זהבי או חמד? תכירו את אלו (לא דור)

הטריגר לטור הזה הוא טוקבק לטור של אוריאל דסקל בנושא זהבי-או-חמד. אבל זהו רק הטריגר. מטרת הטור היא להכיר לכם כלי חשוב ואפקטיבי לכל מי שמנסה להסתכל על עולם הכדורגל דרך משקפיים אנליטיות. כלי זה מעריך את עוצמתן של נבחרות וקבוצות כדורגל והוא נקרא "מדד אלו" (Elo).

ישנם כמה אתרים שמנסים לתחזק מדד אלו לקבוצות כדורגל. הדירוגים שהם מציגים שונים כיוון שיש כמה פרמטרים שניתן לקנפג כך שישפיעו יותר או פחות על ההשפעה של תוצאת כל משחק על הניקוד הכולל (נתעמק בכל הפרטים על השיטה בהמשך). אצל חלקם הדירוג בפועל מעיד על אלגוריתם מקולקל (קאלב טאלין מאסטוניה היא הקבוצה ה-42 בטיבה באירופה?), אבל יש כמה מוצלחים יותר.

אני אוהב את clubelo.com שהדירוג שלו נראה מאוד מציאותי (מלבד מיקומים גבוהים מדי לליגה השנייה בספרד)

  • במקום ה-42 נמצאת דפורטיבו אלאבס שסיימה מקום 9 בספרד
  • הפועל ב"ש מקום 120 בין ויקטוריה פילזן לבולוניה
  • מכבי ת"א מקום 154 בין קאן למונפלייה
קיארטנסון מכבי תל אביב
וידאר קיארטנסון. מכבי במקום ה-154 קרדיט לדף הפייסבוק רשמי של Maccabi Tel Aviv FC – מועדון הכדורגל מכבי ת"א

העיקרון החשוב ביותר במדד אלו הוא שכמות הנקודות שמקבל המנצח (או מאבד המפסיד) מושפעת מעוצמת היריבה. מנצ'סטר יונייטד, לדוגמא, תקבל 12.8 נקודות לניצחון על באיירן (100 נקודות מעליה), אבל רק 7.2 נקודות לניצחון על ויאריאל (100 נקודות מתחתיה).

חוזרים לזהבי וחמד.

דסקל כתב: "שחקן א' משחק בפרמיירליג וכבר 6 שנים שהוא פותח בקבוצות מהליגות הבכירות באירופה. יש לו 15 שערים ב-25 משחקי נבחרת. שחקן ב' נכשל בניסיון שלו באחת מהליגות הגדולות באירופה ומשחק כיום בליגה הסינית. יש לו 6 שערים ב-39 משחקי נבחרת. רק בישראל יגידו ששחקן ב' טוב יותר משחקן א'."

רבות מהתגובות לפוסט התייחסו לכך שחמד שיחק באנגליה רק בליגה השנייה וצפוי לחזור לליגה השנייה (רדינג). לתגובות אלו רציתי להתייחס. הצ'מפיונשיפ היא ליגה מאוד חזקה!!! הדירוג הממוצע באתר clubelo לקבוצות הצ'מפיונשיפ הוא 1470 – זה יותר מהליגה הבלגית או הטורקית! האם זה אמין? אחת הסיבות לטעון שלא (לתומכי זהבי…) היא שהיורדות מהפרמיירליג מגיעות לצ'מפיונשיפ עם ניקוד גבוה, שלא מייצג את היחלשות הסגל שלהן עקב ירידת תקציב ושחרור שחקנים מסיבי. מצד שני, 13(!) משחקי גביע בעונה שעברה בהם לא הצליחה קבוצה מהפרמיירליג לנצח יריבה מליגה נמוכה יותר הם עדות אותנטית לכוחה של הצ'מפיונשיפ.

איפה נמצאות הקבוצות של חמד? הנצחון של ברייטון בסוף השבוע הקפיץ אותה 8 מקומות – למקום 103 (3 מתחת לגנק, 9 מעל פנרבחצ'ה). רדינג מדורגת 170 (בין לודוגורץ לפרטיזן בלגרד).

ומהי עוצמתה של הליגה הסינית? האתר מספק רק דירוג אירופאי (דירוג בין יבשתי גם יהיה לא אמין בגלל מיעוט המשחקים הבין-יבשתיים). הדרך היחידה להעריך היא דרך משחקי ידידות בין קבוצות סיניות לאירופאיות:

  • הנצחון היחיד של גוואנגז'ו על קבוצה אירופאית הוא על דינמו בוקרשט (מקום 203)
  • גוואנגז'ו השיגה רק תיקו עם פטרולול (ליגה שנייה ברומניה)
  • הקבוצה מעל גוואנגז'ו, טיאנג'ין, לא שיחקה משחקי ידידות בשנים האחרונות
  • חביי, הקבוצה מעל טיאנג'ין, הפסידה במשחק האחרון שלה נגד קבוצה אירופאית לולארנגה הנורבגית (420). בנוסף, יש לה תוצאות תיקו והפסדים מול סטרומגודסט הנורבגית (390) ואקדמיה ההונגרית (567). אין לה נצחונות על אף קבוצה אירופאית. אני מזכיר שקבוצה זו מדורגת מעל ערן זהבי בליגה.
  • אלופת סין, אברגרנדה, השיגה תוצאות יפות נגד שאלקה וביירן, אבל זה היה ב-2015
  • סגניתה, שנגחאי, הפסידה במשחק הידידות האחרון שלה (לפני שנה וחצי) לסוגנדאל הנורבגית. באמתחתה הפסדים )ישנים יותר) גם למולדה הנורבגית ו-ואסלוי הרומנית

אם כן, נראה שגם ברייטון וגם רדינג חזקות בהרבה מגוואנגז'ו. ובין דסקל לטוקבקיסט – הנתונים הם לטובת דסקל.

תומר חמד
חמד. הליגה שלו מדורגת גבוה Credit to "Tomer Hemed" Facebook page

ושוב חוזרים לאלו. למה אלו? ארפאד אלו היה פרופסור לפיזיקה שהיגר כילד מהונגריה לארצות הברית. אלו היה גם שחמטאי לא-חובב (התהדר בדרגת אומן). במקור שימשה השיטה שפיתח לדירוג "כושרם" של שחקני שחמט המשמשת היום כשיטת הדירוג הרשמית של התאחדות השחמט העולמית. לדירוג בהתאחדות השחמט חשיבות רבה כי הוא מהווה רף כניסה לתחרויות שונות (כמו דירוג ATP בטניס גברים). "מד כושר" הינו המונח בו משתמש איגוד השחמט הישראלי לניקוד בו מחזיק כל שחקן במדד אלו.

את השיטה שפיתח אלו ניתן ליישם על כל ענף המתבסס על התמודדות בין 2 שחקנים (או קבוצות). שחמט הוא גם נקודת מוצא טובה לכדורגל בהתחשב בעובדה שב-2 הענפים קיים הקונספט של תיקו.

כאמור, העיקרון החשוב ביותר בשיטה הוא שהניקוד מוענק לפי "גודל ההפתעה" (המייצג את התיקון הנדרש להערכת כושרן של הקבוצות). נוסחת הניקוד המוענק לקבוצה היא:

 [מקדם] * ([הישג בפועל] – [הישג צפוי])

  • הישג בפועל הוא 1 לניצחון, 0.5 לתיקו ו-0 להפסד
  • הישג צפוי נקבע עפ"י הפרש הנקודות בין הקבוצות לפני המשחק. כאשר ההפרש הוא 100 נקודות, ההישג הצפוי לקבוצה המדורגת גבוה הוא 0.64 ולקבוצה המדורגת נמוך הוא 0.36 (מייצג את הסיכוי לניצחון מתוך המשחקים המוכרעים). כך למשל, הפרש של 240 נקודות מייצג הסתברות לנצחון של 80%.
  • מקדם נקבע מראש. מקדם גבוה מגדיר קצב שינויים גבוה בדירוג. Clubelo.com משתמש במקדם 20 שהוא די נמוך (הפתעה חד פעמית לא "מטיסה" את הקבוצה בדירוג)
  • בניגוד לשחמט, היישומים בכדורגל מתייחסים גם להפרש שערים. ב- clubelo.com הניקוד מוכפל בשורש של הפרש השערים (מלבד במקרה של תיקו)
מדד אלו, מדדים
Credit to "Pixabay"

היישום על קבוצות הוא די חדש. היישום על נבחרות הרבה יותר ותיק. נכון לסוף אוגוסט (לפני פארסת מקדוניה( ישראל דורגה 71 בדרוג הנבחרות באתר eloratings.net. אשר תואם את מקום 70 בדירוג פיפא. ההבדל הוא בקבוצה שמעל ישראל – פינלנד מדורגת 70 באלורייטינגס ו-110 בדירוג פיפא בגלל שדירוג פיפא נותן משקל יתר למשחקים בהתאחדויות חלשות – בעיקר ההתאחדות של צפון ומרכז אמריקה. למה זה מעניין?

אנחנו נוטים להסתכל על דירוג פיפא של נבחרת ישראל בתור מדד שדי מייצג את איכותה. אנו יודעים שדירוג פיפא בעייתי (יותר מדי משקל למשחקי ידידות ולטורנירי מונדיאל אליהם משתחלות נבחרות שלכאורה שיחדו את בלאטר ופלאטיני), אבל בשביל רובנו הוא מייצג למדי.

אין הדברים כך לגבי דירוג הקבוצות של אופ"א. הדרוג לא יודע להתייחס לקבוצות שלא מגיעות למפעלים אירופאים והוא נותן אותו משקל לניצחון על אינטר ולניצחון על סנטה קולומה.

ופעם אחרונה – לנבחרת

הפעם הקודמת שבה ניסיתי להיעזר באתר Clubelo הייתה ביורו האחרון, כשהיו דיבורים על איך איסלנד, אלבניה, וצפ' אירלנד ביורו ואנחנו לא. רציתי להראות שלכל נבחרת ביורו יש שחקנים בקבוצות עדיפות על הקבוצות של השחקנים שלנו. כשהסתכלתי על השחקן שמשחק בקבוצה הטובה ביותר מכל נבחרת – היו 4-5 נבחרות ביורו שלא היה להן שחקן בקבוצה טובה מצסק"א (אז, מקום 33). כשהסתכלתי על השחקן השלישי בטיבו בכל נבחרת – רק להונגריה לא היו 3 שחקנים בקבוצות טובות מברייטון, כך שניתן להסיק ממדד הקבוצות גם לרמת הנבחרות.

ומה קרה נגד מקדוניה?

  • כמגן שמאלי הועדף דוידזאדה (מכבי ת"א, 154) על פני טוואטחה (פרנקפורט, 87(
  • אלמוג כהן (אינגולשטט, 129) ומרואן כבהא (מריבור, 211) הועדפו כקשרים אחוריים על פני נאתכו (צסק"א, 35(, איינבינדר (ב"ש, 120 – כן, יותר מאינגולשטט) וניר ביטון (סלטיק, 91(
  • טב"ח 2 (ספרטה, 187 – כן, פחות ממכבי ת"א) הועדף על פני רפאלוב (ברוז', 98(
  • זהבי (גוואנגז'ו, מתחת לפני הקרקע) הועדף על פני חמד (ברייטון, 103) וגם על פני השחקן הישראלי הכי אנדרייטד – מואנס דאבור (זלצבורג, 36).
ערן זהבי
Credit to "Guangzhou R&F FC" Facebook page

סיכום ביניים: נבחרת ישראל פתחה עם 5 שחקנים מב"ש (מקום 120) ו-6 שחקנים מקבוצות המדורגות מתחת לב"ש. אלישע לא שיתף 6 שחקנים מקבוצות המדורגות מעל ב"ש.

ומקדוניה? ברדי (לבנטה, 54) וריסטובסקי (רייקה, קרואטיה, 104, נרכש ע"י ספורטינג ליסבון) משחקים בקבוצות יותר איכותיות מכל שחקן ישראלי שעלה למגרש. לעומתם יש 5 שחקנים מהליגות המקדונית וההונגרית – קבוצות המדורגות מתחת למקום 400). 4 שחקנים משחקים בקבוצות המדורגות 140-200 (הרמה של ההרכב הישראלי).

לסיכום, כמו שכל אחד מאיתנו מכיר את דסקל וקופר, את דירוג פיפ"א ומקדמי האיכות של אופ"א, אני ממליץ להשתמש גם באתרים eloratings.net (נבחרות) ו-clubelo.com (קבוצות) כדי לבצע בדיקת שפיות או להוכיח את התזות שלכם

Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח