דירוג הליגיונרים – המצב מדאיג

רגע לפני משחק הנבחרת, זה זמן טוב לראות מה שלום הליגיונרים שלנו, בדירוג הליגיונרים הראשון שמסכם למעשה את השליש הראשון של העונה. והמצב לא מעודד בכלל, מרבית הליגיונרים הבכירים שלנו במגמת ירידה ביחס לעונה שעברה, לא מעט כרגיל חווים פציעות בשל ההתמודדות עם העומס הרב, וגם השחקנים החדשים שיצאו לנסות את מזלם מעבר לים מתקשים להשתלב.

אבל לפני כן, כמה עדכונים. בשבוע שעבר פרסמתי כקדימון את שיטת הדירוג ופירוט השחקנים. בעקבות תגובה שקיבלתי מהקורא (הנהלב?) GAL GUR, החלטתי לבצע שינוי יחסית מהותי בשיטת חישוב הניקוד.

במקום תוספת ניקוד על ההשתתפות במשחק בהתאם לרמת הקושי של הליגה, הכנסתי מקדם ניקוד בו יוכפלו הנקודות שנצברו . על עצם ההשתתפות עצמה במשחק,יקבל שחקן נקודות בהתאם לדקות ששיחק (3 נקודות על מעל 60', 2 על מעל 30' ו-1 על בין דקה אחת ל-30'). כדי להסביר זאת בצורה יותר ברורה, דוגמה קטנה להמחשת ההבדלים (מי שרוצה יכול לדלג):

תומר חמד שיחק 90' דקות וכבש שער במשחקה של ברייטון בליגה השנייה. לפי השיטה הקודמת, היה מקבל 3 נקודות על השער ועוד 5 על ההשתתפות במשחק בצ'מפיונשיפ, סה"כ 8 נקודות. לפי השיטה החדשה, על השער יקבל 3 ועל ההשתתפות יקבל גם 3, סה"כ 6. את זה נכפיל במקדם של 1.66 (מקדם הקושי של הצ'מפיונשיפ) = סה"כ 9.96 נקודות. מבולבלים? מוזמנים להציק בתגובות.

תומר חמד ברייטון
Credit to Brighton & Hove Albion Facebook page
עוד חוב קטן הוא לשני שחקנים נוספים ששכחתי. אבא שלי נזף בי על ששכחתי את יובל יעקובוביץ', אקס מכבי פ"ת, שמשחק בטרגו מורש הרומנית ומסתבר שאיתו משחק גם הבלם, אלון נצר, לשעבר בעירוני רמת השרון. למה אבא שלי יודע את זה? כי הוא עבד עם אבא של יובל. אז מסתבר שהשניים בסה"כ עושים עבודה לא רעה, אבל עוד נגיע לזה בהמשך.

ועכשיו לדירוג:

21 אופיר דאוידזדה, גנט 0.36 נקודות למשחק – המגן שהגיע מב"ש עדיין לא מוצא את עצמו בבלגיה. הוא הגיע מאוחר לקבוצה, נכנס כמחליף למעט דקות בשני משחקי ליגה, ודווקא כשפתח בהרכב מול אופן, הורחק בצהוב שני וגרם לקבוצתו לאבד יתרון 2-0 ולהפסיד את המשחק. אופיר משחק בקבוצה דווקא כקשר שמאלי, שכן גנט משחקת עם שלושה בלמים ובכל מקרה, הוא יצטרך עוד דקות כדי לחזור לעצמו.

20 טאלב טוואטחה, פרנקפורט, 0.72 – עוד ראיה לכך שעמדת המגן השמאלי היא הבעייתית ביותר בנבחרת, כששניים משלושת המגינים הטובים בארץ בתחתית הדירוג. טאווטחה התקשה בהתחלה לעמוד בקצב של הבונדסליגה, אבל משולב מעט במשחקי הקבוצה ואני מקווה שדווקא השנה הזאת תעשה לו טוב.

19 (וגם 17)  – יובל יעקבוביץ' (1.14) ואלון נצר (1.58), טרגו מורש. אמנם הם די בתחתית הדירוג, וגם הקבוצה שלהם שם (מדורגת לפני אחרונה ללא ניצחון ליגה), אבל דווקא מדובר בחוויה טובה עבור שני הצעירים שהגיעו מאוחר לקבוצה, רק במחזור התשיעי, ובינתיים מתאקלמים יפה ברומניה.

18 ליאור רפאלוב, ברוז', 1.28 – אחד הליגיונרים הבכירים שלנו שוב מבלה יותר מדי זמן מחוץ למגרשים, שוב בגלל פציעה וניתוח. כשהוא משחק הוא כרגיל טוב, והספיק לכבוש שער אחד מול לוקרן בו ענד את סרט הקפטן, אבל הוא כבר חודשיים וחצי לא משחק והפסיד כמעט את כל קמפיין האלופות המאכזב של אלופת בלגיה.

16 שרן ייני, ויטסה, 1.86 – אחד הליגיונרים המצליחים ביותר אשתקד (מקום רביעי) מדורג נמוך מאוד, גם בגלל שהיה פצוע כחודש, וגם כי לקבוצה שלו לא כל כך הולך (רק שביעית בהולנד). ייני חזר מפציעה דווקא לעמדת המגן הימני הישנה והפחות טובה שלו, אבל כמו אשתקד, אני מאמין שיעלה בדירוג ככל שיעבור הזמן.

שרן ייני ויטסה
Credit to Vitesse Facebook Page
15 עומר אצילי, גרנאדה, 1.88 – המלפפון החם של הכדורגל הישראלי בקיץ עשה בחירה לא טובה בתחנה הראשונה (והאחרונה?) שלו בחו"ל. קבוצה עם המון שחקנים ובלאגן ניהולי. אצילי אולי חשב שהמצב ישתפר לאחר פיטוריו של פאקו חמס, שאפילו החליף אותו כעבור 25 דקות של משחק, אבל מאז שמונה לוקאס אלקרז הוא ראה רק 10 דקות, ובמשחק האחרון מול לה קורוניה הוא אפילו לא היה בסגל של הקבוצה שסוגרת את הטבלה בספרד.

עומר אצילי גרנדה
Credit to "Granada CF" Facebook page
14 סינטייהו סולליך, מאריבור, 2.14 – שוב, עונה חביבה לסולליך בעונתו השלישית ברציפות במאריבור, וגם מקום בהרכב בעשרת המשחקים האחרונים, אבל אנחנו עדיין מחכים לפריצה של הכישרון המבטיח הזה שעוד מעט כבר בן 26.

13 ניר ביטון, סלטיק, 2.47 – עוד אחד ממצטייני העונה שעברה שחווה עונה בינונית ומדורג במקום שלא מכבד את יכולתו. הקבוצה שלו אמנם עלתה לליגת האלופות וכבר עכשיו די סגרה את סיפור האליפות בסקוטלנד, למרות החזרה של ריינג'רס, אלא שביטון איבד לאחרונה את מקומו בהרכב ועלה בשלושת המשחקים האחרונים מהספסל, כשגם השערים לא באים כמו בעונה שעברה. זוהי שנת מבחן לביטון שתקבע האם הוא מדשדש במקום, או מתקדם לקבוצה חזקה יותר.

ניר ביטון סלטיק
Credit to Celtic Facebook page
12 מונאס דאבור, רד בול זלצבורג, 2.62 – ליגיונר העונה שעברה, מלך השערים והבישולים של הליגה השוויצרית פשוט לא מוצא את עצמו בתחנה החדשה והיוקרתית שלו. דאבור אמנם עם ארבעה שערים וארבעה בישולים, אבל רובם התרחשו בגביע. רק שער ליגה אחד ובישול אחד. דאבור שינה תפקוד אצל אוסקר גרסיה ובהתחלה שיחק הרבה פעמים כחלק משלישייה קדמית בכנף, מכיוון שכוכב הקבוצה, ג'ונתן סוריאנו משחק בשפיץ (נפצע במחזור האחרון). דאבור לא תמיד הצליח לנצל את ההזדמנויות שלו, כשגם הקוריאני הוואנג מועדף על פניו. זלצבורג עוברת עונה בינונית, מדורגת שלישית במרחק של 4 נקודות מהפסגה ויהיה מעניין לראות האם יהיו שינויי מאמנים בקבוצה ואיך זה ישפיע על מונאס, שצריך לחשוב איך הוא מקדם את הקריירה שלו.

מונאס-דאבור-רדבול-זלצבורג
דאבור – השנה יהיה לו קשה יותר לזכות
Credit to FC Red Bull Salzburg Facebook Page
11 עמיר עגייב, אומוניה ניקוסיה, 2.64 – הפתעה נעימה במקום ה-11. ראינו את הצעיר הכשרוני הזה כובש שער יפה מול בית"ר במוקדמות הליגה האירופית ויש לו כבר שלושה כיבושים ובישול במדי הקבוצה שמדורגת במקום הרביעי בליגה הקפריסאית.

10 בירם כיאל, ברייטון, 2.72 – בסה"כ עונה טובה לכיאל שסיים אשתקד שלישי במרוץ הליגיונרים, אבל שוב, כמו ישראלים רבים, הפציעות עוצרות אותו. כיאל, שחקן הרכב קבוע ומשמעותי במדי ברייטון, לא שיחק מסוף ספטמבר, ובינתיים לקבוצה הולך לא רע בכלל והיא מדורגת במקום השני במרוץ לפרמיירליג. גם הנבחרת וגם הקבוצה שלו צריכות אותו, וגם עבורו העונה הזאת היא סוג של הזדמנות אחרונה להגשים את חלום הפרמיירליג.

בירם כיאל ברייטון
Credit to Brighton & Hove Albion Facebook page
9 אופיר מזרחי, לוגאנו, 2.83 – עוד שם מפתיע, ועוד בעשירייה הראשונה הוא אקס עירוני קריית שמונה, עליו כמעט ולא שומעים. מזרחי כבר כבש פעמיים ובישל ארבעה שערים והוא משתלב לא רע בליגה השוויצרית, בעונתו הראשונה מחוץ לישראל.

8 ביברס נאתכו, צסק"א מוסקבה, 2.88 – עונה מאוד מוזרה עוברת על אחד הליגיונרים היותר איכותיים שלנו. אחרי שאשתקד הפך במקרה הטוב לשחקן רוטציה, נאתכו משחק בחודש האחרון בקביעות בהרכבה של אלופת רוסיה, גם בליגת האלופות. הבעיה היא שהקבוצה מציגה יכולת נוראה. היא סובלת מפציעות רבות וסגל לא מאוזן. בליגת האלופות היא כנראה איבדה סיכוי לשמינית בעוד שבליגה היא מדורגת רביעית בפער של 9 נקודות מספרטק המוליכה. נאתכו משחק כקשר אחורי וגם המספרים שלו בהתאם, רק בישול אחד, דווקא במחזור האחרון. למרות זאת, החזרה לעניינים צריכה לשמח אותו והוא גם זכה מחדש בזימון לנבחרת.

7 מרואן קבהה, מאריבור, 3.07 – עוד אחד שממשיך ביכולת היציבה שלו הוא הקשר האחורי של מאריבור בעונתו השלישית. קבהה משחק לא מעט ומשחק גם טוב, אבל עם עודף הקשרים המרכזיים בנבחרת שלנו, קשה לי לראות אותו מקבל זימון בקרוב. דווקא במקרה שלו הייתי ממליץ לו לחזור לליגה שלנו כדי לקבל יותר חשיפה, שכן הוא משחק בליגה חלשה.

6 אופיר מרציאנו, היברניאן, 3.3 – אחרי ניסיון כושל במדי מוסקרון הבלגית, מרציאנו מצא בית חם. אמנם זאת הליגה הסקוטית השנייה, החלשה ביותר מבין כל אלו שמשחקים בהם הליגיונרים, אבל שוער הנבחרת שיחק עד כה בכל המשחקים וגם שמר על רשת נקייה ב-7 מתוך 11 משחקים, כשהקבוצה שלו בדרך לליגה הראשונה.

5 תומר חמד, ברייטון, 3.38 – על פניו החלוץ הבכיר שלנו מדורג גבוה בדירוג, אבל העונה הזו צריכה די להדאיג אותו. יש לו רק שני שערי ליגה ב-16 מחזורים (ועוד שניים בגביע) ולמעשה מסוף ספטמבר הוא לא שחקן הרכב, וזה עוד בתקופה שבה הקבוצה נמצאת בכושר שיא והיא כובשת בצרורות. יש לה את ההתקפה השנייה הכי טובה וההגנה הטובה ביותר. ברייטון עוד תשתמש בחמד בעונה כל כך ארוכה, וחמד יודע לעבוד קשה ולא נשבר בקלות, אבל התחרות בליגה השנייה באנגליה קשה מאוד והוא צריך להמשיך להיות חד ולתרגם זאת למספרים טובים יותר אם הוא רוצה להיות חלק ממנה אם וכאשר תעלה לפרמייירליג.

תומר חמד ברייטון
Credit to Brighton & Hove Albion FC Facebook Page
4 אלמוג כהן, אינגולשטאט, 3.90 – הקאמבק של העונה הוא ללא ספק של כהן, שגם חזר לנבחרת. מרענן לראות שחקן שמשחק באופן קבוע באחת מארבעת הליגות הבכירות. מאז המחזור החמישי הוא שחקן הרכב, ואפילו פינק אותנו בשער מול דורטמונד. הבעיה היא שהקבוצה שלו, שאשתקד הייתה אחת מהפתעות העונה, הפכה לקבוצת תחתית וכהן פעמים רבות מוחלף באזור הדקה ה-60' כשהקבוצה בפיגור ורוצה לבצע חילוף התקפי. ועדיין, אלמוג הוא אחד הליגיונרים המרשימים ביותר שלנו.

3 קני סייף, גנט, 4.38 – הליגיונר הכי חם שכמעט ולא שמעתם עליו. סייף ביצע אשתקד קפיצת מדרגה בחצי השני של העונה כשהפך לשחקן הרכב במדי הקבוצה שהפתיעה בליגת האלופות. סייף מתופקד כקשר שמאלי וכבש העונה כבר שלושה שערים ובישל את אותה הכמות, כשבמחזור האחרון הוא קינח בשער מול בוורן. גנט מדורגת חמישית אמנם, אבל בפער של נקודה מאנדרלכט השנייה בטבלה צפופה ביותר. אז למה סייף לא מוזמן לנבחרת? האמת שהתחרות היא קשה – באגפים יש לנבחרת את בן חיים, מליקסון, בוזגלו, זהבי ואצילי. סיבה נוספת אפשרית היא שסייף מעדיף שלא להיות מזומן שכן יש לו אפשרות לשחק גם בנבחרת ארה"ב והוא מחכה לקלינסמן. בכל מקרה, תשימו לב אליו יותר, כי הוא אחלה שחקן.

2 רמי גרשון, גנט, 5.00 – גם המקום השני שלנו מגיע מגנט וזהו עוד שחקן שלדעתי קצת אנדרייטד. גרשון שהפסיד כשני שליש מהעונה שעברה בגלל פציעה, הזכיר לכולנו כמה משמעותי הוא היה לגנט בעונת האליפות שלה. מחודש מרץ של השנה גרשון הוא שחקן הרכב קבוע במרכז שלישיית הבלמים של גנט. אלא שגם במקרה שלו יש סיבות לדאגה. גנט התרסקה בליגה האירופאית וספגה שתי חמישיות משחטאר דונייצק, במשחקים שככל הנראה פגעו בביטחון והיכולת של גרשון. זה גרם לכך שבשני משחקי הליגה האחרונים הוא סופסל, אבל עדיין, הוא הליגיונר הבכיר שלנו, לפחות מבין בני האנוש…

1 ערן זהבי, גוואנגז'ו R&F , 7.28 – כרגיל, בפער עצום מהיתר ניצב לו ערן זהבי. עם 17 שערים ו-6 בישולים בליגה הסינית. עם או בלי יכולת בנבחרת, הביצועים של זהבי עולים על כולם. הליגה הסינית מדורגת יחסית גבוה בגלל שווי השוק, אבל גם אם נוריד את המקדם שלה ונשווה אותה לליגה הישראלית, זהבי עדיין יעמוד בראש בפער ניכר. העניין הוא שהעונה שלו כבר הסתיימה ושל היתר ממשיכה, נראה איך נדרג אותו בדירוג הבא, כשככל הנראה צריך קטגוריה נפרדת.

לכל טורי ליגיונר החלומות

Print Friendly, PDF & Email

תגובה אחת

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח