טטיאנה נבקה — מהאולימפיאדה לקרמלין

היא נולדה באוקראינה, אך הפכה לכוכבת ברוסיה. מזכייה בזהב באולימפיאדת טורינו 2006, עד להפיכתה לאחת הנשים העשירות בקרמלין. זהו סיפור מסעה של טטיאנה נבקה, ממחליקת קרח צעירה לרעייתו של דובר הקרמלין.

 

שמה של טטיאנה נבקה שגור בפי כל ברוסיה, כאשתו של דובר הקרמלין, דמיטרי פסקוב, כמארגנת מופעי קרח, אלופה אולימפית בענף ההחלקה על הקרח וכדמות תקשורתית מוחצנת.

 

תחילת הקריירה

טטיאנה אלכסנדרובנה נולדה ב־13 באפריל 1975, בעיר דנייפרופטרובסק (כיום דניפרו), שברפובליקה האוקראינית בברית המועצות.

אמה, ראיסה אנאטולייבנה, הייתה כלכלנית במקצועה. אביה אלכסנדר פטרוביץ' היה מהנדס בהכשרתו, שבילדותו ניסה את מזלו בספורט, אז הוא שמח מהתלהבותה של הבת מההחלקה על הקרח. התלהבות שגדלה לאחר שראתה בטלוויזיה את הופעתה של המחליקה ילנה וודורזובאיה. לטטיאנה גם אחות צעירה ממנה בשם נטליה.

הבנות לבית נבקה (משמאל לימין): נטליה, טטיאנה, נאדז'דה וראיסה.
קרדיט: instagram.com/tatiana_navka

 

תחילה טטיאנה קיבלה גלגיליות, שהיא למדה לרכב עליהם ובשנת 1980, בגיל חמש, כבר עלתה לראשונה על הקרח. המאמנים הראשונים שלה אז היו תמרה ירצ'בסקאיה ואלכסנדר רוגוז'ין. עמם נבקה הוכתרה לאלופת אוקראינה לילדים

ואז היא הגיעה לגיל 12 והיא התבגרה מהר. בקיץ 1987, הספורטאית גבהה ב־14 ס"מ, הקואורדינציה השתבשה, הקפיצה כבר לא הייתה מושלמת כבעבר והמאמנת ירצ'בסקאיה ייעצה לאמה, ראיסה, להעביר את בתה לענף הריקודים על הקרח ולעבור להתאמן במוסקבה ובשנת 1988, בגיל 13, המשפחה עברה למוסקבה. היא צורפה לבית הספר של נטליה דובובה (במועדון הספורט מוסקביץ'), שבחרה אותה בקרב תחרות בין ספורטאיות צעירות והצמידה אליה את סמוול גזליאן.

נבקה התאמנה יחד עם גזליאן שהפך לבן זוגה בספורט והצמד נסע לארצות הברית — לאגם פלאסיד שבניו ג'רזי, ארצות הברית. היא חיה במונטקלייר במדינת ניו ג'רזי במשך יותר מ-15 שנה ואף שעיתונאים שונים טענו שלנבקה, בנוסף לרוסית, יש אזרחות אמריקאית היא עצמה הכחישה זאת בתוקף.

בכל מקרה, טטיאנה וגזליאן החלו להשיג הצלחה ברמה הבינלאומית לאחר שייצגו תחילה את ברית המועצות ואז את בלארוס (לאחר קריסת ברית המועצות). בעונת 1991/1992 הם זכו בטורניר סקייט אמריקה (Skate America) ובגביע האומות (Nations Cup), בשנים 1993 ו-1994 הם זכו במדליית כסף על הפודיום בקנדה וביפן.

באולימפיאדה בלילהאמר, הם הגיעו למקום האחד-עשר ולמקום החמישי בגביע העולם (1994) ובמקום הרביעי באליפות אירופה (1995) שלאחריה, מסיבות אישיות, הזוג נפרד.

 

ההצלחה

בן זוגה הבא בענף היה ניקולאי מורוזוב. הדואט שלהם התקיים שנתיים במהלכן הזוג זכה רק באליפויות בלארוס ובטורניר קארל שפנר והשתתפו במשחקים האולימפיים בנאגנו, אך ללא הצלחה משמעותית.

בשנת 1996, טטיאנה פגשה את אליל נעוריה, אלוף העולם לשעבר אלכסנדר ז'ולין, אותו פגשה בשנת 1993 באליפות העולם בפראג. עד מהרה התפתחה מערכת יחסים רומנטית ביניהם, למרות הבדל של 12 שנים. היחסים עם אלכסנדר החלו באגם פלאסיד בשנת 1994 ואחרי 6 שנים הזוג התחתן בניו יורק ונולד להם בן, אלכסנדר.

את כל התארים החשובים ביותר שלה טטיאנה השיגה עם רומן סמיונוביץ' קוסטומארוב. מאז 1998 נבקה החלה לייצג את רוסיה; בן זוגה כעת, היה צעיר ממנה בשנתיים. אך למחליקים היה השילוב המושלם של נתוני גובה: נבקה – 170 ס"מ, קוסטומארוב – 182 ס"מ.

הוא הוצע לנבקה על ידי אלכסנדר ז'ולין. אך השנים הראשונות לא היו יציבות עבור נבקה וקוסטומארוב – בשנה הראשונה טטיאנה הייתה בהריון עם בתה הראשונה. הם התאמנו אצל נטליה ליניצ'וק, עם זאת, עד מהרה זו המליצה לקוסטומארוב להחליף את בת זוגו והעדיפה לחבר אותו עם אנה סמיונוביץ'.

 

באותה העת, קוסטומארוב לא העז שלא לציית למנטורית המנוסה. בעונת 1999–2000, טטיאנה, שנותרה ללא בן זוג, הייתה בהיריון עם בתה הראשונה, אך כבר בקיץ, כשיצאה על הקרח, קיבלה את התנצלותו של רומן והחלה להחליק איתו שוב.

בשנת 2000 הם התאמנו בהדרכתו של ז'ולין. משנת 2000, טטיאנה כהת השיער קיבלה סוף סוף את דמותה של הבלונדינית על הקרח.

שנתיים נדרשו עד שהצמד הפך לזוג הראשון ברוסיה, והחליף את אברבוך ולובאצ'ובה, שזכו במדליית הכסף באולימפיאדת 2002 בסולט לייק סיטי. באותה אולימפיאדה הזוג של ז'ולין הגיע למקום העשירי.

ההצלחה הגדולה הראשונה הגיעה למחליקים בשנת 2003, אז הפכו נבקה/קוסטומארוב לראשונה לאלופי רוסיה. באותה שנה הם זכו לראשונה בפרס באליפות אירופה בשוודיה וזכו במדליית ארד. שנה לאחר מכן, הצמד התקדם במהירות והוכתר למצטיין בתחומו והפך לזוג ההחלקה על הקרח הטוב בעולם והמאמנות הנודעות טטיאנה טראסובה וילנה צ'ייקובסקאיה הפכו למאמנות שלהם.

נבקה וקוסטומארוב.
קרדיט: פדרציית ההחלקה על הקרח של רוסיה (fsrussia.ru)

 

אולימפיאדת טורינו התקרבה וטטיאנה השתוקקה לזכייה במדליית הזהב הנכספת. היה צורך בתוכנית ריקודים מיוחדת שתוצג בתחרות ויחד עם רומן הם בחרו במופע "כרמן" האגדי, שהועלה על ידי טטיאנה דרוצ'ינינה (שייצגה את ברית המועצות בשנות ה-80) ובהשראתה של מאיה פליצסקאיה, שהתאימו לדמותה של נבקה. באולימפיאדה הרביעית שלה, טטיאנה סוף סוף השיגה את הזהב שלה. לאחר המשחקים, משהשיגו כל מה שרצו, נבקה וקוסטומארוב פרשו.

אלכסנדר ז'ולין, רומן קוסטומארוב וטטיאנה נבקה באליפות אירופה 2004.
קרדיט: האיגוד הבינלאומי להחלקה (isu.org)

 

מהפרישה לקרמלין

לאחר הזכייה באולימפיאדה בטורינו הוזמנה נבקה, עם ספורטאים מכובדים אחרים, לקרמלין לטקס הענקת פרסי הממשלה ולמפגש עם הנשיא ולדימיר פוטין. בפגישה בקרמלין אמרה טטיאנה לפוטין שאין לה איפה לגור במוסקבה. עד מהרה סופקו לאלופים האולימפים נבקה וקוסטומארוב דיור במוסקבה והם קיבלו מהקרמלין דירת 5 חדרים בגודל 180 מ"ר במתחם המגורים היוקרתי "קופרניקוס" שביאקימנקה, מוסקבה.

כמו ספורטאים רבים ברוסיה, הם החלו להופיע בתוכניות ומופעים שונים. בשנת 2006 טטיאנה חזרה לרוסיה עם בעלה. היא השתתפה בתוכניות הטלוויזיה "כוכבים על הקרח","עידן הקרח" ו"קרח ואש" (כולל הופעה סנסציונית שהאשימו אותה בזילות השואה). בשנת 2008 נישואיה עם ז'ולין למעשה הסתיימו, לאחר שנטען שנבקה ניהלה יחסים עם מאראט בשארוב ואלכסיי וורוביוב, עמיתיה בתוכנית.

 

היא לא הגבילה את עצמה רק לקרח וב-6 בספטמבר 2008, יחד עם הרקדן המקצועי אלכסנדר ליטוויננקו, היא השתתפה בתחרות הריקודים הסלוניים "האירוויזיון לרוקדים", שבו סיימו השניים במקום השני.

בשנת 2010 פגשה נבקה את מזכיר העיתונות של נשיא רוסיה, דמיטרי פסקוב. ארבע שנים לאחר מכן נולדה לזוג בת, נאדז'דה ובשנת 2015 הם נישאו בחתונה מפוארת בעיר הנופש סוצ'י. בין לבין טטיאנה הצליחה להתקרב לפוטין שמינה אותה לשגרירת האולימפיאדה בסוצ'י. נבקה הפכה לאשתו השלישית של פסקוב, שהיו לו עוד ארבעה ילדים בוגרים מנישואים קודמים. לאחר נישואיה עם דובר הנשיא, נבקה סופגת ביקורות שלרוב מאשימות אותה בהונאות וגניבת כספים והיא מתוארת כעשירה מבין "נשות הקרמלין" (דהיינו, הנשים הנשואות לעובדי הסגל הנשיאותי בקרמלין).

נבקה החלה לארגן מופעי קרח. התוצר הראשון של טטיאנה היה המחזמר "רוסלן וליודמילה", שהוקרן בבכורה בחורף 2017/2018. הפקות נוספות שלה הן בלט הקרח "אגם הברבורים", "היפהפייה הנרדמת", "פרח השני" ו"סינדרלה". כעת מגדלת טטיאנה את בתה נאדז'דה, המאמנת גם בהחלקה על הקרח, היא מכינה מופעי קרח חדשים, משתתפת בתכניות טלוויזיה ו"נהנית מכל שלב בחייה, משפחתה ומקצועה", כהגדרתה בעבר.

 

בהעדר גברת ראשונה, רבים רואים בה ככזו. טטיאנה ובעלה, דמיטרי פסקוב, שדווח שנדבקו בקורונה מוקדם יותר כבר בשלבי התאוששות אחרונים בדאצ'ה (בית הקיץ) שלהם, עם זאת נראה שלטטיאנה קל הרבה יותר מבן הזוג שלה ובעוד בן זוגה עסוק בהדיפת ביקורת נגד הנשיא ובהסברת צעדיו, היא נהנית מאוד מעמדתה כאשתו של אחד האישים המשפיעים במדינה.

Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח