עשור של תהפוכות בצפון

// מאת סשה אבלין (האוהד היחיד בטוויטר של עירוני קריית שמונה)

עירוני קרית שמונה ניצלה במחזור האחרון מירידת ליגה כואבת וסגרה למעשה עשור רצוף בליגת העל. עשור שהתחיל עם עליית ליגה לאחר ניצחון על נס ציונה, ונגמר עם עונה נוספת בליגת העל לאחר ניצחון על… נס ציונה.

את הקבוצה התחלתי לאהוד עוד משנות ה-90, כאשר שיחקה בליגה א' (אז הליגה השלישית), כשאבא שלי היה לוקח אותי למשחקים במגרש בכפר בלום, עם עוד כ-50 אוהדים ביציע.

בשנת 2000 כל זה השתנה. אל העיר הגיע משיח. בהתחלה, כשהיו דיבורים על רכישת הקבוצה והפיכתה לבעלות פרטית (מקבוצה בתמיכת העירייה), לא הבנו עד כמה הדבר הזה יוצא דופן. בעלים באים והולכים, קבוצות נשארות ומתפרקות. אבל איזי באמת התברר כמשהו יוצא דופן. התמיכה שלו רחבה בהרבה ממה שמסוקר. החלק מקבוצת הנוער ובתי ספר מקומיים ועד בית הקשיש והספרייה העירונית. התרומה העקבית שלו מחזיקה פנאי של עיר שלמה בישראל. לא פחות.

קרית שמונה, איזי שרצקי, חיים סילבס
קרדיט צילום: דף הפייסבוק של "עירוני איתוראן קרית שמונה" והצלם ארז יעקובי

 

בדרך היו אכזבות. החל מהמשחק נגד רעננה בענות 2003/4 שהסתיים במפח נפש (2-2), שהשאיר את הקבוצה עונה נוספת בליגה הלאומית, ועד להפסד נגד מכבי פתח-תקווה (2-1) בעונת 2008/9 שהוריד אותה בחזרה לליגת המשנה. כל זה החל להשתנות עונה לאחר מכן. בעשור החולף הייתה העפלה לפלייאוף עליון, זכיות בגביע הטוטו ובגביע המדינה, אלוף האלופים וכמובן – אליפות היסטורית, לא רק עבור הקבוצה, אלא גם בזכות הפרש הנקודות מהמקום השני (שיא שנשבר רק בשנה שעברה על ידי מכבי תל אביב).

אותה אליפות בשנת 2012 שמה את קרית שמונה על מפת הכדורגל הישראלי ונתנה חותם רשמי לכניסתה לדפי ההסטוריה. עירוני קרית שמונה באותה עונה למעשה התמקמה על משבצת "האלופה המפתיעה של העשור", משבצת שהיתה שייכת להפועל כפר סבא בתחילת שנות ה80 (1982) עברה לבני יהודה כעבור כמעט עשור (1990), התמקמה בצד האדום של הכרמל כעבור עוד עשור (1999), והצפינה עד לגבול עם הצפוני של המדינה כעבור עשור נוסף (2012). כל האלופות האלו אגב, נשארו עם אליפות בודדה עד היום. מה זה אומר על קרית שמונה? רק ימים יגיד.

קרית שמונה, קהל
קרדיט לדף הפייסבוק של עירוני איתוראן קרית שמונה

 

אך על ההישג האמיתי של קרית שמונה, מעט מאוד מדברים עד היום. בעונת 2012/13, ייצגה קרית שמונה את הכדורגל הישראלי במוקדמות ליגת האלופות. ק"ש, שהגיעה כלא מדורגת לכל שלבי המוקדמות, הצליחה בצורה מדהימה להעפיל עד לשלב הפליאוף בו הודחה. באותם ימים לא הבינו את גודל ההישג של הקבוצה, שכן ההישג קרה לאחר שנתיים מתוך שלוש רצופות בהן ייצגה אותנו קבוצה ישראלית בליגת האלופות (מכבי חיפה ב 2010 והפועל תל אביב ב 2011), אך מבעד לשנים שחלפו, אפשר להבין כמה קרית שמונה היתה קרובה יותר מהרבה קבוצות ישראליות אחרות להגיע לשלב הבתים של הליגה הטובה בעולם.

הקבוצה הדיחה את ז'לינה לאחר שהפכה פיגור במשחק הראשון, העיפה את נפצ'י באקו לאחר הצגה בקרית אליעזר ו 0-4 מהדהד במשחק הראשון, והודחה רק על ידי באטה בוריסוב עם 1-3 בסיכום שני המשחקים. רק כדי להמחיש את ההישג של קרית שמונה בזירה האירופית באותה עונה, אותה באטה בוריסוב ניצחה כעבור חודש וחצי את באיירן מינכן 1-3 בשלב הבתים. באיירן, להזכירכם, הלכה עד הסוף וזכתה בתואר. בנוסף, יש לציין שאם היתה עולה קרית שמונה לשלב הבתים, הקבוצה היתה מייצגת את העיר בעלת מספר התושבים השני הקטן ביותר אי פעם עם קבוצה בליגת האלופות.

לאחר מכן קש נפלה לשלב הבתים של הליגה האירופית (אותו שלב שאין בו נציגה ישראלית כבר שנתיים רצוף), המשיכה לפגוש קבוצות גדולות כמו ליון, בילבאו וספרטה פראג וסיימה קמפיין אירופי מוצלח מאוד עם 2 נקודות הכוללות תיקו בסן מאמס מול בילבאו ו-3 שערי זכות בהפסד מול ליון.

בשנתיים לאחר מכן, ובהדרכת ברק בכר, הקבוצה קיבעה את עצמה כמועדון צמרת וסיימה פעמיים בפליאוף העליון, כשבנוסף הגיעה לשני גמרי גביע רצופים, שכללו זכייה ראשונה והיסטורית בגביע בשנת 2014 (והפסד מרגיז בגמר להפועל רמת גן בעונה שלפני). שנה לאחר מכן, הצליחה הקבוצה לסיים כסגניתה של מכבי תל אביב ואף לזכות בתואר אלוף האלופים. התואר הזה, האחרון של הקבוצה עד היום, סיכם למעשה את החצי הראשון של העשור הבלתי יאומן שהקבוצה מהצפון עשתה. חמש שנים שכללו: אליפות, גביע, שני גביעי טוטו, תואר אלוף האלופים, סגנות בליגה, פיינליסטית בגביע, הגעה לפלייאוף ליגת האלופות והגעה לשלב בתים של הליגה האירופית.

 

את השנים האחרונות של העשור הקבוצה מהצפון העבירה עם הרבה סערות, פיטורי מאמנים, החלפות שחקנים, והישארות בליגה 3 פעמים במחזור האחרון (עכו, סכנין ונס ציונה). רק היום, 10 שנים לאחר עלייתה לליגה הבכירה, מבינים עד כמה ההישגים של הקבוצה הקטנה הם יוצאי דופן. נקווה שבעשור הבא, היא תוכל לשחזר אפילו רק חלק קטן מההישגים הבלתי נתפסים של הקבוצה הקטנה מצפון הארץ.

הטור מוקדש ללירן סעדיה ז"ל, מאוהדיה המסורים ביותר של הקבוצה, לוחם יחידת אגוז שנפל במלחמת לבנון השנייה בשנת 2006 ולא זכה לחגוג עם הקבוצה את שנותיה הנפלאות.

איצטדיון קרית שמונה
קרדיט לדף הפייסבוק של מכבי תל אביב
Print Friendly, PDF & Email

תגובה אחת

  1. אין על הקבוצה הזאת בעולם!!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח