בין השפיות לשיגעון – על הסיבות למדיניות הרכש של ליברפול

// מאת דניאל היט

בזמן שכל הקבוצות באירופה נמצאת בטירוף חלון ההעברות, אלופת אירופה ליברפול עמדה מנגד וסירבה לבצע רכש משמעותי בקיץ ואף יצאה ברווח מחלון ההעברות הנוכחי.

לאחר הזכייה בגביע האלופות השישי במספר שלה, היה ניתן לצפות לקיץ משמעותי באנפילד, כזה שיעזור לה להשתמש בקמפיין האירופי המדהים שלה ובעונה הכמעט מושלמת שעברה אשתקד כדי למשוך אליה עוד כמה כוכבי-על שיעזרו לעבות את הסגל לקראת מאבק ראש בראש מול מנצ'סטר סיטי על כתר האליפות באנגליה. התואר בו ליברפול לא זכתה כבר 30 שנה וכה חסר לאוהדים שלה.

סלאח, ליברפול, סיטי

בעוד מנצ'סטר סיטי, טוטנהאם וארסנל שברו את שיאי המועדון שלהם במחיר לרכש על שחקן בודד (רודרי, טנגוי אנדומבלה וניקולא פפה בהתאמה), אלופת אירופה עמדה מהצד ולא צירפה לשירותיה אף שחקן, למרות שעזבו אותה מספר שחקנים שעיבו את הסגל בשנים האחרונות כגון דניאל סטארידג' ואלברטו מורנו. סימון מיניולה, השוער המחליף המוערך, נמכר בכ-8 מיליון פאונד ושחקנים מוכשרים שיכלו לעבות את הסגל כמו הארי ווילסון (הושאל לבורנמות' בתמורה לכ-3 מיליון פאונד) לא יעמדו לרשות קלופ גם הם.

השחקנים היחידים שליברפול כן הוסיפה לשורותיה הם השוער לשעבר של ווסטהאם, אדריאן, בהעברה חופשית כמחליף לסימון מיניולה, אליו הצטרפו הבלם הצעיר מהולנד ספ ואן דן ברג שנרכש בכ-3 מיליון פאונד והארווי אליוט (השחקן הצעיר בהיסטוריה ששיחק בפריימרליג) שהגיע בהעברה חופשית מפולהאם וסכום דמי ההעברה עדיין אינו נקבע.

הקיץ היה ניתן לראות מגמה בליברפול – במקום להוציא סכומי עתק, הוחלט לגדל את השחקנים כאשר הם בקושי עולים כסף ולחסוך בכך עשרות מיליוני פאונד, בנוסף למטרה העיקרית – לשמור על הסגל הקיים.

 

השאלה הראשונה שעולה לראש היא – מדוע? הרי על הנייר כסף לא חסר לקבוצה שהרוויחה 152,425,146 מיליון פאונד רק מזכויות השידור בפריימרליג, לא כולל זכויות השידור מאירופה ומהקמפיין האירופי שהכניסו לה בנוסף כ-103 מיליון פאונד.

אולם למרות ההכנסות הרבות, לקבוצה יש הוצאות גדולות מכמה סיבות:

סכומי העברה של שחקנים משנים קודמות שהקבוצה רכשה בתשלומים עדיין משולמים, הכסף ממכירות עדיין לא נכנס במלואו (לדוגמה, חלק גדול מסכום ההעברה של פיליפה קוטיניו), משכורות השחקנים (שכר הבסיס של שחקני ליברפול הינו נמוך בפער גדול יחסית לשאר הקבוצות כאשר המשתכרים המובילים שלה מרוויחים כ-200 אלף פאונד לשבוע לעומת סכומים של 300-500 אלף פאונד בשבוע בקבוצות אחרות, אבל יש להם סעיפי בונוס על שערים ובישולים מה שגורם לכך שהם מרוויחים בפועל הרבה יותר מהמשכורת הקבועה שלהם) ופרויקטים ארוכי טווח של המועדון (איחוד מתקני האימון של הקבוצה הבוגרת עם מתקן קבוצות המילואים בפרבר קירקבי בליברפול כדי לאפשר אימונים משותפים בפרויקט שעולה מעל 50 מיליון פאונד, הרחבת אנפילד וכו')

ליברפול, ליגת האלופות
credit to liverpool fc facebook page

קלופ הסביר את המצב לראיון ברשת 'סקיי': "אנחנו צריכים לשלם את החשבונות שלנו  – המועדון השקיע כסף בקבוצה בעונה החולפת, זאת הקבוצה שיש לנו ועכשיו בואו נעבוד עם הקבוצה ונראה מה נעשה איתה אחר כך".

בנוסף, שחקני ליברפול העידו בראיונות רבים בעבר כמה המרקם החברתי בקבוצה הוא נהדר ונמצא בהרמוניה, כזאת שכל שחקן מרגיש חשוב ומוערך גם אם לא נמצא כלל בסגל למשחקים.

בדרכו הציורית, קלופ ניסה להסביר את הראייה הרווחת היום בכדורגל: "אנשים חושבים ששחקנים מקבוצות אחרות וממדינות אחרות הם יותר טובים מהשחקנים שיש לנו כאן, אבל ללא הוכחה, כי השחקנים האלה עוד לא שיחקו פה. זה כמו עם מכונית חדשה – המכונית הישנה שלך בסדר גמור ואמינה, אבל אתה רוצה מכונית חדשה ואחרי שבועיים היא מתקלקלת. היא רק נראתה טוב, אבל היא לא הייתה בסדר".

נתון נוסף שיכול לגבות את החלטתו של קלופ להמעיט בשחקני רכש יכול להיות זמן ההתאקלמות של שחקני הרכש שלו, טובים ככל שיהיו, בקבוצה.

פאביניו, נאבי קייטה, אלכס אוקסלייד-צ'מברליין ואנדי רוברטסון הם דוגמה לשחקנים שנקנו בסכום כולל של מעל 100 מיליון פאונד בשנים עברו, אולם לקח להם זמן עד שקלופ הרגיש שהם מוכנים להיות שחקני הרכב בקבוצה – אחת מהסיבות לכך היא שליברפול משחקת בשיטה מאוד אינטנסיבית שדורשת המון, בעיקר משחקני ההתקפה והקישור שלה, ולכן קלופ אינו ממהר לזרוק שחקנים למים ואולי זאת הסיבה שקלופ חושב שיהיה לו יותר קל לשפר את מה שיש לו מאשר ללמד את הטקטיקות שלו ולחכות להתאקלמות של שחקנים מליגות אחרות ומנטליות שונה.

 

מבחינה מקצועית לליברפול אכן יש סגל מצוין שלהרכב הראשון שלה קשה למצוא מקום להכניס שחקן נוסף בזכות הרכישות המצוינות של האחראי על הרכש בליברפול בשנים האחרונות, מייקל אדוארדס וצוות הרכש של ליברפול, שנעזר במודלים סטטיסטיים מורכבים, בנוסף לאיסוף אינסופי של נתונים על כל שחקן שקיים בשוק.

היה מן המצופה שליברפול תתחזק לפחות במגן שמאלי שיהווה תחליף לאנדי רוברטסון המצוין (הברקה נוספת של אדוארדס שרכש אותו ב-8 מיליון פאונד מהאל סיטי והפך לאחד המגנים השמאליים הטובים בעולם) ובשחקן התקפה ורסטילי נוסף שיוכל להוות גיבוי לשלישייה ההתקפית, אך זה לא קרה (בין היתר כדי לאפשר לאחד משחקני האקדמיה המבטיחים באנגליה, ראיין ברוסטר, לפרוץ לתודעה ואולי אף להרכב של ליברפול).

קלופ הודה שאחת הסיבות לכך שליברפול לא החתימה שחקנים הקיץ היא ששחקנים מבינים שהם יבואו למלא מקום ולא להיות שחקנים מובילים בקבוצה: "זה המחיר שאתה משלם על ההצלחה שלך ועל כך שהקבוצה שלך טובה. השחקנים האלה שגם יעלו 150 או 200 מיליון פאונד ישאלו אותי 'מתי אני אוכל לשחק?' ואהיה חייב לענות להם 'כשהשחקן הזה חולה או כשהוא יעזוב את הקבוצה'. זה הופך את המצב להרבה יותר מורכב".

יורגן קלופ
credit to "liverpool fc" facebook page

אז האם יש לאוהדי ליברפול סיבה לדאגה?

מצד אחד, בעולם מושלם בו אין פציעות ושחקנים לא מורחקים או מתעייפים יתר על המידה, המצב כמעט מושלם. לליברפול יש הרכב מאוד איכותי וספסל עמוק יחסית (כאמור, פרט למגן שמאלי טבעי) עם שחקנים מגוונים שיכולים לשחק בכמה עמדות.

בנוסף, שחקנים שהיו פצועים בשנה החולפת, כגון אלכס אוקסלייד-צ'מברליין ואדם לאלאנה היו חלק מההכנה של הקבוצה בקיץ ונכון לעכשיו כשירים לשחק, בנוסף לנאבי קייטה, שלמרות קמפיין מרובה פציעות הראה בכמה משחקים כמה כישרון יש לו בבניית ההתקפות בקישור, ועם שרדאן שאקירי ודיבוק אוריגי, לליברפול יש כוח אש חזק גם בהתקפה.

אולם, שחקני ההתקפה שלה חוזרים מהקופה אמריקה ואליפות אפריקה ולכן עלולים להיות שחוקים בשלב מסוים בעונה ולא יהיה מפתיע לראות את קלופ מתעדף את הליגה על פני הגביעים ואפילו על חשבון ליגת האלופות כדי להחזיר את האליפות לצד האדום של מרסיסייד, בנוסף לעובדה שזה ששחקנים רבים חזרו מפציעות לא משכיחה את העובדה שחלקם שחקנים עם היסטוריית פציעות ענפה ויהיה אופטימי מצד אוהדיה לחשוב שהם יצליחו בהכרח להישאר כשירים למשך העונה כולה.

 

בנוסף, לא יהיה מופרך לחשוב שזו עשויה להיות העונה האחרונה של חלק מכוכביה באנפילד כמו מוחמד סלאח או סאדיו מאנה שמקושרים לריאל מדריד וברצלונה ואף ישנם דיווחים שליברפול חוסכת כסף הקיץ כדי להתכונן לעזיבתם בעונה הבאה ולהחתים מחליפים ראויים (שמו של ג'יידון סאנצ'ו מדורטמונד הוזכר לאחרונה).

אז אומנם לא הכל מושלם ואכן ישנם סימני שאלה האם ההימור האמיץ של קלופ יצליח, במיוחד כאשר יריבותיה מתחזקות משמעותית, אבל אם יש משהו שקלופ והשחקנים שלו הרוויחו במהלך הקמפיין האחרון זה את האמונה העיוורת של האוהדים בקבוצה, בשחקנים ובפרויקט ארוך הטווח שנבנה באנפילד.

ומי יודע, אולי אחרי 30 שנה, העונה זאת באמת תהיה העונה שלה.

ליברפול
credit to "Liverpool fc" Facebook page
Print Friendly, PDF & Email

תגובה אחת

  1. טור מעולה, תודה.
    בעקרון גיבויים צריך לשני המגינים כדי לא לגמור את גומז. בשאק המקומות מניח שיש ציפיה מצעירים ומחליפים שהיו פצועים בחלקם לתרום במקום רכש.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח