כך לא נלחמים בעבריינים

בימים שבהם את רוב המידע האקטואלי אני אוסף מקבוצות ווטסאפ שונות, אני לרוב זהיר מאוד לפני שאני בוחר להאמין לידיעה שאחד מחברי הקבוצה מפרסם. אבל הפעם לא היה לי ספק. בית הדין של ההתאחדות לכדורגל הלך על המוכר והידוע.

3 משחקי רדיוס להפועל תל אביב ועוד אחד ליריבה שלה על מופע האבוקות המסוכן בדרבי היו עונש צפוי למי שמכיר טיפה את החוקים הלא כתובים של הכדורגל הישראלי – בלאגן ועשן שחונק אנשים, אבל לא פוצע? קנס. מישהו נפגע? משחק רדיוס. העובדה שמרבית הנענשים לא היו בכלל באזור הארוע לא משנה. צריך להעניש ואין צרכן שקל יותר לקחת את כספו בהחלטה חד צדדית מאשר אוהד כדורגל.

קהל מכבי תל אביב
קרדיט לדין מיארה, סוד צלמים

המחשבה שאני, מנוי של מכבי תל אביב ששילם 1500 ש"ח בשביל לשמור כסא בבלומפילד, אצטרך לנסוע 100 קילומטר צפונה בגלל אירוע מצער שקרה בזמן שאני ישבתי בסלון שלי וראיתי משחק חוץ של קבוצתי, היא במקרה הטוב שערורייתית. אבל גם אם נשים בצד את הענישה הקולקטיבית, שלפי ויקיפדיה נפוצה יותר בדיקטטורות עם משטר צבאי ושאני משוכנע שאם יהיה מישהו שיהיה מוכן לאתגר אותה משפטית הוא יעשה לזה סוף, לא ברור מה מנסים קברניטי ההתאחדות להשיג.

רוב המתודות החינוכיות בעולם טוענות שבשביל להבין את הטיפול המתאים בבעיה מסוימת, צריך לנתח מהי המוטיבציה של מושא הטיפול. כשאנחנו בוחנים את זורקי רימוני העשן, מדליקי האבוקות ויוזמי התגרות ואת הסיבות למעשים שלהם, נגיע למסקנה שמדובר באנשים שהיו מוכנים לעשות הקרבה משמעותית של תכנון, אמצעים, זמן ונטילת סיכון, בשביל ריגוש אישי וכבוד בקרב חבריהם. ולכן, כשרוצים להניא את אותם אנשים מלבצע פעולות כאלה בעתיד, צריך לחשוב איך עוצרים את אותם גורמים לא נורמטיביים. ולא. רדיוס לא יעצור אותם.

 

האם מישהו חשב אי פעם לסגור לי את החשמל בבית בגלל שמישהו מהכתה שלי לא שילם את החשבון שלו? האם זה נראה הגיוני שיכניסו אותי לכלא אם מישהו שאני מכיר ביצע עבירה? האם ישללו לי כניסה להצגה בקאמרי בגלל שאחד מהנוכחים בהצגה הקודמת התפרע? מאיפה החוצפה הזאת? מה זה הפטנט הזה?

אני יודע. אנשים אומרים שאם יינתן עונש קולקטיבי, אז החברים של אותם עבריינים ישכנעו אותם לחדול מהמעשים שלהם. מצטער, אבל זה טיעון קלוש מאוד. העונשים האלו מוענקים כבר שנים לקבוצות ולא עושה רושם שיש ירידה ברמת המוטיבציה של הילדים האלו להפסיק לשחק באש ועשן במגרשי הכדורגל. להיפך. עושה רושם שבשנה האחרונה האפשרות לפוצץ רימון עשן ביציע של הקבוצה היריבה הפך להיות האתגר המרכזי של חלק מהאוהדים. אין שירים חדשים? לפחות שיגידו שאנחנו גברים.

מכבי תל אביב קהל
כולם אשמים באותה מידה? קרדיט לדף הפייסבוק של מכבי תל אביב

אז מה כן עושים? מתמודדים. לפי מה שמכבי תל אביב הציגה בבית הדין, הקבוצה של מיץ' גולדהאר משקיעה כספים אדירים בשביל לעקוב אחרי אוהדים סוררים, מצלמת אותם במעגל סגור גם במשחקי חוץ, מעבירה פרטים על מבצעי עבירות למשטרה ומגישה תביעות נגד הנתפסים. נשמע לי פחות או יותר כמו המקסימום שקבוצה יכולה לעשות בשביל לזהות ולמנוע ארועים. מכאן זה בידיים של רשויות החוק. אז המשטרה מגישה כתבי אישום, בתי הדין בטוחים שכולנו במגרשים קופים אז זה סבבה אם הולכים שם קצת מכות, גוזרים עונשים מצחיקים שאף אחד לא אוכף ושוכחים מזה. אבל איך זו אשמת הקבוצה? במה חטאו אוהדי הקבוצה?

מה בכל זאת אפשר לעשות? להוריד מוטיבציה. תקבעו קנסות מינימום לנתפסים לפי מדרג עבירות בשיפוט מהיר, אל תצלמו את התמונות (המרהיבות בפני עצמן) ותפרסמו אותן בלופים בכל מדיה אפשרית, תשללו מנויים כתנאי סף ותחייבו מתפרעים להתייצב בתחנות משטרה בזמן משחקים. אני אפילו לא מדבר על פתרונות יצירתיים כמו שטח מבוקר להדלקת אבוקות. זה לחלומות אחרים.

 

צריך להודות. למרות מאבק אליפות מעניין בין שני המועדונים הגדולים בישראל, רמת המשחק שמפגינים הכדורגלנים שלנו לא משתפרת בלשון המעטה. הכדורגל פה נטול שערים, נטול מצבים ונטול כוכבים אמיתיים. נקודת האור המרכזית פה בשנים האחרונות הם אוהדי הכדורגל שמטריחים את עצמם למגרשים בכמויות יפות למרות ולא בזכות מה שהם רואים על הדשא. תרימו אותם, תתמכו בהם ותשפרו את החוויה שלהם ובטח שאל תענישו אותם בגלל שאתם לא יודעים איך להתמודד עם עבריינים.

בלומפילד, מכבי חיפה, מכבי תל אביב
קרדיט לדף הפייסבוק של מנהלת הליגות בכדורגל
Print Friendly, PDF & Email

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח