יהלום מלוטש – מכבי נתניה שואפת גבוה

מכבי נתניה היא המרענן הרשמי של ליגת ג'פאניקה. בחצי העונה האחרונה הקבוצה מעיר היהלומים משחקת מעל המצופה, ונמצאת כרגע במקום ה-2 בטבלה, מחזור אחד לפני שריקת הפתיחה של הפלייאוף העליון. בזמן שמכבי תל אביב דוהרת לאליפות ומשאירה אבק לשאר קבוצות הליגה, המקום השני הוא יעד נחשק עבור שאר מועדוני הצמרת, ונתניה כרגע מועמדת מובילה לסיים כסגנית אלופת המדינה. במחזור האחרון ניצחה הקבוצה בצהוב שחור 3-1 את בית"ר ירושלים והמשיכה את התנופה האדירה שהיא נמצאת בה. לשמחתה של נתניה ישנו עוד תואר שמונח על הפרק וזהו גביע המדינה, וגם שם היא מככבת.

מכבי נתניה
קרדיט לעמוד הפייסבוק הרשמי של מכבי נתניה

 

לאחר עזיבתם בעונה שעברה של כוכביה, מלך שערי הליגה דיא סבע, ומלך הבישולים של הליגה ערן לוי, שהובילו אותה לסיים במקום ה-5 בטבלה לאחר שעלו באותה עונה מהליגה הלאומית, היה נראה כי נתניה תתקשה לשחזר את אותה יכולת שהציגה. סבע ולוי היו מעורבים יחדיו ב-52 שערים מתוך 59 שנכבשו באותה עונה (88% מסך כל השערים), ולכן עזיבה כל כך משמעותית כמו זו הנמיכה את הציפיות לקראת העונה הנוכחית.

אף על פי כן, ערכי הלוחמנות והווינריות נותרו במועדון, ובעזרתם של מספר שחקני רכש מדויקים, דראפיץ' וברדה מנהיגים את הקבוצה לעונה טובה מאוד, וכרגע גם יותר מוצלחת מהעונה הקודמת. נראה כי נמצא תחליף לדיא סבע ולערן לוי, והקבוצה משחקת באופן מסודר ושוטף, השחקנים משקיעים וממושמעים, צמד המאמנים מנהלים כראוי את מהלך המשחק וחדר ההלבשה מגובש ורעב לנצח כל יריבה.

על מנת לנתח את סיפור ההצלחה של מכבי נתניה, נתמקד במספר שחקנים בקבוצה שנמצאים בכושר הטוב ביותר, בעלי יכולת מנהיגות על המגרש שהופכים את השחקנים סביבם לטובים יותר. נבין כיצד היכולת של אותם שחקנים משפיעה על איכות התפקוד במגרש ועל המשחק כולו.

 

דני עמוס – יש על מי לסמוך בין הקורות

השוער הישראלי הוא אחד העוגנים היציבים העונה בהרכב של מכבי נתניה. הוא שומר על יכולת גבוהה באופן קבוע, כששומר על ממוצע של ספיגה של שער בממוצע למשחק ובעזרתו ההגנה של הצהובים שחורים היא השישית בטיבה בליגה. עמוס הוא שוער ותיק שעבר מספר קבוצות בליגת העל, אך נראה שבשנתיים האחרונות מצא בנתניה מועדון חם וקהל מחבק. זוהי עונתו השנייה בלבד בקבוצה, וכבר בתחילת עונה זו קיבל את סרט הקפטן בעקבות עזיבת הקפטן הקודם ערן לוי. צעד זה מראה על היחס והכבוד שרוכשים כלפי השוער הותיק במועדון. עמוס הוא אחד השחקנים האהובים על הקהל הנתנייתי שתומך בשוער ונותן לו המון בטחון במגרש.

מבחינת התפקוד במגרש, דני עמוס מספק 2.1 הצלות בממוצע למשחק ושמר העונה 7 משחקים על רשת נקייה, ובנוסף יש לו משחק רגל לא רע, הוא מוסר 10.2 כדורים ארוכים בממוצע למשחק ב-76% הצלחה. עמוס לוקח חלק משמעותי בעונה הנהדרת של מכבי נתניה. הבטחון שצובר ממשחק למשחק והתרומה וההשקעה מניבים שוער מצוין בין הקורות.

 

טים הויבך – התחנה האחרונה

הבלם הגרמני הגיע בעונה שעברה עם עלייתה של מכבי נתניה בחזרה לליגה הראשונה בישראל. לאחר מס' קדנציות בליגות הגרמניות וביניהן גם בקייזרסלאוטרן, הגיע הויבך ליהלומים כדי ליצור מרכז הגנה חזק ואגרסיבי, שיהיה מותאם לרמת הליגה החדשה-ישנה אליה שבה נתניה. ובכן, הויבך הסתמן כבלם איכותי ובעונה שעברה סייע לחבריו להגיע לפלייאוף העליון ולסיים במקום החמישי בטבלה. העונה הבלם הגרמני העלה הילוך, והפך לגרזן בהגנה. לא רק שהוא בעצמו משחק מצוין, הוא מלכד את כל רביעיית ההגנה לכדי חוליה מגובשת וקשה לפיצוח. הויבך מחלץ 9 כדורים בממוצע למשחק ומבצע 1.3 תיקולים מוצלחים בממוצע למשחק (ב-92% הצלחה). היכולות ההגנתיות של הויבך לא באות לידי ביטוי רק על כר הדשא, אלא גם באוויר, הוא זכה עד כה ב-62 מאבקי אוויר ב-18 הופעות ב-76% הצלחה. לצד משחק ההגנה הבלם הגרמני לוקח חלק פעיל בהנעת הכדור, כשמוסר 38 מסירות מדויקות בממוצע למשחק. הנתונים הללו מעידים על שחקן הגנה מאוד יציב ומגוון. בליגה שלנו קשה למצוא בלמים ברמה הזו, שמשלבים יכולות מסירה ומהירות גבוהה ביחד עם יכולות ההגנה ההכרחיות.

ניתן לומר כי טים הויבך הוא אחד הבלמים השלמים בליגת העל. מכבי נתניה תצטרך לשמור עליו טוב מאוד אם תרצה לראות אותו תחת שורותיה גם בעונות הקרובות, אך בינתיים כל עוד הוא אצלה היא יכולה להרגיש בטוחה בחלק ההגנתי.

טים הויבך, מכבי נתניה, מכבי פתח תקווה
לא פשוט מול הויבך.
קרדיט לעמוד הפייסבוק הרשמי של מכבי נתניה

 

עלי מוחמד – ברומטר במרכז המגרש

הקשר הניז'רי הוא אחד השחקנים הכי איכותיים במכבי נתניה. בעונתו השלישית במועדון, מוחמד מבסס את עצמו כקשר הטוב בקבוצה ואחד הטובים בליגת ג'פניקה. לא סתם קבוצות רבות רודפות אחרי הקשר המצוין, שתפקודו במגרש תורם מאוד לקבוצה בפן ההגנתי והן בפן ההתקפי. שחקן נבחרת נז'יר הוא השחקן בעל הכי הרבה דקות על המגרש במכבי נתניה, ולא סתם הוא מוביל בדירוג הזה, פשוט קשה לוותר עליו. בחלק ההגנתי, הוא מבצע הגנה אגרסיבית וחסרת פשרות, נלחם על כל כדור ומצדיק כל שניה שהוא על כר הדשא. מוחמד מבצע 2 תיקולים מוצלחים בממוצע למשחק ומחלץ 7 כדורים בממוצע למשחק. הוא לא יוותר על אף הזדמנות לחטוף את הכדור, בכל איבוד כדור של קבוצתו הוא יעוט על היריב במהירות האפשרית כדי להשיג את היתרון בחזרה לקבוצתו.

בפן ההתקפי, הוא משמש כמנוע מרכזי לצידו של אולסק (עליו נרחיב בהמשך) במרכז הקישור. הוא מוסר 47 מסירות מדויקות בממוצע למשחק ב-87% הצלחה. הוא דוחף את ההתקפות קדימה ומייצר מצבים רבים, הוא מסר עד כה העונה 15 מסירות מפתח ו-22 כדורי רוחב. הגיוון בצורת המשחק שלו הופכת אותו לקשר אחורי שלם וחזק שלוקח אחריות בקישור באופן תמידי, וכך מוביל את נתניה לעוד עונה בצמרת הליגה.

לדעתי, ראשי המועדון חייבים לשמור על הקשר גם בעתיד על מנת ליצור קביעות ויציבות בשלד הקבוצתי, וגם כדי להמשיך לתת לקשר המבטיח בטחון ולשפר את יכולותיו ככל שהוא מקבל יותר דקות.

עלי מוחמד, מכבי נתניה
קרדיט לעמוד הפייסבוק הרשמי של מכבי נתניה

 

ניקו אולסק – איזון מושלם בין התקפה להגנה

הקשר היהודי ארגנטינאי, שלאחר שנולד בארגנטינה ושיחק שם בקבוצות הנערים, עלה ארצה והתחיל את דרכו כשחקן בוגר במכבי קביליו יפו. ב-2016 הגיע אולסק למכבי נתניה, וכעת בעונתו השלישית הוא שחקן הרכב משמעותי ובלעדיו מכבי נתניה משחקת בצורה הרבה פחות יצירתית וחסרה לה השליטה והסדר ששופעים אצל אולסק. הקשר, שפספס רק שתי הופעות העונה בליגה, הוא שחקן 50:50 קלאסי, שחקן שתומך בלחץ על היריבה ובחילוצי הכדור, ומהעבר השני יודע לייצר התקפות מסוכנות.

אולסק מחלץ 9 כדורים בממוצע למשחק, היכולת לחלץ כדורים תורמת לו מאוד בתפקוד במגרש. בעזרת היכולת ההגנתית יכול הקשר לדחוף את הקבוצה קדימה ולפתוח בהתקפות מעבר ומתפרצות. הקשר הארגנטינאי הוא השחקן בעל מספר המסירות הרב ביותר במגרש במכבי נתניה, ובעזרתו של מוחמד הוא מנהל את הנעת הכדור של הקבוצה. אולסק מוסר 55 מסירות מדויקות בממוצע למשחק, מסר 12 מסירות מפתח והעביר 5 כדורי רוחב בממוצע למשחק. אולסק נמצא בכל מקום על המגרש והגיוון שלו תורם למשחק ההתקפה של היהלומים, ראיית המשחק שלו מאוד רחבה ומול קבוצות הגנה חזקות, ניתן לסמוך עליו שיבצע מהלכים יצירתיים שיוכלו לשבור כל קו הגנה בליגת העל.

הכדורגל הישראלי משווע לשחקני קישור יצירתיים, כאלה שיעשו את ההבדל ולא יפחדו לקחת צעד קדימה כדי לנסות להכניע את היריבה בכל שלב. ניקו אולסק הוא נכס עבור הנתנייתים, ואם ימשיך ביכולת הזו, לא רק שהוא יוביל את נתניה לאחת העונות הטובות שלה בשנים האחרונות, אלא גם יגרום למועדונים הגדולים בארץ ואפילו לקבוצות מחוצה לה לפתוח את הכיס עבור שירותיו (למרות שהחליט להאריך חוזה ואף התבטא בנושא לא מזמן).

 

פאטוס באצ'יראי – מכונת שערים

פאטוס בצ'יראי הוא השחקן הכי לוהט בליגת העל בחודש וחצי האחרונים. הוא כבש 7 שערים בכל המסגרות בתקופה האחרונה וסך הכל באמתחתו 11 שערי ליגה ו-3 שערים בגביע מפתיחת העונה, והוא מוצב בראש טבלת מלך השערים ביחד עם אלירן עטר. חלוץ נבחרת מונטנגרו הגיע לעיר היהלומים לאחר חצי עונה לא מוצלחת במכלן הבלגית, אך לאחר קריירה מרשימה בת 10 שנים בה כבש 98 שערים וכיכב בקבוצות כמו דינמו מוסקבה ודינמו זאגרב. דראפיץ' וברדה, שחיפשו מחליף לדיא סבע בעמדת החלוץ, לא הסתמכו על חצי העונה האחרונה של השחקן וזה השתלם להם בענק.

לבצ'יראי העונה דרושות 2.5 בעיטות למסגרת בממוצע למשחק כדי לכבוש, בהחלט נתון שאמור להפחיד את שוערי ליגת ג'פניקה לקראת הפלייאוף העליון. לחלוץ הנהדר, שהספיק לכבוש נגד ריאל מדריד בשלב הבתים של ליגת האלופות ולרשום מעל 60 הופעות במדי נבחרתו, יש את החבילה השלמה, את מה שכל מאמן מחפש כיום, חלוץ ורסטילי וחכם שלא חושב רק על כיבוש שערים. בצ'יראי מהיר מאוד ובעל יכולת כדרור שלא מביישת אף ווינגר. בנוסף לכך הוא שחקן מאוד קבוצתי ולא מחפש רק את השער. הוא מפנה שטחים באיזור הרחבה כדי לסלול את הדרך לשחקני הכנף, מוסר עד כה העונה 23 מסירות מפתח בליגה וגם מבשל שער אחד. בצ'יראי שחקן ממושמע ומשקיע את כל כולו בשני צידי המגרש, עוזר במשחק ההגנה גם אם זה מצריך ממנו להגיע לאיזור המגרש של קבוצתו.

הגיוון ביכולות של החלוץ הפורה ביותר של נתניה הקפיץ העונה את משחק ההתקפה של הקבוצה שנמצאת בנסיקה, ואם בסיומה של העונה יביא לנתניה גביע ויסייע לה להתברג במקום ה-2 בטבלה, הוא השחקן שיהיה הזכור ביותר מעונה מדהימה שכזו.

פאטוס בצ'יראי, מכבי נתניה
החגיגה המפורסמת של בצ'יראי.
קרדיט לעמוד הפייסבוק הרשמי של מכבי נתניה

 

מכבי נתניה רוצה ויכולה להניף את גביע המדינה בסיום העונה, וגם לסיים כסגנית האלופה. שני היעדים הללו בהחלט ריאליים עבורה, בתקופה האחרונה היא עדיפה על שאר יריבותיה בפלייאוף העליון הקרב ובא. אני צופה עליה לגמר הגביע על חשבונה של הפועל חדרה, שם כנראה תפגוש למשחק מרתק את האלופה הנכנסת מכבי תל אביב. ומי יודע, הכל יכול לקרות בגביע המדינה.
במבט קצר אל העתיד, אם נתניה תשמור על שחקני המפתח שלה, ותרכוש מספר שחקנים מדויקים בעמדות בהן היא צריכה להתחזק, לדעתי היא תוכל להשאר לאורך זמן בצמרת הגבוהה ולהפוך בה לדיירת קבע.

מכבי נתניה, טל בן חיים, בית"ר ירושלים
האם תחגוג כך גם בסיום העונה?
קרדיט לעמוד הפייסבוק הרשמי של מכבי נתניה
Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח