אגדה צ'כית – פטר צ'ך פורש

// מאת אבי גולדשטיין

בעונת 04/05 זכתה צ'לסי של מוריניו להחתים שוער צעיר ומבטיח שלשנים יהפוך להיות השוער הטוב בהיסטוריה שלה ובכלל אחד הטובים שראתה הפרמייר ליג. אחד, פטר צ'ך.

העברתו מראן הצרפתית הסתכמה בכ-13 מיליון אירו, אך אם מעיפים מבט לאחור היום, צ'לסי ביצעה אז את אחת העסקאות הטובות ביותר שלה בעידן אברמוביץ', מחיר מציאה. היום (15/1/19), אחרי 15 עונות בפרמייר ליג ו-20 שנים של קריירה בקבוצות בוגרות (הופעת בכורה בגיל 17), עם 4 אליפויות פרמייר ליג, 5 גביעי אנגליה, 3 גביעי הליגה האנגלית, זכיה בליגה האירופאית ועוד אחת בליגת האלופות, מודיע הענק הצ'כי על פרישה מהמשחק בסוף העונה (18/19).

פטר צ'ך, צ'לסי
Credit to "Chelsea Football Club" Facebook page

 

כבר בתחילת הקריירה רשם צ'ך שיאים קטנים כשהצליח בגיל 19 לשמור על רשת נקייה במשך 855 דקות משחק, שיא בליגה הצ'כית. הופעותיו המצוינות לא נעלמו מעיני הסקאוטים וב-2002 ארסנל ניסו לרכוש אותו, עסקה שנכשלה עקב אי קבלת אישור עבודה. בעקבות כך, עבר פטר לראן הצרפתית. הקבוצה הייתה במצב לא טוב והייתה מועמדת לירידה, אך למרות זאת, שמר הצ'כי על הפרופיל הגבוה שלו ואחרי עונה וחצי הייתה זו צ'לסי שחיפשה את שירותיו. אחרי משא ומתן שהחל ככישלון, הצליחו הלונדונים להגיע להסכמה עם הצרפתים וכאמור לרכוש את צ'ך.

בעונת 03/04, השוער הראשון של הכחולים היה קרלו קודיצ'יני, אך פציעות עבר תקפו אותו והוא נאלץ לראות את משחקי הקבוצה בעיקר מהיציעים. השוער המחליף מרקו אמברוסיו לא עמד בציפיות וצ'לסי נזקקה בדחיפות לשוער ראשון חדש. אז הגיע פטר צ'ך, בן 22 דאז, ובעונתו הראשונה במדים הכחולים דחק את קודיצ'יני עמוק לספסל (עד כדי כך שהוא לא קיבל מספיק הופעות ליגה על מנת לקבל מדליית אליפות), ורשם עונה מטורפת של 15 ספיגות (שיא שנשמר עד היום) ו24 שערים נקיים ב35 הופעות ליגה. בנוסף לכך, הוא גם זכה בתואר האישי של כפפות הזהב והיה חלק מהאליפות הראשונה של צ'לסי עם מוריניו.

 

עונת 05/06 הגיעה ואיתה אליפות נוספת עם צ'לסי. בעונה זו ספג צ'ך 22 שערים בלבד ב-34 הופעות, קיבל הכרה עולמית עם תואר אישי של השוער הטוב בעולם לאותה שנה והארכת חוזה לשנתיים נוספות. את עונת 06/07 ירצה פטר לשכוח, ולא בגלל סטטיסטיקה או אי זכייה בתארים. באוקטובר 06, התארחה צ'לסי למשחק חוץ אצל רידינג. באותו משחק נפגע השוער בראשו כבר בדקה הראשונה למשחק, כשהתנגש בברכו הימנית של סטיבן האנט וספג פגיעה קשה מאוד בראש. לאחר מספר דקות של טיפול, פונה צ'ך מהמגרש אל חדר ההלבשה (לאחר הפציעה החליף אותו קודיצ'יני שגם הוא יצא בגלל פגיעת ראש מה שהשאיר את ג'ון טרי לעמוד בשער מספר דקות מהמשחק).

מספר בעיות לוגיסטיות צצו בעקבות הפציעה עליהם אמר מוריניו: "האמבולנס לא יכול היה לגשת לכיוון חדר ההלבשה. הוא (פטר צ'ך) לא היה יכול לעזוב בצורה מסודרת את החדר. הוא היה צריך ללכת עם כיסא גלגלים במעלית, והוא עזב את המגרש 30 דקות אחרי שהרופא שלי התקשר לאמבולנס חירום. אם השוער שלי היה נהרג בחדר ההלבשה או בתהליך הזה, זה משהו שהכדורגל האנגלי צריך לחשוב עליו." ואכן, היה צ'ך בסכנה אמיתית למוות. מוות היה עניין של סנטימטרים, של שניות, ועם כל שנייה שחלפה מרגע הפגיעה זה הלך והתקרב יותר ויותר עד שהחדירו לו פלטות בראשו בניתוח חירום. מאותו הרגע הוא לבש את קסדת הראש שמגינה על ראשו במגרש, קסדה שהפכה לדבר המזוהה ביותר עם השוער.

שלושה חודשים עברו מאז הפציעה המחרידה שעבר וכבר הספיק פטר לחזור לקווים אצל הכחולים במשחקם בינואר מול ליברפול. למרות שאותו משחק נגמר בהפסד, יצאו צ'לסי עם צ'ך ביחד לרצף של 810 דקות משחק ללא ספיגת שער, והשוער הצ'כי זכה לראשונה בתואר שחקן החודש של הפרמייר ליג, כהוקרה על 8 משחקים רצופים ללא ספיגת שער. למרות שבסוף העונה מוריניו וחניכיו לא זכו להניף את גביע האליפות, הם הסתפקו בגביע ה-FA CUP בו ניצחו בפנדלים לאחר 0-0 בזמן החוקי של המשחק מה שהפך את צ'ך להיות השוער הראשון שזוכה בתואר הזה ללא ספיגת אף שער במהלך המשחק.

Credit to "Chelsea Football Club" Facebook page

 

נקפוץ קדימה לעונת 11/12, עד אז עבר צ'ך מספר פציעות לא קלות – אחת מהן על ידי טל בן חיים במהלך אימון כשהישראלי התנגש בצ'ך וגרם לכך שהוא יצטרך 50 תפרים בשפתיים והלחי – זכה באליפות נוספת תחת אנצ'לוטי ו2 גביעי FA CUP. אחרי 7 שנים במדים של הכחולים, הצליח השוער ביחד עם קבוצתו לזכות בתואר הנכסף מכל, ליגת האלופות. אותה עונה הסתיימה בדאבל עם זכייה נוספת בגביע ה-FA CUP, אך כולם זוכרים את אותו משחק גורלי במינכן שם היה על צ'לסי של המאמן המחליף רוברטו די מתאו, להילחם בגרמנים באצטדיונם הביתי.

אותו משחק נגמר בתיקו 1-1 ועבר לבעיטות הכרעה. במהלך המשחק היה על פטר להציל את צ'לסי בהארכה כשנשרק לטובתם של הגרמנים פנדל. אריאן רובן ניגש לבעוט וצ'ך עמד איתן ועצר את הבעיטה. הגיעו בעיטות הכרעה, ובניגוד לפעם שעברה שהיה במעמד זה (גמר האלופות עונת 08/09 מול יונייטד), יצאו פטר צ'ך וצ'לסי כשידם על העליונה כאשר 2 הבעיטות האחרונות מה-5 של באיירן נעצרו אצל צ'ך. השוער, שכבר הפך לותיק, זכה בתואר איש המשחק בבחירת האוהדים (דרוגבה היה איש המשחק של אופ"א) והוחתם על חוזה חדש של 4 עונות נוספות.

בעונה לאחר מכן (12/13), למרות האכזבה הקשה בניסיון השמירה על תואר הצ'מפיונס ונפילה מהבתים לליגה האירופית, הצליחו צ'לסי להמתיק את הגלולה המרה ולהביא ללונדון את תואר הליגה האירופית. עונת 13/14, הראשונה בקדנציה השנייה של הפורטוגלי על הקווים של צ'לסי, נגמרה נטולת תארים. אך מיד לאחר מכן, קטפו צ'לסי תואר אליפות נוסף (רביעית של צ'ך) ודאבל קטן עם ניצחון בגמר גביע הליגה.

 

אם עונתו השלישית של הצ'כי בצ'לסי תישמר כזיכרון הגרוע ביותר שלו עקב הפציעה, אז אותה עונה (האחרונה במדים הכחולים) תוצב במקום השני. איבוד מקומו לשוער הבלגי הצעיר טיבו קורטואה, אחרי שעשה עונה מדהימה במדי אתלטיקו מדריד וחזר מהשאלה היישר לתוך ההרכב הראשון של צ'לסי, גרמו לצ'ך לחשוב על צעדיו הבאים כאשר לבסוף הוא החליט על מעבר לצד אחר של לונדון, אל האדום של התותחנים. לאחר החלטתו פנה פטר במכתב לאוהדים וכתב: "בקיץ שעבר דברים השתנו ואני הבנתי שאני כבר לא האופציה הראשונה בשער, אבל הרגשתי שזה לא היה הזמן הנכון עבורי לעזוב. במהלך העונה זה נהיה ברור לי יותר שהמצב שלי לא הולך להשתפר וכמו שאתם יודעים, אני לא בשלב בקריירה שלי בו אני רוצה לבלות על הספסל. ולכן ביצעתי את ההחלטה שלי לעבור ולחפש אתגרים חדשים."

עבר חודש מאז המעבר וכבר הצליח פטר לנצח את קבוצתו לשעבר בקרב על מגן הצדקה. בתקופתו בארסנל רשם הצ'כי מספר הישגי קריירה שונים כמו קביעת שיא חדש של 170 שערים נקיים בפרמייר ליג, שיא שהיום הוא העמיד כבר על 202. בנוסף רשם זכייה נוספת, הפעם עם ארסנל, בגביע ה-FA CUP (באותו גמר היה פצוע ולא שותף, אך היה חלק אינטגרלי מהסגל שזכה בו). במדי הנבחרת הוא רשם 124 הופעות בהם ספג 101 שערים ושמר על רשת נקייה 50 משחקים.

וכמו שעשה כשעזב את צ'לסי כך הוא עושה היום כשהוא עוזב את הדשא, מוציא מכתב לקהל הרחב. אחרי 20 עונות של כדורגל מקצועני, אחד השוערים המוכרים והטובים ביותר שראה הפרמייר ליג ובכלל העולם, מודיע על פרישה מכדורגל. אין ספק שכמות התארים הקבוצתיים, כמו גם האישיים, בהם זכה לאורך השנים יהוו חלק משמעותי מאיך שנזכור את השוער. אך כמו כל אגדה שהגיעה אל קיצה של קריירה ארוכה, נזכור ממנו פרט אחד לפחות עצוב/שמח, הקסדה. סימן ההיכר וההוכחה של נחישותו העצומה וההתגברות על מספר לא קטן של מכשולים (פציעות) בדרך, נחישות שהובילה אותו להיות נעוץ בזיכרוננו כשגם עוד 50 שנים, אם תראו את התמונה שלו עם הקסדה, מיד יעלה לכולנו חיוך קטן או גדול, שיזכיר לנו אגדה מפעם.

פטר צ'ך, ארסנל
Credit to "UEFA Champions League" Facebook page
Print Friendly, PDF & Email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח