העתיד המזהיר של נבחרת שלושת האריות

// מאת רועי אורן

בטח שמתם לב שבעקבות משבר הקורונה החלו קבוצות ליגת-העל בישראל לשתף שחקנים צעירים כדי לתת להם דקות משחק וזאת למרות שאנחנו בישראל לא מצטיינים בשיתוף צעירים.

אם מסתכלים במבט עולמי רחב, ניתן לראות ששתי המדינות אשר מתוכן יוצאים הרבה שחקנים צעירים הן ברזיל ואנגליה. זה לא מקרה שאלופת ספרד ריאל מדריד ביססה רבע מהסגל שלה על שחקנים ברזילאים צעירים כמו אדר, ויניסיוס, רודריגו, ועוד. בנוסף, עושה רושם שהיורו הקרוב, ואולי גם המונדיאל, ישמשו במה מרכזית לכישרונות הצעירים מאנגליה.

צעירים אנגליה
Credit to "England Football Team" facebook page

 

כזכור, אנגליה הגיעה לשלב חצי-הגמר במונדיאל 2018, ונראה שכמעט בכל עמדה יש לפחות שני שחקנים צעירים המוכנים לאייש אותה בו-זמנית. כך למשל, ניתן לראות כי צמד החלוצים המובילים של נבחרת אנגליה כיום הם הארי קיין וראחים סטרלינג, אשר יכול לשחק גם באגף. הם רק באמצע שנות העשרים שלהם. בנוסף, החלוצים המובילים של מנצ'סטר יונייטד וצ'לסי בהתאמה הם מרקוס רשפורד ותמי אברהם – רק בני 22. הקשר ההתקפי מייסון מאונט, שצעיר מהם בשנה, כבר הספיק גם הוא להבקיע בנבחרת.

אפילו אם תוציאו את כל השחקנים מהרשימה הזו, עדיין תקבלו התקפה לא רעה בכלל, שמורכבת רק מכאלה שנולדו במילניום הנוכחי: מייסון גרינווד בן ה־18 חלוץ, פיל פודן (20) מאחוריו, ג'יידון סאנצ'ו (20) וקאלום הדסון־אודוי (19) או בוקאיו סאקה (18) בשמאל. כולם משחקים בפריימירליג ולא משמשים כ"נערי פוסטר" בקבוצות הבכירות באנגליה. ניתן לראות שהן ניחנים בחכמה, מהירות, ואתלטיות.

רוב השחקנים הצעירים באנגליה ניחנים בראיית משחק גבוהה ומהירות מרשימה שבאה לידי ביטוי בכך שהם מסוגלים לעבור מצד אחד של המגרש לצד השני בזמן קצר. בנוסף, יש להם כושר פיזי מרשים שעוזר להם להימנע מתיקולים ופציעות טורדניות. כך למשל, לקשרה של צ'לסי, קאלום הדסון אודוי, יש מהירות סילונית אדירה (הבעיה שהוא לא מקבל מספיק הזדמנויות להראות זאת על המגרש), הקיצוני השמאלי של ארסנל, בוקאויו סאקה, מציג מהירות ויכולת כדרור מרשימה על הקו השמאלי של המגרש, קשר מנצ'סטר יונייטד, מייסון גרינווד, הוא שחקן מגוון מאוד שעובד יפה בשני צדי המגרש. הוא יכול לבעוט טוב בשתי הרגליים לכן הוא יכול לתפקד נפלא בשני האגפים, וכן כחלוץ מרכזי באמצע הרחבה. קשר מנצ'סטר סיטי, פיל פודן, ניחן בראיית משחק גבוהה, מהירות ויכולת טכנית כך שהוא יכול לשחק כמעט בכל עמדות הקישור במגרש.

רבות דובר על מאגר הכישרונות הקיים במדינות כמו גרמניה, קרואטיה, ספרד, ארגנטינה, מקסיקו, איטליה ועוד, אשר לומדים במדינות האם את יסודות המשחק. בחלק מהמקרים הם עוברים לשחק ביבשת אחרת או לחלופין כובשים את הליגות המקומיות. מתברר שגם האנגלים יודעים לטפח שחקנים. קיימות מספר סיבות לכך: רמת המאמנים, הגירה, והשינוי שעברה ליגת המשנה.

 

רמת המאמנים שעובדים בליגה הבכירה: ניתן לראות כי רמת המאמנים בפרמייר־ליג עלתה דרמטית וכוללת היום את המקבץ הטוב ביותר בעולם, דבר שלא היה אפשר לומר בעבר. רבים מהם, כמו המאמן הנורווגי של מנצ'סטר יונייטד אולה־גונאר סולשיאר ומאמן צ'לסי פרנק למפארד למשל, אוהבים לתת במה לשחקנים צעירים ולא מפחדים לתת להם דקות משחק. הדקות הללו הן קריטיות כדי שהשחקנים יצברו דקות משחק, או לחלופין שלא יעברו למדינה אחרת, בה הם יקבלו את הבמה המרכזית להוכיח את הכישרון הטמון ברגליים שלהם. הדוגמאות הבולטות הן קשר נבחרת אנגליה ג'יידון סאנצ'ו, אשר גדל בלונדון והרשים באקדמיה של מנצ'סטר סיטי, ונאלץ לעבור לבורוסיה דורטמונד כדי לקבל דקות משחק או הקשר השמאלי אדמולה לוקמן שעבר מאברטון ללייפציג.

הגירה: אחת הסיבות להצלחה של נבחרת צרפת במונדיאל 1998 נבע מכך שהיו בה שחקנים שהוריהם באו ממדינות אחרות (רובן ממדינות אפריקניות) ושם הם העניקו לבניהם את הכישרון והטכניקה הדרושים להתפתחות השחקן ולהצלחתו להפגין את כישוריו על הבמה המרכזית.
תהליך דומה מתרחש בשנים האחרונות גם באנגליה. כך למשל, הוריו של קשר טוטנהאם מוסא סיסוקו באו ממאלי שבאפריקה, הוריו של סאקה היגרו לבריטניה מניגריה ושל ג'יידון סאנצ'ו היגרו לבריטניה מטרינידד וטובגו. אביו של קאלום הדסון־אודוי היה שחקן נבחרת גאנה ואביו של תמי אברהם הגיע מניגריה.

השינוי שעברה ליגת המשנה: אם בעבר ליגת המשנה באנגליה התבססה על כדורים ארוכים מהגנה להתקפה, בשנים האחרונות חל שינוי בשיטת המשחק של ליגת המשנה כאשר הוחלט לשים דגש על שילוב הנע בין טכניקה למהירות. כך למשל, קשר צ'לסי ונבחרת אנגליה מייסון מאונט, שהושאל לדרבי קאונטי תחת פרנק למפרד, וחזר להיות שחקן מפתח אצל הכחולים מלונדון.  ראיין ברוסטר, עוד כישרון ענק יליד שנות האלפיים, הושאל בינואר מליברפול לסוונזי וכבש כבר עשרה שערים.

סביר להניח שאנגליה תקצור את הפירות שהיא משקיעה בשני הטורנירים העולמיים הקרובים ביורו 2021 ובעיקר במונדיאל 2022. אני אופתע מאוד אם אנגליה לא תגיע רחוק בטורנירים אלו, שיכולים להוות מיני-קמבק למלכת הכדורגל העולמי.

נבחרת אנגליה
Via FIFA World Cup Facebook page
Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח