לידס, ביילסה והלחץ הבלתי נמנע

עונת 2020-21 בפרמייר ליג תיפתח עם שלוש עולות חדשות-ישנות: ווסט ברום, לידס ופולהאם. מבין השלוש, הקבוצה של מרסלו ביילסה היא זו שמקבלת את מירב תשומת הלב וכנראה גם זו שתהיה תחת הכי הרבה לחץ – לא רק לשרוד את העונה, אלא להיות משהו אחר. משהו… קצת יותר.

מרסלו ביילסה
Via Leeds United Facebook page

לא עולה חדשה טיפוסית

לידס, בגלל המאמן ובגלל ההיסטוריה, היא לא קלישאה של עולה חדשה מהצ'מפיונשיפ אם יש דבר כזה בכלל היום. קצת כמו אסטון וילה בעונה שעברה רק עם ההייפ סביב הסגנון, האליפויות והקשר המאוד חזק של לידס לשנות ה-90 שההשפעה התודעתית שלהן ממשיכה לחצות שנים ועשורים ("… קבוצה x צריכה להיות בפרמייר ליג כי ככה זה היה כשגדלתי..").

יהיה לחץ על לידס וביילסה (המנג'ר השני הכי מבוגר בליגה בעונה הקרובה) מעבר לרצון להישאר בליגה בניגוד לזקן השבט רוי הודג'סון, על כתפיו של ביילסה מונחות ציפיות די כבדות: שמשחק הלחץ המפורסם שלו יעשה את העבודה בליגה טובה בהרבה מזו שלידס די הצטיינה בה בשתי העונות תחת ביילסה עד כה.

אז איזה מין עולה חדשה תהיה לידס? קבוצה שתשמור על שיטת המשחק שלה גם אחרי עליית הליגה, וכנראה גם על רוב הסגל שלה. אנחנו לא הולכים לראות פה השתוללות רכישות סטייל פולהאם של 2018-19 (שגם ירדה ליגה למרות ההוצאה הכבדה) או אסטון וילה של העונה שעברה (ששרדה לה בקושי בקושי). אבל זה גם לא סיפור של קבוצה שמגיעה לפרמייר ליג עם רצון לשרוד בלבד, שלא מוציאה כסף, ומקווה לשרוד ולבסס את עצמה כלכלית בדרך.

 

קצת חדש, הרבה ישן

ביילסה כן הוציא קצת מזומנים על שחקנים חדשים, בראשם רודריגו (חלק ממכירת החיסול שפיטר לים עושה בולנסיה) שמגיע בגיל 29 לנסות להשכיח את הרושם הלא משהו שהשאיר בקדנציה הקצרצרה בבולטון לפני עשור. גם רובין קוך הגיע תמורת 13 מיליון אירו. ההחתמה של הלדר קוסטה (17.7 מיליון) באה אחרי שנת השאלה מאוד מוצלחת של הפורטוגלי אצל לידס בעונה שעברה. עוד שחקן שהיה רק מושאל אצל לידס בעונה הקודמת והעונה כבר תחת חוזה בקבוצה הוא אילן מליה (עלה 6.5 מיליון אירו), השוער בן ה-20 מצרפת. מליה שיחק 10 פעמים עבור לידס בעונה שעברה, בעיקר בסיום העונה בעקבות ההשעייה של קיקו קאסייה, ושמר על רשת נקיה 7 פעמים.

בקיצור, לידס לא תנסה להיות שונה כל כך מהקבוצה שסיימה במקום הראשון בצ'מפיונשיפ לפני קצת יותר מחודש. עם כדורגל אינטנסיבי שמייצר ה-מ-ו-ן מצבים (כמעט 16 בעיטות לשער בממוצע בעונה שעברה). איך זה יתורגם מול יריבות טובות בהרבה מאלה של העונה שעברה? העיניים והלחץ על ביילסה, שלמרות כל המחמאות היו לו גם לא מעט כתמים לאורך הקריירה הארוכה שלו. הוא עבר בכל ליגה גדולה באירופה, ולא בכל ליגה השאיר רושם אדיר. כל זה לא משנה את הסטטוס הנוכחי שלו בלידס: על תקן מושיע והכוכב הגדול של הקבוצה, עם כל הכבוד לרודריגו, פאבלו הרננדס, פטריק במפורד או קלווין פיליפס שבדיוק זומן לראשונה בקריירה לסגל נבחרת אנגליה.

לא משחק פתיחה אידיאלי

הזכרנו קלישאה אחת בתחילת הטור. עכשיו נזכיר שניה: הנקודות שלידס אמורה לאסוף בדרך להישרדות (או יותר מזה) הן לא אלה שהיא תשחק עליהן מול ליברפול במחזור הפתיחה ובטח לא באנפילד. אבל יהיה קשה להימנע מלעשות את המשחק הזה כנראה קצת יותר משמעותי ממה שהוא באמת. אולי קצת בגלל טוני יבואה, אבל כנראה הרבה בגלל ההשוואות בין ביילסה ליורגן קלופ. ביילסה הוא מאמן של מאמנים, עם תשבוחות מפה ועד רוסאריו, אבל עם מעט מאוד תארים. קלופ, למרות הרומנטיקה ותדמית הרוקנרול שאופפת אותו בעשור האחרון, הוא כן מאמן של תארים, במיוחד בשנתיים האחרונות. ולקלופ בסופו של דבר יש גם קבוצה עם שחקנים טובים בהרבה.

בלידס מן הסתם מקווים שהמשחק יתפתח קצת אחרת מהמשחק של נוריץ' באנפילד במחזור הפתיחה שנה שעברה. עולה חדשה עם סגנון התקפי שהיא דבקה בו מהצ'מפיונשיפ אל הפרמייר ליג. זה נגמר ברביעייה עם טעויות נאיביות, כמו שהקלישאה אומרת. זה גם נגמר בירידת ליגה בלי יותר מדי מאבק.

אין נוסחה אחת שמציעה פיתרון אולטימטיבי לעולות חדשות כיצד לצלוח את העונה הראשונה בפרמייר ליג. זה ששפילד יונייטד של כריס ויילדר שיחקה עם לא מעט שחקנים שעוד היו אצלה בליג 1 עם הסגנון הלא אורתודוקסי לא אומר שלידס תצליח למרות עקרונות יחסית דומים. אבל יש משהו בתיאוריה שביילסה מביא משהו שבפרמייר ליג לא לגמרי מוכנים אליו, ועד שכן יבינו את Bielsa-Ball , אולי לידס כבר תהיה במצב שהיא לא צריכה לחשוב על מאבקי הישרדות.

לידס אלופה
האליפות האחרונה | Via Leeds United Facebook page
Print Friendly, PDF & Email

4 תגובות

  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    מרתק

  2. בעקרון אז באנפילד אמורים לראות משחק לחץ נגד משחק לחץ? משחק מאוד מעניין כבר במחזור הפתיחה. לראות מה לידס שווה בפריימרליג ואם ליברפול חווה נפילת מתח לאור חוסר רענון הסגל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח