גלדיאטור קדוש – כשזניולו יפגוש את קסיאס

// מאת אביב רובשיץ

המשחק בין פסז' למנצ'סטר יונייטד הוא משחק עם קבוצות על, אבל ככל הנראה שההתמודדות ביניהן די סגורה בהתחשב בתוצאה מהמשחק הראשון (2-0), ביתיות של הצרפתים ורשימת פצועים ארוכה אצל האנגלים. המשחק המקביל יפגיש את פורטו ורומא באצטדיון הדרגאו. במפגש הקודם, בדקה ה-69 התוצאה הייתה 0-0, כעבור עשר דקות לוח התוצאות הראה על 2-1 לזכות המקומיים. הערב 1-0 קטן של פורטו יספיק לה כדי לעבור לשלב רבע הגמר, אך בשביל זה עליה למנוע מהאיטלקים להבקיע.

פורטו רומא
Credit to "UEFA Champions League" Facebook page

 

הגלדיאטור

כאשר כל העולם נדהם מהתצוגה הקבוצתית המרשימה של פסז', במשחק המקביל, איטלקי צעיר גנב את כל הפוקוס. למעשה ניקולו זניולו קבע היסטוריה- השחקן האיטלקי הצעיר ביותר להבקיע צמד שערים במשחק ליגת אלופות. מאז המניות שלו בעלייה חדה ובשבוע שעבר פרסם האתר transfermarkt ששוויו של זניולו עלה מ-10 מיליון יורו ל-40 מיליון יורו – עלייה של 300% (!).

זניולו גדל בפיורטיניה לאחר מכן עבר לאנטלה, קבוצת נעוריו של מאמנו לשעבר באינטר, לוצ'יאנו ספאלטי, ומשם הגיע לאינטר תמורת 1.8 מיליון יורו. הנער הצעיר הצעיד את קבוצת הנוער 19U לאליפות, גביע וסופרקאפ מקומי והיה אחראי ל-13 כיבושים ו-8 בישולים ב 26 הופעות בליגה.

קיץ 2018 הגיע, היחסים בין הקשר הבלגי, ראג'ה ניינגולן, לרומא התדרדרו. מאמן אינטר, לוצ'אנו ספאלטי, רצה לנצל זאת כדי לשתף פעולה בשנית עם הנינג'ה (שיתפו פעולה יחד ברומא, לפני שספאלטי עבר לאינטר) ופנו למונצ'י המנהל הספורטיבי של רומא, שגילה בין היתר את דני אלבס, ראקיטיץ', גמיירו, באקה ועוד טובים. ע"פ דיווחים באיטליה היה זה די פרנצ'סקו, מאמן רומא, שנלחם לכלול את זניולו הצעיר בעסקה מסובכת. פעם אמר די פרנצ'סקו על זניולו, "הבחור הזה משוגע". כעת אחרי חצי עונה, 24 מיליון יורו שילמה אינטר על ניינגולן ואילו ה-4.5 מיליון יורו בלבד (שיכולים לגדול ל 7) ששילמה רומא על זניולו מדגישים מי הייתה המנצחת העיקרית מהעסקה הסיבובית. סכום שכעת נראה מצחיק, אך את הנעשה אין להשיב.

 

ברחבי איטליה יש המכנים את זניולו כבר כיורש של טוטי "הגלדיאטור", אך האיטלקי הצעיר לא אהב את ההקבלה לשחקן ההיסטורי. איכויותיו של זניולו לא נעלמו גם מעיניו של המאמן הלאומי, רוברטו מאנצ'יני, שהעניק לו זימון בכורה למחנה אימונים של הנבחרת בתחילת חודש פברואר. הוא ינסה לשקם יחד עם חבריו החדשים את מעמדה של הנבחרת אחרי שלא הצליחה להעפיל למונדיאל האחרון ברוסיה.

אוהדי רומא רק מקווים שהתכשיט יישאר בקבוצה ולא יעזוב לאף קבוצה בכירה יותר. תמיד טוב להיות מוזכר בנשימה אחת עם שמות כמו לאונרדו בונוצ'י, פיליפה קוטיניו ורוברטו קרלוס (שחקנים נוספים שאינטר וויתרה עליהם בצעירותם), אך אם לומר את האמת, עליו לבצע כברת דרך שתוכיח שהוא שייך לרמות הגבוהות והוא לא רק הבלחה חד פעמית.

Zaniolo from ar on Vimeo.

הקדוש עדיין פה

השחקן שינסה למנוע מזניולו לשבור שיאים יהיה אחד ששבר בעצמו כמה שיאים בצעירותו – איקר קסיאס. בתחילת עונת 1999/2000, בגיל 18 ו177 ימים, הפך לשוער הצעיר ביותר שמשחק במפעל ליגת אלופות (שיאו נשבר בעונה שעבר ע"י שוער בנפיקה, מילה סבילאר). בסיומה של אותה עונה חלומית בגיל  19 ו-4 ימים בלבד, הפך קסיאס לשוער הצעיר ביותר שמשחק (בגמר) וזוכה בגביע.

לאיקר קסיאס מספר ההופעות הרב ביותר במפעל ליגת אלופות, הוא גם השוער היחיד בעשירייה הראשונה (בופון יכנס ע"ח פול סקולס בהמשך העונה) והוא אחראי להישג מרשים נוסף, 59 פעמים שמר על רשת נקייה במפעל (בופון עם 53), הכי הרבה בהיסטוריה.

מסופר שכשקסיאס היה ילד, אביו מילא טופס הימורים של 14 משחקים ושלח את בנו (לפיצוציה בספרדית), אך קסיאס הצעיר שכח לשלוח. לא תופתעו לגלות שהאב צדק בכל המשחקים ואיקר הצעיר "הפסיד" למשפחות כמיליון יורו. סביר להניח שקסיאס כיפר על המקרה וגרם לאביו אינספור רגעי גאווה מיוחדים: 3 גביעי ליגת אלופות, 5 אליפויות ספרד, 2 גביעים, 4 סופרקאפ, דאבל פורטוגלי ושושלת ספרדית לאומית (2008-אליפות אירופה (השוער הראשון בהיסטוריה שמניף גביע זה), 2010 – אליפות עולם, 2012 – אליפות אירופה).

 

איקר קסיאס הוא בלאנקוס בנשמתו. הוא גדל בריאל מדריד מגיל 9, הוא הגן על השער 725 פעמים במדי הלבנים ומדורג במקום השני רק אחרי ראול, לו 741 הופעות. לעומת זאת, בנבחרת הלאומית קסיאס הוא שיאן ההופעות הלאומיות עם 167 משחקים במדי נבחרת ספרד. קסיאס הוא סמל עבור ריאל מדריד וגם עבור ספרד, אלמלא צמד הצלות מול רובן בגמר המונדיאל, היו מדברים אחרת גם על אינייסטה וגם על השושלת הספרדית.

לפתע בעונת 2012-2013 חומות ההגנה של קסיאס החלו להתפורר באטיות מפסגת העולם לתהום המר, אחרי פיצוץ עם מאמן הקבוצה דאז ז'וזה מוריניו. מוריניו כעס שקסיאס מרבה לדבר עם העיתונות, אבל ככל הנראה, למוריניו הציק יותר שקסיאס מגן על חבריו מנבחרת ספרד המשחקים בברצלונה. בתקופתו של מוריניו גברו היצרים בין ריאל מדריד לברצלונה והגיעו לשיאי שנאה שחלחלו גם לנבחרת הלאומית. קסיאס רצה לשמור על חדר ההלבשה בנבחרת הלאומית, אך כאמור מוריניו "סימן" את קסיאס והעדיף על פניו את אדאן בשער הקבוצה. מעמדו של איקר נפגע גם לאחר החלפתו של מוריניו בקרלו אנצ'לוטי. המאמן האיטלקי חילק את דקות המשחק במפעלים השונים בין דייגו לופז וקסיאס. בסוף עונת 2014-2015, קסיאס הבין לאן נושבת הרוח. הצבתו של קיילור נבאס כשוער הראשון ומעבר כמעט ודאי של דויד דה חאה ממנצ'סטר יונייטד גרמו לעזיבתו של איקר אחרי 16 עונות במדי הקבוצה הבוגרת. 25 שנים סה"כ במועדון הגיעו לקיצם, איקר קסיאס עבר לפורטו.

Iker_Casillas from ar on Vimeo.

 

תפקיד השוער הוא כפוי טובה. פעם היה נהוג להגיד "כדי להיות שוער מעולה, חייב שתהיה לו שריטה בראש". שוער נטול לסיכונים רבים היכולים אף לגרום למוות, מוריניו דיבר על כך בפציעתו הקשה של צ'ך בראשו (שלאחריה נאלץ לשחק עם קסדה), "אם השוער שלי ימות בחדר ההלבשה או בדרכו לבית חולים זה משהו שהכדורגל האנגלי חייב לחשוב עליו, זה הרבה יותר חשוב מכדורגל". שוער יכול לתת הצגה שבוע אחר שבוע, לזכות בנקודות, לשמור על הקבוצה שלו בחיים, אבל פעם אחת יתפסו אותך ואת זה יזכרו. על זה  קסיאס אמר פעם: "להיות אדם טוב זה כמו להיות שוער. לא משנה כמה גולים הצלת, ישנם אנשים שרק יזכרו את האחד שפיספסת".

שלושת הקפטנים האחרונים של ריאל מדריד לפני סרחיו ראמוס היו: איקר קסיאס, ראול גונזלס ופרננדו היירו. שלושה קפטנים מהזן של טוטי,  מלדיני, זידאן, ג'רארד ופויול. שלושת האגדות היו מהזן של הקלאסה, דמויות מלאות הערכה גם מהיריבות. אותה קלאסה שהאקסית של קסיאס משוועת לה כיום.

הכינוי של איקר קסיאס הוא "San Iker" ("איקר הקדוש"). אם היה אפשר להגדירו מחדש היה נקרא הקדוש המעונה. קדוש מעונה הוא אדם שמוכן לסבול ואף למות – למען אמונתו. אלה אנשים ששילמו מחיר כבד למען מטרה הנחשבת נאצלת. כזה הוא איקר.

XCG
ממוצע ספיגות עונתי בכל המפעלים, xCG-זהו מדד המנבא את כמות הספיגות ששוער היה צריך לספוג ע"פ טיב המצב של שחקן ההתקפה. גם בגיל 37 קסיאס מראה שיש על מי לסמוך בשער.

*הטור נערך לפני מחזור המשחקים בסופ"ש

Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח