הגיבורים של אייאקס

// מאת רועי דוויק

כבר עבר חודש אבל קשה לשכוח מה אייאקס עשתה בברנבאו כאשר הדיחה את ריאל מדריד באחת ההפתעות הגדולות בשנים האחרונות בצ’מפיונס. אייאקס השפילה את הלבנים, שאחרי שלוש זכיות רצופות, מודחים כבר בשמינית הגמר מול אייאקס, שפעם הייתה אימפריה, אבל בעשור האחרון לא מגיעה להישגים באירופה ואפילו בליגה לא זכתה כבר שלוש שנים.

אייאקס
Credit to "AFC Ajax" Facebook page

אייאקס התפרסמה בעבר בזכות השחקנים הצעירים הנפלאים שלהם והעונה נראה שהצעירים (וגם הפחות צעירים) עושים את קפיצת המדרגה. אז בואו נדבר על הגיבורים של איאקס:

דושאן טאדיץ

הקוסם הסרבי הוא כנראה הבינגו של הקיץ. הוא הגיע לאייאקס תמורת 13 מיליון ובגיל 29 זה היה נראה כמו עוד סתם רכש, אבל בעזרת 20 שערים ו-10 בישולים ב-29 הופעות בליגה ההולנדית, 6 שערים ו-4 בישולים ב-8 הופעות בצ'מפיונס ובתוספת של 3 שערים ו-3 בישולים במוקדמות הצ’מפיונס, אי אפשר שלא לחשוב עליו במונחים של הטופ העולמי, ולא על עוד שחקן שעד הקיץ שיחק בקבוצת אמצע טבלה באנגליה.

ב-2011, כאשר הוא משחק בכרוניגן, הוא רשם 17 בישולים בליגה ההולנדית, שלישי רק לאוזיל ומסי בכל אירופה. טוונטה ראתה את הפוטנציאל והחתימה אותו ב-2012 תמורת 8 מיליון וגם שם המשיך לבשל וסיים את העונה עם 13 בישולים. ב-2014 החליט שמיצה את הליגה ההולנדית ורצה להרגיש את אבק הכוכבים כאשר חתם בסאות’המפטון מהליגה הטובה בעולם. הוא החליף שם את אדם לאלנה, שעבר ליברפול, ונכנס ללב של אוהדי הקדושים עם בישולים מרהיבים, אבל עם הזמן הוא דעך ולכן גם עזב את הליגה הטובה בעולם. המעבר לאייאקס היה הפתעה גדולה כי על פניו, במקום להתקדם ברמה, הוא חזר אחורה לליגה ההולנדית. אייאקס קיבלה את טאדיץ ואפילו בחלומות הכי טובים שלה היא לא דמיינה שהסרבי יהיה כל כך טוב כשהשיא הגיע בחודש שעבר כאשר מספר 10 של אייאקס מנצח על ההדחה של אלופת אירופה.

עכשיו מצפה לטאדיץ עוד משימה אותה הוא לא השלים, והיא הנבחרת הלאומית, שם הוא נחשב לגיבור לאומי, מעמד שהתחזק לאחר המשחק נגד וויילס. כבר בתחילת המשחק נשבר אפו, אבל הוא לא הסכים לצאת ושיחק 90 דקות. עכשיו הוא יצטרך להצעיד אותם ליורו, ואם ימשיך בנבחרת כמו בכושר באייאקס – המשימה שלו אפשרית בהחלט.

 

 פרנקי דה יונג

"בארסה ביקשה שאני אנצח את ריאל". את המשפט הזה אמר פרנקי דה יונג לפני ה4-1 הענק של אייאקס. פרנקי, שחקן ברצלונה בעונה הבאה, כבר אהוב ביציעים של בארסה בזכות הניצחון הזה. על המשבר של ריאל אפשר לכתוב כתבה שלמה, אבל אני כאן לדבר על דה יונג. ב-2015 הוא התחיל לשחק בבוגרים של ווילם, שנה לאחר מכן אייאקס רכשה אותו והשאילה אותו חזרה לווילם, אבל דווקא כאשר הוא חזר לנוער של אייאקס הגיעה הפריצה 6 שערים ו-7 בישולים ב-31 הופעות שהקפיצו אותו לבוגרים. בעונת 2017 הוא הפך לבורג משמעותי בקבוצה עם 22 משחקים. בהולנד אומרים עליו שהוא ילד טוב ונחמד, אבל כאשר הוא על המגרש הוא המנהיג.

פרנקי מזכיר בעיקר 2 שחקנים שבעולם מצפים שהוא ירש:

  1. יוהאן קרוייף – בהולנד שומעים כבר קריאות על קרוייף החדש. עם המסירות המדהימות וראיית המשחק המשובחת הוא היורש של האליל בנבחרת הולנד, שלאחר מונדיאל 2014 פשוט התפרקה כאשר לא הצליחה להעפיל ליורו ולמונדיאל, אבל ליורו 2020 הצליחה להעפיל דרך ליגת האומות הרבה בזכותו.
  2. אנדרס אינייסטה – דה יונג נרכש על ידי ברצלונה על מנת להיות היורש של אינייסטה, וגם האופי הביישני של דה יונג דומה לשל המהנדס הספרדי.

    המשותף לשלושתם – ראיית משחק נפלאה ופסים מדהימים. הנתונים של ההולנדי יוצרים את השחקן הכי קרוב לאינייסטה כיום. לא מעט קבוצות רצו אותו בקיץ ובינואר, בעיקר פריס וסיטי והוא כמעט חתם בצרפת, אבל בסופו של דבר ההולנדי הצעיר חתם במקום שנראה שהכי נכון בשבילו, מכיוון והטיקי טקה זו שיטה שנראית כתפורה למידותיו.

פרנקי דה יונג
Via AFC Ajax Facebook page

מתיאס דה ליכט

בינואר של שנה שעברה שיא העברות על בלם נשבר כאשר ליברפול רכשה את ווירגיל ואן דייק (שכמו שנראה, היה שווה את זה), אבל יש סיכוי רב שכבר בשנה הקרובה ישבר השיא, ושוב על ידי הולנדי, העונה לשם מתיאס דה ליכט.

הוא לא מהשחקנים שצפויים לממש את הפוטנציאל ונמכרים כבר עכשיו בסכומים גבוהים. הוא מממש כבר עכשיו את הפוטנציאל ובגיל 19 הוא הקפטן של אייאקס והקפטן הצעיר ביותר בהיסטוריה של הליגה ההולנדית. דה ליכט התחיל להוכיח את הכישרון שלו כבר בגיל 17, כאשר כבש שער והפך למבקיע השני הכי צעיר בהיסטוריה של אייאקס, שני רק לקלרנס סיידורף האגדי. דווקא אז הגיעה עצירה של הבלם הצעיר. בעודו בן 17, דני בלינד ראה את הפוטנציאל וזימן אותו למשחק נבחרת, אבל משחק הבכורה שלו בנבחרת היה פשוט נוראי. כבר בדקה ה-5 הוא פיספס כדור עומק קליל ונתן לבולגריה את ה-1:0, אך כאן לא נגמרו הטעויות ובדקה ה-20 הרחקה רעה שלו גרמה ל2-0 שממנו הולנד לא חזרה. זה לא היה סתם עוד משחק, זה היה משחק בו הולנד הייתה חייבת לנצח כדי לשמור על סיכוי לעלות למונדיאל, והיכולת הנוראית של דה ליכט היתה מהגורמים המרכזיים להפסד. מעבר להפסד ולהדחה, היה סיכון נוסף להולנד ולאייאקס – איך הכוכב הצעיר יתגבר על המשחק הזה. אך מהטראומה הזאת, דה ליכט רק השתפר והתחשל ובגיל 18 הוא נכלל בהרכב המצטיינים של הליגה האירופית. השיא היה לפני חודש מול ריאל כאשר שמר על קור רוח ומשחק כמעט נקי מטעויות מול אלופת אירופה היוצאת.

 

הוא ממש "שחקן ההגנה המושלם" – הוא גבוה, בעל משחק ראש נפלא, מהיר וטכני וגם עם משחק רגל מעולה, הרבה בזכות העובדה שאייאקס הזיזה אותו לעמדת הקשר האחורי לכמה משחקים. בגיל 19, עם קריירה עשירה מאוד עבור שחקן בגילו, הוא פני העתיד של שחקני ההגנה ושל נבחרת הולנד – לשם הוא רוצה לחזור מהדלת הראשית.

השבוע מחכה לאייאקס עוד משוכה בדמות אלופת איטליה ואחת הפייבוריטיות לזכות בצ’מפיונס. האם רונאלדו ידיח את הסנסציה ההולנדית או שאייאקס תלך עד הסוף? תכתבו בתגובות מי אתם חושבים שתעבור לשלב הבא…

אייאקס אמסטרדם
Credit to "AFC Ajax" Facebook page
Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח