הארי קיין החדש – מרים ורץ לנגוח

אם הייתי שואל עד לפתיחת העונה הנוכחית מהי העמדה של הארי קיין כולם היו עונים בפה אחד וללא שום התלבטות – ׳חלוץ, מה השאלה בכלל?׳

לגמרי בצדק, שחקנה בן ה-27 של טוטנהאם ונבחרת אנגליה הוכתר כמלך שערי מונדיאל 2018 (6 שערים), פעמיים רצופות כמלך שערי הפרמיירליג (25 ב-2015/16 ו-29 ב-2016/17) ושש רצופות כמלך שערי טוטנהאם בכל המסגרות (מ-2014/15 ועד אשתקד, רצף אשר צפוי להמשיך גם העונה).

 

ביסוס נוסף להיותו חלוץ פר אקסלנס ניתן למצוא בהשוואה שערכתי תוך שימוש במגוון אתרי סטטיסטיקה ואיסוף נתוני כדורגל בינו לבין יתר חלוצי חמש הליגות הבכירות באירופה ששיחקו לפחות 450 דקות בשנה האחרונה אשר מנורמלת פר 90 דקות, בכדי שתהיה יעילה ומדוייקת ככל הניתן – אלה התוצאות הבולטות:

רק 5% מכלל החלוצים בליגות הבכירות איימו יותר ממנו לעבר השער

רק 14% מהם כבשו יותר ממנו

רק 15% ניצלו את מצביהם ביחס למדד השערים הצפויים (xG) טוב יותר ממנו

אין צל של ספק, הארי קיין הוא אכן חלוץ מרכזי – 9 קלאסי לחלוטין.

 

אבל אז הגיעה העונה הנוכחית ואיתה הבשורה – הארי קיין הוא אמנם סקורר נהדר, מהטובים ביותר באירופה בכלל ובליגה האנגלית בפרט אך במקביל ניצב בשורה הראשונה של בוני ההתקפות ויוצרי המצבים המובילים בכדורגל של ימינו.

כחלוץ רחבה קלאסי קיין תמיד היה ידוע בתנועות העומק החכמות לעבר הרחבה אך תחת מוריניו שכלל את עצמו והחל לנוע גם אחורנית, באותו תזמון מושלם. איתו נעים גם שחקני ההגנה היריבים שמופקדים לשמור עליו ובכך נוצרים שטחים ריקים משמעותיים באיזור הרחבה אליהם מסתננים יתר חבריו לחולייה ההתקפית של התרנוגלים, כשכל החלק הקדמי פרוס לפניו באים לידי ביטוי ראיית המשחק וטכניקה המסירה הגבוהה שלו במסירות מפתח (שיוצרות מצבים משמעותיים תוך חיתוך קווי הגנה או קישור של היריבה) ובישולים.

בדומה למשפט המחץ מסרט הקאלט ׳מבצע סבתא׳, התחיל קיין את העונה הכי מהר שלו – עם ארבעה (!) בישולים על מגש של כסף לחברו הטוב סון ב-2-5 בסנט מרי׳ס – ולאט לאט הגביר עם בישולים נוספים מול ניוקאסל, מכבי חיפה, יונייטד, ווסטהאם, ברנלי, לודוגורץ, סיטי, ארסנל, אנטוורפן, לידס וקריסטל פאלאס.

שני המשחקים האחרונים שציינתי שווים התייחסות קצת יותר מורחבת. נגד חניכיו של ביילסה במחזור ה-16 הוא השלים דאבל-דאבל של שערים ובישולים, שבר את שיאו של ססק פברגאס מעונת 2009/10 והפך לשחקן שזקוק להכי מעט הופעות פרמיירליג בעונה בכדי להגיע לנקודת הציון הזו. במפגש מול הנשרים ביום ראשון האחרון הציג הכוכב האנגלי את כל הארסנל ההתקפי שלו עם צמד בישולים לגארת׳ בייל ולאחריהן גם צמד שערים משלו בדרך ל-1-4 מוחץ בסיומו זכה לציון ה-10 היוקרתי במגוון פלטפורמות סטטיסטיות.

נחזור למטבח ולבישולים של קיין. 16 כאלה היו לו העונה, לצד לא פחות מ-49 מסירות מפתח שונות כל כך האחת מהשנייה – קצרות וארוכות, באוויר ועל הקרקע, כאלה ששולחות את חבריו לריצה או מגיעות היישר לרגלם, במצבים נייחים ומשחק פעיל, עם החלק החיצון של הרגל, העקב ולעתים אף בעין עקומה.

 

אם כל זה לא מספיק, נחזור לאותה השוואה שערכתי עם יתר החלוצים בליגות הבכירות ודרכה נבין את הייחודיות במשחק של קיין בשנה האחרונה:

רק 2% מהם רשמו יותר בישולים ממנו

רק 2% רשמו יותר דריבלים אשר הובילו לאיום לעבר השער

רק 3% רשמו יותר מסירות מפתח

רק 4% רשמו יותר מסירות בשליש האחרון

רק 5% איימו על השער ממרחק ממוצע גדול משלו

רק 7% רשמו יותר מסירות שמקדמות את המשחק לעבר רחבת היריבה

 

אומרים שאין טוב ממראה עיניים, לכן צירפתי את מפות צירופי הבישולים שלו המשותפים שלו עם סון (14 עד כה העונה, שיא פרמיירליג חדש – 7 מהבישולים שלו לדרום קוריאני יצאו מהשליש המרכזי ומטה, התמונה העליונה), מיקומי האיומים לשער השער (התמונה האמצעית) והחום (נגיעות בכדור) + המיקום הממוצע שלו (מסומן בתכלת, התמונה התחתונה) שלו בפרמיירליג העונה:

 

קיין וסון בישולים
דרך "Tottenham Hotspur" בפייסבוק

 

קיין איומים
דרך Understat

 

קיין חום ומיקום
דרך SofaScore

 

הארי קיין הוא המועמד המוביל מבחינתי לתארי מלך השערים (16, אחד מפחות מסלאח נכון להיום) והבישולים (13, שניים מעל דה בריינה) בפרמיירליג העונה ויכול להפוך לראשון בליגה שמשלים את הדאבל האישי היוקרתי הזה באותה עונה.

העונה הפך לשחקן היחיד בתולדות הפרמיירליג שכבש מול כל אחת מהקבוצות שפגש (30 שונות). בנוסף, הוא מעורב באופן ישיר ב-63% משערי הליגה של קבוצתו טוטנהאם (29/46). אם היינו ״מוחקים״ את השערים והבישולים שלו, הייתה טוטנהאם מאבדת כ-44% מהנקודות שצברה העונה – עד כדי כך היא תלויה בו.

קיין החלוץ הוא כל מה שהארי הפליימייקר היה רוצה, וכך גם ההיפך. לו רק יכל למסור לעצמו.

דרך "Tottenham Hotspur" בפייסבוק
Print Friendly, PDF & Email

4 תגובות

  1. יפה מאוד!
    הייתי שמח גם לדעת שמות של החלוצים הבודדים שעוקפים אותו בפרמטרים.

    • לבנדובסקי, מסי, הולאנד, רונאלדו, אימובילה, לוקאקו, מוריאל ואמבפה הובילו עליו בקטגוריות ההתקפיות (החלק הראשון – שערים ויעילוּת). מוזמן לפנות אליי להסבר מפורט יותר.

  2. איזה חלוצים בישלו יותר ממנו העונה?
    אחלה כתבה

  3. האתרים הסטטיסטיים סיווגו את מסי ומוּלר כחלוצים – הם אלה שבישלו יותר ממנו בשנה האחרונה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח