פרשיית הקטינים של ריאל ואתלטיקו

בתחילת השנה, פיפ"א קבעה שריאל ואתלטיקו מדריד הפרו את הוראות תקנון פיפ"א בכל הנוגע להעברות בינלאומיות של קטינים. מדובר באותן הוראות שהפרה ברצלונה שנתיים קודם לכן. כמו ברצלונה בזמנו, פיפ"א קבעה שריאל מדריד ואתלטיקו מדריד לא יוכלו לרשום שחקנים בשני חלונות ההעברה הבאים. ריאל ואתלטיקו מיהרו לערער על העונש. השבוע, דחתה פיפ"א את ערעורן של שתי הקבוצות. העונש, כמובן, נותר בעינו. אבל הקרב, כפי שנסביר מיד, עוד רחוק מלהסתיים. וכעת, נכנסים למערכה המכרעת.

ובשביל זה אנחנו כאן, כדי להסביר לכם – במילים פשוטות – מה בדיוק קרה ולמה. ומה בדיוק הולך לקרות עכשיו. ולבסוף, האם בכל זאת יש סיכוי שנראה את ריאל ואתלטיקו שופכות בקיץ הקרוב מיליוני יורו על העברות של שחקנים. הנה כל מה שאתם צריכים לדעת, מבחינה משפטית, על פרשיית הקטינים של ריאל ואתלטיקו.

  1. אז מה בדיוק קרה?

שאלה טובה. פעם, ספורט היה תחביב. הא ותו לא. ולכן אף אחד בעולם הכדורגל לא היה מוטרד מדילמות מוסריות למיניהן. היום, ספורט הוא עסק לכל דבר ועניין. ואיפה שיש כסף – יש גם דילמות מוסריות. מבחינת עולם הכדורגל, כל נושא העברת הקטינים מציב דילמה מוסרית לא פשוטה. המועדונים הגדולים באירופה תרים את העולם במטרה לאתר קטינים מוכשרים – באפריקה, אסיה, מזרח אירופה או בקריביים – אם יש לך כישרון ברגליים, מישהו ימצא אותך, ויחזר אחרייך. זה הרי "החלום".

אבל מטבע הדברים, לא כל אחד הוא מלמיליאן, ואפילו לא שגיב יחזקאל, לדוגמה. רוב השחקנים, כמה מפתיע, לא ממשיכים לשחק כדורגל אחרי גיל נוער. ואז, כל אותם קטינים מוכשרים, שנעקרו ממקום מגוריהם כדי לשחק כדורגל במקום אחר, פשוט נפלטים מעולם הכדורגל והם לא למדו, לא עבדו ולא פרנסו את משפחותיהם. הם רק שיחקו כדורגל. ללא תמורה. יש כאלה שקוראים לזה ניצול קטינים. ויש כאלה שנוקטים לשון נקיה יותר. כך או כך, הקטינים שלא הבשילו לכדי נכס מניב, כפי שצפו הספקולנטים, מושלכים כלאחר יד.

את המצב הזה פיפ"א רוצה למנוע. או לפחות, מקווה למנוע. פיפ"א קבעה כללים שנועדו להגן על קטינים. הכללים, יש לומר, די פשוטים. בגדול, העברה בינלאומית של קטין (מתחת לגיל 18) אפשרית רק אם התקיים אחד מהתנאים הבאים:

  1. הוריו של הקטין עברו למדינה של הקבוצה הרלבנטית מטעמים שלא קשורים לכדורגל;
  2. ההעברה מתבצעת בתחומי האיחוד האירופי;
  3. הקטין גר במרחק שלא עולה על 50 ק"מ מגבול המדינה של הקבוצה הרלבנטית, והמרחק המקסימלי בין המועדון הקבוצה ומקום מגוריו של הקטין לא עולה על 100 ק"מ, אבל במקרים כאלה, הקטין חייב להמשיך להתגורר בביתו.

כמו כן, וזה חשוב, כל העברה בינלאומית של קטין – בין אם היא עומדת בתנאים ובין אם לא – חייבת לקבל אישור מראש של ועדה מיוחדת של פיפ"א, וחייבת להיות מדווחת להתאחדות המקומית ולפיפ"א.

הטענה היא, שריאל ואתלטיקו הפרו את הכללים האלה בנוגע לקטינים. מדובר, כמובן, באותן עבירות בגינן הורשעה ברצלונה לפני כשנתיים.

  1. מה העונש בגין הפרה של הוראות הנוגעות לקטינים?

התקנון של פיפ"א לא נוקב בסנקציה ספציפית, אבל אלה לא חדשות טובות עבור מי שהפר את הכללים. ההיפך. המשמעות היא, שלפיפ"א שיקול דעת רחב בשאלה מהו העונש ההולם. העונש יכול לנוע מאזהרה חמורה, דרך איסור על רישום שחקנים, ואפילו עד הפחתת נקודות.

כאן, כמו במקרה של ברצלונה, פיפ"א החליטה לאסור על ריאל ואתלטיקו מדריד לרשום שחקנים בשני חלונות העברה. בנוסף, ריאל חויבה לשלם קנס בסך 360 אלף פרנקים שוויצרים, ואתלטיקו קנס בסך 900,000 פרנקים שוויצרים. אבל הקנס, כמובן, פחות מטריד אותן.

  1. האם המשמעות היא, שריאל ואתלטיקו מדריד לא יוכלו להחתים שחקנים כלל?

צריך לשים לב, שהאיסור הוא על רישום של שחקנים במשך שני חלונות העברה, ולא איסור על החתמות. זה אמנם נשמע הבדל דק למדי, אבל הוא קריטי.

התהליך הוא כזה: כששחקן פלוני עובר, נניח, מריאל בטיס לריאל מדריד, הוא צריך להירשם בהתאחדות כשחקן ריאל. האיסור הוא על פעולת הרישום, ולא על פעולת החתימה.

באופן תיאורטי, ריאל ואתלטיקו יכולות להחתים שחקנים כאוות נפשן, אבל לא לשתף אותם. ברצלונה, למשל, החתימה את ארדה טוראן בזמן העונש שלה, אבל לא שיתפה אותו במשך שישה חודשים. כשתם העונש, ברצלונה השלימה את הרישום.

לפיכך, התשובה המדויקת היא שריאל ואתלטיקו יכולות להחתים שחקנים, אבל לא יוכלו לשתף אותם. השאלה היא, האם יהיה שחקן שיסכים לשבת ביציע שנה שלמה או אפילו חצי שנה.

  1. האם ריאל ואתלטיקו יכולות להחזיר שחקנים מהשאלה?

כן. כששחקן מושאל לקבוצה אחרת הוא, בדרך כלל, נותר רשום בקבוצה המשאילה. לכן, אם ריאל או אתלטיקו מבקשות להחזיר שחקן מהשאלה, הן לא צריכות לבצע פעולת רישום, ולפיכך יכולות לשתף אותו.

כמובן, שריאל ואתלטיקו לא יוכלו לקבל שחקנים בהשאלה, מאחר שהדבר מצריך פעולת רישום, שהיא אסורה. מנגד, הן יוכלו להמשיך למכור שחקנים לקבוצות אחרות, שכן הדבר מצריך מחיקת רישום, ולא ביצוע רישום.

  1. האם ניתן לערער על העונש?

כן. רוב ההחלטות של פיפ"א ניתנות לערעור בפני בית הדין העליון לענייני ספורט בלוזאן (Court of Arbitration for Sport). ריאל כבר ערערה על העונש, ואתלטיקו הודיעה שבכוונתה לערער.

פרשיית הקטינים של ריאל ואתלטיקו
אתלטיקו מדריד. יאלצו להסתדר עם הסגל הקיים. Credit to "Atlético de Madrid" Facebook page
  1. מה הטענות של ריאל ואתלטיקו בערעור? האם יש להן סיכוי?

בראש וראשונה, מבחינה עובדתית, ריאל ואתלטיקו טוענות שהן קיימו את הכללים. אולי בסטיות מסוימות, אבל בטח לא כאלה שמצדיקות הטלת עונש כה חמור.

מלבד זה, הן טוענות, בפשטות, שהתקנון מטופש. ממש כך. לטענת ברצלונה, ריאל ואתלטיקו, הכללים לא באמת מגנים על קטינים. נהפוך הוא. הם פוגעים בהם. לטענתם, הקבוצות מקנות לקטינים את המסגרת החינוכית והמקצועית הטובה ביותר. הם מגשימים לילדים האלה חלום, ומשפרים את החיים שלהם ומשפחתם. פיפ"א, לדידן, צריכה לרכז את מאמציה באכיפה על קבוצות שבאמת פוגעות בקטינים, ולא בהן.

ובכלל, הן טוענות, אין שום היגיון בלאסור על העברה בינלאומית של קטינים. אם יש ביפן ילד מוכשר בנגינה על פסנתר, אין שום בעיה שהוא יעבור לאוסטריה כדי ללמוד מהמורים הטובים ביותר. אבל בכדורגל, משום מה, זה אסור. זה אבסורד מבחינתן.

כמובן, שהן לא מתמודדות עם הטענה האמיתית כלפיהן. שחלק בלתי מבוטל מאותם קטינים, שנעקרים ממקום מגוריהם ומסגרתם, נפלטים מהמערכת בתום גיל הנוער. לגבי אלה, כנראה אין לקבוצות תשובה הולמת.

מה הסיכוי שלהן? להערכתי, קלוש. ברצלונה טענה גם היא את הטיעונים האלה בדיוק, ובית הדין, בצדק, לא השתכנע. אם ברצונן של הקבוצות לשנות את הכללים הקבועים בתקנון – הן צריכות לשכנע את פיפ"א לשנות אותם. אבל הן לא יכולות פשוט להתעלם מהם סתם כך. כן, אפילו אם לדעתן הכללים מטופשים.

  1. ומה לגבי העונש? הוא לא חמור מדי?

ברצלונה טענה בזמנו שהעונש חמור מדי. וכך גם קרוב לוודאי יטענו ריאל ואתלטיקו.

לטענתן, אם ההפרות נוגעות רק לקטינים – אז מובן שהאיסור על רישום צריך לחול אף הוא רק על קטינים, ולא על העברה של כל הכדורגלנים, בכל הגילאים. טענה יפה, על פניה, אבל שגויה מיסודה. המטרה של העונש היא להרתיע את הקבוצות מלבצע, שוב, את אותן הפרות. ספק אם אמברגו על העברת קטינים לשנה ירתיע את מועדוני הענק מלהפר, שוב, את ההוראות. הפיתוי פשוט גדול מדי והחשש לפספס את המסי הבא, גם הוא גדול מדי. אבל… איסור כולל על העברות, שעלול גם לפגוע קשות בכיס של הקבוצות, בהחלט יכול להרתיע אותן. וזו הרי כל מטרתו של העונש.

  1. האם יש תקדימים שריאל ואתלטיקו יכולות להסתמך עליהם?

קודם כל, תקדים ברצלונה יהיה לריאל ואתלטיקו לרועץ. ברצלונה, כזכור, ערערה על עונש דומה שקיבלה, והפסידה.

אבל… יש עוד תקדים מעניין. מועדון דני קטנטן בשם מיג'ילנד (FC Midtjylland) שבשנת 2009 הורשע אף הוא על ידי פיפ"א בעבירה על הוראות התקנון הנוגעות לקטינים. בניגוד לברצלונה, ריאל ואתלטיקו, המועדון הדני הקטן קיבל רק "אזהרה חמורה". אבל לא דבר מעבר לכך. ברצלונה ניסתה להסתמך על תקדים זה, ללא הצלחה.

למה? בעיקר בגלל סדרי הגודל. בעוד הקבוצה הדנית העבירה שישה שחקנים קטינים במשך תקופה של כשמונה חודשים, ברצלונה העבירה 31 שחקנים קטינים על פני תקופה של שבע שנים. אצל ברצלונה זו הייתה שיטה, בעוד אצל מיג'ילנד לא.

ומה אפשר ללמוד מזה על עניינן של ריאל ואתלטיקו? שגם הסיכויים שלהן להסתמך על תקדים מיג'ילנד קלושים. לפי ההערכות, ההפרות של ריאל ואתלטיקו נוגעות להעברות של עשרות קטינים במשך תקופה של בין 7 ל- 9 שנים. אגב, בין הקטינים שהעברתם נבדקה מצויים גם ארבעת ילדיו של זינדין זידאן – אנזו, לוקה, תי'או ואליאס.

  מיג'ילנד ברצלונה ריאל מדריד אתלטיקו מדריד
מספר קטינים 6 31 25 (*) 35 (*)
תקופה 8 חודשים 7 שנים 11 שנים 7 שנים
סנקציה אזהרה חמורה איסור העברות + קנס איסור העברות + קנס איסור העברות + קנס

(*) – לפי הערכות בלבד. לא מידע רשמי.

  1. האם כבר בינואר ריאל ואתלטיקו לא יוכלו לרשום שחקנים חדשים?

לא בטוח.

ריאל ואתלטיקו יכולות לבקש מבית הדין העליון לענייני ספורט בלוזאן (CAS) לעכב את העונש עד אשר תתקבל החלטה בערעור שלהן. ברצלונה, בזמנו, ביקשה וקיבלה עיכוב כזה. לכן, בהחלט אפשרי שבינואר ריאל ואתלטיקו עוד יוכלו לרשום שחקנים חדשים, וכי העונש יחל רק לאחר שתתקבל החלטה בערעור שלהן.

כרגע, לפחות, החלק הנוגע לאיסור על רישום שחקנים עדיין בתוקף.

  1. ולבסוף, מה יקרה לקטינים שהעברתם אסורה?

זו, כנראה, הנקודה המצערת ביותר בסיפור. פיפ"א דרשה מהקבוצות "להסדיר את המצב" תוך 90 ימים מההחלטה. בזמנו, במקרה ברצלונה, היא "הסדירה" את המצב בכך שפשוט שחררה את כל הקטינים. כלומר, הקטינים האלה – שכבר עזבו את מקום מגוריהם, והתאקלמו בספרד, נעקרו מהמסגרת המקצועית והחינוכית שלהם פעם נוספת. והם יאלצו לחזור חזרה למדינתם. מעניין מה אותם קטינים חושבים על הוראות התקנון של פיפ"א, והאם, לדעתם, התקנון אכן מגן עליהם. או שמא דווקא פוגע בהם.

עו"ד בועז סיטי, מתמחה בדיני ספורט, http://www.facebook.com/israelsportlaw

Print Friendly, PDF & Email
 

אוהבים את מה שאנחנו עושים ורוצים לעזור?

תתמכו בנו

*כל תמיכה תעזור לנו לגוון ולשפר את התוכן ולצמוח