שבשבת קרואטיה מנצחת את סלובקיה וויילס מנצחת באזרבייג'ן. אבל זה כבר לשיעור בקומבינטוריקה.

עם הפנים קדימה

תזכורת למה צריך לקרות כדי שישראל לא תעפיל לפלייאוף. שלפחות 3 מהנבחרות שמדורגות מתחתיה יעלו ישירות ליורו. כרגע עם סיכוי יותר מתאורטי נמצאות רק קוסובו, הונגריה ורומניה והסיכוי ששלושתן יעלו הוא נמוך מאוד. מה תהיה ההגרלה שלנו בהנחה ולא יקרה משהו בלתי סביר במחזור האחרון? ארבע אפשרויות עיקריות, אבל חשוב לזכור שאופ"א עוד יכולה לשלוף שפנים מהכובע בנוגע לפלייאוף. כרגע זה או בחוץ מול סקוטלנד, או בחוץ מול בולגריה, או בבית מול רומניה או הונגריה. שיהיה בהצלחה.

נבחרת ישראל
קרדיט לדף הפייסבוק של ההתאחדות לכדורגל בישראל 
Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח