הכתובת היתה על הקרש

הפצצה שהטילו היום ראשי מכבי תל אביב בכדורסל הכניסה גם אותי, כאוהד הקבוצה, לסוג של הלם. רעיון מוזר ושאפתני שכזה לא מאפיין את האנמיות במכבי בשנים האחרונות, ונראה שהר הגעש הרדום התפרץ במלוא עוצמתו בהנהלה הצהובה.

באנר דף הבית - מונדיאל טיקטיק והזווית

נתחיל ונאמר, הליגה הישראלית הביאה על עצמה את המכה הזאת. אמנם מכבי הפסידה את שלושת האליפויות האחרונות בעיקר בגלל חולשתה המקצועית והלוזריות שאפיינה את הסגלים שבחרה, אך חוקי ה"איך לוקחים ממכבי אליפויות" היו גם הם נדבך משמעותי באובדן ההגמוניה המכביסטית.

בדיוק כמו שהחוק הרוסי לא גידל ישראלים איכותיים, כך גם הפיינל פור לא יצר כאן כדורסל טוב יותר, כי במקום שבו לא מקשים ומאתגרים אף פעם לא תהיה מוטיבציה להשתפר. כשקבוצות יודעות שעונה שלמה מוכרעת בין אפריל ליוני, אין סיבה טובה באמת להשקיע בקבוצה באוגוסט. במקרה הגרוע נביא שחקנים כמו קית' לנגפורד וקאליף וואיט באמצע-סוף העונה ונוכל אפילו לזכות באליפות. כך לא נראית מנהלת ליגה רצינית ותחרותית, כך נראית מנהלת שמתנהלת לטובת עצמה ולמען עצמה, בלי להתחשב בטובת השחקנים האוהדים והענף בכלל.

לא אחסוך בביקורת על מכבי תל אביב, שדווח שהייתה בדרך לשנות את כל הרעות האלו עם קואליציה של קבוצות וחזרה בה על מנת לקבל הישג כלשהו בדמות חוק המתאזרחים, מה שמוכיח שעל אף שמכבי אמורה להצטייר כמבוגר האחראי, היא התנהלה בסוף כ"עוד קבוצה" באספסוף של קבוצות קטנות.

דיוויד פדרמן
Credit to "Maccabi Tel Aviv Basketball" Facebook page

אך בסופו של דבר לכולנו יש רצון לשפר את הכדורסל פה ולליגה יש תפקיד מרכזי בכך. על מנת לשפר את הליגה, אלו הצעדים שלדעתי צריך לנקוט:

1. מינוי איש כדורסל חיצוני בלתי מעורב ובלתי תלוי שיהיה אחראי לשורה של החלטות במגוון תחומים – מעניינים מקצועיים ועד שיווק.

2. ביטול החוק הרוסי – אף שחקן ישראלי לא יתעלה ברמה שלו אם ידע שמקומו מובטח. בדיוק בגלל זה שחקן כמו ליאור אליהו לדוגמא, נחשב להבטחה גדולה בצעירותו ונתקע במקום בערך עד היום. היתרונות יהיו אותם יתרונות, החסרנות יהיו אותם חסרנות, אבל ישראלים כמוהו אין הרבה. אולי אם יהיו עוד שני זרים שהיו מתחרים איתו על מקום ברוטציה, היום היינו לפחות אם עוד נציג בליגה הטובה בעולם.

3. ביטול הפיינל פור וחזרה לסדרות – פיינל פור בסוף הוא שני ערבים, שבהם מוכרעת עונה שלמה, זה פשוט לא הוגן להכריע דברים ככה. סדרות הן מרגשות, מלהיבות, מלאות במתח ואדרנלין שיכולים להעיף את הליגה הזאת לגבהים חדשים. בתמונת המצב היום אני בטוח שהפועל חולון וירושלים נגד מכבי תל אביב בסדרת גמר זאת סדרה מצוינת שכל אוהד יחתום עליה ואף מהמר לא יעז לשים את כל הכסף שלו על קבוצה אחת.



4. ביטול חוק הצעירים – עוד חוק אנטי מכבי שמעולם לא תרם לאף נער שחיפש להיות שחקן מצליח ולא נער פוסטר. תנו להם להתחיל בליגות הנמוכות ומשם לעלות ותראו שדברים יראו אחרת.

5. הגבלה של עד שישה זרים – הסעיף הזה יכלול בונסים כספיים לקבוצות שישתפו ישראלי למעל עשרים דקות לערב, לא כולל מתאזרחים.

6. הפיכת הליגה הלאומית לליגת עם "דראפט" – אנחנו כמובן לא באמריקה ולכן לא יהיו כאן שלושים שחקנים בכל סיבוב, אבל יבחרו בין עשרה לחמישה עשר ישראלים צעירים מליגת התיכונים או קבוצות הנוער שיוכלו להיבחר ולשחק בקבוצה בליגה הלאומית. אם כרטיס השחקן שייך לקבוצה גדולה, הקבוצה הקטנה יכולה להשאיל את השחקן לתקופה של עד שנתיים בהן הקבוצה הגדולה יכולה להחליט בכל סוף שנה לסיים את ההתקשרות ולצרף את השחקן לסגל בקבוצה (מספר השחקנים תלוי במספר הקבוצות בליגה כשניתנת עדיפות לבחירות גבוהות לקבוצות שעלו ליגה, אחד לכל קבוצה).
זה טיפה מסובך, אבל רעיון ששווה לחשוב עליו ויכול לתת במה להרבה צעירים מוכשרים, כי לי אין מושג מה הספסל של מכבי נותן לדניאל אבדיה שנחשב לאחד הכישרונות הגדולים שצמחו כאן בשנים האחרונות

על אף העובדה שמכבי פוגעת בקהל ישראלי שהיה רוצה לראות קבוצה איכותית גם בקלאסיקו מול ירושלים ובטח בדרבי מול הפועל, כולי תקווה שהצעד של מכבי אינו מס שפתיים ובאמת יתבצע. רק כך תהיה רעידת אדמה אמיתית שתוכל לגרום למנהלת לשקול לפחות חלק מהצעדים שמניתי כאן, לטובת כדורסל ישראלי טוב יותר, בעתיד הקרוב ובוודאי גם ברחוק.

כדורסל, כדור
Credit to "Maccabi Tel Aviv Basketball" Facebook page