כדורגל בזמן קורונה: מפתיע יותר, צפוף יותר, מעניין יותר

*הנתונים בטור נכונים ל4.12.20

בחודשים האחרונים נראה כי עולם הכדורגל שהכרנו השתנה לחלוטין. כמו כמעט כל תחום בחיים, השפעות הקורונה לא פסחו גם עליו. נתחיל מהאיסור למלא את האצטדיונים, שפוגע בקבוצות בשתי דרכים: אובדן ההכנסות יוצר בעיות כלכליות, מוביל לקיצוצים ומקשה על רכישת שחקנים חדשים; והיעדר שאגות הקהל שגורם לכך שיתרון הביתיות הוא כבר לא מה שהיה.

משחק עונה באיטליה ללא קהל
קרדיט לדף הפייסבוק של יובנטוס

 

נמשיך עם ההכנה הקצרה לעונה ועם עומס המשחקים המטורף של קבוצות המפעלים האירופיים, אשר מגדילים את הסיכוי לפציעות (לדוגמה בחוליות ההגנה של ברצלונה וליברפול). יחד עם היעדרויות רבות של שחקנים שנמצאו חיוביים לנגיף – היעדרות שאין לה קשר לכדורגל למעשה – כל אלו מקשים על חלק מהקבוצות להתחבר ולהתגבש לכדי יחידה מאומנת. ובתקופה בה היכולת פחות רלוונטית, המזל משחק תפקיד חשוב, והליגות הגדולות של אירופה מלאות בהפתעות.

באיטליה, הפסגה נכבשה על ידי מילאן – כאילו שהשנה עדיין 2011. באנגליה, האלופה המכהנת מחזיקה באחת ההגנות הגרועות בפרמיירליג וחטפה שביעייה במשחק אחד. מנצ'סטר סיטי וארסנל (אולי במקרה שלה כבר התרגלנו) תקועות במרכז הטבלה, מאחורי קבוצות כמו ווסטהאם וסאות'המפטון.

בגרמניה, יוניון משאירה להרטה אבק בתור הקבוצה המובילה של ברלין (עד הדרבי בסוף השבוע האחרון) ושאלקה סוגרת את הטבלה. בספרד, ריאל סוסיאדד מוליכה את הליגה, ריאל מדריד רחוקה ממנה שבע נקודות וקאדיז נמצאת מעל ברצלונה. מדובר באותה ברצלונה שהפסידה יותר משחקים מאלצ'ה, וקרובה יותר לקו האדום מאשר למקום הראשון. ורק בצרפת עולם כמנהגו נוהג… רגע, פריז הפסידה ב-12 משחקיה השנה כמו בכל 27 המשחקים ששיחקה בעונה הקודמת.

כל האירועים החריגים הללו מותירים אותנו עם מגוון נתונים מעניינים מאנגליה ומספרד (עדכניים ליום שלישי, 1 בדצמבר).

 

אנגליה

הפרמיירליג מציגה העונה ליגה צמודה מתמיד והצפיפות בטבלה מזכירה התקהלות אסורה לעומת הפערים שהחלו להיווצר בצמרת כבר בשלב הזה אשתקד. בעונה שעברה, אם צברת במחזור העשירי ארבע נקודות פחות מהמקום הראשון, היית מתמקם בנוחות במקום השני. השנה? במקום השביעי. אם השגת בעונה שעברה ארבע נקודות פחות מהמקום הרביעי, היית מאייש את המקום החמישי. השנה? את המקום ה-13.

ה"בטן" של הליגה כל כך גדולה השנה, שמבחינה מתמטית קריסטל פאלאס שבמקום ה-15 (13 נק') יכולה עם שני ניצחונות רצופים לעקוף יותר מעשר קבוצות ולחלוף על פני צ'לסי במקום השלישי (19 נק'). אותה צ'לסי הייתה יכולה להיות רגועה בתחילת העונה שעברה, כי יונייטד מהמקום השביעי הייתה רחוקה ממנה ומהמקום המוביל לליגת האלופות שבע נקודות במחזור העשירי.

מוליכות הטבלה בעונה שעברה, ליברפול וסיטי, עשו זאת תוך חציית רף 21 הנקודות אחרי המחזור העשירי (70% הצלחה). אולם, העונה טוטנהאם וליברפול צברו 21 נקודות בלבד וטרם התפתח קרב על האליפות בין קבוצות שבורחות מהיתר. סיטי (לה משחק חסר) וליברפול חסרות כרגע שבע נקודות ביחס לעונה הקודמת.

אמנם קבוצות הצמרת הגבוהה מצליחות פחות העונה, אך נתון אחר מראה כי לא פחות מ-11 קבוצות השיגו בינתיים 15 נקודות לפחות (50% הצלחה). מדובר בכמות כמעט כפולה מבעונת 2019/2020, אז רק שש קבוצות רשמו הישג זהה. קבוצות שיפולי הצמרת ומרכז הטבלה פשוט טובות יותר העונה, ואלו הניצבות במקומות 5-15 השיגו יותר נקודות ממקבילותיהן אשתקד.

ליברפול, אסטון וילה
via "fantasy premier league" facebook page

 

ספרד

בליגה הספרדית קיים קושי לנתח את הנתונים בצורה מדויקת, כי רק מחצית מן הקבוצות השלימו את מלוא המשחקים. אולם, השימוש באחוזי הצלחה כתחליף לנקודות מציג תמונה מרתקת גם כן. למשל, ידוע כי ברצלונה וריאל מדריד התחילו את העונה רע. כמה רע? שתי הקבוצות שהובילו את הליגה במחזור ה-11 בעונה שעברה למרות משחק חסר סובלות מירידה בשיעור דו ספרתי באחוזי ההצלחה שלהן, 21% ו-13% בהתאמה.

אם נסדר את הטבלאות של שתי העונות האחרונות אחרי 11 מחזורים לפי אחוזי ההצלחה (10% שווים כשלוש נקודות), נמצא כי הפערים בין קבוצות הליגה הצטמצמו השנה כמעט פי שניים: המרחק בין האפשרות לשחק בליגה האירופית (אלצ'ה שבמקום השביעי עם 48%) לבין ירידת ליגה (סלטה ויגו שבמקום ה-18 עם 30%) עומד על 18%, לעומת 30% בעונה שעברה; אותה אלצ'ה רחוקה מקרבות התחתית (בטיס שבמקום ה-15 עם 36% מהנקודות) 12% הצלחה בלבד, כשאשתקד הפער עמד על 21%; והקבוצה האחרונה בטבלה (הואסקה, 21% מהנקודות) הייתה חולפת על פני הקו האדום (ויאדוליד שבמקום ה-17 עם 30%) אם היו לה 9% הצלחה נוספים, פחות מה-15% שהייתה צריכה בשנה הקודמת.

 

באופן חלקי, הדבר קשור לעובדה כי הקבוצות שהצליחו בעונה שעברה פשוט הצליחו יותר – ב-2019/2020 חמש קבוצות (ברצלונה, ריאל, גרנאדה, אתלטיקו וסביליה) השיגו 60% הצלחה ומעלה. החבורה של צ'ולו היא היחידה ששמרה על מקומה ברשימה היוקרתית, שהעונה כוללת שלוש קבוצות בלבד (כולל סוסיאדד ו-ויאריאל).

בשיפולי הצמרת, קבוצות הליגה הספרדית מודל 2020/2021 רושמות אחוזי הצלחה נמוכים יותר מאשר הקבוצה שהייתה במיקום המקביל להן בטבלאות המלאכותית שהוזכרו קודם לכן. במקום השלישי הפער עומד על 6% לטובת הקבוצה משנה שעברה, והפער ממשיך לבלוט במקומות החמישי (4%), השישי (6%) והשביעי (9%). אם מחשבים את ממוצע אחוזי ההצלחה של הקבוצות במקומות 2-7 (כדי לנטרל את השפעת ההצלחה החריגה של אתלטיקו העונה – 85% הצלחה), רואים כי נתון זה ירד השנה ב-4% ועומד על 58% בלבד.

לאו מסי, טוני קרוס, ריאל מדריד, ברצלונה
Credit to "LaLiga" Facebook page

 

סיכום

שתי הליגות שנבדקו מייצגות מספר תופעות, אשר אולי מאפיינות את "עונת הקורונה" הזו. הן צפופות במיוחד בשיפולי הצמרת ובמרכז הטבלה, המוליכות אשתקד פתחו את העונה הנוכחית בכושר רע, ומובילות אותן קבוצות מפתיעות יחסית. באנגליה אף קבוצה מ-15 הראשונות לא מובילה על הבאה אחריה ביותר משתי נקודות, ובספרד הפער בין הגעה לאירופה לבין ירידת ליגה הוא ארבע נקודות כרגע.

קלישאה ידועה מתחום הבורסה אומרת ש"כשיורד גשם, כולם נרטבים". אכן, הנגיף הבלתי נראה פוגע בבריאותם ובשגרת חייהם של רבים, אך דווקא לאוהדי הכדורגל החיים הפכו מעניינים יותר. בכל מחזור הטבלאות יכולות להשתנות לחלוטין, ויש הפתעות רבות בליגות שבשנים האחרונות יציבות למדי.

כמובן שצריך להמתין ולראות איך תסתיים העונה, אבל בקצב הנוכחי צפויה לנו עונה מותחת מתמיד. ככה זה כשבקרבות האליפות, במאבקים על ההשתתפות במפעלים האירופיים וסכנת הירידה מעורבות קבוצות רבות, וכל משחק מקבל חשיבות גדולה יותר.

לסטר אלופה
Via Premier League Facebook Page
Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח