סוף עידן האימפריות המקומיות?

*הנתונים בטור עדכניים ל-11.3.21

כתבתי בעבר על "עונת הקורונה" המשוגעת. העונה המלאה הראשונה מאז פרוץ המגפה נפתחה עם הפתעות רבות. בחלוף שני שלישים מהעונה, נראה כי כמו פראיירים – ההפתעות לא מתות, הן רק מתחלפות.

מילאן איבדה את המקום הראשון באיטליה? אינטר כובשת אותו בסערה. אחרי 14 משחקים בפרמיירליג סאות'אמפטון נמצאת נקודה מעל מנצ'סטר סיטי? אחרי 14 משחקים נוספים היא נמצאת לא פחות מ-35 נקודות מתחתיה. והשיא? עוסמאן דמבלה בריא כבר 21 משחקים רצופים. שלא ייגמר לעולם.

אלבה, דמבלה, ברצלונה
Credit to "FC Barcelona" Facebook page

 

ההשפעה של הקורונה על הכדורגל העולמי לא עוצרת כאן. למעשה, היא עשויה להזכיר את השפעותיהן של מלחמות העולם על אימפריות אירופיות מובילות: אחרי מלחמת העולם הראשונה נעלמו האימפריות העות'מאנית והאוסטרו-הונגרית; אחרי השנייה האימפריות הצרפתית והבריטית איבדו את כוחן בהדרגה.

מבין 20 הליגות המובילות בדירוג אופ"א, יש 12 קבוצות שיכלו להשלים העונה אליפות שלישית ברציפות (לכל הפחות) ולהקים "אימפריה מקומית". האם הן יעמדו במשימה? מי האנדרדוגיות שמפריעות להן בדרך?

 

הישגי השושלות הארוכות

נכון לכתיבת שורות אלה (11 במרס 2021), שבע מבין 12 הקבוצות שהגיעו לעונה הזו עם רצף אליפויות מוליכות את הטבלה. חלקן משייטות לעבר אליפות נוספת וקלילה (כמו יאנג בויז ברן, 19 נקודות מהמקום השני בשווייץ), אולם חלקן מתקשות להתרחק מהיריבות (למשל באיירן מינכן, רק שתי נקודות הפרש בפסגת הבונדסליגה). אם המצב בטבלה יישאר על כנו, יוארכו הרצפים של באיירן מינכן (לעבר האליפות התשיעית ברציפות), רד בול זלצבורג (השמינית), הכוכב האדום בלגרד, יאנג בויז ברן, דינמו זאגרב (הרביעית לכל אחת), זניט סנט פטרסבורג וסלאביה פראג (השלישית לכל אחת).

מנגד, בשלב זה קיימת האפשרות שחמישה רצפים אחרים ייקטעו. סלטיק (תשע ברצף) ואפואל ניקוסיה (שבע) איבדו את הסיכוי לזכות השנה באליפות נוספת. בכושרה הנוכחי, יובנטוס (תשע) תצטרף אליהן, כשהיא רחוקה עשר נקודות מהפסגה. שחטאר דונייצק (כרגע על ארבע רצופות) ופריז סן ז'רמן (שלוש) קרובות יותר להמשיך את הרצף, אך יצטרכו לעקוף את מוליכות הטבלה בהן יעסוק המשך הטור.

אם כל חמש הקבוצות הללו יאבדו את האליפות העונה במקביל זה יהיה כמעט בגדר נס: החל מ-2011/12 הן איבדו יחד חמש אליפויות מתוך 44 אפשריות (בקפריסין לא הוכתרה אלופה בעונה שעברה בגלל הקורונה) וזכו ב-88% מהתארים!

 

רוחות של שינוי נושבות באירופה?

אומרים שלשמור על הפסגה זה קשה יותר מלהגיע אליה. במציאות בה בפסגת מחצית מ-20 הליגות הבכירות ניצבת כעת קבוצה שאיננה האלופה המכהנת מבינים שהמשפט הזה נכון. אם כל עשר המוליכות החדשות ישמרו על מקומן בטבלה, נחזה בסוף העונה בשש אלופות שלא זכו למעמד הזה מאז 2011, ובשבע קבוצות שזכו מאז באליפות אחת במצטבר.

בעשור האחרון הורגלנו לאליפויות של מנצ'סטר סיטי (ארבע) וקצת פחות לאלו של בשיקטאש ודינמו קייב (שתיים כל אחת) ואליפויות נוספות שלהן השנה לא יפתיעו. אבל שבע הקבוצות המפתיעות של העונה יוכלו לסיים שנים דלות בתארים, בכפוף לשמירה על קצב צבירת הנקודות הנוכחי.

אתלטיקו מדריד של צ'ולו סימאונה קצת נחלשה בתקופה האחרונה. למרות זאת, היא מובילה את הליגה הספרדית ונמצאת שש נקודות מעל ברצלונה ושמונה מעל האלופה ריאל מדריד. הבסיס המוכר משנים קודמות קיבל שדרוג בדמות לואיס סוארז. האורוגוואי מציג יכולת מזהירה ומשכיח את קוסטה ומוראטה שעזבו. איתו, הקולצ'ונרוס קרובים להשיג אליפות ראשונה מאז 2014, ושנייה מאז 1996. עונה חלשה יחסית של בארסה וריאל עלולה לגרום לפעם השנייה בלבד מאז 2004 שקבוצה אחרת מלבדן תזכה באליפות.

אינטר ואנטוניו קונטה דוהרים לאליפות ראשונה מאז עונת הטראבל של מוריניו ב-2010. הנדנוביץ' נכנס לכפפות של סזאר, בארלה לנעליים של סניידר ולוקאקו לאלו של מיליטו. חאכימי, לאוטרו ושלושת הבלמים שקריניאר, דה פריי ובאסטוני תורמים חלק חשוב גם הם. אחרי שבעה ניצחונות רצופים, 25 נקודות מתוך 27 האפשריות האחרונות ורק שני שערי חובה בחודשיים האחרונים, אינטר התבססה בפסגה. הנראזורי מוליכים בשש נקודות על מילאן ובעשר על יובנטוס האלופה הנצחית. ההדחה מאירופה ומהגביע תאפשר להם להתרכז במאבק האליפות.

ניקולו ברלה, אינטר
Credit to "Inter" Facebook page

 

האם ליל מסוגלת לשמור על הפסגה ולזכות באליפות ראשונה מאז 2011 ושנייה בלבד מאז שנות ה-50'? החבורה המלהיבה של כריסטוף גאלטיה מוליכה בשתי נקודות על האלופה פ.ס.ז., בשלוש על ליון ובשבע על מונאקו. נכון שאין לה את ניימאר, אמבפה, די מאריה, קן או איקארדי, ואפילו לא את ממפיס או בן ידר – אבל יש לה התקפה מאוזנת והגנת ברזל. בחלק הקדמי יש נציגות מכל רחבי הגלובוס: לצד במבה המקומי מככבים התורכים יאזיצ'י ויילמאז (בגיל 35) והכישרון הגדול מקנדה, ג'ונתן דייוויס. כל אחד מהם מעורב העונה ב-11-14 שערים. "הכלבים", שמכרו בקיץ את ויקטור אוסימן לנאפולי בעסקת ענק, לא ממש מתגעגעים. גם במרכז ההגנה ליל מסתדרת נהדר. שיתוף הפעולה בין פונטה הוותיק (37) ובוטמן הרכש הצעיר מאייאקס, כשמאחוריהם מיינאן שהחליף את אניימה, מוכיח את עצמו. ליל ספגה 17 שערים בלבד ב-28 משחקי ליגה ושמרה על שער נקי ב-15 משחקים.

ספורטינג ליסבון בדרך לשבור את ההגמוניה של פורטו ובנפיקה ב-19 העונות האחרונות. שתי הענקיות נותרו במרחק עשר ו-13 נקודות ממנה בהתאמה, כשבראגה קצת לפניהן ורחוקה תשע נקודות. המאמן הצעיר רובן אמורים (36) מסתמך בעיקר על שני שחקני רכש: פדרו גונסאלבש ואנטוניו אדאן. הראשון, חלוץ בן ה-22 שהגיע מפמליקאו, פורץ בענק עם 15 שערים. השני, שוער ספרדי ותיק, שמר על שער נקי ב-13 משחקים מתוך 22, וספג רק חצי שער בממוצע למשחק. לספורטינג היסטוריה מפוארת אבל מאז 1982 אליפות היא כמעט מילה גסה עבורה – היו רק שתיים כאלה, האחרונה ב-2002. בזמן הזה פורטו הספיקה להפוך את מאזן האליפויות בין הקבוצות, מ-16-7 לטובת ספורטינג ל-29-18 לטובתה, האחרונה בעונה שעברה. בנפיקה הגידלה את מאזנה מ-24 אליפויות ל-37. אחרי 35 אליפויות משותפות ב-38 שנים, פורטו ובנפיקה כנראה יראו השנה את הגב של ספורטינג.

מכל הקבוצות שמובילות כרגע את הליגות הבכירות, גלאזגו ריינג'רס היא המרגשת ביותר. עשר שנים מאז האליפות האחרונה שלה, תשע שנים מאז ירדה לליגה הרביעית וחמש שנים מאז שבה לליגה הבכירה, הקבוצה של סטיבן ג'רארד זכתה החודש באליפות ה-55 שלה, שיא עולמי. סלטיק קרסה אחרי תשע אליפויות רצופות, וריינג'רס דרסה את הליגה עם 91% הצלחה, תשעה שערי חובה בלבד ואפס הפסדים. בשנה הבאה ג'רארד נגד ליברפול בליגת האלופות?

 

מאז 2002 דינמו קייב די איבדה את ההגמוניה שלה לשחטאר דונייצק. העונה, היא יכולה להרוס לה רצף של ארבע אליפויות ולזכות בתואר לראשונה מאז 2016. האם לוצ'סקו יכול לזכות באליפות דווקא נגד הקבוצה מהבירה עימה הוא כל כך מזוהה? נחכה ונראה, כי המאבק צמוד ודינמו מובילה על שחטאר בארבע נקודות. ויקטור ציגאנקוב בן ה-23, שנולד בישראל לשוער העבר ויטאלי ששיחק שנים רבות בארץ, הוא כוכב הקבוצה. עם עשרה שערים ושבעה בישולים, הוא מעורב ב-47% משערי הקבוצה.

שש האליפויות האחרונות בדנמרק נחלקו בין מיוטילנד לקופנהאגן. האם העונה ברונדבי תפציע עם זכייה ראשונה מאז 2005? בשנים 1985-2005 היא זכתה בעשר האליפויות שלה, ואם תשכיל לשמור על יתרון שתי הנקודות על מיוטילנד האלופה המכהנת, חמש על אורהוס ושבע על קופנהאגן, היא תוכל להתחיל לחלום על תור זהב חדש. עם סגל ששווה כמעט מחצית מזה של מיוטילנד (לפי Transfermarkt) וללא שחקנים מוכרים, זו תהיה הפתעה גדולה אם זה יקרה.

גבירותיי ורבותיי, מהפך בקפריסין. אחרי שבע אליפויות רצופות, אפואל מוצאת את עצמה הפלייאוף התחתון ואת המקום הראשון מאיישת כרגע יריבתה העירונית אומוניה ניקוסיה. הקרב על האליפות צמוד, והיא מוליכה את הטבלה בפער של נקודה מא.א.ל לימסול, שתיים מאפולון לימסול וחמש מאנורתוזיס פמגוסטה של דור מיכה ואסף צור. אליפות של כל אחת מהן תהיה הפתעה, אחרי 11 שנים, תשע, 15 ו-13 בהתאמה.

מנור סולומון, שחטאר דונצק
Credit to "UEFA Champions League" Facebook page
Print Friendly, PDF & Email

תגובה אחת

  1. תודה על הזמן והכתיבה.
    למציאות רגע, חבל שלפחות לא טורחים לקיים מפגש או שתיים נוספים בין שתי המוליכות במידה והטבלה עוד צמודה בסיום העונה הסדירה. לפחות שאם הפער קטן או יש סיכוי שיהיה כזה, קבוצות יידעו שהן עוד תלויות בעצמן, לפחות ברמת הרעיון.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח