הוא היה ממחליקי הקרח הפופולריים ביותר וחלם לביים סרט – שנה לרצח דניס טן

ב-19 ביולי 2018 עולם ההחלקה על הקרח הוכה בתדהמה. בגיל 25 נרצח אחד מהספורטאים הטובים בתולדות קזחסטן, דניס טן.

במרכז עיר הולדתו, אלמטי, שני גברים, ארמן קודייברגנוב ונוראלי קיאסוב, ניסו לתלוש את מראת הצד של רכבו, דניס יצא אליהם מבית הקפה שבו שהה, כשהבחינו בו הם ניסו להימלט אבל דניס לא ויתר ורדף אחריהם. כשהגיעו לפינת הרחובות קורמנגאזי ובייסייטוב, אחד מהגברים שלף חגורה והכה בה בפרצופו, הבחור השני שלף סכין ודקר את רגלו של הספורטאי, כשדניס התחיל לדמם השניים נמלטו ועוברי אורח שהבחינו בטן השוכב הזמינו אמבולנס. הספורטאי איבד 3 ליטר דם ומת בבית החולים. ב-21 ביולי 2018 הוא נקבר בבית העלמין בכפר דרוז'בה שבפרברי העיר אלמטי בקזחסטן.

ב-22 ביוני 2019 ברחוב שבו הוא נדקר נחנכה אנדרטה לזכרו שנוצרה על ידי האדריכל הרוסי מאטוויי מאקושקין. לדניס טן ספדו גדולי מחליקי הקרח באירופה, ביניהם מאמנת ההחלקה הנודעת טטיאנה טראסובה שהודתה כי הוא היה ממחליקי הקרח האהובים עליה. רק בינואר 2019 שני החשודים נעצרו ונידונו ל-18 שנות מאסר ללא אפשרות חנינה. באולם בית המשפט הם הודו באשמת גניבת מראת הצד ובכך שהתכוונו למכור את מראת הצד לכל המרבה במחיר. מי לא ירצה להחזיק בידיו את מראת הצד של מחליק הקרח המפורסם?

אבל משפחת הספורטאי סירבה להאמין שמדובר בשוד שהשתבש. הם משוכנעים כי הספורטאי נרצח בכוונה תחילה וכי מדובר ברצח שהוזמן מראש. אבל בית המשפט לא החזיק באותה דעה וגזר דינם נותר על כנו.

טן נחשב לאגדה בתחום ההחלקה על הקרח ובוודאי בעולם הספורט בקזחסטן. בילדותו עסק בטניס, אקרובטיקה, שחייה, קרטה, טייקוונדו ואף למד 5 שנים בבית הספר למוזיקה, בו למד לנגן על פסנתר פורטה-פיאנו ושר במקהלת בית הספר. אבל טן העדיף ספורט על מוזיקה. באחת מתחרויות ההחלקה הלאומיות בארצו הבחינה בו המחליקה ילנה בויאנובה שהזמינה אותו למוסקבה. ב-2010 עבר להתאמן אצל פרנק קרול בלוס אנג'לס.

דניס נחשב לעילוי, הוא זכה באליפות קזחסטן להחלקה על הקרח כבר בגיל 12 כשהוא גובר על שאר מחליקי הקרח הבוגרים. ב-2008 כבר זכה בטורניר הגראן פרי לצעירים שנערך בבלארוס וב-2013 זכה במדליית כסף באליפות העולם בהחלקה על הקרח. אבל הפרס העיקרי שלו הוא הזכייה במדליית הארד באולימפיאדת 2014 שנערכה בסוצ'י. לאחר התכנית הקצרה הוא סיים רק במקום התשיעי, אבל ההצלחה הפנומלית בתכנית המעורבת, גרמה לקהל כולו לקום על הרגליים וההופעה זיכתה אותו במדליה אולימפית נכספת שהייתה למדליה האולימפית היחידה של קזחסטן באותה אולימפיאדה.

את ההצלחה האולימפית דניס הצליח למנף להצלחה בזירה העולמית גם בהמשך כשזכה ב-2017 במדליית ארד גם באליפות העולם ובמדליית הכסף באוניברסיאדה שנערכה אז בעיר הולדתו, אלמטי, שבקזחסטן.

דניס לא שכח מהיצירה. הוא החזיק תעודה רשמית מהאקדמיה לספורט ותיירות של קזחסטן, כתב שירים ותכנן לביים סרט קולנוע. כמה ימים לפני מותו המחליק הופיע בפני הבמאי הקזחי-רוסי הנודע טימור בקמאמבטוב והציג בפניו תסריט שהוא כתב. טן רצה לצלם סרט דרמה על יחסים בין נערה חירשת לבחור אילם. לאחר מותו של טן הבמאי הקזחי החליט לצלם את הסרט המדובר, הצילומים נערכו בלוס אנג'לס ובכוונתו להוציא את הסרט לאקרנים עד סוף 2019. אבל הסרט הזה שנכתב על פי תסריט של דניס טן כבר ייצא לאקרנים בלי דניס והבכורה הזאת כבר תהיה בלעדיו.

Print Friendly, PDF & Email

תגובה אחת

  1. לאנה פלדמן

    מאוד אוהבת החלקה על הקרח. לא שמעתי עליו. אחפש את הביצועים שלו ביוטיוב. כיוון שאני גרה כאן,
    הפסקתי לעקוב באופן סדיר אחר התחרויות אבל אחפש .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח